Wednesday, June 3, 2015

solihin demam campak




Salam rabu .. hari ni dah pun 6 hari sekolah bercuti .. yeahh.. riuh rendah umah mama ni .. tak kira pagi petang malam .. aku pun baru je buka blog, tak berkesempatan mana ..alahaii 

Nak citer pasal adik solihin lagi ..sebelom tu cuba tengok pic saya kat atas dulu ya .. tengok betol2 ... ada nampak tak ..  bintik bintik merah halus tu ..
Oke, nak citer memula minggu lepas, bermula hari jumaat sehingga lah 4 hari kemudiannya, dik solihin demam .. demam yg agak mengejut...panas sangat badannya ..  demam lagi dia . sebelum tu baru je baik dari demam, alih2 minggu lepas  tu demam lagi. Hati digayut rasa bimbang nya lah haii .. kali ni demam dia asyik menangis jew . Nak duk rapat2 dengan mamanya .. kalu tido waktu malam pun tak selesa .. macam sakit pun ade budak ni .. lepas dari hari keempat tu.. demamnya agak kebah skit .. sebelom tu biasa kalu makan ubat, panas tubuh tak turun mana, cuma bertahan aje. Kalau bab makan ubat ni memang liat dia.. hampir setengah jam pun takpe duk pujuk dia.. hihi ..  
Oke , lepas keesokkannya tubuhnya solihin makin berkurang panasnya...  agak selesa skit..sehingga la esoknya lagi solihin dah tak demam .. lega nya rasa hati seorang ibu .. tp masih jew nangis dik solihin.. bile petang nak mandikn dia, ternampak lah dengan mata mama ni macam ade bintik2 merah kat belakang badanya, dada dan sikit dimuka.. alahai ape plak ni dik .. takkan lah denggi kot ., terus pegi klinik, doktor kata solihin kena campak halus .. dan kata doktor lagi, demam campak ni memang tak selesa bagi pesakitnya .. akan rasa gatal2 badan .. seluruh tubuhnya akan lenguh2 ..macam sakit urat ..camtu lah agaknya .. patutlah solihin asyik nanges2 jew .. kesian baby mama ni .. 


Doktor tak bagi ubat .. sebab memang tiada ubat untuk campak ni.. cuma doktor boleh bagi yg sapu jer.. macam yg diatas tu .. calamine lotion .. yg ni untuk sapu pada ruam2 lampin pun boleh .. lembut jew macam sapu lotion.. ahahaa jangan ler mak2 nya sapu badan sendiri wak lotion lak .. racun gak ni ..
Bermula lah minggu yg lepas tu, tiap kali lepas mandikan dik solihin ,mama akan sapu lotion berubat ni ..abis seluruh tubuh .. kecuali kat muka dan tangan takut gak kan dia main2 muka dan tangan bawak masuk lak dalam mulotnya kan naya .. 
Sepanjang tiga empat hari solihin kena campak halus ni, mama tak pakaikan dia baju n seluar.. pakai pampers jaa.. alhamdulillah .. cepat sangat hilangnya ...  solihin pun dah tak nangis lagi .. 


Chaakkk ....!!
Minggu ni Solihin dah ceria seperti selalunya .. dah tak nanges ..asyik ketawa jew ini budak ..ahahaaa ... pandai dia memilih cuti sekolah abang2 nya untuk sihat  .. muah muaah muahh .... sayang awak dik ketat2.. 




3 comments:

Yaya Azura said...

alahai solihin..semangatnya awak..geram nengok!

dalila said...

alhamdulillah dh ok..
tu dh ceria sengih je dh sihat btl la tu..hihi
geram tgk solihin..

Simplemama said...

comel..comelnya awak....geram