Thursday, January 14, 2016

sakit itu ujian Allah


14012016


Usah jadikan doa seperti ubat yang digunakan hanya ketika sakit .. sebaliknya jadikan lah doa seperti air yang diambil setiap hari ..

Dah seminggu rasanya saly tak bersiaran .. minggu pertama persekolahan memang agak busy gak .. anak anak mama , abang ikhwan dan angah ( ilham ) alhamdulillah setakat ni takde masalah yg timbul pasal psekolahan .. takde buat hal lg.kelmarin 10hb , abg ikhwan dah mula KAFA . 3 kali dlam sminggu ,dan pulangnya agak lewat jam 4.45 petang ..


Untuk cerita permulaan 2016 ni ...
Tetiba je gigi aku ni buat hal .. sobs!! Dah sebulan berlarutan . Dari tahun lepas lg 2015 .. Gigi geraham bongsu bahagian atas.. alahai sakitnya tak usah nak citer lar memang sakit sangat2 tau .. memula tu sakit tak lar berapa sangat , dia main2 je masa tu nak makan & ketawa pun still ikhlas lagi ... tp makin hari makin kuat .. sampai last2 minggu lepas , gigi si bongsu aku ni berjaya buat aku keluarkan air mata .. mengalir laju jer ..hehh


Ini dia si geraham bongsu .. alahai sayang, nape lar awak buat saya sakit .. manja nya lah hai .. mihmihmihh


Oleh kerana sakit dah keterlaluan terpaksa ler aku pergi ke klinik pergigian yg berdekatan , klinik pergigian wan maliha .. masa tahun 2011 empat tahun yg lalu ,  dan masa tu 7 bulan pregnant kan anak kedua aku dah pernah lar cabut gigi geraham bongsu atas yg sebelah kiri, masa tu memang sakit persis sekarang yg sebelah kanan . Itu lah last aku cabut gigi .. masa tu pernah gak doktor kata, lepas bersalin nanti jangan lupa cabut gigi yg kanan pule, sebab kata doktor, gigi geraham bongsu paling dalam tu memang takde kegunaannya, nak gosok gigi pun susah nk capai itu katanya.. alahaiii..... memang aku tak akn perginya serah rela camtu , aku peram sampai hari ni baru lar sedia nak cabut lg.. siyes memang aku takut..tkmo hadap dengan bius jarum memula tu.. seriau tk abes lg.. grrr.. oke.. sambung citer lagi ..  hari rabu minggu lepas ( kire2 dah 8 hari dh harini ) malam tu en.suami dh siap maklum , malam nnti aku kena gak ke klinik cabut gigi.. ehh .. ni kes paksa ni.. katanya, kesian tengok aku yg murung je asyik pegang pipi , anak2 bising jadi mangsa kemarahan aku.. kehhkeh ..btw trpaksa jua aku lepaskn kamu gigi bongsu.. takut cmne pun tpaksa aku hadapi .. 


Akhirnya ... alhamdulillah dah selesai .cabut dah gigi. Haa kan dah ceria .. lega rasanya. Terasa ringan je mulut ni .sebelom ni memberat je dengan rasa sakitnya.. nak makan pun berkira kira ..
Oke stop dulu pasal tu ..
Sambung citer lain erkk .. Lepas lega semuanya sementelah sebulan menghadapi sakitnya gigi ..  jumaat tiga hari yg lepas plak, aku ditimpa sakit kepala dan segala urat2 badan.. demam urat kotnya .. nak gerak2 pun sakit.. en.suami beli ubat ,disebabkan memang aku tak suka ke klinik, dan tk larat plak nk bangun .. lepas makan ubat ikut aturannya keesokkannya, alhamdulillah .. semakin segar badan ..menandakan aku dah nak sihat ..




Tapi .... bile dah sihat dari demam tu aku tetibanya di landa sakit perut.. huwaa.. cirit birit plak.. aduyai kenapa ni ,,agaknya antibodi dalam keadaan lemah ke menyebabkn aku mudah diserang sakit .. en.suami pergi lagi keklinik beli plak ubat cirit birit.. disebabkan aku dah tak larat nk ke tandas .. ahad 3 hari lepas aku masih cirit birit tp dah agak berkurangan .. tp perut pulak sakit sampai menekan nekan .. bilarasa sejuk je , akan terasa sakitnya di perut atau  bile aku selesai mandi akan sakit perut ni .. alahai.. tk boleh sejuk2 ..rasanya sakit medu aku datang lgi.. tahun lepas aku dah alami , dan bile doktor periksa katanya aku ada penyakit medu angin .. tahu tak kalian medu angin  tu apa ya .. hihi aku sendiri pun tk bape paham mana ..istilahnya yg aku tahu adalah angin .. banyak sangat 'angin kotor ' dalam badan kotnya .. bile sakit boleh sampai aku terasa loya dan boleh terasa sesak nafas bile tahap sakitnya sangat2 lar .. sakitnya boleh tak bayangkan kalo senggugut .. haa lebih kurang camtu lar.. doktor pun pernah kata , katanya elakkan minum sejuk2 berais .. makan pedas2 ..berkafein lagi .. tp aku memang tak pantang mana lar sume tu sebab senarai tu sume aku suka .. yg doktor kata lg , salah satu sebab juga masa berpantang tu , tidak berpantang betul2 bab pemakanan dan amalan bertungku bagai .. adehh ..




Oleh kerana sakit perut datang menyerang tak kira waktu.. meringkuk aku kesakitan , aku bertungku bagai perut ni, terasa hilang sekejap sakit tu .. akhirnya en.suami pergi lagi ke klinik yg biasa aku pergi .. beli ubat yg biasa aku dah ambik dulu untuk medu dan angin .. Hari ni dh masuk hari keempat makan ubat, dan perut tak sakit lagi .. alhamdulillah .. 




Alhamdulillah .. 
Aku semakin sihat .. alhamdulillah juga di atas sakit yg Allah bagi .. diatas nikmatnya yg aku kecapi .. mengajar aku erti sabar dan redha .. semoga luruhnya dosa2 kecil sebagai mana sakit yg aku alami ..  alhamdulillah Ya Allah diatas kesembuhanMu ..



" Tiada siapa yang tahu apa yg kita lalui ..  Tiada siapa yg mengerti ..seberat mana kita menanggung di hati .. selagi kita bernama manusia selagi itu kita di uji .. walaupun kesakitannya begitu pedih sekali teruslah melangkah .. jangan berhenti .."





3 comments:

norhidana miswan said...

dugaan awal tahun... moga lps nih terus kekal sihat hendaknya

Ibu Lala said...

Sakit tu penghapus dosa dosa kecil. Moga cepat sihat ye

Othman Zan said...

Assalam. Alhamdulillah dah sihat ye..