Tuesday, July 14, 2015

biskut raya :: tart gulung nanas gebu

14/7/2015



Oke done ...... biskut tart gulung nanas. Memang gebu btol resepi tart ni.alahaii ... tart nanas .aku suka diaa. Wajib ade ni selain semperit dan bunga dahlia..tart ni cookies last aku buat untuk raya ni. Cukup 3 je biskut termasuk semperit dan chipsmore Yg lain lain beli je lah jawabnya, kacang atau ape yg sesuai.Dah tkde masa nk buat rasenya sebab banyak kije lain yg nak dibuat .. mood raya dah makin menghampiri.. aku ni memang rajin kalu bab kuih2 raya ni.. masa duk tengah buat biskut pun sangat lah bersemangat aku berkobar kobar.akeke .. haii, masa ni laa nk nikmati indahnya kehadiran syawal .. bulan ni jew semangat lain macam buat biskut raya .. bulan2 lain boleh je buat nk makan tp tak seceria nak raya .. Tahun2 lepas pun aku buat tp tak masuk dlm blog aku ni.. lupa ..




Seperti biasa kena simpan resepi kat sini .. senang nanti nak rujuk balik. Tart nanas ni memang gebu.. buat sebelom ni takle menjadi mane .tp untuk resepi kali ni tak menghampakan .. jom buat biskut raya .... 



Tart gulung nanas


Bahan :

● 1 cawan butter (saly cuma guna marjerin je)
● 3 sudu makan gula aising @ gula halus
● 1 biji kuning telur
● 2 1/2 cawan tepung gandum
● 2 sudu makan tepung jagung
● 2 sudu makan tepung kastard
● 1 sudu makan susu tepung


Cara :

1) pukul butter ,gula dan kuning telor.. hingga sebati dan jangan kembang sangat
2) kemudian masukkan semua tepung diatas (bahan kering) kacau hingga menjadi doh.kalau lembik tambahkan sedikit tepung gandum..
3) terap guna acuan tart ,, letak jem nanas dan gulung
4) sapu dengan kuning telor diatas tart nanas tu
5) kemudian bakar pd suhu 150° c selama 20-25 minit ( bergantung pd oven )








1 comment:

Sweetmama said...

puas hati bila buat sendiri kan..

eija setiap tahun mmg tolong mak mertua buat biskut raya..