Monday, June 29, 2015

manisnya senyumanmu


29/6/2015

Alhamdulillah ..
12 ramadhan kita hari ini.. syukur pada Allah kita masih diberi kesempatan untuk merasai segala nikmat daripadaNya .. sentiasa bersemangat menjalani ibadah puasa .. sama-sama kita menambah pahala amal ibadat .. dan sama-sama memperolehi keberkatannya ..aamiin




Refleksi pagi ....
Jom senyum ..
Senyum itu kan sunnah ..
Senyum itu juga satu sedekah .
Senyum itu pemanis wajah ..
Dengan senyuman bisa menyejukkan hati yg melihatnya ..
Nikmatnya sebuah senyuman.
Senyum ... senyum ..dan senyum lah..






Thursday, June 25, 2015

iman qaisarah :: selfie laa sangat


25/6/2015


Alhamdulillah .. hari ni dah 8 ramadhan kita .. kejap je kan .
Aku belum tinggal lg puasa , masih kuat ni walaupun menyusukan anak .. semoga aku dapat meneruskan ramadhan tahun ni sampai lah cukup 30 hari nanti..insya Allah..aamiin


Alahai mak tom .......
Selfie la sangat ya.layan gambar kejap .. Kelmarin punye cerita ni. Anak dara mama sorang ni ,kak cik sebenornya seorang yg teramat lah susah nk ambik gambar dia .. apatah lagi mama nak selfie berdua dengan dia ..punye lah dia buat macam ragam.muka selalu je paling dari kamera .. dia takmo diambik gambar.kadang tu sedang2 bergambar pun dia buat muka 'donoo ' je .. buat2 tak tahu.. kalau lah bergambar berdua dengan dia dan menjadi comel je , itu kerana kebetulan mood dia oke atau ade sesuatu yg mama akan bagi ganjaran ..hahaha

Kelmarin masa nak balik umah nenek kak cik ni, tunggu abah dia tutup pintu dan pagar, mama pun cuba la pujuk dia nak snap gambar.. aikk .. sporting la pulak budak ni. Tp semuanya tak serius.. main2 ja .. aduyaii.. pape pun comel la gak gaya spontan awak kak cik ..

Bulan ni ,iman qaisarah dah setahun 10 bulan .. nanti tak sabar lah mama nak sambut besday kak cik 2 tahun bulan 8 nanti .. dah makin besar dia.. cakap dh pandai sikit .. panggil mama dan abah dengan penuh .. nak air.. dia panggil adik dia , ebi.. baby jadi ebi je ..panggil abangnya, aba.. angahnya pulak, nyah .. 
tp satu je, nak susu dia takkan sebut.. dah jenuh mama ajar.. bile time nak susu botolnya, dia cuma nangis2 dan kasi botol ke mama.. aduyaii. Mulut berat nak cakap ,tp kaki tu tak pernah duk diam ,ade je kerja yg nk dibuatnya...poning kepala mama tengok. rajin ini budak gurl ..harap besar nnti lagi rajin yer nak.... tolong mama kat dapur.. ahahaa




Nota mama :
Kelmarin pulang umah nenek kak cik ...sebab malam kelmarin tu nenek ttiba je mari sebak/ sakit dada ..macam sesak nafas .. kaki tangan sejuk jer .. lama la jugak dari jam 6 petang sebelom berbuka puasa tu sampailah hampir jam 12 malam.. alhamdulillah, nenek nampak sihat skit .. ibu .. semoga takde ape2 dengan ibu ..sedih hati rasanya..tak tenang dan tak keruan hati ini ...belum pernah lah ibu bgini .. semoga Allah berikan kesembuhan dan kesihatan yg baik buat ibu ... aamiin.. 





Monday, June 22, 2015

dua tahun pemergian ayah mertua

22/6/2015


Kelmarin 
21/6/2013-- 21/6/2015 masuk 2 tahun dah pemergian ayah mertua ..  secebis doa dan iringan al-fatihah buat arwah ayah disana .. semoga arwah ayah ditempatkan dikalangan orang yg beriman .. 




