Wednesday, February 24, 2016

Etak salai




Etak etak salai .. atau org ganu panggil etok2 salai .tukar ye huruf tu, dari a tukar ke o.. hehehe. Sorry gambar tk jelas mana, snap gambar masa dalam kereta tengah bergerak .jadi ler kelabu kelala ... nak sangat snap gambar, haa cenggini lar jadinya .. tkpe2 ..asal nampak kulit2 nya udah, bagi org yg nak kenal etak2 .. ini lar dia.kecik2 jer tp still comel dan sedap ni. 
Etak2 ni saly beli ditepi jalan masa pergi kota bharu jumaat tempoh hari .. pergi kenduri kawen terus ke kota bharu semata mata nk carik etak2 ni.. biasa lalu disepanjang kat tawang tu ,ade jual ditepi jalan.. sebungkus kecil cuma rm1.. dibungkus dengan kertas akhbar jer..( lupa plak nak snap bungkusan dia ) aku beli 4 bgkus.. en.suami dan abg ikhwan pun suka.. bila makan susah nk bhenti ni.. bagi org yg pandai makan kejap je boleh abis . Rasa kulitnya pedas2 serai gitu rempahnya ..isinya kecil sangat2..tp tengok pada saiznya lar.. kalu kecik,mpasi isinya kecik.. sape2 orang kota bharu kelantan memang tahu lar etak2 salai ni.. teganu takde orang buat etak salai, tp etak2 ada .. mihmihmih

Kalau kami ke kota bharu pasti tak lepas peluang nk beli etak salai ni. Kalu takde tempat biasa jual, pasti en.suami akan cari tempat lain.. nak jugak seperti gaya orang mengidam ni. Hahaa.. kemaruk teringat etak salai ni.. alahai.. mula kenal dan suka etak ni dari bapa saudara en.suami.. masa tu kami sekeluarga sebelah mertua juga bapa saudara pergi ke kota bharu , seingat masa tu hari raya ke barapa entah.. lupa.. masa tu nk gj braya di umah sanak saudara en.abang.. wahh.... ptama kali nk gi umah sana.. jadi sepanjang dlam pjalanan tu, bapa saudara (ayh su ki ) berhenti tepi jalan digerai orang jual etak salai.. siap ade tulis situ, etak2 salai .. masa tu , en.abang pergi cuba beli juga, nk merasa .. sampai sana , selepas duk rehat2 dipenginapan, sambil makan etak2 ni.. eee.. masa mula2 rasa tu, memang saly tak suka.. nk makan pun bercinta dengan etak ni.. lahaii.. en.abang laju jer dia.. hehh.. tp bila dah pulang sini.. tetiba eh mai rasa nk makan .. teringat gak rempah dan rasa dia tu.. lepas dri tu bile kesana, kami tak lepas peluang nk beli etak tu.. mula dari itu lah , saly dah mula pandai makan.. tapi tak lah selaju en.abang ..kehkeh .. gaya orang berkasih sayang lagaknya aku makan .gigih lagi nak belajar makan etak ni.. heh

Sekian dulu .....








Monday, February 22, 2016

21 february 2016 .. Ilham 5 tahun

21/02/2016


Sepatutnya ni entry kelmarin 21 febuary 2016 .. 
Takpe lah mama cuma terlewat 1 hari je nk tepek sini sempena birthday anakanda kedua mama , ILHAM IRFAN .. 

Terasa kejap je masa.. cepatnya anak membesar .. 2011 - 2016 .. angah dah pun 5 tahun .. kita plak semakin tua ..kan .. hihi.. 
Baiklah .. sempena hari lahir angah , mama doakan semoga ilham irfan membesar dengan sihat sejahtera hendaknya ... insyaAllah , ilham irfan akan jadi anak yg baik dan soleh buat mama dan abah .. penyejuk hati dan mata mama abah ..anak yg berjaya dunia akhirat ..  aamiin Ya Allah 




Kelmarin .. bila asyik duk scrol laman fb .. jauh duk imbas satu persatu memori masa mula2 berfacebook dlu .. seingat aku masa mula berfacebook pd akhir tahun 2010 .. pastu sampai satu tarikh 21/02/2011 tetiba terjumpa kata2 dari biras aku ni.. masa ni baru je 2 jam lepas lahirkan angah .. tersentuh hati.. aishh dah lama post tu, 5 tahun lepas baru nak terasa kaa ..! Mih mih .. masa mula zaman fb , baru tahu sikit2 kan tk bape mahir lg.. like pun tidak.. baru kelmarin sibuk2 aku nk like padahal post tu dh lama ..haha .. sorry ya biras sayang .. terima kasih atas kata2 itu , membuatkan sape2 para ibu yg baca akan tersentuh hati .. 
bile baca balik ayat ats tu, mari dah satu persatu masa nk berjuang melahirkan .. satu pun tidak luput dari ingatan ini tiap saat nk melahirkan sehingga lah selamat semuanya .. alahai ..rindu pulak pada setiap mengandung dan kelahiran anak2.. sobs ...!!



