Saturday, January 23, 2016

Alkisahnya merentas desa .....



Alhamdulillah .. hari ni saly bersiaran lg..seminggu sekali ya busynya mama ikhwan ni kan kan sejak tahun baru pmulaan skolah ni, nak ber fb boleh lg tp nk bukak blog ade2 aje alasannya .. ngehh .. alasan tepatnya ialah malas + busy .cerita adalah jugak nk n3 kat sini tp diperamnya dulu banyak2.. nnti bile masak baru bleh share.. kahh ..!

Oke kelmarin khamis, sekolah ikhwan ada acara berlari merentas desa.. cikgu dh bagi surat beritahu pasal merentas desa peringkat sekolah  , dalam surat tu juga bgitau mula sesi sekolah seperti biasa pagi dan selesainya awal skit dari hari biasa jam 12.30.. 

Pagi tu ikhwan kemain bersemangat dia .. pakai baju warna kuning ( sebab ikhwan rumah kuning ) mat kilau lagi .. tahun ni merupakan tahun pertama dia merasai acara merentas desa tu .. tahun lepas tahun 1 takde lah acara ni , terkecuali untuk budak darjah 1.. pasal merentas desa ni , tetiba jer aku mari teringat zaman persekolahan dulu2 .. membuak2 rasa nostalgia nih .. satu persatu bermain di kepala , masih ingat kemain jugak mama bersemangat masa dipermulaan mrentas desa ( berlari keliling kampung ) dengan kawan2 yg lain , belum sampai di pertengahan aku dh tk larat ,perlahan2 kaki ni cuma berjalan perlahan main2 jer , sambil borak dgn kawan2 .. ahahaa... tak pernah skli pun aku menang ..  menang siapa yg tiba awal di sekolah , dimana acara itu bermula ... selalunya jadi orang yg terakhir dengan kawan2 .. indahnya bila ingat saat tu..rasa nk sekolah balik jer ... uwaaa ... oke dah2 .sambung pasal ikhwan ya .. pagi tu , ikhwan kata cikgu suruh bawa beg , kotak pensil dan pensil warna .. aku kurang setuju lar sebab hari tu tak belajar , sukan semata2 jd buat apa nk bawa beg kan .. tp dia tetap berdegil nk jugak bawa .. oke fine ! Mama ikut kehendak abang ikhwan .. siap bersalam dan peluk cium , abah nya pun hantar dia  ke sekolah .. mama seperti biasa lar, selalu mendoakan agar selamat diperjalanan dan memperoleh ilmu yg  berkat.. aamiin ..

Mama pun ada duk tinjau jugak luar tingkap rumah , tengok budak2 sekolah ikhwan lalu ke tidak merentas desa kat rumahnya ni ..alahai .... tidak kelihatan , kat lain laluan kot.. 

Sepulangnya dari sekolah ... dengan gembiranya abang ikhwan bagitau yg dia dapat nombor 3 dan dapat hadiah .. haihss .. punyala mama xcited ni ,, iye ke abang .. betol ke nim .. terus dia tunjuk hadiahnya .. alahai .... tak caya anak aku ni dapat no 3 merentas desa .. ahaha nampak tak disitu ada rasa bangga .. mama pun belek2 dia punya hadiah .. ye betol memang no 3 anakanda aku dapat .... tp acara melukis dan mewarna ... mih mih mihhh ... bertuah punya anak.. kenapa lar tak bilang awal2 yg dia pun masuk mewarna .. patut lah pagi tadi beria2 nak bawak pensil warna dan kotak pensil ... anak oh anak .. mama kata , kenapa tak ambik nombor dalam merentas desa , katanya abang letih berlari.. abang banyak berjalan .. takpe lar sayang .. apepun tahniah dari mama ..sekurangnya bawak jugak balik hadiah .. sayang abang ikhwan ketat2 .... hih .. itu lah alkisahnya si anak soleh mama , ikhwan haiqal .... dah 8 tahun .. suka tengok macam2 ragam anak2 membesar .. dulu2 karenah dirumah .. dan sekarang ragam di alam persekolan .. 

Cukup disitu saja lar pasal anak soleh mama , ikhwan haikal..
Saly sudah dulu ya .. nnti insyaAllah bertemu lagj di lain entry ..
Wassalam





1 comment:

norhidana miswan said...

taniah abg ikhwan.... seronok dia