Monday, May 11, 2015

hukum bergambar dengan kawan




Salam isnin sume .. ape kabor..?harap baik2 belaka yer ... ^__^
Hari ni takde citer pasal diri, anak2 .. cuma hari ni aku nak share satu perkara yg kadang tu belum tentu kite tau pasal ni..  aku pun baru jer tahu .. 

Hukum bergambar dengan kawan .. 
Kite tutup aurat tapi kawan sebelah kite tak tutup aurat ..!



Jadi boleh ke upload gambar tu di laman sosial ..?
Jawapannya : yang haram dilihat , maka haram ditunjuk.
#UAI

Perumpamaan :

★ air soya + air arak = tak boleh minum
★ daging ayam + daging khinzir = tak boleh makan
★ gambar kita tutup aurat + kawan tak tutup aurat 
= tak boleh upload..


"Dan jangan lah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah " Al-Baqarah (42)


Sebagai contoh:

Halal + Halal = /
Halal + Haram = ×
Haram + Haram = ×


Something goes on uploading picture :

Kita tutup aurat + kawan tutup aurat = halal upload
Kita tutup aurat + kawan tak tutup aurat = haram upload
Kita tak tutup aurat + kawan tak tutup upload = haram upload



Ingat  .. 
Bile kita upload gambar kita yg tutup aurat tapi kawan Kawan kite tak tutup aurat , kita akan tanggung semua dosa dia setiap kali si ajnabi ( bukan muhrim) lihat aurat dia .. MasyaAllah, dosa2 kite pun tak tertanggung, ini plak nak tanggung dosa orang ... nauzubilah..









Nota MS : share2 lah benda kebaikan.. agar semua orang tahu. 





5 comments:

norhidana miswan said...

nice share

aTieYusof Family said...

Allahuakhbar... TQ sally share ni..baru tersedar..pasni kena hati2 klu nak upload gambar..:)

wahida said...

oh...baru tahu..
tq share...
good info...

dalila said...

oo..ok..
tq sharing kak..

Ikmal Haruaki said...

Melihat aurat di laman maya tidaklah haram kerana ini bukan aurat yang hakiki, iaitu aurat yang berada pada anggota jasad. Fuqaha' dari mazhab asy-Syafi'i dan mazhab Abu Hanifah menyatakan bahawa tidak haram melihat aurat yang pada pantulan air atau cermin kerana aurat itu adalah yang bukan hakiki atau aurat yang diserupakan, iaitu pantulan imej atau pancaran bayangan yang berbentuk seperti aurat, bukan aurat yang sebenar pada anggota jasad. Maka, sama juga hal ini dengan gambar dan foto yang bercetak atau ataupun di laman maya kerana ini bukan aurat yang sebenar-benarnya seperti yang ada di anggota jasad.

Saya telah perincikan perkara ini di sini : http://yukioharuaki.strikingly.com/blog/hukum-melihat-aurat-yang-bukan-hakiki

Jika melihat tidak haram, maka memperlihatkan di laman maya tidaklah haram. Menyatakan bahawa memperlihatkannya sebagai dosa, maka ini sama sekali menyalahi kaedah fiqh dan tidak mengikut pendapat fuqaha' dari dua mazhab.