Monday, September 14, 2015

persediaan bersalin yg perlu dibawa kehospital



Ehh.. mimpi ke ape mama saly cakap pasal brsalin2 ni.. mih mih mihhh .. aissh .. pregnant lagi kaa ..? Hehe belom merancang untuk menambah anak .. tp rezeki sume tu Allah yg tentukan kan .. sejak lahir dan sampai lah baby solihin nak masuk 11 bulan, saly belom period yew .. sebab hormon menyusu mungkin .. normal ..! Oke dah .. saja nak share walo pun dah berllu sume saat2 pregnant tu.. boley la jugak dijadikan sebagai ingatan kan.. sebenornya, ttiba mai berkenan eh bila tengok post.. demi post yg orang konsikan dilaman fb.  okeh dah, jom tengok ape bende yg saly nak kongsi kan di sini.. sume ni sekadar perkongsian aje, apa yg mai teringat terlintas difikiran ni. Bagi saly, ini salah satu moment terindah saat akhir kehamilan .. persedian demi persediaan .. 






Persediaan ibu


1) blouse menyusu dan kain sarung

● blouse atau tshirt atau baju yg agak longgar sikit. Wajib aku bawa. Biasa aku sedia blouse untuk menyusu. Bukan untuk dipakai dalam wad, ( dalam wad sudah tersedia pakaian khas untuk patient ) . Yg ku bawa ni dipakai bila dah dibenarkan  pulang rumah ,dengan baby baru ,jadi dalam keadaan tu senang bila dia ttiba nak menyusu, pergerakan kita pun rasa selesa. Biasa aku bawa kain sarung batik dan skirt labuh.. kain batik tu sebagai persediaan, mana la tahu ia berguna.. dan skirt pula dipakai bile nak pulang dari hospital..


2) peralatan diri

● wajib aku sedia bahagian ini.. peralatan diri tu seperti berus gigi, sabun, syampu , sikat rambut dan bedak. Memang aku tak pernah tinggal yg ini , pengalaman 4 kali bersalin. Sebab bila dah selesai bersalin , diri dah dapat bangun, pertama sekali aku akan pergi mandi , mandi wiladah dan bersihkan diri. Wangi2 semerbak hang.. hihi .. Bertenaga sikit.




3) pad ibu bersalin

● pad ibu bersalin atau tuala wanita untuk selepas melahirkan. Yg ini suka sediakn jenama pureen , madame meternity , Seperti gambar atas tu ..Yg dah khas untuk ibu bersalin. Selesa , padnya yg besar sesuai untuk aliran darah nifas. Pad ni biasa aku bawa yg 20 keping mana tahu kan kita memerlukan lebih.. kebiasaannya, aku guna madame pureen ni sampai hari ke 10 ,11 , 12 .. selepas kelahiran .masa tu aliran mungkin banyak , selepas tu guna yg biasa dan sesuai pula ..


4) seluar dalam

● ini salah satu senarai yg memang patut dibawa.. tiga kelahiran aku bawa yg biasa untuk ibu ibu tu.. tapi untuk kelahiran keempat aku bawa seluar dalam yg jenis pakai buang.. senang tak payah cuci ke apa . Bawa yg jenis pakai buang, sudah pakai buang je..

5) coli penyusuan

● coli penyusuan senang bila kita nak menyusukan bayi.. tak susah susah kita selak bagai. biasa aku sediakan lebih dari perlu. Nantikan bile lepas bersalin dan hari seterusnya kita akan guna, tak rugi beli lebih ya .

6) stokin

● lepas dari melahirkan anak stokin ni berguna bila kita dalam wad nanti. Sampai lah kita abis berpantang. Elak tubuh kita dari dimasuki angin. Aku memang wajib pakai sejurus selesai lahirkan baby, setibanya di wad.

7) tuala kecil dan tuala mandi

● tuala kecil memang patut ada. Banyak lah sangat kegunaannya. Selain lap peluh kita semasa sakit kontraksi. Biasa tuala kecil dah aku bawa dari rumah, bila tetiba sakit. Tuala tu sentiasa disamping aku sehingga lah dapat tengok baby..


