Tuesday, July 14, 2015

14 julai .... 21 tahun dia pergi




Aihss .. tetiba  mai teringat bile tengok tarikh hari ni.. 
14 julai 2015 .. 
teringat arwah abang .. dah 21 tahun arwah abang shamsul aku pergi. Aku cuma panggilnya , abang cu.. dan orang2 kampung atau kawan2 nya panggil arwah cik putih.. sbb abang aku sorang ni memang putih sangat2.. 
Masa arwah meninggal aku dalam darjah 6, 12 tahun.. dan arwah 18 tahun. Memang aku tersangat lah sedih aritu, dia abang yg suke bergurau dan baik dgn aku.. walo pun aku baru 12 tahun, tapi setiap memori bersama tetap diingatan.. alfatihah .. semoga arwah ditempatkan dikalangan para solihin ..


Perginya abang secara tiba2.. dia sakit jantung sejak dilahirkan.. cerita ibu ,dah puas arwah ayah pergi berubat dan ulang alik hospital .... hingga ke hospital jantung negara..tp apalah daya kita melawan takdir yg ditetapkn.. doktor kata jangka hayat hidup dia setakat umur 18 tahun sj.. jadi ibu ingat dh takde apa2 tengok arwah membesar sihat je.. jalan2 ..main2 .. tp bila umur masuk 18 dia pergi jua .. sampai ke saat ni ingat sangat2 masa kecil2 dulu.. Masih ingat lagi, sama sama jaga kedai sewaktu ibu pergi pasar, sebab ibu ade kedai runcit.. nak menyara hidup,bila ayah dah meninggal .. bergilir gilir jaga kedai.. kadang tu kalau dia malas atau tak sihat, dia bagi aku pensil atau pensil warna  sebagai upah jaga kedai sorang2.. hihii..  aku kesukaan .. aisshh .. rindu datang lg.. 

Masa dia nak meninggal tu, sungguh takde tanda tanda pun .. sakit dada pun tidak .. cuma dia selalu je tanya ibu, bile telefon rumah telekom nak mai pasang line.. sebab tak sabar dia nak tengok rumah ibu ade telefon .. hari2 duk tanye .. masa hari khamis 14 julai 1994 siang tu sebelom meninggal, pihak telekom pun ttiba mai pasang wayar telefon segala.. dan masa tu tu  umah ibu dah punye telefon rumah.. arwah gembira je waktu tu, selalu je angkat telefon duk main tekan2 nombor.. alahai.. 

Masa hampir maghrib, 14 julai , hari yg sama...
aku ade minta dia hantar kesekolah ( sek.keb. Duyong ) sbb cikgu aku adekan sembahyang hajat untuk UPSR dan bacaan yasin.. memang arwah abg lah satu2 nya abg aku yg setia hantar dan ambil aku bile time ade kelas tambahan sekolah.. tp tiba maghrib tu , arwah abang kata dia tak boleh nak hantar dah aku.. sebab malam nanti dia ade urusan .. dia mintak maaf.. masih terngiang2 lagi kata katanya ..( ya abg, sampai bile2 dia tak kan hantar aku dah ke sekolah..) .. fikir ku dia memang ade urusan .. takpe lah, aku pergi jugak sekolah dengan sepupu .. sembahyang hajat dan bacaan yasin selesai dalam jam berapa lupe dah malam tu .. aku pulang dengan sepupu berjalan kaki melewati jalan besar dekat jambatan, takut aih jalan kampung malam2.. masa pulang tu, dah aku tengok jugak kat bus stop ..ade beberapa orang kat situ.. jauh jugak lah nk sampai umah .. bile tiba kat rumah, datang sorang orang kampung bagitahu yg arwah abang pengsan dan tak sedar kan diri dekat bus stop ,tempat yg tidak jauh aku lalu sebentar td.. pengsan masa dia jumpa dan cakap2 dengan kawan2 dia .. alahai, ibu tetiba terdengar, ibu pulak yg pengsan nya .. abang long aku dan ade sorang lelaki kampung aku tu tolong hantar kehospital .. tp belum sempat arwah sampai hospital, arwah dah pergi .. 
14 julai .. khamis malam jumaat dia pergi menghadap Ilahi ... sedih sangat hati bile terkenangkan ..  kini dah 21 tahun berlalu .

14 julai .... di ingatan ..
Tenang lah kamu disana duhai abang .. semoga syurga tempat mu ..alfatihah.. aamin





4 comments:

teratai said...

Semoga arwah abang tenang di sana. Alfatihah

aTieYusof Family said...

Al-Fatihah buat abg Sally.. moga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman... sedih plak bila teringat kan...
Salam Aidil fitri ya..kosong2.. :)

Sweetmama said...

Alfatihah..
moga arwah ditempatkan dikalangan org2 yang beriman..amin.

sakinah mat said said...

Al-fatihah, untuk arwah. Semoga arwah bersama hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh. InsyaAllah..