Sunday, July 26, 2015

tahun pertama solihin beraya

26/7/2015
10 syawal 1436H


Alhamdulillah ....
Tahun ni 2015 , tahun pertama baby mama ni beraya .. 
idlan solihin...punya lah  suka sangat bile mama pakaikan baju melayu dan siap bersamping lagi.. tp kopiah dikepala takmo ya, bila mama pakai cepat capat dikuis nya dengan tangan.. alahai .. ikut suka adik laa.. asal selesa dan tak meragam cukuplah yer.. mama pulak yg xcited semacam.. melaram adik macam abang2 dia .. ekeke



Happy kan kan kan.... dia ni.. senyum sokmo .. suka sangat kalu ade orang agah agah dia .. Adik solihin dah 9 bulan .. tetiba raya ni dah pandai duduk macam atas tu.. merangkak pun baru je boleh . dan buat masa ni jugak solihin pandai dah bangun berdiri sambil bergantung.. berani jugak adik ni... mama pula yg terpaksa tengok sokmo nye .. bimbang kang jatuh 


Dah dulu ya cerita pasal saya .. nanti jika adik dah boleh jalan mama akan story lagi .. muaah... cayang ciked baby mama.. ♥







Saturday, July 25, 2015

1 syawal

25/7/2015
9 syawal 1436H 


Salam aidilfitri ...
Baru berkesempatan nk entry. Tahun ni tema putih .. berbunga bunga gambo raya aku frame kan .. kemain semangat betol kan.. putih pilihan en.abang. katanya, biar tahun ni ikut dia plak.. tp mama dan anak dara mama sorang tu takle putih ,jadik putih hitam plak..baru naik seri tu, kalu tak pucat je .. takpe lah tak comel mana bergambar asal kan kemeriahan syawal tu terasa..sampai hari ni 9 syawal, dan datang rindu nak ulang semula indahnya 1 syawal .. sobs..!


Pagi Raya pertama, beraya di rumah mertua dulu .. kunjung mengunjung rumah mak dan bapa saudara en,abang.. rumah sebelah menyebelah jew.. jadi senang laa.. situasi yg paling aku suka kalu raya pertama ni. Gi umah saudara, bermaafan dan part paling suka sekali merasa juadah hari raya .. ade yg buat nasi minyak.. satey dan nasi himpit.. ketupat rendang.. lontong ..hihi sampai kekenyangan .. baru je sebelah pagi.. dannn.... anak anak aku sibuk dengan duit raya mereka .. tengahari pulak baru lah berkunjung rumah ibu .. alahai indahnya 1 syawal .. 
Mak mertua pagi raya selalu je buat satey dan nasi himpit .. dan ibu aku pulak seperti biasa dari aku kecik sampai saat ni , ibu akan buat nasi dagang .. hari raya dapat melepaskn rindu merasa nasi dagang ibu .. bagi aku, nasi dagang ibu paling sedap didunia ........... insya Allah , panjang umur tahun depan semoga dapat merasa lagi nasi dagang ibu .. aamin









Nota MS : 
Hari ni abang ikhwan dah mula sekolah. Sebab sebagai ganti cuti raya .tp hari ni dia tak belajar, cikgu sekolah buat sambutan hari raya .. siap berpakaian raya lagi, berbaju melayu, bersamping dan bersongkok ..dan satu lagi berkasut raya ... dan ada lagi, bawak kuih raya ..ingat pulak zaman kita sekolah dulu dulu , lepas raya mesti ade majlis hari raya sekolah dan bawa kuih2 raya ..hikss..





Thursday, July 16, 2015

salam Aidilfitri




Dam dam dumm .... bunyi mercun
Insya Allah.. alhamdulillah ..esok kita sambut hari raya ..
Disini aku mengambil kesempatan untuk mengucapkan : 

★ salam aidilfitri buat semua umat islam ..
★ Salam aidilfitri juga buat kawan blog sekalian ..
★ pada yg mengenali saly .. dan buat yg tk mengenali juga.. 
★ Semoga aidilfitri tahun ini memberi seribu keindahan buat kita. Lupakan segala sengketa .. semoga ikatan silaturrahim semakin erat hendaknya .. 