Gambar aidilfitri terakhir bersama arwah ayah .. ditahun 2012. 
Kalau teringat arwah ayah, pasti sedih datang bertamu .. masa ayah meninggal tu, masa tu aku bru ade dua anak .. abang ikhwan dan angah.. dan masa tu juga dah 8 bulan sarat mengandungkan anak ketiga .. tak sempat dengan cucunya yg ke 10 ni ,iman qaisarah .. sobs.. memang sedih

alhamdulillah ..
Allah beri peluang aku jadi menantunya ,walopun hanya untuk 6 tahun.. masa mula2 kawen dengan en.suami masa tu rasa bahagia dan happy sebab pertama kali dapat panggil 'ayah ' .. bagaikan mimpi pula yg aku  berpeluang memanggil nama itu .. bukan abah atau panggilan lain..
Sejak aku kecil masa umur masuk 5 tahun, ayah dah meninggal..jadi masa tu belum ngerti apa2.malah panggilan ayah pun tak terasa.. bila dah dewasa dan dah kawen, dapat pula ayah mertua, jadi terasa lengkap hidup ....teringat ayah sendiri ..  dapat panggil ibu .. juga dapat panggil ayah .. alhamdulillah .. 

Ayah .. ayah .. rindu nak panggil lagi



Doa adalah penghubung antara kita dengan insan-insan yg kita sayang.. walau jarak memisahkan, tapi insyaAllah mereka sentiasa dekat dihati ...<3






5 tips menggalakkan anak berpuasa

22/6/2015


Alhamdulillah.. hari ni dah 5 ramadhan.. 
Semoga kita semakin bersemangat untuk menjalani ibadah puasa .. dan sama-sama kita mendapat keberkatannya.. aamin

Hari ni nak share  5 tips menggalakkan anak-anak kecil untuk berpuasa.. ada terbaca dalam fb.jadi lebih baiknya share kan disini juga ..khas untuk  diri sendiri dan juga mommies sume .. tips di bawah ni antara yg aku pernah buat juga pada anak sulong abg ikhwan, 7 tahun ..dan alhamdulillah hari ni hari yg ke 5 dia masih semangat untuk teruskan puasanya ..

Sememangnya bagi yg ada anak kecil cabarannya hebat  untuk mengajak anak untuk berpuasa bersama-sama kita .. dan Untuk melatih mereka, kita kena lebih kreatif . Oke, mari sama-sama kita tengok tips dibawah ni ...





1) Mula Bercerita Tentang Ramadhan Dari Awal

Ibu bapa sudah boleh berceritakan tentang puasa kepada anak-anak. Walaupun mugkin anak belum faham apa itu dosa dan pahala, kita ceritakan sahaja. Berikan gambaran pada mereka bagaimana ibadah berpuasa dibulan Ramadhan ini.

Bagi anak-anak yg minat kepada cerita upin ipin, bolehlah berikan mereka tonton episod yg berkaitan puasa ramadhan ini. Sambil anak menonton ,terangkan dan cakap dengan anak nanti kita puasa sama macam upin ipin.. nak tak.? 
Mesti anak-anak cakap "NAK" ..


2) Tarik Minat Anak Dengan Memasak Menu Kesukaan

Anak-anak pasti ada menu kesukaan mereka, kan ..? Jadi ambil peluang ini untuk sediakan menu kesukaan mereka untuk juadah berbuka. Dan juga untuk bersahur. Untuk lebih menarik minta anak tuliskan sendiri menu yg dia inginkan dan tampal didepan peti sejuk.


3)  Sediakan Jadual Ramadhan

Jadual ini untuk tunjukkan pada anak berapa hari sudah dia berpuasa dan untuk tunjukkan berapa lagi yg tinggal sebelum tamatbulan Ramadhan.


4) Sediakan Ganjaran Untuk Anak

Beritahu anak apa yg bakal dia dapat jika berpuasa dibulan Ramadhan ini. Untuk yg baru pertama kali berpuasa, janganlah terus letakkan target berpuasa sebulan penuh .mungkin boleh mulakan dulu dengan jika berpuasa penuh satu hari contohnya dapat rm1.


