Friday, January 29, 2016

Ride to cameron

29012016



Ya Allah ...
Lindungi lah suami ku di bawah rahmat kasih sayang Mu..
Semoga selamat sampai ke tujuannya ..
Aamiin Ya Allah .



Hari ni encik ketua rumah a.k.a chenta syurga a.k.a encik suami bertolak ke cameron highland bsama2 dgn kawan2 dia group yamaha 15zr .. 
dengan kata mudahnya , ride to cameron hokeyy .. 
bermotosikal secara jemaah ..mih3
Ini dah kali ke 3 bermotor ke sana .. yg last 2 tahun lepas seingat aku ..  tp kali ni perginya dua hari satu malam ..
 .. tak mengapa sesekali relakan hati , encik suami nak berhobinya .. aku suka ... aku iring dengan doa dan harapan semoga selamat diperjalanan ... dijauhi segala musibah .. aamiin  ..
Dan insyaAllah .. aku tunggu si buah strawberry ... hihii
Nyum2 tak sabau nak rasa..




Saturday, January 23, 2016

Alkisahnya merentas desa .....



Alhamdulillah .. hari ni saly bersiaran lg..seminggu sekali ya busynya mama ikhwan ni kan kan sejak tahun baru pmulaan skolah ni, nak ber fb boleh lg tp nk bukak blog ade2 aje alasannya .. ngehh .. alasan tepatnya ialah malas + busy .cerita adalah jugak nk n3 kat sini tp diperamnya dulu banyak2.. nnti bile masak baru bleh share.. kahh ..!

Oke kelmarin khamis, sekolah ikhwan ada acara berlari merentas desa.. cikgu dh bagi surat beritahu pasal merentas desa peringkat sekolah  , dalam surat tu juga bgitau mula sesi sekolah seperti biasa pagi dan selesainya awal skit dari hari biasa jam 12.30.. 

Pagi tu ikhwan kemain bersemangat dia .. pakai baju warna kuning ( sebab ikhwan rumah kuning ) mat kilau lagi .. tahun ni merupakan tahun pertama dia merasai acara merentas desa tu .. tahun lepas tahun 1 takde lah acara ni , terkecuali untuk budak darjah 1.. pasal merentas desa ni , tetiba jer aku mari teringat zaman persekolahan dulu2 .. membuak2 rasa nostalgia nih .. satu persatu bermain di kepala , masih ingat kemain jugak mama bersemangat masa dipermulaan mrentas desa ( berlari keliling kampung ) dengan kawan2 yg lain , belum sampai di pertengahan aku dh tk larat ,perlahan2 kaki ni cuma berjalan perlahan main2 jer , sambil borak dgn kawan2 .. ahahaa... tak pernah skli pun aku menang ..  menang siapa yg tiba awal di sekolah , dimana acara itu bermula ... selalunya jadi orang yg terakhir dengan kawan2 .. indahnya bila ingat saat tu..rasa nk sekolah balik jer ... uwaaa ... oke dah2 .sambung pasal ikhwan ya .. pagi tu , ikhwan kata cikgu suruh bawa beg , kotak pensil dan pensil warna .. aku kurang setuju lar sebab hari tu tak belajar , sukan semata2 jd buat apa nk bawa beg kan .. tp dia tetap berdegil nk jugak bawa .. oke fine ! Mama ikut kehendak abang ikhwan .. siap bersalam dan peluk cium , abah nya pun hantar dia  ke sekolah .. mama seperti biasa lar, selalu mendoakan agar selamat diperjalanan dan memperoleh ilmu yg  berkat.. aamiin ..

Mama pun ada duk tinjau jugak luar tingkap rumah , tengok budak2 sekolah ikhwan lalu ke tidak merentas desa kat rumahnya ni ..alahai .... tidak kelihatan , kat lain laluan kot.. 

Sepulangnya dari sekolah ... dengan gembiranya abang ikhwan bagitau yg dia dapat nombor 3 dan dapat hadiah .. haihss .. punyala mama xcited ni ,, iye ke abang .. betol ke nim .. terus dia tunjuk hadiahnya .. alahai .... tak caya anak aku ni dapat no 3 merentas desa .. ahaha nampak tak disitu ada rasa bangga .. mama pun belek2 dia punya hadiah .. ye betol memang no 3 anakanda aku dapat .... tp acara melukis dan mewarna ... mih mih mihhh ... bertuah punya anak.. kenapa lar tak bilang awal2 yg dia pun masuk mewarna .. patut lah pagi tadi beria2 nak bawak pensil warna dan kotak pensil ... anak oh anak .. mama kata , kenapa tak ambik nombor dalam merentas desa , katanya abang letih berlari.. abang banyak berjalan .. takpe lar sayang .. apepun tahniah dari mama ..sekurangnya bawak jugak balik hadiah .. sayang abang ikhwan ketat2 .... hih .. itu lah alkisahnya si anak soleh mama , ikhwan haiqal .... dah 8 tahun .. suka tengok macam2 ragam anak2 membesar .. dulu2 karenah dirumah .. dan sekarang ragam di alam persekolan .. 