Maaf dipinta buat teman2 semua, andai ada tersalah tutur bicara sewaktu komen atau apa2 saja tanpa disedari ..ku susun sepuloh jari mohon maaf ..  

Kepada yg telah memulakan perjalanan pulang kekampung masing , semoga selamat sampai ke destinasi dengan selamat.. hati2 semua sepanjang diperjalanan .. semoga kalian semua dilindungi Allah swt.. aamin.



Selamat berhari raya semua .. 
Wassalam








Tuesday, July 14, 2015

14 julai .... 21 tahun dia pergi




Aihss .. tetiba  mai teringat bile tengok tarikh hari ni.. 
14 julai 2015 .. 
teringat arwah abang .. dah 21 tahun arwah abang shamsul aku pergi. Aku cuma panggilnya , abang cu.. dan orang2 kampung atau kawan2 nya panggil arwah cik putih.. sbb abang aku sorang ni memang putih sangat2.. 
Masa arwah meninggal aku dalam darjah 6, 12 tahun.. dan arwah 18 tahun. Memang aku tersangat lah sedih aritu, dia abang yg suke bergurau dan baik dgn aku.. walo pun aku baru 12 tahun, tapi setiap memori bersama tetap diingatan.. alfatihah .. semoga arwah ditempatkan dikalangan para solihin ..


Perginya abang secara tiba2.. dia sakit jantung sejak dilahirkan.. cerita ibu ,dah puas arwah ayah pergi berubat dan ulang alik hospital .... hingga ke hospital jantung negara..tp apalah daya kita melawan takdir yg ditetapkn.. doktor kata jangka hayat hidup dia setakat umur 18 tahun sj.. jadi ibu ingat dh takde apa2 tengok arwah membesar sihat je.. jalan2 ..main2 .. tp bila umur masuk 18 dia pergi jua .. sampai ke saat ni ingat sangat2 masa kecil2 dulu.. Masih ingat lagi, sama sama jaga kedai sewaktu ibu pergi pasar, sebab ibu ade kedai runcit.. nak menyara hidup,bila ayah dah meninggal .. bergilir gilir jaga kedai.. kadang tu kalau dia malas atau tak sihat, dia bagi aku pensil atau pensil warna  sebagai upah jaga kedai sorang2.. hihii..  aku kesukaan .. aisshh .. rindu datang lg.. 

Masa dia nak meninggal tu, sungguh takde tanda tanda pun .. sakit dada pun tidak .. cuma dia selalu je tanya ibu, bile telefon rumah telekom nak mai pasang line.. sebab tak sabar dia nak tengok rumah ibu ade telefon .. hari2 duk tanye .. masa hari khamis 14 julai 1994 siang tu sebelom meninggal, pihak telekom pun ttiba mai pasang wayar telefon segala.. dan masa tu tu  umah ibu dah punye telefon rumah.. arwah gembira je waktu tu, selalu je angkat telefon duk main tekan2 nombor.. alahai.. 

