Thursday, March 19, 2015

cucur kembong manis .. nyumm


19 mac 2015

Alhamdulillah ... 
Buat juga akhirnya cucur kembong manis nii.. cantik je kejadiannya, seindah rasanya.. ehh..ehh ..
tp bukan hari ni, dah abis dimakan petang kelmarin.. buat hidangan petang2 .. sekali ngapp..muahehe .. anak2 suka ..
Nyum2 ..garing rangup diluar lembut di dalam...
Dah lame benor resepi dlm simpanan ni haa.. try buat dan rasa skali.. memang sedap.. jom layan jap nyum2.. 
Buat sarapan pagi pun boleh.. buat hidangan petang2 pun oke ..
Nak letak resepi  juga kat sini.. tak lengkap rasenya kalu tk simpan..





Cucur kembong manis

Bahan:

  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 cawan air panas (yg baru masak ye)
  • 1/2  cawan susu pekat
  • Secubit garam 



Cara:
  1. Gaul semua bahan .. dengan guna sudu atau senduk..sebab panas.. adunan akan jadi melekit.. akan jadi seperti gambar adunan yg ku buat di atas tuu...
  2. Biar kan adunan sejuk dulu ya.. dan boleh digoreng
  3. Nak goreng, celup sikit tangan dalam air, pastu ambil ikut saiz yg kita nak ..
  4. Kepal2 sikit kasi bulat... kemudian goreng hingga kekuningan.. dalam minyak yg betul panas dan api sederhana perlahan.. 
  5. Kacau sekejap2 dan kaup balikkan dengan sudip .. cucur akan bulat cantik dan kembong dengan sendirinya..
  6. Angkat, toskan dan hidangkan..



Selamat mencuba dan selamat menikmati cucur kembong manis... memang sedap..!!

Wassalam







Wednesday, March 18, 2015

aku tanya apa khabar ....


18 march 2015

Aku tanya apa khabar .. hiii...ayat yg femes skrang ni semenjak menang anugerah juara lagu ritu kan .. 
Sedang molek laa ayat tu dengan aku nim.. lame juga lah tak buke blog ni.. kejap ade kejap takde.. kelmarin, anak saudara datang rumah.. anak sedara tu dah ting 4.. dh besar u..  cakap punye cakap tetiba ank sedara tanya, "cik ngah dok aktif blog doh ke lenim (versi teganung okee) .."... maksudnya, dah tak berblog dah ke sekarang ..??
Haahh .. alahai tetiba mai teringat tau .. aku pun jawab .. " cik ngah dok dang nok buke2 blog.. ".. aihh, versi teganung lagi yer.. kata ku, tak sempat nak buka blog.. sibuk sangat.. " ..

Jadi curi2 gak masa sesuai.. rindu nak citer bagai.. tentang anakanda tersayang.. terlalu banyak gak citer.. tp biar berlalu gitu aje.. tp kalau dicoret dan simpan dalam blog boleh jugak wat kenangan .. hihi
Rindu jugak nak gi umah kawan2 .. tp tak berkesempatan langsung .. takpe lah, biar aku bercerita sorang2 dulu .. 


Gambo terbaru anakanda2 beta .. 
Mai aku kenal kan sorang2.. hikss

Yg pegang adik baby tu abang ikhwan haiqal.. si sulong .. 7 tahun
Yg berdiri pakai baju biru tu adalah si angah .. ilham irfan .. 4 tahun
Dan pakai baju merah tu, si kakak ..
satu2nya puteri mama .. iman qaisarah .. setahun 7 bulan .. 
Di ribaan abang pula baby ..si adik, izz aqil solihin ... 5 bulan..  

 Wajah2 anak ku.. dah besar mereka semua.. terasa kejap je masa berlalu .. 

" Ya Allah ..
 limpahkan lah rahmatMu keatas mereka anak2ku ... lindungi dan jagalah mereka di bawah rahmat kasih sayang Mu .. "

 Amin