5) Jangan Paksa Anak Tapi Berikan Galakan ..

Ini tips paling penting, Jangan sesekali memaksa anak untuk berpuasa sebab ibadah inj belum wajib untuk anak-anak yg belum baligh. Tetapi kita cuma galakkan mereka untuk berpuasa. Dan latihan ini dibuat tahun demi tahun supaya bila anak sudah baligh nanti, mereka sudah mampu untuk berpuasa penuh sendiri.








Sunday, June 21, 2015

juadah Ramadhan :: kuih Lapis ros

21/6/2015
4 Ramadhan 1436H


Mood cantik je masuk bulan puasa ni ..awal-awal puase ni pun rajin jer nak buat kuih muih juadah segala .. kelmarin 3 ramadhan , cuba buat kuih lapis yg comel ni.belom pernah buat pun.. ini pertama kali . Banyak juga resepi resepi kuih lapis ni, yg aku ambik dalam fb ada kawan -kawan yg pos.konpius nk try yg mana satu resepi yg betol-betul menjadi dan ringkas.. dan ada bermacam warna lapisnya tu.. teringat dulu-dulu pernah kalu ibu pergi pasar memang selalu je beli kuih lapis ni .. warna putih pink /merah .. belom pernah ibu beli yg warna warni .. rindu sangatlah nak kuih lapis gitu .. alahaii ..  
kuih lapis ros ..  itu nama aku yang saja nak tambah .. sebab ade rasa ros-ros gitu .. comel gak namanya kan.. 

Bila lama2 duk terperap resepi dalam simpanan ,
Akhirnya, memberanikan diri Cuba buat... mula tu rasa tak yakin je bleh buat ke tidak lapisannya .. 
alhamdulillah menjadi juga dan rasanya..seperti yg diingini.. satu adunan ni banyak gk dapat seloyang. Letak dalam peti lagi best .. sejuk je makan.. masa tengah buat tu, sepeti biasa lah kedua hero mama, abg ikhwan dan angah sibuk je dia tak sabar-sabar nak tengok kuih ni siap.. kata mereka, comel kue ning.. hihi ayat orang teganu ya. ..lepas siap tu mana bleh potong lagi.kasi sejuk dan keras dulu sikit, baru cantek .. 



Ada 6 lapisan semua.. bila makan comel je makan selapis-selapis gitu.. tp lapisan nampak tak sama, tak pandai nak agak mula2 tu .. ikut anggaran je.







Seperti biasa.. malas nak taip -taip resepi dalam ni. Mood rajin edit awal puase ni.. hikss.. simpan resepi sini supaya tak hilang dan jadi kenangan juga .. ada sesape nak cuba silakan .. kuih lapis ni memang sedap .. 

 Oke.. sudah dulu ya.. selamat menjalani ibadah puasa buat semua .. semoga hari ni dan seterusnya semakin bersemangat kita berpuasa ..sama-sama kita memperolehi keberkatannya ..
Aamiin





Friday, June 19, 2015

juadah ramadhan :: kuih tepung bunga

19/6/2015

Salam jumaat sume ..hari yg penuh keberkatan .. lagi2 Hari ni dah 2 ramadhan .. dah masuk dua hari kita menjalani ibadah puasa .. kelmarin first puasa, cuaca sini mendung tak panas langsung .. puasa pun masuk petang baru terasa agak letih ..hari ni pula dah dari pagi lagi nampak cahaya terang, matahari makin naik terasa begitu panas cuaca .. 


Kelmarin punye cerita ..nak update tak cukup masa .. nak masak lagi .. anak anak lagi .. terkejar kejar lah jugak .. bercampur letih lagi ..hiks .. oke, kelmarin untuk permulaan ade lah buat sikit kuih .. untuk makan lepas berbuka.. kuih tepung bunga .. pernah ke korang makan ni.. entah tak tau tempat lain panggil sama atau lain .. dicelup telur dan digoreng .. kemudian tabur gula .. tp kuih tepung bunga aku ni rupenya yg tak bape menjadi .. dah seakan cucur lak.. muahaa.. tp rasanya sama je macam beli kat kedai atau bazar ramadhan ..mesti ade jual ni..biase gak bulan pose tahun lepas en.abang beli kuih ni di bazar ..