Masa hampir maghrib, 14 julai , hari yg sama...
aku ade minta dia hantar kesekolah ( sek.keb. Duyong ) sbb cikgu aku adekan sembahyang hajat untuk UPSR dan bacaan yasin.. memang arwah abg lah satu2 nya abg aku yg setia hantar dan ambil aku bile time ade kelas tambahan sekolah.. tp tiba maghrib tu , arwah abang kata dia tak boleh nak hantar dah aku.. sebab malam nanti dia ade urusan .. dia mintak maaf.. masih terngiang2 lagi kata katanya ..( ya abg, sampai bile2 dia tak kan hantar aku dah ke sekolah..) .. fikir ku dia memang ade urusan .. takpe lah, aku pergi jugak sekolah dengan sepupu .. sembahyang hajat dan bacaan yasin selesai dalam jam berapa lupe dah malam tu .. aku pulang dengan sepupu berjalan kaki melewati jalan besar dekat jambatan, takut aih jalan kampung malam2.. masa pulang tu, dah aku tengok jugak kat bus stop ..ade beberapa orang kat situ.. jauh jugak lah nk sampai umah .. bile tiba kat rumah, datang sorang orang kampung bagitahu yg arwah abang pengsan dan tak sedar kan diri dekat bus stop ,tempat yg tidak jauh aku lalu sebentar td.. pengsan masa dia jumpa dan cakap2 dengan kawan2 dia .. alahai, ibu tetiba terdengar, ibu pulak yg pengsan nya .. abang long aku dan ade sorang lelaki kampung aku tu tolong hantar kehospital .. tp belum sempat arwah sampai hospital, arwah dah pergi .. 
14 julai .. khamis malam jumaat dia pergi menghadap Ilahi ... sedih sangat hati bile terkenangkan ..  kini dah 21 tahun berlalu .

14 julai .... di ingatan ..
Tenang lah kamu disana duhai abang .. semoga syurga tempat mu ..alfatihah.. aamin





biskut raya :: tart gulung nanas gebu

14/7/2015



Oke done ...... biskut tart gulung nanas. Memang gebu btol resepi tart ni.alahaii ... tart nanas .aku suka diaa. Wajib ade ni selain semperit dan bunga dahlia..tart ni cookies last aku buat untuk raya ni. Cukup 3 je biskut termasuk semperit dan chipsmore Yg lain lain beli je lah jawabnya, kacang atau ape yg sesuai.Dah tkde masa nk buat rasenya sebab banyak kije lain yg nak dibuat .. mood raya dah makin menghampiri.. aku ni memang rajin kalu bab kuih2 raya ni.. masa duk tengah buat biskut pun sangat lah bersemangat aku berkobar kobar.akeke .. haii, masa ni laa nk nikmati indahnya kehadiran syawal .. bulan ni jew semangat lain macam buat biskut raya .. bulan2 lain boleh je buat nk makan tp tak seceria nak raya .. Tahun2 lepas pun aku buat tp tak masuk dlm blog aku ni.. lupa ..




Seperti biasa kena simpan resepi kat sini .. senang nanti nak rujuk balik. Tart nanas ni memang gebu.. buat sebelom ni takle menjadi mane .tp untuk resepi kali ni tak menghampakan .. jom buat biskut raya .... 



Tart gulung nanas


Bahan :

● 1 cawan butter (saly cuma guna marjerin je)
● 3 sudu makan gula aising @ gula halus
● 1 biji kuning telur
● 2 1/2 cawan tepung gandum
● 2 sudu makan tepung jagung
● 2 sudu makan tepung kastard
● 1 sudu makan susu tepung


Cara :

1) pukul butter ,gula dan kuning telor.. hingga sebati dan jangan kembang sangat
2) kemudian masukkan semua tepung diatas (bahan kering) kacau hingga menjadi doh.kalau lembik tambahkan sedikit tepung gandum..
3) terap guna acuan tart ,, letak jem nanas dan gulung
4) sapu dengan kuning telor diatas tart nanas tu
5) kemudian bakar pd suhu 150° c selama 20-25 minit ( bergantung pd oven )








Monday, July 13, 2015

biskut raya :: biskut chipsmore


13/7/2015
26 ramadhan



Done .. kelmarin siap biskut raya kedua simple aku.. biskut chipsmore yg tak nak more chipss nya ..hehehh. akibat terliur  tengok resepi dari sape entah dalam fb.. dan sebab asbab chipmore tak banyak kat atas biskut tu krana chipss tu yg balance dalam peti masa buat kek ritu.buat ni bukan rancang pun, jd tengok orang post gambo, alahai kena buat gak.. nak gi kuar beli apa yg kurang jd teramat la maless.. lepas siap bakar biskut ni, dan merasa aduhai menjadi upenya..! Sebiji macam biskut chipsmore (hahahaa ...amat lah tk patuttt ) takde la sama, yg chipsmore lagi lembut ,yg aku buat ni rasa chipsmore tu memang ada.. cume bentuk je lah yg tak sama.. 

