Monday, September 28, 2015

kek apollo




Ini kelmarin punye citer ya .. 
tengok sbelom ni ramai gak yg duk post dalam laman fb resepi ringkas , kek yg terlajak laris ni KEK APOLLO .. ramai yg tak lepas peluang mcuba ,termasuk saly ..mih mih mihh  ..
 tp orang lain dh lama buat , saly gak yg ketinggalan .. dari hari ke sehari nk cuba, almaklumla banyak sangat busynya ..
 Pada mulanya saly tak nak buat dah , tp kerna saly ni sorang yg rajin dan gemar mencuba (sila menguap dulu dan sediakn bantal ye, puan perasan dah mai dah hahah) maka terjadi la kek yg comel nim ..
Oke , layan kan aje gambo kek apollo ni .. kenapa kek apollo ya .. masih ingat kah kalian akan kek di bawah ni (gambar bawah ) .. hihuu .. masih ingatkan .. kek apollo paling best ni. Jadi bile buat kek ni, rasa pun ada sama gak ..rupenya pun sama cume yg kite buat super loyang ,yg dibawah berbungkus cantik 
 ..alahai .. makan lah sampai kenyang  ..bukan lebam ya .. lepas siap sume buat kek ni rasa sayanggg plak nak ngapp .... 
tp mai anak2 zaassssss ........ sekelip mata dah tinggal wape keping sangat .. dalam tetiba masing2 nk amik kek tu, mestilah ade iklan kejap kan ,  bagi peluang kek apollo ni beraksi depan kamera .. haa lepas puas macam2 gaya kek ni buat , barula memasing duk berebut2 nk amik, dok sabor langsung .. grrr .. geram tengok yg coklat2 tu agaknye.. mama nya pun geram gak dok sabor2 nak merasa kek sendiri




Kasi potong comel2 dulu.. karang nak bergambo kejap
Lepas ni terus potong nipis2 senang anak2 nk makan


Nampak kan kecomelan apollo ..
Nanti saly letak resepi kat bawah senang nanti nak rujuk lagi
Bukan senang aii nk ingat banyak2 resepi kek
Kadang tu resepi senang pun  boley tak ingat






 yg ni model kek apollo .
Masa mama tengah sibuk2 amik gambo ,tetiba muncul angah ni kat depan siap buat peachh lg.. sian lah hai tak sampai ati ,terus amik gambo dia sekali dengan kek .. heheheh




Kek Apollo

1 cwn tepung gandum
1 cwn susu pekat
1/2 cwn minyak masak
2 biji telur
1 sudu kecil baking powder (saly guna sudu kecil kfc)
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanilla

(Semua bahan disatukan dan diblander.. tp saly guna mixer. Kalau blender @ mixer, blend semua bahan lain kecuali tepung masuk last sekali. )

Masukkan dalam loyang , kukus 15 -45 minit.


Topping :

1/2 cwn serbuk koko (coklat bar masakan pun boleh )
1/2 cwn susu pekat
2 sb susu cair / air suam
2 sb minyak / butter / marjerin
( masak double boil ,kemudian boleh laa curahkan atas kek ..)












4 comments:

norhidana miswan said...

akak pun tak penah cube lg kek appolo tuh... musti sedap nih kan...
bile lah agaknya semangat rajin nk dtg ni huhuhu

aTieYusof Family said...

haha.. nak tergelak ayat puji diri tu.. tapi memang betul lah Saly lebih rajin dr atie ni ha.. hihi.. menjadik plak kek Apollo tu kan..mesti sodap...

dalila said...

sedapnyeee kak sally..jd jugakk ade ank kecik pun..ila dh lama nk buat kek tp xtercapai sebab darwish ni manja sket..

jehaa reyzalie said...

Kak kalau sy nak buat double adunan , boleh ke tak eah