Resepi dah aku siap2 buat.. malas sangat nak taip banyak-banyak .. hari ni dah siap edit resepi tu.. kalu ade sesape nak cuba silakan .. bagi aku kuih ni sedap.. hihi..itu bagi orang yg suka ..

Oke ..Dah dulu ya .. sekarang ni sedap sangat duk rehat rehat sambil baring..rasa takmo bangun je..nak je duk ginim sampai time berbuka..agaknya kelaparan semua la kesayangan2 daku.. hahaaa .. kejap lagi jam 4 nak masak untuk berbuka pulak .. masak awal sikit, dapat sambung rehat lagi.. kan best ... 
oke dah ... selamat berpuasa semua .. dan selamat berbuka nanti .. 


berjaya lalui puasa pertamanya .......





Gambar atas tu bukan nak tayang muka mama dan baby solihin..tp fokus yg dibelakang mama tu.. yg ceria siap tangan buat peach lg.. abang ikhwan ... haa yg tu muka buat2 ceria, nampak seri ramadhan orang berpuasa kan... hihi .. alhamdulillah.. first ramadhan kelmarin dia berjaya laluinya .. 

Masa pulang dari sekolah, abahnya yg ambil... masa tu abah gitau mulut abg ikhwan tak henti2 sampai umah nanti nak air... abang dahaga abah.... katanya... abah kata ,mana boleh.abang kan puasa.orang puasa mana bleh minum air... tetiba keluar air jernih kat matanya... ahaa.. sudah ..nampak dari gayanya, memang dia akan berbuka ..
Sampai je umah .... dia senyap jew.. takde la mintak air.. tp bila angah usik sikit, dia tetiba marah ... naik angin jugak budak ni. Lagak macam kita ni la, yg adakalanya time puase lapar gini kadang tu prasaan marah takleh nk kawal .. mama pun cuba lah pujuk dia ... abang takleh marah2..abg kan puasa..tak baik.. dia cuma diam je..

Sampai ke petang , time mama tengah masak tetiba ikhwan datang dapur laju je ambik cawan.... aishh, abang nk wak pe cawan tu... katanya nk minum air mama .. dengan slambernya  .. aik..mana boleh, kan puase.. dia terkejut, senyum terus letak smula cawan tuh .. 

Sampai laa saat untuk berbuka ... 
alhamdulillah.. syukur dan suka sangat mama nya ni sebab abang ikhwan berjaya lalui puasanya .. banyak dia makan dan minum  masa berbuka tu. alahai ... anak ..
Untuk Hari kedua hari ni, dia teruskan puasa ... tak paksa dia pun.bile kejutkan bersahur, dia bangun jugak... selesai solat dengan abahnya, terus disambungnya tidur smula... hari ni jumaat, bestla sekolah cuti .. tidur lelama skit ya sayang ...selamat berpuasa .. harap abg ikhwan  berjaya lalui puasa keduanya dan seterusnya ....







Thursday, June 18, 2015

hari pertama bersahur


18/6/2015

Alhamdulillah ...
Hari ni hari pertama bangun sahur dan berpuasa ..
Dan kali pertama juga hero sulong mama ,abang ikhwan berpuasa .. tahun sebelom ni ade agak ajar dia tp cuma Tahun lepas takde la kejutkn dia sahur .. cuma dia tak makan minum sampai tengahari .. tp untuk tahun ni, mama dan abah punye la xcited nak dia berpuasa penuh.. dah mama selalu pesan dia sebelom dua minggu lg nk puasa, hari-hari duk gitau pasal puasa ni ..agaknya camni laa bunyi nye..

"abang ...... nnti dok lama dh nak puase .. mama nk abang puase .. kalu puase dok boleh makan minum smpai maghrib .... " ...  
"Laaa... lamanye mama .bakpe puasa mama.. lapor lah abang.." 
" abang kena tahan..sebab puasa kena tahan lapar dan dahaga..mama abah pun puase gk.. Kite puase sama2 ...Allah suruh puase .. "
" angah pun kene puase gk mama ....! " (nada macam tak puas hati .... ahaha..)
"Angah pun kene puase.. tp angah kecik lg..abang la yg kena puasa lama... "

Di akhir perbualan tu dia cuma diam je .. sokmo mama duk ulang perkataan puasa .. biar dia siap sedia ..Tak lah aku nak berkeras nak dia berpuasa .. ikut atas kemampuan dia .. cuba latih dia .. dah 7 tahun dah .. bukannya dia tak tahu pasal puasa ni.. dah 3 tahun bersekolah di PASTI .. dulu di pasti, bile dah hampir nak puasa, cikgu dah pesan, nanti bile puasa cikgu tak bagi dah makan minum .. sebab puasa .. ikhwan pernah gitau bile pulang sekolah tahun2 sebelomnya .. jadi di situ dengan sendirinya dia dah latih budak.. ikhwan pun tahu, tp namanya budak-budak kadang tu dia bersifat lupa ..


Oke .. untuk permulaan puasa ni.. mama dah time jam bangun sahur jam 4.40 pg. Tp camne la punye tak terjaga ..jaga pun tetiba terdengar dentuman bedil...agaknya bedil yg pertama kot.. sini kedengaran lah bedil untuk berbuka dan sahur .
,aduh .... melompat dari katil .. nasi nasib dah masak jam 12 semalam.. lauk pauk pun dah buat..cuma panaskan je kejap .. abahnya kejutkan ikhwan .. nasib bile kejutkan dia tu, tak susah mana.. sebab sebelom tido semalam banyak kali dah pesan nak bangun sahur .. aku sempat hidang je.. letak nasi bagai dan buat air ..biarlah diaorang makan nasi..aku minum milo dan makan roti je ..sebab kalu sahur aku memang tak makan nasi ..sempat gak makan buah kurma skit .. alahai ....kelam kabut dibuatnya ... ahahaaa pengalaman 1 ramadhan ..

Harap harap abang ikhwan bersemangat dia .. hari ni dia sekolah .. berjaya atau tidak yaa ... hurmm



Marhaban Ya Ramadhan 1436H





Marhaban ya Ramadhan ...
Alhamdulillah.. bertemu lagi kita dengan ramadhan yg dirindui. Bulan yg penuh dengan keberkatan.
Hari ni 1 Ramadhan ..
Salam ramadhan buat semua umat islam .. buat yang mengenali saly .. maaf dipinta andai ada salah dan silap .. semoga kita semua diberikan kesihatan yg baik di bulan yg barakah ini.. 


Ya Allah ...
muliakan dan sayangilah saudaraku ini,
Bahagiakan keluarganya .. limpahkan rezekinya .. 
kuatkan imannya .. berikanlah kenikmatan ibadahnya .. jauhkan dari  segala fitnah ... amiin

Ahlan wasahlan  ya Ramadhan



Ku mengharapkan Ramadhan kali ini
Penuh makna.. agar dapat ku lalui
Dengan sempurna








Wednesday, June 17, 2015

insya Allah.. bertemu kita Ramadhan




Insya Allah.....
esok bertemu kita dengan bulan yg penuh keberkatan.. bulan Ramadhan Al Mubarak.. semoga kita diberi kesempatan oleh Allah swt untuk merasai lagi indahnya Ramadhan.. 
Jangan lupa ya malam nanti dah boleh mula niat puasa .. saja nak share niat diatas tu..  

Salam Ramadhan ya kawan kawan .. selamat menjalani ibadah puasa .. ampun dan maaf dipinta andai ada tersalah budi bicara sepanjang perkenalan di alam maya ni .. 


Wassalam




Monday, June 15, 2015

kita semua sama




Salam pagi dan salam isnin.. dua hari lagi kita nak sambut ramadhan. Insya Allah..

Sekadar renungan .. sama-sama muhasabah diri kita ..
siapapun kita,kita semua sama disisiNya.


" Siapapun kita..
Apapun gelaran dan pangkat kita..
Banyak mana pun harta kita..
Dipadang Mahsyar nanti kita semua sama..
Yang membezakan kita
Hanyalah amal dan iman kita..."



