Friday, January 31, 2014

:: keberkatan Jumaat #3


Salam jumaat semua....

salah satu Antara tanda-tanda kiamat... 
contoh gambaran di atas...
banyaknya sekarang inilah yg terjadi kan.... ?
dalam sedar tak sedar berlaku berdekatan dengan kita .. di sekeliling kita..
di zaman moden ini.... realitinya ,memang banyak yg berlaku..!
suami hormat dan taat pada isterinya lebih dari ibunya sendiri..
aduh..... kasihan  lah kita pada suami kita.. syurga mereka terletak pada ibunya....
jika kita ingin sama-sama ke syurga , pandulah suami ke arah kebaikan.... yg utama pada ibunya..

renungan untuk diri sendiri..






Thursday, January 30, 2014

BUKAN KERANA TAKUT KEPADA ISTERI








••Suami yang mencuci baju sendiri bukan kerana ingin menyenangkan isterinya, bukan kerana takut tangan isteri menjadi kasar, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.



 ••Suami tidak bersuara keras pada isteri bukan kerana takut dengan isterinya akan marah dan pergi dari rumah, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.


 ••Suami sabar dan diam ketika isteri menuntut hal-hal di luar batas kemampuannya bukan kerana takut ditinggalkan sang isteri, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.


 ••Suami tersenyum melihat isterinya cemburu kepada perempuan lain bukan kerana takut kepada isterinya, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.


 ••Suami memakan makanan isterinya yang masin atau pun yang keras bukan kerana mencuba romantis di depan isteri, tapi KERANA Rasulullah SAW MENGHARGAI MASAKAN ISTERINYA.


 ••Suami mengumpulkan sejumlah dana untuk disimpan isteri bukan kerana bodoh dalam mengatur kewangan, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.


•• Suami merawat anak-anak kecil ketika 
mereka sakit bukan kerana mereka sesuai jadi perawat peribadi, tapi KERANA Rasulullah SAW MELAKUKANNYA.






Wallahualam. Sekadar berkongsi..

salam khamis semua...selamat berhujung minggu........♥♥♥♥


Wednesday, January 29, 2014

:: WW #3 : kapal terbang...!!!



di lukis oleh en.somi.....

I
I
V


percubaan pertama anakda sulong,  ikhwan

I
I
V




percubaan kedua......

I
I
V



yesss..... percubaan ketiga.... di bawah yg abah nya lukis....
akhirnya oke sikit...... boleh laa....

I
I
V





si ikhwan: mama tengok lah abang lukis ni... sama dop dengan abah... ??

lagi kata ikhwan...: mama ambik la gambar abang lukis kapal terbang ni...


so ... terjadi lah worldlees wednesday mama.....

(✿◠‿◠✿)








Saturday, January 25, 2014

ICHA 5 bulan ....








hari ni nak citer tentang si kecik mama , dik icha...
 cuba lihat  muka icha tu ..ada iras sape ya...? hehe... takde iras mama nya pun kan kann...mama tengok buat masa sekarang iras abahnya adalah.. sob sob.. letih2 mama yg bawak perut masa mngandung dulu, abah nya pulak yg dapat rupa.. hehee

..icha dah pun 5 bulan... 
dalam 5 bulan ni icha dah pandai angkat dada bila meniarap.... lagaknya macam nak merangkak pun ada.... lepas dia cuba2  angkat dada setinggi yg boleh,punggung nya pun macam nak ketepi je, konon2 nak duduk laa tu.... hehee....  tak boleh lagi lah sayang....!!

isnin lepas pergi klinik untuk ambil timbang dan imunisasi... 

berat 5 bulan: 6.15 kg
tinggi dan ukuran dada tk ambil....

