Thursday, October 15, 2015

puding sumi



15/10/2015



Alhamdulillah ..
Comel sangat puding sumi ni bile dah kuar dari acuan dia.. hihu rasa "sayanggg..!!"  nak makan nii ..
 abang ikhwan ,angah dan kakcik masa tengok tu ternganga mulut mereka ..kakakakaa ...
kata mereka , wahh comelnya mama...
eh eh anak2 .. puding ke mama yg comel ......
Suka sangat lah kan budak2 kalu yg berwarna warni camni.. harmoni jer. Nampak sangat muke memasing dok sabor2 nak makan.. mama lak rasanya nak jer buat perhiasan atas meja.. Mihmihmihhh


Saly dah buat .. anda bile lagi .. hihi.. 
puding sumi ni sekarang tengah tip top jugak dalam fb .. masing2 duk post puding memasing.. ada orang buat tu bermacam warna juga..  yg saly buat ni tak letak warna ..rasa sayang plak warna putih susu tu, comel je.. lain kali la kasi warna plak .. saly kalau tengok orang selalu duk post kuih muih ke apa ke, mesti rasa nak cube juga ..biar lambat sikit pun pasti saly cuba .. nampak tak disitu ada sifat 'cemburu ' .. heheh cemburu jenis baik .. cemburu untuk mencuba .. 
gigih saly cari acuan , akhirnya jumpa jugak tp tak besar mana acuan ni .. 


Puding ni saly buat berpagi2 lagi tadi.. lepas selesai siap siap semua  anak2 nak gi sekolah .. mandi dan siap2kan dua baby pula, kak cik dan solihin .. lega semua tu saly pun mula la buat.. dengan harapan berkobar kobar sepulangnya anak2 dari sekolah dan en.suami dari kerja , dapat makan untuk sejukkan tekak mereka .. susu cair lebihan dari buat kek birthday beberapa hari lepas dapat secawan, jadi cukup2 untuk buat puding ni.. agar2 pun dari separuh simpanan masa buat agar2 bulan puasa 4 bulan yg lepas ..haha lama tu.. jadi masih elok lagi.. belom xpired .. maka cukup semua , terjadi lah puding comel nim .. 
Dah dulu lah ya.. saly bile dah celoteh ni susah nak berhenti  nnti jumpa lagi dilain entry.. insya Allah
Sebelom tu saly letak resepi dibawah seperti biasa ... 


Puding sumi

Separuh agar2 bertali @1 paket serbuk agar2 (8/10gm)
4 cawan air
3/4 @ 1 cawan gula ( ikut sesuai manis masing2)
1/2 tin susu cair (saly guna secawan )


Cara :
Masak agar2 dengan 4 cawan air .masukkan gula. Kacau hingga agar2 dan gula larut . Bila dah larut semua masukkan susu cair. Kacau lagi hingga mendidih dan kemudian tutup api.
Tuang dalam acuan dan sejukkan dalam peti sejuk..

Untuk letak sumi :
Susun sumi dlm acuan yg sesuai , tuang sedikit agar2 dan biarkan keras sedikit untuk beberapa minit (saly letak dlm peti nak cepat keras ) kalau tuang sekaligus ,sumi tu akan timbul.. oke, bila dah agak keras tu bolehlah tuang agar2 yg selebihnya tadi .. next sejukkan dalam peti oke.. 
Sedap dimakan sejuk2. Mmm







1 comment:

aTieYusof Family said...

Salam Jumaat Saly...
wow.. puding sumi... sedapppnya...:)