Oke .. seperti biasa kalu aku tayang kuih muih yg menjadi pasti aku akan simpan resepi disini.. meh ar jenguk jenguk ye kekawan.. nak cube lagi la bagus..kita sama sama kongsi ilmu masakan.. kita sama-sama baru belajar .. aku  bab masakan ,kuih muih , aku memang tidak pandai.. tapi aku berani mencuba .. bila jadi berani mencuba, dah jadi seakan hobi pulak .. nak jugak buat.. padahal kat kedai boleh beli ... kan..!



Biskut Chipsmore 

Bahan2:

● 1 cawan marjerin @ 125 g butter
● 1/2 cawan gula halus
● 2 biji kuning telor
● sedikit esen vanila
# Mix semua bahan atas sampai gula sebati dan marjerin bertukar warna krim ..)

● 2 cawan tepung gandum
● 1/2 cawan tepung jagung
● 1 sudu teh baking powder
● 1 sudu teh cream off tartar ( jika ade )
● 1/2 cawan serbuk koko

# ayak semua bahan diatas , kemudian masukkan dalam adunan atas tadi yg sudah di mix .. kacau hingga semua sebati .. 
Setelah sebati masukkan
 ● 1 cawan coklat chipss .... ( nak tambah kebih tkpe )

# gaul semua adunan atas tu hingga sebati ..kalau lembek sanagt tambah tepung gandum.. sampai adunan tak melekat di tangan oke .., kemudiam boleh bentukkan sesuka hati..
Bakar pada suhu 160 °  (ikut kesesuaian oven masing2 ) bakar selama 20 - 25 minit... bergantung kepada besar mana saiz biskut anda ya ...







Sunday, July 12, 2015

biskut raya pertama biskut semperit


12/7/2015


Alhamdulillah.. hari ni 25 Ramadhan kita .. perlahan -lahan ramadhan Dah nak berakhir. Syawal semakin terasa dh..lagu raya berkumandang... sayu nya lah hai hati .... 
Oke.. dah dulu .. balik pada kuih raya di bawah ni ... 
Biskut semperit .. biskut raya pertama untuk tahun ni .kelmarin baru bermulanya .biasa tahun tahun yg lepas aku suka buat biskut bunga dahlia dulu..tp tahun ni semperit dihati ku .. ekeke


Taraa .. ini dia semperit ku .. tak lah menjadi mana.ini first time cuba.. mudah jaa.. acuan tu aku cuma guna acuan yg nak buat tart nanas gulung tu.. cuma yg semperit ni tak digulung. 


Resepi yg aku buat ni teramat lah mudah .dari banyak resepi yg aku ambil dalam fb, tak tau la nk pilih yg mana.banyak sangat resepinya semperit ni.. bahan dan sukatan yg tak sama.. jadi aku ambil je yg mana mudah..malas eh buat fening kepala je.. 
Oke, resepi aku simpan kat sini.. mana tau panjang umur tahun depan nak jugak aku buat semperit ni ..takle tercari cari.. hikk..
Oke.. sambil tengok tengok resepi, dah dulu ya.. insya allah ade biskut raya lain yg menyusul ..  selamat berpuasa semua .


Bahan : 

● 1 cawan tepung jagung
● 1 cawan tepung gandum
● 1 cawan tepung kastard
● 1 cawan gula halus (saly kurang kan skit)
   # semua bahan2 kering ni dicampur sekali dan ayak.

