Sunday, July 12, 2015

biskut raya pertama biskut semperit


12/7/2015


Alhamdulillah.. hari ni 25 Ramadhan kita .. perlahan -lahan ramadhan Dah nak berakhir. Syawal semakin terasa dh..lagu raya berkumandang... sayu nya lah hai hati .... 
Oke.. dah dulu .. balik pada kuih raya di bawah ni ... 
Biskut semperit .. biskut raya pertama untuk tahun ni .kelmarin baru bermulanya .biasa tahun tahun yg lepas aku suka buat biskut bunga dahlia dulu..tp tahun ni semperit dihati ku .. ekeke


Taraa .. ini dia semperit ku .. tak lah menjadi mana.ini first time cuba.. mudah jaa.. acuan tu aku cuma guna acuan yg nak buat tart nanas gulung tu.. cuma yg semperit ni tak digulung. 


Resepi yg aku buat ni teramat lah mudah .dari banyak resepi yg aku ambil dalam fb, tak tau la nk pilih yg mana.banyak sangat resepinya semperit ni.. bahan dan sukatan yg tak sama.. jadi aku ambil je yg mana mudah..malas eh buat fening kepala je.. 
Oke, resepi aku simpan kat sini.. mana tau panjang umur tahun depan nak jugak aku buat semperit ni ..takle tercari cari.. hikk..
Oke.. sambil tengok tengok resepi, dah dulu ya.. insya allah ade biskut raya lain yg menyusul ..  selamat berpuasa semua .


Bahan : 

● 1 cawan tepung jagung
● 1 cawan tepung gandum
● 1 cawan tepung kastard
● 1 cawan gula halus (saly kurang kan skit)
   # semua bahan2 kering ni dicampur sekali dan ayak.

● 1 cawan marjerin (saly guna daisy )
● 1 biji kuning telur
● 1 sk esen vanila


Cara :

● satukan marjerin, telor, dan esen vanila.. mixer atau kacau sebati .. kemudian masukkan bahan2 kering ( tepung gandum,kastart dan jagung ) . Dan gaul semua hingga menjadi adunan lembut .. kalo adunan tu berderai boleh tambah sikit marjerin untuk lembutkan adunan.. last, pamkan dalam acuan atas loyang..tabur hiasan dan bakar dalam suhu 160° (ikut oven masing2 ya ) bakar selama 15 minit .



2 comments:

Normi Nieza said...

yummy..:)

norhidana miswan said...

huhuhu thn ni kerajinan sgt kuranhg... banyak tunjuk2 je