Monday, December 28, 2015

potong rambut


28/12/2015


Ini dia putera2 mama yg soleh .
 Ikhwan & ilham .. 
bersahabat baik lar semoga sampai ke bebila hendaknya .. hihii seperti rutin biasa lar bile duk kat umah , main sama2 dan bile puas main2 bertengkar pulak yer.. berebut itu ini.. saling tak puas hati lagak mereka .. lagi2 cuti sekolah ni , mama dah jadi pemerhati dan penasihat yg terbaik dan setia dah rasanya . Tak boley lepas pandang .. 
Hai .. anak  .. anak ..

Foto atas tu sebelom mereka potong rambut .. 
ngeh3 dah macam bentuk songkok rambut budak berdua ni. Last potong masa bulan 10 bru ni seingat mama rasanya . 
Haaa tu dah abah dia peram dari mula cuti aritu sampai lar kelmarin .. 



Taraaa ....
Dah hensem dahh .. lagak machoo lar kamu2 yer ..
Di depan tu si angah ( ilham ) dan abangnya ( ikhwan ) ..
Petang kelmarin dah potong rambut mereka , 
Kelmarin , sibuk2 dah mama dan abahnya cari keperluan sekolah , baju seluar beg dan lain2 yg perlu .. tahun depan abang ikhwan dah darjah dua .. si angah ilham 5 tahun sekolah di pasti tempat biasa .. lepas dari beli2 barang2 sekolah tu , terus gi kedai gunting rambut yg berdekatan sini .. mama tak gi pun , cuma tunggu dalam kereta , bila dah siap sume keluar2 kedai alamak betapa kemas hensem ini budak ..hahah .. dah terasa plak betapa bersemangatnya mereka nak mulai sesi persekolahan ditahun baru nnti  .. 
Hari yg penuh kesibukan .. 

Dah tak lama dah .. 
ahad nanti 3 januari dah pun mula sesi persekolahan .. 
insya Allah .. 
semoga semuanya dimulai dengan kebaikan dan keredhaanNya ..


Friday, December 25, 2015

semang a.k.a gula-gula sarang burung




Dah jadi fav anak2 dan mama nya skali .. hihi.
Kalau pergi sabasun hyper runcit , tak sah kalu tak beli ..
Weh weh .. apa nii ..?
Ehh .. lupa nak kenal kan.. 
Ini ialah gula gula sarang burung atau kat sini cuma panggil semang .. bukan nama orang tau ..
Manis .. berurat urat .. dan si saluti tepung .
Nak makan ni kena sopan santun ya ..kalu tersilap terhambur sana sini itu tepung.. hehe .. 



Haa .. nampak kan urat2 nya bila ditarik .. siap sedia masuk dlam mulut ni .. mih mihh

Dulu masa ank sorang dua , mama nya sorang2 jew makan ini semang . beli satu dah cukup .. 
tp sekarang tk lagi , sume anak2 syurga tu suka . Beli satu takleh lar.. memang tak cukup nya . Masing2 dengan gaya masing2 makan , mama takleh tengok muka budak2 ni makan rasa nk ketawa. Mulut penoh tepung nya.. hahaha kurang sopan tol ,.!!
pernah buat entry pasal semang ohh semang ni.. 


Cukup disini dulu 
Apepun , Salam jumaat penghulu segala hari 
Jumaat yg  penuh barakah ..
Ukir lah senyuman seindah mentari ..
Jika suka sedekah kan  senyuman wajah nampak manis .. 
pahala pun dapat .


Wassalam


Thursday, December 24, 2015

salam maulidur rasul 1437H




" Dan tidaklah kami utuskan Engkau wahai Muhammad melainkan sebagai rahmat ke seluruh alam "
( surah al- Anbiya )
 ,
,
,

" sesungguhnya orang yang paling dekat denganKu pada Hari Kiamat adalah orang yg paling banyak berselawat kepadaKu .."






Saturday, December 19, 2015

nasi bajet



Alhamdulillah .. kenyang dah dengan rezeki hari ni.. hari ni hari sabtu , hari bermalas malasan nak masak . Jadi sskali kita ubah selera makan nasi bungkus .. hihi .. gambar kat atas tu adalah nasi bajet rm3 ringgit saja satu bungkus .. jadi beli 3 , jumlahnya rm9 .. berlauk ayam goreng berempah dua bungkus, dan ikan kerisi goreng satu .. murah kan .. cuma di terengganu kite ni .. hari ni en.suami cuti kerja separuh hari , jadi kami pergi ke tempat projek ' rumah istana ' kami .. sambil tu , bungkus nasi bajet yg berdekatan.. bajet nk makan di sana .. lupa nak ambik gambar banner nasi bajet tu ..ada di jual dipinggir2 jalan ...kalau sesetengah tempat , rm3 siap dengan air sebungkus ..lg untung ..


