Saturday, April 18, 2015

Bubur biji nangka



Salam sabtu sume .. 
Ni citer petang jumaat kelmarin.nk update klmarin tak nyempat.banyok sgt kije nya kalu hari jumaat,sebab hari cuti, pagi2 lagi dh sibuk duk dapur siap2 sarapan sperti biase la kan.. basuh baju, kasut sekolah ank.. padahal kije tu seperti biase je,tp dek krana cuti, lain skit jadinya, riuh rendah karenah anak2 ,yg kadang dua hero ,abang dan angah tu asyik btengkar aje hari2 camtu.. hai Kadang tu mai sakit kepala ni.. hihii.. lagi satu istimewanya hari jumaat, en abang tk kerja.. cuti.. jadi tumpuan pd en.abang dan anak2 jadi lebih skit..
Hari ni si baby solihin demam .. tetiba jer demam.tk tido lena mama semalam duk rengek2 nangis adik solihin.. 

Bubur biji nangka.. atau orang terengganu tk sebut biji.. biase sini sebut  'butir '.. mueheh..  bubur butir nangka .. resepi bubur ni dh lama dlm simpanan.. dari sehari ke hari nk buat tak terbuat2. pernah lah beli skali aritu kat kg ade jual bubur ni, tp x tau plak namanya.. last2 tengok ade kwn post kat fb,alahai senang bangat.. bleh wat sndiri kot2 kene dgn slere kite..
Tetiba je petang kelmarin, suruh en.abang belikn tepung pulut dan santan.. dah datang mood rajin ni.. 
Buat2 kejap je, dah siap..tk banyak sangat kene buat itu ini..ringkas je.. ermm rasanya, sedap.. 
Taraaa...


 ini dia bubur biji nangka aku punye ..
Sedap yg aku buat dari kedai yg aku beli rituu..
kih3.. puji jangan tk puji diri sndiri yg masak.. alahaii
Satu lg nk habaq, bubur biji nangka ni bukanlah di buat dengan biji buah nangka, tp hanya dibuat dari tepung pulut dan dicampur dengan air sehingga menjadi doh yg lembut dan gebu..

Oke.. dah panjang lebar citer aku ni, payah nk beretinya kalu dang banyak sgt bende yg nk di bagitahunya.. ni satu penyakit jgk.. hihii..
Dah... jom tengok2, 
nak letak resepi kite jugak kat bawah ni ... 





Bubur biji nangka

Bahan2 :

Bahagian A
  • 3 cwn tepung pulut
  • Air secukupnya
  • Pewarna makanan (saly buat warna putih yg asalnya, merah dan hijau)
Bahagian B
  • Santan setengah periuk @agak2 cukup untuk kuah(santan pekat +air) jgn terlalu pekat atau cair..
  • 4 sudu besar gula (agak2 ye nk manis atau kurang)
  • Sejemput biji sagu ( saly tak letak pun )
  • Sedikit gula melaka (saly letak sikit sj,takut kuah jd tak putih comel )
  • Secubit garam

Cara2 membuat :
  1. Mula2 masukkan tepung pulut kedalam mangkuk sesuai, kemudian tambahkn air Secukupnya..adun kan adunan tepung dgn tangan shingga menjadi doh gebu dan tidak melekat ditangan..takyah uli,tp cukup jadi adunan..
  2. Bahagikn doh kepada 3 bahagian, titiskan tiap bahagian dgn warna mengikut kesukaan. Saly buat 3 warna, satu warna asal dan dua lg hijau dan merah .. kasi ceria ..
  3. Didihkan air dalam periuk .. kemudian gentel sikit adunan 
  4. sebesar biji guli, bulat dan bujurkan bentuk. Masukkan kedalam air didih periuk tadi.. buat semua hingga habis adunan td..
  5. Angkat dan toskan semua doh yg telah masak (doh yg masak akan timbul ).. kemudian rendamkn dalam bekas yg berisi air untuk mengelakkan doh melekat .guna air paip jer.. ( tengok gambar kedua diatas tu)

Kuah santan 
  1. Masukkan santan kedalam periuk, dan campurkan gula dan sedikit garam.
  2. Masak sehingga larut dan biarkan kuah mendidih sedikit.
  3. Toskan butir nangka yg direndam dengan air td..kemudian masukkan kedalam kuah santan. Kacau sedikit ..
  4. Masukkan sehelai daun pandan ( yg ni saly tambah )
  5. Tutup api dan sedia di hidang. (Makan bila tak panas ya,nanti melecur bibir hii..)


Dah dulu .. selamat menikmati.. 








4 comments:

NoEn said...

nampak sedap dan senang nak buat...tp saya ni malas nak buat benda renyah gini...hihi

lama tak singgah sini...up entry pun 2bulan sekali...hehe

aTieYusof Family said...

Jumaat mmg busy ye Sally..hihi
.biasalah dok layan anak2 & en hubby ye.. amboii sedap nmpk bubur biji nangka tu..tsk pernah mkn lah sally

Putri said...

Butir nangka ni macam bubur cha cha pulak. atau benda yg sama ye
kalau bubur cha cha...isinya tu kami beli di kedai saja

dalila said...

rajinnye kak saly..terliur tgk..nasib baik bsalin dh..hihi