Saturday, June 13, 2015

kuih bakar versi pemanggang ajaib

13/6/2015


Hari ni last cuti sekolah .. esok dah mula sekolah ya anak anak ku .. nampak begitu happy korang berdua cuti ye .hero mama .. abang ikhwan dan angah .. amboii kemain lagi asyik duk main main aje.. buku langsung tak sentuh .. aduyaii. (Sambil tangan tepuk dahi)
Takpe la.. mama dah siap segala nya, baju seluar sekolah.. kasut.. stokin.. buku. Peralatan semua mama dah settle .. yg mana berkurang mama dah tambah .. sebab awak berdua masih kecik lagi..kalu dah besaq mama duk siap sedia mulut mama je ..pot pet pot pettt .. hihihi
Oke.. jom layan kuih bakar mama saly kejap.. dah 3 hari lepas buat kuih bakar ni.. baru hari ni sempat nak share .. pertama kali aku cuba buat..tp memang tak sia-sia.. sedap sungguh.. haha.. puji sendiri .. takpe la..sendiri buat..sendiri makan sendiri puji..  resepi ambil dalam facebook group resepi ringkas .. tapi Resepi yg dibagi guna oven dan sedikit minyak.. 
Aku cuma buat seringkas mungkin.. dan bakar guna pan ajaib ja.. pemanggang ajaib tp yg aku jenis pan bulat.. bakar pulak kejap je.. kalu tak silap adalah 25 minit gitu. Satu adunan aku buat cukup untuk satu pan ajaib tu..
Jom layan gambar-gambar dibawah dan tengok resepi ya.... 








Bahan-bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula (saly tambah lebih skit.. ikut kesukaan masing2)
  • 3 cawan santan
  • 3 biji telur (pukul sikit)
  • Perisa pandan (saly guna daun pandan, blend dan tapis airnya )
  • Sedikit pewarna hijau
  • Secubit garam

Caranya:
  1. Campur kesemuanya dan kacau hingga gula hancur dan semua sebati.
  2. Masukkan adunan ke dalam pemanggang ajaib.
  3. Api kecil seserhana dan bakar lebih kurang 25 minit.
  4. Kalau guna oven : sapu minyak pada loyang dan masukkan 1/4 cawan minyak dalam loyang.panaskan. kemudian curahkan adunan  dalam loyang td. Bakar api atas bawah 170'c selama 15 minit.tabur bijan yg telah disangai.. kemudian bakar lagi hingga kuning dan cantik dalam 50 minit lagi. (Resepi asal )





Wednesday, June 10, 2015

WW :: tiru gaya

10/6/2015


.. layan ja gambo bawah ni ya.. puteri kesayangan mama , iman qaisarah ...  



Agaknya kak cik tu sedang apa ya.... 
sedang menyusu 'anakanda ' dia lerr ..  aduyaii.. 
tadi sedang ralit mama duk susukan adik solihin , tetiba mama terpandang aksi kakaknya.. memula ambik boneka kesayangannya, candy.. letak atas riba, diselaknya baju, ambik boneka kemudian dengan selambe nya tiru gaya mama susukan adik.. kikikiiii .. kak cik oooi kak cik .. (panggilan manja dia sejak ada adik )  dah pandai dia .. berimaginasi 



Sekarang kak cik dah setahun 10 bulan.. 
Pandai ini budak ..suka tiru gaya mama.. abis bedak lipstik mama semua.. kadang2 tu kalu tak sedar dia duk main, abis pecah bedak ..lipstik disapu ke bibir dan beserta gigi sekali disapunya .. hambek ko mama ..sobs..!
Kalau handbag pulak, tak boleh mama letak tempat sembarangan.. kalu mama lupe je tak sampai 2 3 minit pun abis di selongkarnya .. keluarkan segala isi.. berterabur ..dibelek sampai puas kemudian digalasnya .. kesana kemari.. 
Cayang ini budak.. lepas tu abis la mama kerjakan dia.. mama cium cium geletek dia.. kih3 ..... muah muah ciked iman qaisarah .. ..♡


Monday, June 8, 2015

10 sikap buruk manusia yang dicela oleh Allah



10 celaan Allah kepada manusia akibat dari kelakuan dan tabiat manusia sendiri ketika menempuh kehidupan seharian. Sepuluh celaan itu berdasarkan 10 sikap yang lazim dilakukan manusia . Iaitu : 


  1. Gelojoh ketika makan 
 Dalam erti kata lain , seseorang yang  kuat dan tidak bersopan ketika makan. Sikap ini juga meliputi maksud makan terlalu kenyang, menyediakan makanan dalam jumlah yang berlebihan yang akhirnya membawa kepada pembaziran.


