Saturday, June 13, 2015

kuih bakar versi pemanggang ajaib

13/6/2015


Hari ni last cuti sekolah .. esok dah mula sekolah ya anak anak ku .. nampak begitu happy korang berdua cuti ye .hero mama .. abang ikhwan dan angah .. amboii kemain lagi asyik duk main main aje.. buku langsung tak sentuh .. aduyaii. (Sambil tangan tepuk dahi)
Takpe la.. mama dah siap segala nya, baju seluar sekolah.. kasut.. stokin.. buku. Peralatan semua mama dah settle .. yg mana berkurang mama dah tambah .. sebab awak berdua masih kecik lagi..kalu dah besaq mama duk siap sedia mulut mama je ..pot pet pot pettt .. hihihi
Oke.. jom layan kuih bakar mama saly kejap.. dah 3 hari lepas buat kuih bakar ni.. baru hari ni sempat nak share .. pertama kali aku cuba buat..tp memang tak sia-sia.. sedap sungguh.. haha.. puji sendiri .. takpe la..sendiri buat..sendiri makan sendiri puji..  resepi ambil dalam facebook group resepi ringkas .. tapi Resepi yg dibagi guna oven dan sedikit minyak.. 
Aku cuma buat seringkas mungkin.. dan bakar guna pan ajaib ja.. pemanggang ajaib tp yg aku jenis pan bulat.. bakar pulak kejap je.. kalu tak silap adalah 25 minit gitu. Satu adunan aku buat cukup untuk satu pan ajaib tu..
Jom layan gambar-gambar dibawah dan tengok resepi ya.... 








Bahan-bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula (saly tambah lebih skit.. ikut kesukaan masing2)
  • 3 cawan santan
  • 3 biji telur (pukul sikit)
  • Perisa pandan (saly guna daun pandan, blend dan tapis airnya )
  • Sedikit pewarna hijau
  • Secubit garam

Caranya:
  1. Campur kesemuanya dan kacau hingga gula hancur dan semua sebati.
  2. Masukkan adunan ke dalam pemanggang ajaib.
  3. Api kecil seserhana dan bakar lebih kurang 25 minit.
  4. Kalau guna oven : sapu minyak pada loyang dan masukkan 1/4 cawan minyak dalam loyang.panaskan. kemudian curahkan adunan  dalam loyang td. Bakar api atas bawah 170'c selama 15 minit.tabur bijan yg telah disangai.. kemudian bakar lagi hingga kuning dan cantik dalam 50 minit lagi. (Resepi asal )





1 comment:

dalila said...

sedapnye kak saly..senangnye klu ade pemanggang ajaib ni..xde lg kt umah ni..