Sunday, June 21, 2015

juadah Ramadhan :: kuih Lapis ros

21/6/2015
4 Ramadhan 1436H


Mood cantik je masuk bulan puasa ni ..awal-awal puase ni pun rajin jer nak buat kuih muih juadah segala .. kelmarin 3 ramadhan , cuba buat kuih lapis yg comel ni.belom pernah buat pun.. ini pertama kali . Banyak juga resepi resepi kuih lapis ni, yg aku ambik dalam fb ada kawan -kawan yg pos.konpius nk try yg mana satu resepi yg betol-betul menjadi dan ringkas.. dan ada bermacam warna lapisnya tu.. teringat dulu-dulu pernah kalu ibu pergi pasar memang selalu je beli kuih lapis ni .. warna putih pink /merah .. belom pernah ibu beli yg warna warni .. rindu sangatlah nak kuih lapis gitu .. alahaii ..  
kuih lapis ros ..  itu nama aku yang saja nak tambah .. sebab ade rasa ros-ros gitu .. comel gak namanya kan.. 

Bila lama2 duk terperap resepi dalam simpanan ,
Akhirnya, memberanikan diri Cuba buat... mula tu rasa tak yakin je bleh buat ke tidak lapisannya .. 
alhamdulillah menjadi juga dan rasanya..seperti yg diingini.. satu adunan ni banyak gk dapat seloyang. Letak dalam peti lagi best .. sejuk je makan.. masa tengah buat tu, sepeti biasa lah kedua hero mama, abg ikhwan dan angah sibuk je dia tak sabar-sabar nak tengok kuih ni siap.. kata mereka, comel kue ning.. hihi ayat orang teganu ya. ..lepas siap tu mana bleh potong lagi.kasi sejuk dan keras dulu sikit, baru cantek .. 



Ada 6 lapisan semua.. bila makan comel je makan selapis-selapis gitu.. tp lapisan nampak tak sama, tak pandai nak agak mula2 tu .. ikut anggaran je.







Seperti biasa.. malas nak taip -taip resepi dalam ni. Mood rajin edit awal puase ni.. hikss.. simpan resepi sini supaya tak hilang dan jadi kenangan juga .. ada sesape nak cuba silakan .. kuih lapis ni memang sedap .. 

 Oke.. sudah dulu ya.. selamat menjalani ibadah puasa buat semua .. semoga hari ni dan seterusnya semakin bersemangat kita berpuasa ..sama-sama kita memperolehi keberkatannya ..
Aamiin





1 comment:

dalila said...

terrernye kak saly..xpenah buat, buat2 trs jadik..bln pose plak tu..ila xbrani nk cuba2 time pose ni..hihi