Cukup disitu saja lar pasal anak soleh mama , ikhwan haikal..
Saly sudah dulu ya .. nnti insyaAllah bertemu lagj di lain entry ..
Wassalam





Thursday, January 14, 2016

sakit itu ujian Allah


14012016


Usah jadikan doa seperti ubat yang digunakan hanya ketika sakit .. sebaliknya jadikan lah doa seperti air yang diambil setiap hari ..

Dah seminggu rasanya saly tak bersiaran .. minggu pertama persekolahan memang agak busy gak .. anak anak mama , abang ikhwan dan angah ( ilham ) alhamdulillah setakat ni takde masalah yg timbul pasal psekolahan .. takde buat hal lg.kelmarin 10hb , abg ikhwan dah mula KAFA . 3 kali dlam sminggu ,dan pulangnya agak lewat jam 4.45 petang ..


Untuk cerita permulaan 2016 ni ...
Tetiba je gigi aku ni buat hal .. sobs!! Dah sebulan berlarutan . Dari tahun lepas lg 2015 .. Gigi geraham bongsu bahagian atas.. alahai sakitnya tak usah nak citer lar memang sakit sangat2 tau .. memula tu sakit tak lar berapa sangat , dia main2 je masa tu nak makan & ketawa pun still ikhlas lagi ... tp makin hari makin kuat .. sampai last2 minggu lepas , gigi si bongsu aku ni berjaya buat aku keluarkan air mata .. mengalir laju jer ..hehh


Ini dia si geraham bongsu .. alahai sayang, nape lar awak buat saya sakit .. manja nya lah hai .. mihmihmihh


Oleh kerana sakit dah keterlaluan terpaksa ler aku pergi ke klinik pergigian yg berdekatan , klinik pergigian wan maliha .. masa tahun 2011 empat tahun yg lalu ,  dan masa tu 7 bulan pregnant kan anak kedua aku dah pernah lar cabut gigi geraham bongsu atas yg sebelah kiri, masa tu memang sakit persis sekarang yg sebelah kanan . Itu lah last aku cabut gigi .. masa tu pernah gak doktor kata, lepas bersalin nanti jangan lupa cabut gigi yg kanan pule, sebab kata doktor, gigi geraham bongsu paling dalam tu memang takde kegunaannya, nak gosok gigi pun susah nk capai itu katanya.. alahaiii..... memang aku tak akn perginya serah rela camtu , aku peram sampai hari ni baru lar sedia nak cabut lg.. siyes memang aku takut..tkmo hadap dengan bius jarum memula tu.. seriau tk abes lg.. grrr.. oke.. sambung citer lagi ..  hari rabu minggu lepas ( kire2 dah 8 hari dh harini ) malam tu en.suami dh siap maklum , malam nnti aku kena gak ke klinik cabut gigi.. ehh .. ni kes paksa ni.. katanya, kesian tengok aku yg murung je asyik pegang pipi , anak2 bising jadi mangsa kemarahan aku.. kehhkeh ..btw trpaksa jua aku lepaskn kamu gigi bongsu.. takut cmne pun tpaksa aku hadapi .. 


Akhirnya ... alhamdulillah dah selesai .cabut dah gigi. Haa kan dah ceria .. lega rasanya. Terasa ringan je mulut ni .sebelom ni memberat je dengan rasa sakitnya.. nak makan pun berkira kira ..
Oke stop dulu pasal tu ..
Sambung citer lain erkk .. Lepas lega semuanya sementelah sebulan menghadapi sakitnya gigi ..  jumaat tiga hari yg lepas plak, aku ditimpa sakit kepala dan segala urat2 badan.. demam urat kotnya .. nak gerak2 pun sakit.. en.suami beli ubat ,disebabkan memang aku tak suka ke klinik, dan tk larat plak nk bangun .. lepas makan ubat ikut aturannya keesokkannya, alhamdulillah .. semakin segar badan ..menandakan aku dah nak sihat ..




Tapi .... bile dah sihat dari demam tu aku tetibanya di landa sakit perut.. huwaa.. cirit birit plak.. aduyai kenapa ni ,,agaknya antibodi dalam keadaan lemah ke menyebabkn aku mudah diserang sakit .. en.suami pergi lagi keklinik beli plak ubat cirit birit.. disebabkan aku dah tak larat nk ke tandas .. ahad 3 hari lepas aku masih cirit birit tp dah agak berkurangan .. tp perut pulak sakit sampai menekan nekan .. bilarasa sejuk je , akan terasa sakitnya di perut atau  bile aku selesai mandi akan sakit perut ni .. alahai.. tk boleh sejuk2 ..rasanya sakit medu aku datang lgi.. tahun lepas aku dah alami , dan bile doktor periksa katanya aku ada penyakit medu angin .. tahu tak kalian medu angin  tu apa ya .. hihi aku sendiri pun tk bape paham mana ..istilahnya yg aku tahu adalah angin .. banyak sangat 'angin kotor ' dalam badan kotnya .. bile sakit boleh sampai aku terasa loya dan boleh terasa sesak nafas bile tahap sakitnya sangat2 lar .. sakitnya boleh tak bayangkan kalo senggugut .. haa lebih kurang camtu lar.. doktor pun pernah kata , katanya elakkan minum sejuk2 berais .. makan pedas2 ..berkafein lagi .. tp aku memang tak pantang mana lar sume tu sebab senarai tu sume aku suka .. yg doktor kata lg , salah satu sebab juga masa berpantang tu , tidak berpantang betul2 bab pemakanan dan amalan bertungku bagai .. adehh ..