Hype .. pekena air nyior skali yaa .. air nyior vs air kelapa .segar terasa.. beli di tepi2 jalan jugak td cuma rm 1 .. betol2 bajet hari ni ..wahaha ..  .air nyior air favorite en,suami . Kadang tu , dia siap beli sebiji dua buah kelapa , bawak balik rumah dan buat sendiri .. mm.. memang dapat minum puas2 lar .. 


Ini budak mana entah ..yg  lain2 duk menjamu selera , dia sibuk tido. Baby solihin tido masa perjalanan ke sini td . Selepas zohor.. tido cuma beralas baju sejuk abah nya ..kemain dia , mimpi entah kemana dahh  .. lena betol  .. 


Selesai makan2 ,anakanda bertiga tu main2 susun bata plak .. itu lar kije budak2 ni .. mih mih mihhh

Sunday, December 13, 2015

puding karamel (tanpa telur)




Puding ni dah minggu lepas saly buat .. 
baru hari ni sempat nk entry . dah lama gak dah dlm perancangan nk buat si puding yg memikat hati ni , hari ke hari asyik tlupa aje. Kebetulan minggu lepas tu pergi sabasun hyper runcit , mai teringat nk buat puding ni , terus beli kan bahan2 .. agar2 serbuk ,susu pekat dan cair .. mudah aje barang2nya dan yg lain2 sume dah ready kat umah ..
jadi mudah lar kan , bile ada kelapangan skit saly pun buat .. 
Akhamdulillah .. rasanya sungguh tidak mengecewakn ..
Teramat lar sedap .. ade sama rasa dengan puding karamel yg guna telor dan dikukus tu .
Tak puas rasanya menikmati puding ni. Hihi terpaksa berbagi rasa dengan si cinta syurga dan si jantung hati daku empat orang tu .. takpe nnti laen hari boleh buat lg ..
Di bawah saly serta kn resepi .. seperti biasa . Siapa yg nk cuba boleh aje .. saly halalkan .. kita sama2 share ilmu masakan . Meriahkn dunia ' dapur ' kita .. mih mih .. 











PUDING KARAMEL TANPA TELUR



BAHAN A :
  • 3 sudu makan gula pasir : masak dalam loyang yg sesuai atas api perlahan hingga keperangan .. sejukkan dan ketepikan .


BAHAN B :
  • 1 bungkus serbuk agar-agar (11 gm)
  • 4 cawan air
  • 1 tin susu cair
  • 1/2 tin susu pekat ( saly lebihkn kpd  3/4 cawan , ikut citarasa nk kurang manis atau manis ya )
  • 1/2 cawan gula
  • 3 sdb tepung kastard
  • 1 sdt esen vanila 

Caranya :
  1. Satukan kesemua bahan B di atas didalam periuk dan masak atas api sederhana hingga mendidih dan sedikit pekat.
  2. Bila dah mendidih, tutup api dan tuangkan adunan ke atas bahan A tadi. 
  3. Bila siap , sejuk kan dalam peti ais .. 
  4. Enak di makan sejuk2.. selamat menikmati ..bismillah






Tuesday, December 8, 2015

singgah pantai

8/12/2015





Tengok kaki comel atas tu ..
dah besar jari kaki si baby solihin mama ..
Dah pandai menguis pasir pantai .. asyiknya dia .. 
sampai camtu mulut dia.. 
yg sebelahnya , kak chik icha ..
merenung jauh entah kemana dia ..
Dah sekian lama tak singgah pantai.. 
dah setahun rasanya.. biasa lalu jer .. tak singgah pun . Yg last punye awal tahun bulan 1, masa tu solihin baru 3 bulan .. 
itu pun di pantai dungun .. 
sabtu ,tiga hari yg lepas kami ke pantai yg berdekatan , pantai teluk ketapang.. agak kuat jugak ombaknya .. haishh.. dah masuk bulan december tp musim tengkujuh masih belum berkunjung tiba di terengganu ni .. sekejap hujan .. dan kejap panas .. tp banyaknya hujan ..
biasanya tahun2 sebelomnya masa ni kami semua kesejukan .. hujan ..hari2 hujan dan angin dan kadangtu sampai dinaiki air .. Banjir sana sini .. 
Apapun .. alhamdulillah .. 
syukur di setiap cuaca baik dan sebaliknya yg dianugerahkan Allah ..



Saat lelah dalam perjalanan hidup , berhentilah seketika
Lihat kebelakang apa yg telah kita lalui ..
Lantas ..
Bersyukur lah dengan apa yg kita perolehi saat ini ..




Thursday, December 3, 2015

turun temurun lagi .....





Mih mih mihhh ... alahai turun temurun lah sangat kan .. keempat empat anakanda atas tu masa umur mereka 1 tahun 1 bulan .. baju dari si abang sulong hingga la si adik solihin. Bajunya tak laa brand dan seberapa, hanyalah baby kiko.. tapi mama suka mereka pakai baju ni. Lagi2 bile mama gabungkan gambar sebegini, jadi ingat satu persatu gaya mereka dulu ..
Pernah la tahun lepas pun mama entry kan pasal baju turun temurun ni.. 
masa tahun lepas tu , kak chik icha ( iman qaisarah )
setahun sebulan gak , sebulan sebelum baby solihin lahir ..
Jadi untuk tahun ni jugak, baby solihin dah pun setahun sebulan .. jadi mama pun pakaikan dia .. smbil usik2 dia dan ambil foto dia .. ini la hasilnya .. ada persamaan tak mereka.. hihi.. sama tapi tak serupa  ..
nanti foto ni akan jadi kenangan mereka adik beradik 




Tuesday, December 1, 2015

Homemade :: pizza sardin dan sosej


Salam 1 december ...
Kita dah pun berada di  bulan akhir untuk tahun 2015. Bermakna dah tak lama lagi dah untuk kita memasuki tahun baru 2016 nnti .. insyaAllah. Hari ni hari bermalas malasan lagi.. mood masih kelaut .. lepas dari tak sihat seminggu yg lepas , saly masih tak bermaya .. belom 100% sihat lagi.. selera makan masih menghilang .. makan itu dan ini semuanya takde rasa .. masak pun tak tahu la rasa semuanya tawar jer.. 
Allahu .. Allah menguji tiap hambanya .. Allah suka dan sayang pd hambanya yg merintih dan berdoa .. semoga Allah swt mengembalikan 'nikmat ' itu lg kepada hambanya ini .. semoga Allah mengembalikan kesihatan untuk aku menjalani hidup sehari2 dengan penuh semangat disamping menjaga anak2 syurga .. aamiin



Hari ni entry pun bermalasan .. enrty pizza homemade ni sepatutnya dah bulan 10 aritu.. tp dek kerana lupa atau sibuk ngan entry lain ,saly tangguhkn dulu.. heh.. arini nak citer tentang lain stop dulula.. bagi peluang si pizza ni kejap .. pizza ni saly buat khas sempena hari lahir en.suami ... 20 oktober yg lepas .. dengan penuh rasa cinta dan semangatnya , hari 20hb tu saly berjaya buat sebiji kek red velvet dan dua biji pizza .. kek bermula tengahari lepas selesai masak tengahari tu . Dan seterusnya pizza , buat doh.. uli2.. simpan dan mula buat lepas solat asar .. masa tu sumenya daa dalam kepala ni.. surprise .. surprise .. siap2 sumenya bila en.abang dah pulang dari kerja .. sebelah malamnya pula, lepas solat maghrib , bertenang2 dulu lepas tu baru la mula kuarkan kek , potong kek dan seterusnya makan pizza pulak .. mih mih mih .. sampai terharu en.suami .. 


Pizza atas dalam bekas biru ni pizza sosej campur cendawan saja .masa tu nak letak benda lain malas nak gi supermarket beli kan .. guna yg dah ready beli seminggu sebelom rancang nk buat pizza .. ambil yg mana mudah jew.. pizza simple ni memang sedap .. tabur lebih cheese... tp saly tak guna cheese mozarella pun.. cuma parutkan cheese cheddar je.. rasa pun sebiji dengan pizza betol tu .. hihi.. tak caya rasanya berjaya buat ..


Pizza dalam bekas hijau ni pula , pizza sardin dan sosej .. saly letak jugak cendawan .. resepi pizza sardin ni saly ambil yg sheila rusli post dalam fb .. mmm.. memang sedap rupenya pizza sardin ni .. tak puas makan .. pizza bekas biru atas ( pizza sosej dan cemdawan ) tu saly campak2 je bahan .. menjadi gak .. sedap rasanya pun sama dengan pizza sardin .. cuma yg beza rasanya laa .. yg sardin dah tentu rasa sardin .. dan sosej pun camtu ..
Buat sendiri pizza lagi best rupanya , boleh tambah keju dan lebih bahan2 nya .. 






Saly tak guna oven untuk bakar pizza .. saly cuma guna kan pan ajaib ni jew.. cukup mudah .. cukup senang .. dan cepat masaknya.. sesape yg ade gak pan ajaib ni boleh try .. bagi yg takde , boleh bakar guna oven .. rasanya sama jer kan .. oke laa, saly share resepi pizza homemade di bawah ni .. bagi sape2 yg nak cuba silakan .. saly pun simpan juga untuk kenagan dan rujukan .. mana la tau nnti dah lupa ..





RESEPI PIZZA SARDIN DAN SOSEJ



Bahan doh Pizza
  • 200gm tepung gandum (saly guna 180gm jer )
  • 125 ml air suam  ( saly kurang skit, agak2 je)
  • 2 sudu kecil yis segera 
  • 2 sudu besar mentega/marjerin/minyak zaitun
  • 1 sudu besar gula
  • 1/2 sudu kecil garam halus
  • 1/2 sudu besar shortening ( tak letak pun takpe )


Bahan untuk Topping
  • 1/2 tin sos spagetti / pasta (saly guna sos pasta adabi )
  • 1 tin sardin kecil
  • 1 biji bawang (holland ) di potong nipis2
  • Sosej ayam / daging secukupnya
  • Cendawan butang ( tak letak pun takpe )
  • Lada benggala ( dipotong )
  • Cheese mozarella
  • Cheese cheddar
---->> saly gorengkan sekejap  bahan atas (kecuali sos spagetti ,cheese dan sardin ) letak sikit minyak je, masukkan bawang berserta dengan hirisan nipis sosej .. kemudian tutup api, masukkan pula sardin ( semua isi ) lenyekkan dan campur kedalam bawang dan sosej yg digoreng tadi .. 


Bahan sos Keju
  • 1 1/2 cawan susu segar / susu cair
  • 1 sudu makan butter / marjerin
  • 2-3 keping cheese slide ( keju keping cheesdale)
  • Garam dan perasa secukupnya
  • Lada sulah ( lada hitam tumbuk halus )
  • 2 sudu makan tepung gandum ( larutkan dalam sedikit air )
----->> masak semua bahan atas dalam api sederhana hingga semuanya larut dan sedikit pekat je.. tutup api.



Caranya :-
  1. Bancuh yis dengan air suam + gula .. kacau rata dan tunggu berbuih .ketepikan dulu .. kemudian sediakan satu bekas lain , masukkan tepung gandum , garam , marjerin dan shortening...gaul rata semua bahan tu .. buat lubang ditengah , tuang kan bancuhan yis tadi ditengah tu sedikit sedikit .. sambil menggaul tepung hingga menjadi doh.. uli hingga hingga doh menjadi lembut , licin dan tak melekat ditangan .. ( anggaran uli 10-15 minit ) .. doh yg dah cantik diuli menjadi bentuk bulat dan dibiarkan rehat didalam bekas kemudian tutup dengan kain.. biarkan doh selama 40 minit atau hingga naik sekali ganda .
  2. Selepas 40 minit atau doh dah naik cantik , tumbuk- tumbukkan doh tadi untuk keluarkan udara dan uli sikit lagi.. kejap aje .. kemudian boleh lah canaikan doh bulat anggaran setebak 0.5 cm dan diletakkan dalam tray pizza / pan pizza .. dan gunakan jari jer untuk meleperkan doh , tekan doh pizza sampai doh menutupi seluruh tray / pan pizza .. senang jer.. kemudian cucuk2 pada seluruh permukaan pizza dengan gunakan garfu .. kalau guna oven , bakar doh pd suhu 180°c ( ikut suhu oven masing2 ) bakar selama 10 -15 minit. Bile doh dah masak , keluarkan dan ketepikan sekejap bagi sejuk sikit .. kemudian letakka topping atas doh tu dimulai dengan sapuan sos pasta dan diikuti dengan bahan untuk topping atas tu..saly guna pan ajaib atas tu bakar guna dapur gas saja .. saly bakar terus letakkan topping sekali ( sardin dan taburan cheese ).. selama 15-20 minit je dah masak .. jadi tak buat dua kali dah .. 
  3. Cara saly  : lepas leperkan doh atas tray pizza , saly cucuk permukaan doh dengan garfu.. kemudian sapukan sos pasta / puri tomato.. sapu ikut suka nak banyak mana ... bila dah penuh menutupi doh saly letakkan pula bahan2 sardin yg dah disatukan tadi.. kemas2 kan semuanya atas doh tu .. next curahkan pula sos keju ( yg dimasak sedikit pekat tadi) curah pula agak2 ye jangan sampai penuh.. lebihan sos keju boleh digunakan lagi untuk adunan pizza lain.. dan last taburkan parutan cheese mozarella atau cheddar.. kemudia bakar atas api yg kecil selama 15 -20 minit.. siap....


Untuk pizza sosej dan cendawan pun saly guna doh yg lain.. cara yg lain.. Saly buat dua doh.. sosej saly potong nipis2 dan goreng sekejap dengan bawang holland dan lada benggala .. cendawan butang saly guna yg dah ready dalam tin.. contoh2 seperti gambar dibawah ni .. gambar pertama tu adalah sos keju .. kedua kepingan cendawan .. keju cheddar jenis tu je yg saly guna  ( Beqa ) .. 



Doh pizza kedua ( pizza sosej dan cendawan )


  • 1 sudu kecil yis
  • 60 ml susu UHT ( saly guna bancuh susu tepung biasa ke)
  • 45ml air suam
  • 1 sudu makan gula
  • 180gm tepung gandum
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu makan marjerin

Caranya : 

---->> caranya sama juga dengan doh diatas.. masukkan yis dan gula dalam air suam.. kacau dan tunggu hingga berbuih.. ketepikan .. dalam bekas lain satukan tepung gandum ,garam dan marjerin .. gaul sebati.. buat lubang ditengah tepung , masukkan air yis tadi sedikit2 dan juga air susu.. sambil menggaul tepung hingga menjadi doh.. uli hingga lembut , licin dan tak melekat ditangan .. rehatkan doh selama 40 minit.. lepas 40 minit, tumbuk2 kan doh kemudian boleh lah dicanai dan ditekan2 pada tray / pan pizza.. siap, buat lubang2 dengan garfu.. caranya semua sama seperti doh pizza diatas tu .. sosej , cendawan dan bawang pun digoreng sekejap.. sapu sos pasta , letak sosej yg dimasak tadi.. next curahkan juga sos keju yg adunan atas tu .. taburkan cheese. Siap dan boleh la dibakar.. 




Antara dua doh pizza ni , saly suka doh yg kedua ni .. lembut dari doh yg pertama atas tu.. tp rasa pizza tu tetap sama ..next time nnti saly nk cuba yg letak buah nanas , buah zaitun, sosej dan cendawan plak .. insyaAllah..
Oke sudah dulu ya .. jumpa lagi dilain entry ..
Selamat mencuba pada yg nak mencuba ..
Wassalam










Friday, November 27, 2015

erm .. nyummeh bau baby



Salam jumaat .. penghulu segala hari .. hari yg penuh keberkatan .. dah bberapa hari saly tk bersiaran. Kesihatan diri tk mengizinkn aku nk buka tutup blog kesayangan ni. Jadi malas pulak lagaknya. Hari sabtu 5 hari lepas, saly tak bape sihat ,diserang sakit kepala yg amat.. demam dan selsema lg sampai la hari ni sakitnya dah bnyak berkurang tp masih terasa lemahnya badan .. selera makan pun berkurang.. makan itu tak kena ..ini tak kena .. harap2 hari2 esok dan seterusnya ,kesihatan diri semakin baik hendaknya ... aamiin.
Ermm .. agaknya ada tak yg pikir .... kot saly pregggggnant.... oppss.. salah salah salahh.. tak betul ..tak betul . Tak betol ..
insya Allah salah tekaan itu rasanya .. hih hii.. ini demam batuk selsema bermusim ni.. anak2 saly pun turut sama alaminya .. oke sudah dulu bab tu ye.. rabu dua hari lepas , 25hb saly ,en.asben dan anak pegi umah biras saly yg lahirkan baby sebulan yg lepas, 27 oktober.. cukup sebulan baru mama saly berkesempatan nak tengok anak saudara baru .. mama cuma tepekkan gambar dengan baby solihin.. itu foto yg diatas tu masih fresh lg ..  tk boleh clear sangat la gambarnya sebab kan baby masih berpantang dan ibunya sendiri pun tak keluarkan lg foto babynya .. jadi rasa tak baik plak bile kite tak mintak izin dan tidak diizinkan...
mm.. comel sangat baby syurga ni .. nama baby ...
Ahmad Rafhan Absyar .. cantik namanya .. saly cuma panggil baby absyar .. nyummy bau baby .. tp sayang masa saly pergi kelmarin , saly cium gak baby tp hidung saly takde deria bau.. huwaa kemana menghilang .. ruginyaa .... 


