Wednesday, March 2, 2016

Cupcakes vanilla



2 mac 2016 ..


Hari ni  dah masuk 2 mac .. wahh dah bulan tiga dah.kenapa lar cepat sangat hari2 berlalu.. taktau lar mgkin aku sorang je terasa gitu.. pejam celik , hari dah bergnti hari , yg baru rasa hari jumaat lepas ,dah nak jumaat balik ..kann ... kann
Hokey .. sempena bulan mac ni adalah bulan kelahiran aku , aku nak share satu resepi yg boleh aku katakan agak sedap , mudah dan sweet .. cupcakes vanilla atau senang sebut , kek cawan vanila .. alhamdulillah , dapat jugak nk n3 kek cawan ni. Kek pertama saly buat untuk tahun 2016 ni , bulan 1 aritu ,. Kiranya ini kek pembukaan untuk tahun 2016 .. mih mih .. betapa takde masanya aku , baru skrg nk n3 kan .. story mory tu banyak giler tp dibiarkan berlalu tanpa coretan disini .. sobs ..!!
Mmm ... bulan 3 bulan besday aku ..jangan ditanya nnti wape dh umor  aku ..huwaa semestinya 3series kan ,, cedihh , umur makin lama makin banyak angka.. makin banyak mengenal kemanisan dan kemasinan hidup ..hahah.. nnti insyaAllah panjang umur aku cuba n3 besday aku nnti.. senang citernya , tarikh besday saly bersamaan dengan kehilangan MH370 ..peristiwa sedih seluruh rakyat malaysia .. 8 mac .. masih ingat kan .. ?



Oke2 smbung story asal ye .. kek cawan ni yg pertama kali juga saly buat .biasanya , selalu buat kek biase2 yg bulat , petak guna loyang.. kali ni ubah selera sekali sekala.. nak merasa gak lagu mana kek cawan vanilla ni .. lepas tengok hasilnya dan kejadiannya yg sungguh mempesona..alahai .. rasa sayang nk makan.. kehkeh ..nape lar cute sangat kek cawan ni... Lepas dari test pertama cupcake tu, aku dah jadi sllu je nk buat.. tak puas menikmati kek cawan ni..rasanya memang sedap ..lembut je. Biasa kalu saly buat satu adunan ni saiz medium biasa tu dapat dalam 20 biji.. yg gambar atas ni, dua darinya dah dirasmikan oleh kak cik dan adik solihin.. dua orang ni lar perasmi tetap mama sekarang nih.. haha tinggalnya 18 lagi cupcake tu ..tp kalu buat saiz kecil2 agaknya banyak dapat kot..
Oke ..layan jap my cupcake .. heheh .. jom cikedut resepi ..







Resepi Cupcake Vanilla

(Saly buat saiz kertas yg medium tu dapat dalam 20 biji , kalau saiz kecik lagi banyak dapat )

Bahan2:
  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 cawan mentega / marjerin / butter
  • 2 biji telur
  • 2 sudu teh esen vanilla
  • 1  1/2 cawan tepung gandum
  • 1  3/4 sudu teh baking powder
  • 1/2 cawan susu (segar/uht/susu cair )


Cara-cara:
  1. Kita mulakan dengan memukul gula dan mentega hingga kembang
  2. Bile dah kembang , masukkan telur sebiji sebiji ,pukul sebati ..kemudian masukkan esen vanilla dan pukul lagi ya ..
  3. Tepung gandum dan baking powder diayak bersama ..masukkan sikit sikit kedalam adunan tadi .. gaulkan sebati
  4. Kemudian masukkan pula susu ..kacau lagi ..adunan agak likat sikit ya ..
  5. Panaskan oven terlebih dahulu dalam suhu 200°c
  6. Masukkan adunan kedalam paper cup sesuai yg diletakkan terus dalam loyang acuan untuk cupcake .letak adunan separa penuh nnti bila bakar ia akan naik ..
  7. Bakar selama 25 minit dalam 160° c .. ikut kesuaian oven masing2 ya ..
  8. Siap .. boleh menikmati cupcake yg super sedap.. bismillah






2 comments:

norhidana miswan said...

comeinya CC tuh... rajin nya saly nih...

Siti Yang Menaip said...

hehe.. siap ada love love gituuu..