Wednesday, November 18, 2015

Apam dewa lagi ...




Salam petang semua .. 
Dah lama saly tak buat si apam dewa ni. Yg sebelom ni selalu je buat untuk anak2 .ye la sekarang duk sibuk nak cuba resepi baru je, yg lama dah nak dilupakn.. mih mihmih .. dah kuar ayat skema .. petang ni rasa lapang skit dan rasa nk buat apam ni buat makan petang nnti tunggu en.asben balik kerja .. tp rasanya tak sempat asben nak tengok perubahan baru apam dewa yg comel lotey ni .. siap berdaun hijau dan tangkai lg..anak2 dah tak sabar terus je mama potong2 dan bagi anak anak syurga duluan makan.. takpe la abah mereka dah mama simpan sebahagian ..


Sebelom ni selalu jer kukus guna loyang, tp arini Cuba acuan baru .. nak buat bentuk dedaun pun tak bape mnjadi lg tuu.. warna hijau meleleh je..tp still comel kan.. apam dewa dengan apam susu ni hampir sama , cuma apam susu resepinya ada letak susu laa.. susu pekat manis ..apam dewa ni seringkas ringkas apam .. memang senang je nak buat pun .kejap dah siap ..hehh .. 
pernah saly entry kan  di sini  apam dewa terengganu .. dah saly tepekkan resepi ..cuma resepi sebelom ni saly guna 1/2 cwn gula, tp kali ni saly guna 1 cwn gula , kasi manis skit .. tp tidak lar terlampau manis sangat. Sedang elok je rasanya ..
kat tranung je panggil apam dewa rasanya , kat tempat lain2 saly tak tau panggil apa.. resepi apam dewa ni pun saly blajar dengan ibu saly je .. sekali lagi saly share kan resepi di bawah ya .. buat yg nak cuba jangan segan silu ..hihih



APAM DEWA

● 6 biji telor ( buang tali pusatnya ya nak hilang bau hanyir .. eh korang panggil apa yg urat2 putih tu ..)
● 1 cawan gula ( nak kurang pun ok ) 
● 2 cawan tepung gandum ( ayak )
● sedikit esen vanila / rose


1)  panaskan kukusan .
2) pukul / mixer telor dan gula hingga kembang gebu ..
3) kemudian masukkan tepung gandum dan esen vanilla ..dan kacau hingga semua sebati
4) sapukan marjerin/minyak pada loyang sebelom tuang adunan .. kalau nak letak pewarna , bahagikan adunan pd dua bahagian.satu warna asal dan satu lagi warna lain.. tuang la berselang seli atau tuang dua2 dan dilorekkan .. semuanya cantik .. biasa saly suka warna asal dan merah sikit ..
5) Kukus selama 45 minit atau sehingga masak .. 
6) Nak tau masak ke tidak lagi , cucuk dengan lidi pada bahagian tengah , kalau licin bersih ,itu tandanya kuih dah masak .. 
7) bila apam dah tak panas boleh la kuarkan dari loyang dan potong .. 
8) dah siap ...... 





3 comments:

Hanan Hadila said...

sedapnyaaahh

Atie Yusof said...

alahaii Saly...sedap benor nengok apam tu...
makin rajin Saly baking... :)

dalila said...

rajin kak saly..nmpk gebu apam tuu..