Thursday, June 18, 2015

hari pertama bersahur


18/6/2015

Alhamdulillah ...
Hari ni hari pertama bangun sahur dan berpuasa ..
Dan kali pertama juga hero sulong mama ,abang ikhwan berpuasa .. tahun sebelom ni ade agak ajar dia tp cuma Tahun lepas takde la kejutkn dia sahur .. cuma dia tak makan minum sampai tengahari .. tp untuk tahun ni, mama dan abah punye la xcited nak dia berpuasa penuh.. dah mama selalu pesan dia sebelom dua minggu lg nk puasa, hari-hari duk gitau pasal puasa ni ..agaknya camni laa bunyi nye..

"abang ...... nnti dok lama dh nak puase .. mama nk abang puase .. kalu puase dok boleh makan minum smpai maghrib .... " ...  
"Laaa... lamanye mama .bakpe puasa mama.. lapor lah abang.." 
" abang kena tahan..sebab puasa kena tahan lapar dan dahaga..mama abah pun puase gk.. Kite puase sama2 ...Allah suruh puase .. "
" angah pun kene puase gk mama ....! " (nada macam tak puas hati .... ahaha..)
"Angah pun kene puase.. tp angah kecik lg..abang la yg kena puasa lama... "

Di akhir perbualan tu dia cuma diam je .. sokmo mama duk ulang perkataan puasa .. biar dia siap sedia ..Tak lah aku nak berkeras nak dia berpuasa .. ikut atas kemampuan dia .. cuba latih dia .. dah 7 tahun dah .. bukannya dia tak tahu pasal puasa ni.. dah 3 tahun bersekolah di PASTI .. dulu di pasti, bile dah hampir nak puasa, cikgu dah pesan, nanti bile puasa cikgu tak bagi dah makan minum .. sebab puasa .. ikhwan pernah gitau bile pulang sekolah tahun2 sebelomnya .. jadi di situ dengan sendirinya dia dah latih budak.. ikhwan pun tahu, tp namanya budak-budak kadang tu dia bersifat lupa ..


Oke .. untuk permulaan puasa ni.. mama dah time jam bangun sahur jam 4.40 pg. Tp camne la punye tak terjaga ..jaga pun tetiba terdengar dentuman bedil...agaknya bedil yg pertama kot.. sini kedengaran lah bedil untuk berbuka dan sahur .
,aduh .... melompat dari katil .. nasi nasib dah masak jam 12 semalam.. lauk pauk pun dah buat..cuma panaskan je kejap .. abahnya kejutkan ikhwan .. nasib bile kejutkan dia tu, tak susah mana.. sebab sebelom tido semalam banyak kali dah pesan nak bangun sahur .. aku sempat hidang je.. letak nasi bagai dan buat air ..biarlah diaorang makan nasi..aku minum milo dan makan roti je ..sebab kalu sahur aku memang tak makan nasi ..sempat gak makan buah kurma skit .. alahai ....kelam kabut dibuatnya ... ahahaaa pengalaman 1 ramadhan ..

Harap harap abang ikhwan bersemangat dia .. hari ni dia sekolah .. berjaya atau tidak yaa ... hurmm



2 comments:

dalila said...

alhamdulillah..nasib baik sempat lg kak saly..hihi..
semoga abg ikhwan dapat pose penuh harini n hari2 seterusnya..

norhidana miswan said...

oklah tu kalu dh bg penerangna awal2....
insyallah ok nyer abg ikhwan tuh... awal2 lg biasalah kalu dpt halfday je dlu kan