8) cawan ,sudu dan makanan , minuman segera (milo) dan tisu

● yg ini aku cuma sempat sediakan cawan ,sudu , air mineral dan milo jenis segera packing tu  je.. memandangkan aku jenis yg sakit tetiba dan terus melahirkan, jadi makanan tu semua aku tak sediakan, biasa en.suami yg bawakan bila dah selesai kelahiran .. biasa yg suami bawa termos ,roti dan biskut.. penting keperluan ni , bile lepas bersalin lapar dan dahaga je, tenaga bnyak hilang..


9) kamera atau telefon

● Bab wajib ni .. telefon semestinya dah kita akan bawa kan ..senang nak berhubung .kamera pula nak ambil moment2 sama baby baru nanti .tp aku senang ambil gambar guna phone jer.. boleh lah berhubung dengan insan2 tersayang ..


10) nipple cream

● kena bawa ini, sebagai persediaan.. untuk sapu sebelom penyusuan nak elak terluka nipple tu..


11) selipar dan plastik kecil

● selipar semestinya, tp kalau sakit dan nak kehospital aku dah sedia pakai yg memang aku dah stanby ke hospital .. dah tak pakai yg comel2 dan lenggang2 tu..heheh.. pakai yg simple dan selamat , senang digunakan bila nak ketandas nanti..  plastik pula aku letak pakaian yg dah digunakan, termasuk pakaian baby nanti.. senang tak bercampur dengan yg bersih.




Persediaan untuk baby

Biasa persediaan untuk anak (baby) semuanya dah siapkan dari awal lagi.. masa kandungan 8 ke 9 bulan..  dah packing awal awal dan masukkan dalam kereta .

1) tuala ,selimut baby dan kain lampin : aku sediakan tuala baby 2 helai. Kan bimbang tak cukup. Selimut sehelai saja .


2) baju dan seluar  : bawa dua tiga helai .. tp dihospital aku biasa tak pakaikan baby seluar ,cuma baju jew. Bile nurse mandikan baby pun dia tak mintak dan pakaikan seluar.. dan Yg selebihnya aku balut baby dan bedungkan sekali ..

3) pampers newborn  : biasa aku suka guna drypers newborn.. dari anak pertama lagi.bawa yg dah sedia kecil tu.. comel jew..

4) tisu basah (wet wipes) : semestinya bawa, sebab kadang tu kan, bila baby buang air besar atau kencing penuh ke, aku tak sempat atau tak larat nak turun dari katil tu, aku pakai lap je bersih2 ..  biasa suka guna johnson&johnson yg warna biru lembut, sesuai untuk baby.

5) minyak telon  : untuk sapu di kulit baby lah, sikit perut dan telapak kaki.. biar baby selesa.






Alhamdulillah... dah selamat kongsi sumenya pasal persediaan yg perlu dibawa kehospital.. jika ada mana-mana yg tettinggal senarai tu, mungkin saly ada ingat2 lupa.. hih.. mak aii.. oke dah dulu.. mana yg sedang menunggu kelahiran, semoga selamat semuanya ya .. aamiin.. amalkan selalu ayat diatas ..insyaAllah Allah permudahkan segala urusan kita ..






Innalillah hiwainna ilahirojiun .. dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali ... salam takziah buat keluarga jemaah haji yg meninggal  .. arwah antara yg terpilih meninggal dalam rumah Allah pada Jumaat yg penuh barakah ..                                                                                                                                                                              
  Al-fatihah ..












2 comments:

noor haneem bt mohamad bokhri said...

Terima kasih utk info tu :)

dalila said...

ila kan, klu nk besalin br nk cari info2 ni..tp time darwish mcm xckp je..kengkonon dpt la bslin normal..so sehari je la kt wad..last2 czer..kene jgk tambah baju utk darwish..