Saturday, July 11, 2015

juadah ramadhan :: tok aji serban dibulan ramadhan




Alhamdulillah .. menjadi gak tok aji serban aku .. tp bukan untuk hari ni.. minggu lepas sudah.hiik.. dah abes dah dimakan .mood malas minggu lepas nk story mori ni. Jadi hari ni tetiba mai ingat kuih tu.. suka sangat lah aku ni kalu ambil gambar gmbar kuih yg dibuat sndiri ,, itupun kalu menjadi elok kuih. dah jadi hobi lak .. haiss ... menyampah lak. Ambil gambar.. simpan.. kalu dah boring delete lah.. kemudian ambil lagi .delete lg ... Ape tak kena tak tau .. ahaha

Oke.. korang pernah ke makan kuih ni .. tak tau lak kat lain panggil ape.. kat teganu ni panggil dia ni tok aji serban .. memang alim baik sangat .. kalu bulan puasa ni lah kuih yg aku suka. Sebab manis lemak kot .. Kalu masuk bulan2 lain biase je aku pandang.. kalu kat bazar ramadhan pun banyak orang jual.
Nak buat kuih ni senang je .kalu ikut resepi saly .. hih . Tak sedap takpe.. asalkan yg kita buat tu terjamin kebersihannya .. 
Tp yg aku buat ni bagi aku sedap lah jugak .. cukup rasa semua .. nk lemak lagi lebihkn santan ..pernah gak buat dulu  tok aji serban 3 tahun yg lepas .. resepi sama jer .. cuma untuk pulut bawah tu aku kurangkn santan, letak secawan lebih skit jee.. kali ni guna santan pekat skit, nak rasa lagi lemak ..oke bawah ni aku letak semula resepi senang nak rujuk nanti ..




Resepi :

Bahan lapisan bawah :
● 2 cawan beras pulut ( basuh dan rendam selama 1 jam )
● 2 cawan santan (pekat + air ) saly guna 1 cwn lebih skit je..
● sedikit garam

Cara :
Rendam dan toskan 1 jam .. kemudian buang air rendaman dan masukkan santan..(guna loyang yg sesuai ) .. kukus selama 20 minit @ hingga masak .bila dah masak, keluarkan dari kukusan dan mampatkan atau tekankan pulut dengan senduk plastik.. biar pulut tu rapat dan mampat dibawah .


Bahan lapisan bawah : 
● 1  1/2 cawan santan pekat
● 1 cawan nisan / gula melaka ( saly guna 1/2 keping dari nisan besar )
● 5 biji telur
● secubit garam
● daun pandan (carik carikan )


Cara : 
Pecahkan telur dalam mangkuk .. masukkan nisan / gula melaka .. garam dan daun pandan l Kemudian kacau hingga semua sebati . Tapiskan dan tuangkan keatas pulut yg dah dikukus tadi .. kemudian kukus semula selama 30 minit atau hingga masak .
Bila dah siap, tunggu tok aji serban ni betol betol sejuk sebelum dipotong .. siap ..!





No comments: