Thursday, March 19, 2015

cucur kembong manis .. nyumm


19 mac 2015

Alhamdulillah ... 
Buat juga akhirnya cucur kembong manis nii.. cantik je kejadiannya, seindah rasanya.. ehh..ehh ..
tp bukan hari ni, dah abis dimakan petang kelmarin.. buat hidangan petang2 .. sekali ngapp..muahehe .. anak2 suka ..
Nyum2 ..garing rangup diluar lembut di dalam...
Dah lame benor resepi dlm simpanan ni haa.. try buat dan rasa skali.. memang sedap.. jom layan jap nyum2.. 
Buat sarapan pagi pun boleh.. buat hidangan petang2 pun oke ..
Nak letak resepi  juga kat sini.. tak lengkap rasenya kalu tk simpan..





Cucur kembong manis

Bahan:

  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 cawan air panas (yg baru masak ye)
  • 1/2  cawan susu pekat
  • Secubit garam 



Cara:
  1. Gaul semua bahan .. dengan guna sudu atau senduk..sebab panas.. adunan akan jadi melekit.. akan jadi seperti gambar adunan yg ku buat di atas tuu...
  2. Biar kan adunan sejuk dulu ya.. dan boleh digoreng
  3. Nak goreng, celup sikit tangan dalam air, pastu ambil ikut saiz yg kita nak ..
  4. Kepal2 sikit kasi bulat... kemudian goreng hingga kekuningan.. dalam minyak yg betul panas dan api sederhana perlahan.. 
  5. Kacau sekejap2 dan kaup balikkan dengan sudip .. cucur akan bulat cantik dan kembong dengan sendirinya..
  6. Angkat, toskan dan hidangkan..



Selamat mencuba dan selamat menikmati cucur kembong manis... memang sedap..!!

Wassalam







3 comments:

norhidana miswan said...

mmg comei je bulat2 kembong

Ayumieka said...

salam...

Walaupun hanya menu cucur, dah buat saya terliur... sedapnye cucur manis. teringat masa kecik2 mama masak cucur ni.

QasehnyaRania said...

semua bahan ada.nk buat la. tp kena tunggu cik abe balik dulu sbb mek ni nak main xleh nk tinggal