2. Banyak bercakap

 Allah mencela manusia  yang suka bercakap perkara yang sia-sia, fitnah memfitnah, umpat keji dan kata mengata kerana semua jenis percakapan itu menjurus kepada permusuhan dan perbalahan sesama manusia .


3. Suka marah-marah
Kemarahan boleh membuat seseorang itu bertindak diluar batas kemanusiaan. Perbuatan marah akan diikuti dengan maki hamun , mengherdik dan perkelahian yang boleh mengakibatkan kecederaan dan pembunuhan,


4. Hasad dengki
 Seseorang yang bersifat dengki sanggup melakukan apa saja dalam bentuk kejahatan atau jenayah.perbuatan menipu dan sanggup memusnah hidup orang lain adalah antara sifat keji yang lahir dari perasaan hasad dengki. Rasulullah saw bersabda " Dengki itu memakan segala kebaikan" riwayat muslim


5. Kedekut dan bakhil

Kedekut menghijab ( menutup ) seseorang dari membelanjakan sebahagian dari hartanya kejalan kebaikan termasuk menderma, membuat kebajikan kejalan Allah dan membantu orang yang memerlukan.



6. Bermegah-megah
Ia termasuk sikap suka pangkat, atau jawatan, gelaran dan menerima sanjungan.


7. Cintakan dunia
Terlalu menghambakan diri kepada perkara duniawi hingga melupakan tuntutan ukhrawi. Rasulullah saw bersabda : "bekerjalah kamu didunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramal lah kamu untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari " (Riwayat Bukhari dan Muslim)



8. Ego atau sombong
Sifat membuat seseorang merasakan dirinya mempunyai kelebihan dalam banyak perkara dari orang lain hingga mereka lupa bahawa hanya Allah saja yang bersifat Maha Besar.


9. Ujud dan suka bangga diri
Perbuatan ini ada unsur megah dan sombong dengan kelebihan dan kepandaian yang dikurniakan Allah. Rasa bersyukur tidak ada lagi dalam diri kerana telah diselaputi perasaan ego.


10. Gemarkan pujian atau riak
Manusia jenis ini suka meminta dipuji dalam setiap perkara yang dilakukan. Sikap baiknya, jasa dan baktinya mahu dikenang sampai bila-bila. Ini jelas membayangkan bahawa sikap baiknya selama ini , tidak diiring dengan kejujuran dan keikhlasan.






Salam isnin..
Sekadar renungan untuk kita semua dan juga untuk diri sendiri .. semoga kita sama sama berusaha beringat dan cuba elakkan diri dari sifat sifat itu..







Saturday, June 6, 2015

otw kenduri kahwin





Salam sabtu semua..
Buat apa hari ni.. korang pergi bercuti tak.. aku tak bawa lagi anak anak bercuti.. musim cuti ni duk rumah jew.. bermalas malasan..kesian mereka berempat ni..hihi.. kalau pergi pun umah nenek mereka.. dekat je.dalam 25 minit perjalanan je kalu tak sibuk bersesak jalan..

Hari ni bertolak ke kemaman. Ke kenduri kawen.. atau paling mudah aku sebut , gi makan gulai.. ahaah.. banyak jugak undangannya hari ni.. tapi boleh pergi sempat dua tempat je.. aduyai masa tak mengizinkan.. sekarang otw dah kemaman .. masih sempat ya aku entry dalam kereta..si baby solihin duk tido dia.. mama duk bersenang bertenet jap.. kalu dia tak tido, aduhai mana lah boleh mama duk bersenang lenang gini.. abis di kacaunya... sobs.. 