Oleh kerana sakit perut datang menyerang tak kira waktu.. meringkuk aku kesakitan , aku bertungku bagai perut ni, terasa hilang sekejap sakit tu .. akhirnya en.suami pergi lagi ke klinik yg biasa aku pergi .. beli ubat yg biasa aku dah ambik dulu untuk medu dan angin .. Hari ni dh masuk hari keempat makan ubat, dan perut tak sakit lagi .. alhamdulillah .. 




Alhamdulillah .. 
Aku semakin sihat .. alhamdulillah juga di atas sakit yg Allah bagi .. diatas nikmatnya yg aku kecapi .. mengajar aku erti sabar dan redha .. semoga luruhnya dosa2 kecil sebagai mana sakit yg aku alami ..  alhamdulillah Ya Allah diatas kesembuhanMu ..



" Tiada siapa yang tahu apa yg kita lalui ..  Tiada siapa yg mengerti ..seberat mana kita menanggung di hati .. selagi kita bernama manusia selagi itu kita di uji .. walaupun kesakitannya begitu pedih sekali teruslah melangkah .. jangan berhenti .."





Sunday, January 3, 2016

1st day sekolah 2016



Alhamdulillah ...
Hari ni 1st day untuk 2016 Anak2 mama kesekolah 
Abang dan angah .
Abang dah darjah 2 , angah plak 5 tahun 
Tersangat lar teruja mama tengok budak berdua ni .kemain semangat masing2 mama kejut kan skali jer terus bangun .. mama dah ingat kan semalam sbelom tido , esok dah sekolah jangan lupa bangun awal ...
 jawapan budak2 ni ...
" yeayy ....... esok skolah ....bestnyaa"
Amboii ... semangat bebenor ya  
Dah lama bercuti..
 jd permulaan sekolah ni nak jugak serba baru 
baju ,peralatan dan lain2.. 
sebab tu kotnya mereka bersemangat .. ngeh ngehhh


Yg diatas ni anak2 saudara aku .. anak abg long .
keenam enamnya sume dah sekolah tahun ni.
 Suka sangat aku tengok gambo ni 
.teruja plak masing2 dah tersarung seragam sekolah .
Terbayang plak , panjang umor insyaAllah dapat mama lihat suasana anak2 mama camni .. 
Yg tengah perempuan tiga orang tu si kembar tiga ..
 dah besar mereka ni .. dah pun darjah 3 .suka tengok yg kembar2 ni lagi2 bab pakaian hampir sume nk sama.. sekarang berpakaian sekolah lagi lar takleh cam tiga2 ni ..yg mana satu kakak ,kedua dan adik .. alahai mak saudara ...


Ini lar anak saudara si kembar 3 ..
^__^






Saturday, January 2, 2016

happy new year 2016




Allah menciptakan waktu yg tak akan kembali 
Agar kamu menghargai kehidupan hari ini ..
Bukan kelmarin .. bukan juga esok..

Cantik kata kata .. 
penuh makna yg tersirat disebalik kata . .
Apepun .. slmt tahun baru 2016 buat semua
Semoga tahun 2016 ni , Allah memberi seribu kerahmatan buat kita .. dan kita semua sentiasa berada di dalam rahmat dan redha Allah swt ..

Apa azam baru kalian .. ? 
Aku takde azam baru pun .. apa yg aku harapkan ada limpah rezeki yg berkat , umur yg berkat , kesihatan yg baik 
buat aku sekeluarga suami juga anak2 ..
 buat ibu .. buat umi ( mak mertua ) ..
 juga buat insan2 yg tersayang yg hadir dalam hidup ini
Aamiin 




Gambar atas .. 
rantaian kenangan dari tahun ke tahun
Alhamdulillah..
Syukur ats kehadiran insan2 tersayang ni dlm hidup
Tidak boleh mengulangi tiap kenangan yg hadir 
Semuanya tinggal mnjadi kenangan ..
2013 .. 2014 .. 2015 ..
Now 2016 .. 
pantas masa berlalu ..
umur pun dari tahun makin meningkat .. 
Sob .. sob ..

Hargai tiap detik yg akan kita lewati..
Kerna setiap saat yg berlalu itu tidak akan kembalu ..
Yg tinggal untuk kita 
Hanyalah kenangan ..