Wednesday, February 10, 2016

Alkisahnya encik suami


10/02/2016


Morning semua .. hari ni dah rabu.. kejap jer dah 4 hari juga sekolah cuti.wahh kemain jugak budak berdua ni abg ikhwan dan angah bisingnya lah hai rumah tak reti duk diam .. ade je akal dia nk buat mama marah..hihi anak.. anak..

================================================

Alhamdulillah juga ..
Sekian lama terperam n3 ni dari hari ke hari nk ngapdet nya .heheh hari ni baru berkesempatan.n3 last aritu Ride to cameron en.suami ke cameron bersama2 kawan2 dia ..
nk story sket pasal ke cameron ni ..  masa jumaat lepas tu berpagi lagi en.suami bertolak jam 7.. dalam pukul 12 tengahari tu dapat pnggilan dari en,suami ingat kan dah selamat smpai, alahai cepat benor sampainya ( kata dalam hati ) .. rupanya en,suami ade di hospital kuala berang , trengganu sini .. arghh luruh jantung ini .kenapa dengan abang.. ade pape ker.. gelabah en.suami nk jelaskn keadaan .. en.suami xcident ,terbabas dari motor kerana nk elak kawan didepan yg juga terbabas ... Allah huakbar kuar jugak airmata ini.. tp en.suami menenangkn yg dia tkde pape cuma calar2 sikit je.. motor kesayangan dia lah yg agak teruk jugak.. alhamdulillah .. aku dh tak ingt langsung dengan motor tu , yg aku harapkan suami takde ape2 .. tp yg kawan dia tu kesian dia patah tulang di  bahu dan peha dia .. semoga cepat2 diberikan kesembuhan hendaknya buat dia ..aamiin
Lepas dari selesai pasal semua tu, en.suami terus jugak perjalanan dia ke cameron dengan membonceng bsama kawan dia yg lain .. yg lain2 semua bermotor masing2, cuma en.suami yg menumpangnya, alahai kesian ... takpa lah asal selamat semuaya sudah .. insyaAllah .. tinggal lah kawan dia yg patah bahu dan peha tu dengan familynya yg datang hospital tu..


Gambar kenangan en.suami .. en.abang di hujung sekali sbelah kanan tu.. menumpang gambar dengan motor kawan dia yg duk dihadapan skali tu melentok diatas jalan.. hih .. sayang sangat en.abang dengan gambar ni.

==================================================

Alhamdulillah ... selamat en.suami sampai sini pada malam keesokkan nya hari sabtu .. tk sabar hati nk ketemu.. ngeh2. Gitu lar kan, bile takde depan mata berjauhan,  rindu kemain rasanya.. kesal pun ade bila terkenang kan adekah dosa2 aku dia.. dengan gurau rajuk terasa hati .. masih bertemu lagi kah lepas ni.. hihii
Apepun, bile en suami sampai perkara pertama abis belek2 dia kat mana ada luka .. yg keduanya cari2 strawberry ( hahaha)


Nah ... ini dia strawberry ..dan jagung cristal. Mih3 takpe lar sikit pun .yg tu je rezeki kan. En.abang sampai malam , malam tu jugak aku ngap strawberry ni , masam manis  .. pasal jagung kristal plak , jagung cristal ni memang dah manis, kalu makan gitu jer tanpa direbus masak pun boleh ,memang sedap.. yg aku tahu namanya jagung cristal sebab 7 tahun yg lepas pernah lar bercuti cameron dan makan jagung tu ,tuan jual tu kata ni jagung kristal, nampak tk isinya yg ada warna putih kuning tu seperti kristal kan .. nk makan tanpa dimasak pun bole..itu katanya .. tp iya betul, memang manis ni jagung lemak berkrim .,hihi


Haaaa .... anakanda berempat sedang menayangkn baju cameron masing2.hik hikk.. bersemangat kemain .. oke mai mamanya perkenalkn satu2 ye .. mula dari kanan .. yg hujung kanan tu angah (ilham) , sebelah angah , abang ( ikhwan ) .. yg ceria ketawa atas kereta tu , baby solihin .. dah besar dia ..dah nak masuk setahun 4 bulan ( 28hb ni ) ... dan yg last si hijau tu satu2nya puteri mama , kak chik ( icha) .. kak cik sorang je lain warna.. takpe lar ya sayang, terserlah kemanjaan dengan hijau..
Walo apepun , terima kasih abah ..... terima kasih atas ole2 nya .. terima kasih Ya Allah ... keranaMu Ya Allah aku masih dapat melihat insan yg ku sayang ini .. alhamdulillah.