● 1 cawan marjerin (saly guna daisy )
● 1 biji kuning telur
● 1 sk esen vanila


Cara :

● satukan marjerin, telor, dan esen vanila.. mixer atau kacau sebati .. kemudian masukkan bahan2 kering ( tepung gandum,kastart dan jagung ) . Dan gaul semua hingga menjadi adunan lembut .. kalo adunan tu berderai boleh tambah sikit marjerin untuk lembutkan adunan.. last, pamkan dalam acuan atas loyang..tabur hiasan dan bakar dalam suhu 160° (ikut oven masing2 ya ) bakar selama 15 minit .



Saturday, July 11, 2015

juadah ramadhan :: tok aji serban dibulan ramadhan




Alhamdulillah .. menjadi gak tok aji serban aku .. tp bukan untuk hari ni.. minggu lepas sudah.hiik.. dah abes dah dimakan .mood malas minggu lepas nk story mori ni. Jadi hari ni tetiba mai ingat kuih tu.. suka sangat lah aku ni kalu ambil gambar gmbar kuih yg dibuat sndiri ,, itupun kalu menjadi elok kuih. dah jadi hobi lak .. haiss ... menyampah lak. Ambil gambar.. simpan.. kalu dah boring delete lah.. kemudian ambil lagi .delete lg ... Ape tak kena tak tau .. ahaha

Oke.. korang pernah ke makan kuih ni .. tak tau lak kat lain panggil ape.. kat teganu ni panggil dia ni tok aji serban .. memang alim baik sangat .. kalu bulan puasa ni lah kuih yg aku suka. Sebab manis lemak kot .. Kalu masuk bulan2 lain biase je aku pandang.. kalu kat bazar ramadhan pun banyak orang jual.
Nak buat kuih ni senang je .kalu ikut resepi saly .. hih . Tak sedap takpe.. asalkan yg kita buat tu terjamin kebersihannya .. 
Tp yg aku buat ni bagi aku sedap lah jugak .. cukup rasa semua .. nk lemak lagi lebihkn santan ..pernah gak buat dulu  tok aji serban 3 tahun yg lepas .. resepi sama jer .. cuma untuk pulut bawah tu aku kurangkn santan, letak secawan lebih skit jee.. kali ni guna santan pekat skit, nak rasa lagi lemak ..oke bawah ni aku letak semula resepi senang nak rujuk nanti ..




Resepi :

Bahan lapisan bawah :
● 2 cawan beras pulut ( basuh dan rendam selama 1 jam )
● 2 cawan santan (pekat + air ) saly guna 1 cwn lebih skit je..
● sedikit garam

Cara :
Rendam dan toskan 1 jam .. kemudian buang air rendaman dan masukkan santan..(guna loyang yg sesuai ) .. kukus selama 20 minit @ hingga masak .bila dah masak, keluarkan dari kukusan dan mampatkan atau tekankan pulut dengan senduk plastik.. biar pulut tu rapat dan mampat dibawah .


Bahan lapisan bawah : 
● 1  1/2 cawan santan pekat
● 1 cawan nisan / gula melaka ( saly guna 1/2 keping dari nisan besar )
● 5 biji telur
● secubit garam
● daun pandan (carik carikan )


Cara : 
Pecahkan telur dalam mangkuk .. masukkan nisan / gula melaka .. garam dan daun pandan l Kemudian kacau hingga semua sebati . Tapiskan dan tuangkan keatas pulut yg dah dikukus tadi .. kemudian kukus semula selama 30 minit atau hingga masak .
Bila dah siap, tunggu tok aji serban ni betol betol sejuk sebelum dipotong .. siap ..!