Pergi tengok baby dan biras , dia dah 30 hari berpantang.. ehh ..rasa kejap plak dengar bile giliran orang brpantang kan .. teringat  plak memori berpantang baby solihin tahun lepas .. solihin lahir tarikh lepas sehari dari baby absyar.. 28/10 .. hihi apesal tak tunggu sehari lagi ye, sedang molek tarikh sama .. imbas kembali .. foto tangan dan kaki comel solihin masa tu cukup 30 hari umurnya .. rindu tangan dan kaki comel dia ..
dan sekarang tangan dan kaki baby dah makin besar..dah setahun dah .. takkan terulang memori diatas tu .. 
masa aku pantang tahun lepas tu , akhir bulan 10 masa tu pantai timur sini dh mula musim hujan .. hujan tak henti henti .. 
dan naik bah /banjir dibulan 11 ..masih ku ingat .. awal bulan 11 tu ,sekolah masih belum cuti, abah hantar abg ikhwan kesekolah dalam keadaan hujan sangat2 .. sempat laa merasa sejuk dan dinginnya berpantang masa tu.. sampai nak mandi pun menggigil.. syok jugak tu.. hihi . tp tahun ni dibulan november ni cuaca agak baik. Hujan sekejap2 je.. sempat jugak abang ikhwan berseloroh dengan mama nya .. 
katanya .... " mamaaa ... kalu banjir nnti mama bagi baby baru ye mama ... ! " alahai abg ikhwan ... hahahaa .. sonangnya dia . patut ker mama nya ketawakan dia yg tak tau ape2 tu ..
mama jawab gak .... " ishh .abang.... mana boleh. Nii tengok perutmama tk besar pun..takde baby haaa ... " sempat gak mama ketawa.. yg dia tahu dan ingat , tahun lepas mama dia lahirkan dik solihin.. musim hujan dan banjir .. kalu boleh dalam pemikiran dia ni bayangkn nk sama seperti tahun lepas .. alahai ..bertuah punya budak .. (sambil tiru gaya kak ros upin ipin ).. 




Imbas lagi .. memori lah sangat foto atas ni .. 
ciuman kasih sayang dari abang , angah dan kak chik solihin .. Masa ni , baru seminggu usia solihin .. mama sayang foto ni .. nak ambil foto begini , kak chik lah yg paling mencabar masa tu.. masa baru dapat adik tu , menangis nya lah hai kak chik.. dengan mama tak mau tegur , tengok pun taknak .. merajuk .. berkepit dia dengan nenek dia .. sedih sangat hati mama masa tu .. nenek pujuk2 ..nak dia pegang tangan adik ..cium adik .. akhirnya dia ikut.. duduk .. nenek pun perlahan2 letak adik di ribaan kak chik .. aduhai .. gembira hati mama tidak terkata ..foto itu lah yg menjadi saksinya .... mama sayang kak chik sama seperti mama sayangkan dik solihin .. 


Foto ni menunjukkan yg kak chik semakin menerima kehadiran si adik .. sudi dia pegang tangan adik .. masa tu ade hari dia ceria ..dan ada hari dia muram je .. sebab sbelom ni selalu je dengan mama ..duk atas riba mama .. alih2 ade insan lain yg menggantikan tempatnya  sedihh dia .. masa dapat adik , kak chik baru setahun umurnya .. mesti la masih manja ..


Part akhir .....
Ini dia wajah baby solihin .. rindu mama.. tengok foto ni terbau bau masa baby dia .. hii .. terasa kejap masa berlalu , dah setahun dia .. 







Saturday, November 21, 2015

terapi pagi ...






Ya betul sangat2 kan ..
Tiap ibu pasti menyukai situasi ini ..
Bau bau masham anak bangun dari tidur ...
Bagi mama , bau bauan anak2 bangun tido adalah satu terapi ..
Terapi permulaan hari yg bersemangat .. 
Mih mihmih .. suka cium bau gitu. 
Anak oh anak ..
Anak anak bauan dari syurga ..
Muahh ciked ♥




Thursday, November 19, 2015

Throwback :: perginya seorang sahabat


Salam khamis ..
Hari ni last sekolah untuk tahun 2015 ni .. abang ikhwan dan angah kemain mereka bersemangat pulak mereka berdua ni .. alahai anak2..sambung semangatnya untuk sekolah tahun baru pulak nnti ye .. 2016 ..Oke bukan nak citer pasal sekolah tp crita tentang sorang sahabat mama yg dah stahun perginya ..

