Wednesday, February 24, 2016

Etak salai




Etak etak salai .. atau org ganu panggil etok2 salai .tukar ye huruf tu, dari a tukar ke o.. hehehe. Sorry gambar tk jelas mana, snap gambar masa dalam kereta tengah bergerak .jadi ler kelabu kelala ... nak sangat snap gambar, haa cenggini lar jadinya .. tkpe2 ..asal nampak kulit2 nya udah, bagi org yg nak kenal etak2 .. ini lar dia.kecik2 jer tp still comel dan sedap ni. 
Etak2 ni saly beli ditepi jalan masa pergi kota bharu jumaat tempoh hari .. pergi kenduri kawen terus ke kota bharu semata mata nk carik etak2 ni.. biasa lalu disepanjang kat tawang tu ,ade jual ditepi jalan.. sebungkus kecil cuma rm1.. dibungkus dengan kertas akhbar jer..( lupa plak nak snap bungkusan dia ) aku beli 4 bgkus.. en.suami dan abg ikhwan pun suka.. bila makan susah nk bhenti ni.. bagi org yg pandai makan kejap je boleh abis . Rasa kulitnya pedas2 serai gitu rempahnya ..isinya kecil sangat2..tp tengok pada saiznya lar.. kalu kecik,mpasi isinya kecik.. sape2 orang kota bharu kelantan memang tahu lar etak2 salai ni.. teganu takde orang buat etak salai, tp etak2 ada .. mihmihmih

Kalau kami ke kota bharu pasti tak lepas peluang nk beli etak salai ni. Kalu takde tempat biasa jual, pasti en.suami akan cari tempat lain.. nak jugak seperti gaya orang mengidam ni. Hahaa.. kemaruk teringat etak salai ni.. alahai.. mula kenal dan suka etak ni dari bapa saudara en.suami.. masa tu kami sekeluarga sebelah mertua juga bapa saudara pergi ke kota bharu , seingat masa tu hari raya ke barapa entah.. lupa.. masa tu nk gj braya di umah sanak saudara en.abang.. wahh.... ptama kali nk gi umah sana.. jadi sepanjang dlam pjalanan tu, bapa saudara (ayh su ki ) berhenti tepi jalan digerai orang jual etak salai.. siap ade tulis situ, etak2 salai .. masa tu , en.abang pergi cuba beli juga, nk merasa .. sampai sana , selepas duk rehat2 dipenginapan, sambil makan etak2 ni.. eee.. masa mula2 rasa tu, memang saly tak suka.. nk makan pun bercinta dengan etak ni.. lahaii.. en.abang laju jer dia.. hehh.. tp bila dah pulang sini.. tetiba eh mai rasa nk makan .. teringat gak rempah dan rasa dia tu.. lepas dri tu bile kesana, kami tak lepas peluang nk beli etak tu.. mula dari itu lah , saly dah mula pandai makan.. tapi tak lah selaju en.abang ..kehkeh .. gaya orang berkasih sayang lagaknya aku makan .gigih lagi nak belajar makan etak ni.. heh

Sekian dulu .....








3 comments:

norhidana miswan said...

tak penah jumpa n tak penah rsa... tp kwn2 yg asal kelantan selalu cite kesedaran etak salai nih...

dalila said...

dalam die cmne tu kak?mcm lala tu ke?

Norain Omar said...

Salam,

My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

Thanks :)