cepat sangat berat badannya naik tau... masa timbang 4 bulan beratnya 5.4 kg jew....
oke, pergi klinik misi cakap jangan bagi makan lgi icha ni sebab bru je 5  bulan.....katanya nk bagi makan tunggu bila masuk 6 bulan nnti....bla..blaa... lagi mama kasi angguk saja... malas nk cakap bnyak2..
.tapi......... si icha ni memang mama dh  bagi makan msa umurya  4 bulan lebih lagi....hheee.... tahu tak yg si icha ni selalu nanges2 tak cukup dengan susu....pas tu bila time mama, abah  dan abang2  nya makan ,kecian icha nanges2 tau....terliur....nak jugak suruh tangan mama ni suapkan dia.... 
hari2 duk camtu jer, satu hari tu mama pun buatkn icha bubur nasi.. suka sangat icha bila first dapat merasa... haaa   sejak dari tu dan sampai lh sekarang memang wajib makan bubur nasi, hari2.. hehee.... sebab tu lah berat naik semacam je... tapi dia still kurang berisi kalau tengok.. tak nak kasi mama ni geram lagi la tuu... nampak je dalam tuu dia besar...


antara ktiga2 anak mama, yg kedua (angah) paling 'montok' masa kecik2 dulu.. si bambam....paling berat..  kata orang klau tengok dia pasti nk cubit2 dia tu...muka dia pun ala2 pompuan gitu...hahaa...

tapi si icha ni memang orang tengok kasi geram jugak tau.... walau jenis tak besar...
tp memang padat isinya..... dan.....tetap baby namanya kann kann.... 
tetap orang geram....nak gigit.... nyum nyumm... T__T


oke dah....mengarut dah mama..
nanti bersambung part lain,bila icha 6 bulan pula nnti..







Friday, January 24, 2014

Jumaat yg berkat #2



salam jumaat yg indah semua....
satu panduan buat kita..... MENGUAP .... nampak remeh dan kecil je lagaknya... andai tak jaga dan berlebihan bisa jadi bahan ketawa syaitan...... 
Nauzubillah..........


Monday, January 20, 2014

cucur nasi ikan bilis



selamat pagi ...sedang apa semua...dah  sarapan  kaa..

si abang dah kesekolah tdi... my en.somi dah pun mula kerja..  angah (irfan) pulak duk leka main lori nya... adik icha pulak duk lena dalam buaian... mama nya pula duk sibuk tenet..hehee..update kejap..kjap lagi nak pergi klinik desa...rutin si icha tiap2 bulan... timbang dan imunisasi.... untuk 5 bulan..


oke...berbalik tajuk utama ats tuu...

cucur nasi bersama ikan bilis.... jarang di dengar kan..cucur nasi.. biasanya cucur dari gandum..rutin seperti biasalah bangun awal sebelum en.suami dan anak2 bangun,, si  baby kecik pun masih lena.. mama dah siap2apa yg patut.... oooo....duk fening fikir menu sarapan pulak untuk pagi ni...tetiba mari teringat resepi yg member aku kongsi dalam whatsapp aritu..... cucur nasi... aku  pun tak pernah merasa tau...sedap kaa..?? kata member aku tu sedap sangat... so....mama nk jugak cuba..  










haaaa... itu la rupa cucur nasi ku..... abaikan rupanya yg tak seberapanya tu....huhuuu
cucur ku tk lengkap.....sayur takde..ikut buat apa yg ada...sebab tu nampak kosong...kosong...oooo.. hasilnya meeeemang sedap..lembut... tak rugi mencuba pun....kalu ada nasi yg lbih boleh buat...tak membazirkan..... 
kjap je abis kosong cucur mama, anak-anak pun suka...first merasa cucur ni.. kata mereka best la mama...nyummm....

yup....nak jugak mama tempek resepi yg mudah ni disini,,,,rindu nak ltak resepi seperti dolu-dolu....eheeee....nak cuba bole cuba...tak nak pun tak apa2....^__^


bahan2:
2 cawan nasi, 1 biji telur, 2 sudu besar minyak  masak, 1/3 cawan air ,ikan bilis segenggam, garam secukup rasa, sayur ( ikut sayur ape pun,bawang besar 1 bj, cili 5 tngkai -potong hlus) tp tu smua sy tak ltak pun sebab takde stok....
7 sudu besar tepung gandum.

caranya:
blend nasi, air, minyak, garam dan telur sampai halus.... kemudian tuang dalam mangkuk besar dan tmbah sayuran tadi... gaul sebati kemudian tambah 7 sudu tepung gandum dan gaul hingga semua rata... kemudian bole lh goreng seprti biasa.... sedap sangat... :)







celoteh mama: biasalah kehidupan suri rumah sepenuh masa...memang padat dengan aktiviti... apa yg penting bagi ku, suami dan anak2 tetap merasai  air tangan yg ku buat sendiri... itulah kasih  sayang aku... satu kepuasan....:)









Saturday, January 18, 2014

ICHA dan si yaya ...


si YAYA boboiboy ni adalah untuk my puteri mama, 
iman qaisarah.....
atau panggilan manja ICHA..
tahu tak baru semalam mama icha ni teringat kat  si yaya ni.. beli masa cuti jalan-jalan di Rantau Panjang ,kota bharu 4 januari sabtu lepas.....huhuuu dah hampir 2 minggu mama duk peram si yaya ni....alahai kecian si manja mama nak main.... nah.. di pegangnya sampai lah icha terlena....
jalan -jalan aritu dengan en.abang dan mak mertua sekali.... masa jalan-jalan tu my hero mama dua orang tu nak mainan.....satu sorang dapat lori... nak mama tngkap foto lori mereka tu tp dah pun terlerai semunya.... huwaa... main tak sampai pun dua tiga haari maunya abis di dicabutny satu prsatu.... kononnya mekanik la tuu.. huhuu... 
oke citer pasal patung yaya pulk..... oke
sekali aku terpandang yaya ni terus rasa nk beli je buat icha.... tergantung cantik...
murah je rm15....kalo boleh nk besar sikit dari yg ni tp kata penjualnya cuma setakat ni je yaya ni membesar.....hahahaa.... lembut....boleh dibuat bantal peluk..
comel kan si Yaya ni.. ^__^











terlupa nak tangkap wajahnya icha .... 
IMAN QAISARAH
ini dia.. dah pun masuk 5 bulan umunya....







celoteh mama :  teruja sngat dapat icha ni.....satu2 my puteri (buat masa sekarang lah...hehee)..... sebab tu la bila tngok apa2 yg brkaitan dgn bby gurl jadi macam nak beli jer.....huhuuu..... (✿◠‿◠✿)



Friday, January 17, 2014

jumaat penuh berkat 1






♥♥ salam jumaat yg penuh indah ♥♥

satu renungan yg penuh insaf buat semua dan juga diri sendiri..
(*_*)









Thursday, January 16, 2014

petua menghilangkan batuk / selsema bayi




1) Cara pertama : Madu asli.

Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil. Kalau rasa madu tu macam pekat, boleh tambah sedikit air.


2) Cara kedua : Kunyit hidup atau bawang putih.

Gosok kunyit hidup kat mana-mana permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, lepas tu serbuk kunyit dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi.

Kalau nak guna bawang putih, bakar sikit bawang putih. Caranya sama seperti guna kunyit, gosok, ambil serbuk, kemudian campurkan dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.


3)Cara ketiga : Daun Kaduk.

Jika bayi anda batuk berkahak dan selsema, boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti.


4) Cara keempat : Kismis.
Kalau bayi anda dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari. InsyaAllah batuk akan hilang.


5) Cara kelima : Daun Bunga Tahi Ayam.

Ambil daun bunga tahi ayam. Ramaskan dengan kapur sirih sampai berlendir kemudian sapu kat tengkuk dan dada bayi.








celoteh mama:  untuk anak sy selalu guna cara  pertama dan kedua.... bagi 1 sudu kecil madu dan tumbuk ibu kunyit kemudian dicampur sikit minyak...sapu di dada dan bhagian belakang baby....  anak2 sy sesuai....sakitnya tak berlarutan...