Sepatutnya ni entry 29hb 10 .. akhir bulan 10 baru ni ..tak tau laa nak mula dari mana sebenarnya ini cuma cerita tntnag sorang sahabat aku yg dah setahun meninggal dunia 29/10/2014 .. ingin abadikan disini ..sorang sahabat yg sewaktu dulu pernah menjadi teman baik .. teman sekampung .. dan teman satu sekolah dan sekelas dengan dia ..


Permulaan cerita ...

Terimbas detik-detik 29/10/2014 tahun lepas tu , masa tu sehari lepas aku melahirkn si baby solihin.. 28hb 10.. Dapat berita dari sorang kawan sekolah aku jugak .. ebah panggilan manjanya .. ebah ni selalu je hubungi aku kalu dah lama tak bertanya khabar, dia memang baik dan tak lupakan siapa yg pernah jadi kawan dia .. teman sekampung , juga teman zaman sekolah dulu2 dari tabika lagi sampai la tingkatan 5 .. lama kan .... cuma bile dah abis sekolah dulu smpai sekarang kami tak pernah bersua ..rindu teramat .. jumpa semula teman2 pun sebab ada talian sosial sekarang facebook.. whatsapp .. semuanya dihujung jari .. sekarang masing2 semua dah kawen ada family anak2.. dan now ebah ni sedang pregnant ank ke3..

Balik citer asalnya .. dapat berita sedih dari ebah , kawan baik kami meninggal dunia ..
cerita skit detik2 akhir berhubung dengan dia ..
pernah masa tahun lepas bulan 10 tu aku postkan foto dalam laman facebook .. bsama family mertua masa tu suka2 main pantai..pregnant kan dik solihin .. memang nampak dah sarat benor..  sedang menunggu hari juge.. seperti biase la kan .. bile post sesuatu gambar tu dh tentunya ada kwan2 komen like .. asyik2 duk bersoal jawab dengan kwn2 , tiba tu ade komen dari arwah , sarina namanya ..sorang teman sekolah aku dulu juga , juga temannya ebah .. sarina namanya .. aihh .. belom pernah dia komen tau ..cuma sekadar like saja .. katanya .. aku pregnant kew, patut lain je muka dan badan aku .. bile due nya .. "
aku pun jawab la..
" iya naa .. tengah pregnant nii .. dh tak lama dh duk tunggu hari , seminghu je lagi due nya .. insyaAllah anak ke 4 .. "
lepas dari tu dia pun membalas ....
 " ooo ... tahniah.. dah tk lama dah laa .. semoga Allah permudahkan urusan dan selamat semuanya nnti... "
Begitu ceritanya .. dia mendoakan aku .. aamiin.. didalam hati masa tu ..
kami berdua banyak jugak persamaan ...
nama kita orang berdua ni hampir sama .. dia sarina ..dan aku salina .. nama ayah pun sama tau .. kami sekampung , kami sekelas dari tabika sampai tingkatan 3 .. bila dah sekelas , dulu2 selalu jer lah tertukar kertas peperiksaan atau buku bile cikgu panggil .. masih ingt lagi, masa darjah 6 , asyik selalu je tersalah bila cikgu panggil , penyelesaian nya cikgu tu umumkan panggil kami , sari dan sali .. sampai la semua kawan2 pun panggil camtu ..hihi.. ade jugak kekal sampai hari ni .. itu antara memori kami berdua ... dan antara memori indah kami juga , berkahwin pada tarikh dan hari yg sama .. 24 mei 2007 ,, masa tu kami sama2 tukar kad jemputan kahwen .. ketawa kami .. kenapa la semua nya sama katanya .. masing2 tak dapat nak pergi majlis kawen  .. kenduri pula hari yg sama .. segar lagi diingatan saat2 saling mengundang dihari bahgia kami ..

Oke . Back story lagi yer..
Lebih kurang dua minggu kemudian , 28hb10 tu aku selamat la lahirkan dik solihin .. alhamdulilah .. seperti biase aku post la jugak berita gembira di fb .. gambar kaki baby comel solihin di bawah ni .. sekadar meraikan orang baru ..ucapan demi ucapan diterima ..