beriftar 23 Ramadhan

11/7/2015


Alhamdulillah ..
Hari ni dah pun 24 ramadhan kita.. makin terasa keindahan syawal ..dan dah makin terasa ramadhan nak berlalu pergi.kejap je kan ..  sedih .. menikmati bulan ramadhan adalah satu keindahan .. kesyukuran ..
Dah beberapa hari tak buka blog.. ade gak cerita tp dibiar gitu je..tetiba ehh dah jadi pemalas lak .. hikhikk
Belanja sekeping gambar anakanda .. ( macam2 ler reaksi muka mereka.. adik solihin mood masam jaa ) 
sebelum pergi beriftar kelmarin ..ramadhan 23..
biasanya setahun sekali ,kalu takde ape ape pasti en.suami dan adiknya akan berkumpul bersama family (mertua ) dan pekerjanya beriftar diluar .. dan di restoran yg sama ,citi seafood .. restoran kawan en.suami ..
Nak letak gambar menu dan berbuka beramai ramai pun tak sempat nak ambil .. masing sibuk .. jadi belanja gambar anakanda udah ler .. pernah gak buat entry beriftar ramadhan masa tahun 2012 .. 3 tahun yg lepas.. 






Nota MS :
Selamat berpuasa ya kawan kawan ..  dah tinggal ke belum ya puasanya .. hihii .. soklan berani tu. Insya Allah, masuk tahun ni ,dah tiga tahun saly berpuasa penuh. Untuk tahun ni jugalah, insya Allah .. alhamdulillah .. Allah bagi kesihatan yg baik .. 
2 tahun yang lepas tak tiggal puasa sebab mengandung .. dan ditahun ni pulak bukan berbadan dua ya... tp menyusukan baby solihin dan belum didatangi period.. jd bonus buat mamanya ni .. kalau menyusu secara ekslusif sepenuhnya gitu memang period tk datang ..kalau anak yg sebelom ni, anak kedua pun gitu gak..hampir nak masuk dua tahun barulah oke .. 




Saturday, July 4, 2015

air dicincang takkan putua

4/7/2015



Salam sejahteraan dan selamat berpuasa semua..
hari ni dah 17 ramadhan.. dah pun 17 hr kite mjalani ibadah puasa.. dh makin terasa mood raya kan..heheh
Buka radio dah pun kedengaran lagu raya... alahai syahdunya rasa. Lagi lagi kalu dengar lagu satu hari di hari raya... m. Nasir.. tp aku suka lagu dendang perantau, biar pun tak duk perantau..hahaa.. lagu anuar zain juga dan pasangannya nama ape lupa, ceria jew ..dan ... lagu2 raya siti nurhaliza.. fuhh membangkitkan juga perasaan ni .. eh..eh .. panjang lebar pulak pasal lagu raya .. oke .. Persiapan kuih muih raya belom lagi .dari hari ke hari nk buat tp tak terbuat.. persiapan baju raya anak2 pun belom selesai lg..  kawan kawan camne .... dah siap sume ..?



Cube tengok situasi diatas .. dah boleh bayangkan, perasaan kasih sayang pada adik beradik kita mengatasi segalanya kan .. 

Ibarat " air dicincang tak kan putus .. kasih saudara masa berada "
Bergaduh macam manapun adik beradik ,kasih sayang tidak akan berubah ..... 

Cuma nak share ..
teringat masa sama sama dengan family masa kecil2 dan belom kawen dulu .. dengan abang2 dan kakak.. pernah gak bergaduh , bergelak ketawa .. tp bergaduh tak sampai kemana pun .. makin mengeratkn lagi ada .. lagi kalu masuk bulan puasa dan dah makin dekat nak raya ni. Suka kan ingat kenangan dulu dulu dengan keluarga.. hikss


Oke.. dah dulu.nnti insyaAllah jumpa lg dilain entry..
Nak entry bab makanan tak sempat nak ambik gambar bagai . Mood malas dah mai.. selamat berpuasa semua.. semoga semakin hari berpuasa semakin meningkatkn amal ibadah kita.. semakin sama sama kita mendapat keberkatan dariNya..Allahhumma aamin