Oke dah dulu.. belanja gambo si kesayangan mama sekeping ya..bermacam ragam..  gigih mereka ni..peach..!!!
Semoga selamat diperjalanan ..aamiin


Thursday, June 4, 2015

kuih siput manis

4/6/2015



Kejap jer hari ni dah khamis .. dah seminggu cuti sekolah berlalu .. tak pergi  mana lagi bawa anak jalan jalan .. kesian pulak duk rumah je .. hurmm ... dan lagi tinggal 13 hari lagi rasanya kita nak sambut bulan ramadhan kan  ..
oke  Hari ni nak Tepek resepi kuih siput manis .salah satu my fav aku ni..kalu gi kedai ,nampak je kuih siput duk tergantung dalam plastik dan ropanya menggoda buat ku meleleh leleh liur jer ( haha nampak benor menipunya ) , sah sah memang aku akan beli .. hari ni firtstime mencuba ini resepi aku google ..tp yg aku google resepinya sume yg berempah ..tak suke hokey .. aku suka yg rasa manis manis persis kuih siput mak mak kita dulu2 kan .. asyik duk cari2 akhirnya terjumpa juge .. tp resepinya ade yg tak kena aku rasa.. oke.. tanye ibu pulak .. ibu kata tambah telor.. telor mesti ade.. next bermula lah tengahari tadi aku menyiput ..dah macam2 gaya aku cuba.. alahai bercinta lah jugak nak buat sisiput ni.. asyik tak menjadi .. lagi tak menjadi .. akhir nya, ada gak lah gaya siput siput tu..meski kejadiannya tak berapa santek lagi .. aihh kena lagi menjiwai ni.. tangan memang tak berseni .. muahah..



Semalam jalan2 mydin mall sini.. sungguh lama betol tak gi mydin mall ni.. last pergi masa pregnant kan dik solihin tahun lepas .. masa tu pregnant dah sarat benor .. biase kalu nak membeli belah memborong ke apa suka aku pergi sabasun hyper runcit jer ..
oke, masa jalan2 cuci mata semalam terjumpalah papan siput seperti gambo yg atas tu untuk buat kuih siput .. murah jew dalam rm1.70 .. terus je lelaju dia masuk dengan sendirinya dalam troli.. hihii..  lama gak la nak mende ni tp tak tercari pun ,tak berkesempatan lak .. bercampur dengan lupa lagi. 
oke jom sama sama tengok resepi bawah pulak ya.. 




Bahan-bahan:
  • 2 cawan tepung gandum ( saly letak lebih skit)
  • 3 sudu makan gula (kisar halus )
  • 3 sudu makan marjerin / mentega
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 biji telur ( saly letak separuh jew)
  • Air sejuk dari peti (ikut kesesuaian )
  • Minyak untuk menggoreng


Caranya :
  1. Tepung , gula dan garam dicampur sebati
  2. Masukkan marjerin dan gaul rata sehingga menjadi crumbs
  3. Kemudian masukkan telur dan  sedikit air.. 
  4. Uli hingga doh tak melekat ditangan
  5. Cubit doh sekadar saiz hujung jari dan golekkan pada papan acuan siput.
  6. Kemudian, panaskan minyak dan goreng atas api yg sederhana hingga warna siput kekuningan ..
  7. Tips menggoreng : pastikan minyak betol2 panas kemudian kecilkan api .. masukkan baby siput kedalam minyak dan kacau kacau lah ye.. guna api sederhana untuk menggoreng sehingga lah hampir keemasan.. kecilkan api semula dan toskan siput td.. ulangi langkah yg sama utk mendapatkan hasil yg memuaskan .






Teramat mudah je kan resepi siput ni .. memang sedap dan lembut rangup je.. makan depan tv memang ralit tak sedar boleh abis .. hihihi .. sama jugak dengan anak2..kepala street depan tv ,tapi tangan je yg turun naiknya..  nanti dihari lain bleh try yg berempah pulak, tp bukan yg banyak rempah ratus, cuma nak letak lada hitam jew..