 malam 29/10/2014 tu , kawan aku ebah tu balas komen di fb bagitahu yg arwah sarina dah tiada ..meninggal terjatuh dalam bilik air petang tarikh tu .. innalillah .. Allahhu bagai kan gugur jantung ini .. tidak percaya ..  tapi apakandaya ,itulah kebenarannya .. Allah lebih menyayanginya .. meninggal diusia muda .. dan  meninggal sehari selepas aku selamat melahirkan .. arwah mendoakan untuk aku ,  dimasa yg sama dengan tenang dia menghadap ilahi .. bergenang airmata ini... satu persatu kenangan kami bermain difikiran .. bertabah lah hati ..en,suami yg menenangkan aku.. katanya .. ajal maut Allah dah tentukan.. tak kira tua muda.. kecik .. semua dah diaturkan .. arwah seorang yg murah dengan senyuman comelnya .. sekali dia senyum persis orang korea jepun, tertutup matanya .. memang comel ..

disaat kita masih gembira dengan kehidupan anak2 dan suami .. dia dah pergi menghadap ilahi .. semoga Allah menempatkan arwah ditempat orang orang yg beriman .. aamiin..
arwah meninggalkan 3 orang ank yg masih kecil .. 7,6 dan 2 tahun .. aku tak dapat pergi ziarah dia kali terakhir tu ,sebab masih pantang ..dengar cerita dari Ebah , lihat anak2 dia sedih je.. anak yg kedua menangisnya lah hai .. sambil si kakak sulong menenangkn adiknya , katanya .. " dik..  jangan la nangis , mama dah tiada dik .."  sedih kan situasi tu .. terbayang andai ditempat kita terbujur kaku .. dikelilingi anak2 dan suami .. Allah ..satu situasi yg menyedihkan ..
Apapun ... yg pergi biarla pergi .. suatu masa nanti kita juga bakak mengikuti dia .. entah esok lusa kita pun tak tau bila ajal menjemput kita .. 













Wednesday, November 18, 2015

Apam dewa lagi ...




Salam petang semua .. 
Dah lama saly tak buat si apam dewa ni. Yg sebelom ni selalu je buat untuk anak2 .ye la sekarang duk sibuk nak cuba resepi baru je, yg lama dah nak dilupakn.. mih mihmih .. dah kuar ayat skema .. petang ni rasa lapang skit dan rasa nk buat apam ni buat makan petang nnti tunggu en.asben balik kerja .. tp rasanya tak sempat asben nak tengok perubahan baru apam dewa yg comel lotey ni .. siap berdaun hijau dan tangkai lg..anak2 dah tak sabar terus je mama potong2 dan bagi anak anak syurga duluan makan.. takpe la abah mereka dah mama simpan sebahagian ..


Sebelom ni selalu jer kukus guna loyang, tp arini Cuba acuan baru .. nak buat bentuk dedaun pun tak bape mnjadi lg tuu.. warna hijau meleleh je..tp still comel kan.. apam dewa dengan apam susu ni hampir sama , cuma apam susu resepinya ada letak susu laa.. susu pekat manis ..apam dewa ni seringkas ringkas apam .. memang senang je nak buat pun .kejap dah siap ..hehh .. 
pernah saly entry kan  di sini  apam dewa terengganu .. dah saly tepekkan resepi ..cuma resepi sebelom ni saly guna 1/2 cwn gula, tp kali ni saly guna 1 cwn gula , kasi manis skit .. tp tidak lar terlampau manis sangat. Sedang elok je rasanya ..
kat tranung je panggil apam dewa rasanya , kat tempat lain2 saly tak tau panggil apa.. resepi apam dewa ni pun saly blajar dengan ibu saly je .. sekali lagi saly share kan resepi di bawah ya .. buat yg nak cuba jangan segan silu ..hihih



APAM DEWA

● 6 biji telor ( buang tali pusatnya ya nak hilang bau hanyir .. eh korang panggil apa yg urat2 putih tu ..)
● 1 cawan gula ( nak kurang pun ok ) 
● 2 cawan tepung gandum ( ayak )
● sedikit esen vanila / rose


1)  panaskan kukusan .
2) pukul / mixer telor dan gula hingga kembang gebu ..
3) kemudian masukkan tepung gandum dan esen vanilla ..dan kacau hingga semua sebati
4) sapukan marjerin/minyak pada loyang sebelom tuang adunan .. kalau nak letak pewarna , bahagikan adunan pd dua bahagian.satu warna asal dan satu lagi warna lain.. tuang la berselang seli atau tuang dua2 dan dilorekkan .. semuanya cantik .. biasa saly suka warna asal dan merah sikit ..
5) Kukus selama 45 minit atau sehingga masak .. 
6) Nak tau masak ke tidak lagi , cucuk dengan lidi pada bahagian tengah , kalau licin bersih ,itu tandanya kuih dah masak .. 
7) bila apam dah tak panas boleh la kuarkan dari loyang dan potong .. 
8) dah siap ......