Wednesday, January 15, 2014

side mirror punya cerita.......


hari ni terasa mals pulak nak updte blog.... tp dalam malas2 aku akhinya ..............update jugak...huhuu bila terpandang aksi lucu (hahaa lucu tak lucu pun...) si anak bujang sulong mama......   ikhwan.... panggilan manja cuma abang saja  tau... bila mamanya panggil abah dia, sibuk ikhwan sahut jugak... apa tidaknya, dua2 mama panggil abang... ahakss....
oke laa tak nak citer bnyak2.... kitatengok jew  foto2 dibawah.....




tepi sikit nk undur ni...!!




mood fokus.....


hahaaa ini dia budaknya.....



hohohooo.... 
ada faham tak....hehee......
 cermin bedak kompak mama yg dh abis dibuatnya pula side mirror di basikal kesayangannya.... (macam motosikal la sangat gayanya )
alahai abang.....

(✿◠‿◠✿)





celoteh mama:  sebenarnya tak berapa lucupn.... tp tetiba tersedar yg anak mama dah pndai sangat berimaginasi......semakin pintar... oke le tu......♥♥




Tuesday, January 14, 2014

salam Maulidur Rasul



Allahumma salli ‘ala Muhammad wa Ali Muhammad ..

Salam Maulidur Rasul semua...



Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi

يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Nabi salam atasmu
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai Rasul, salam atasmu
يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ Wahai kekasih, salam atasmu
صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ Selawat Allah ke atasmu

أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا Bulan purnama menyinari kita
فَاخْتَفَتْ مِنْهُ الْبُدُوْرُ Hilang segala cahaya
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا Indah menawan tak pernah dilihat
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُوْرِ Wajah gembira sepanjang hayat

أَنْتَ شَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ Kaulah matahari, kaulah bulan
أَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ Kaulah cahaya mengatasi cahaya
أَنْتَ إِكْسِيْرٌ وَغَالِي Kaulah rahsia hidup mulia
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُوْرِ Kaulah menyuluhi jiwa

يَا حَبِيْبِيْ يَا مُحَمَّد Wahai kekasihku, ya Muhammad
يَا عَرُوْسَ الْخَافِقَيْنِ Wahai pendamping indah sejagat
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّدُ Wahai Nabi dijulang dipuja
يَا إِمَامَ الْقِبْلَتَيْنِ Wahai imam 2 kiblat

مَنْ رَأَى وَجْهَكَ يَسْعَد Bahagialah orang memandang wajahmu
يَا كَرِيْمَ الْوَالِدَيْنِ Wahai penghulu keturunan mulia
حَوْضُكَ الصَّافِى الْمُبَرَّد Kolam airmu sejuk jernih
وِرْدُنَا يَوْمَ النُّشُوْرِ Kunjungi kami pada hari akhirat

مَا رَأَيْنَا الْعِيْسَ حَنَّتْ Sepanjang malam unta berjalan
بِالسُّرَى إِلاَّ إِلَيْكَ Tiada berhenti rindukanmu
وَالْغَمَامَةْ قَدْ اَظَلَّتْ Engkau dipayungi awan putih
وَالْمَلاَ صَلُّوْا عَلَيْكَ Dan Malaikat sama berselawat

عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى Allah mengetahui rahsia sulit
مُسْتَجِيْبُ الدَّعَوَاتِ Dialah menyahut semua seruan
رَبِّ إرْحَمْنَا جَمِيْعًا Wahai Tuhan Rahmatilah kami
بِجَمِيْعِ الصَّالِحَاتِ Dengan segala amalan soleh

وَصَلاَةُ الله عَلَى أَحْمَد Selawat Allah ke atas Muhammad
عَدَّ تَحْرِيْرِ السُّطُوْرِ Sebanyak baris kertas ditulis
أَحْمَدُ الْهَادِي مُحَمَّد Ahmad Muhammad petunjuk jalan
صَاحِبُ الْوَجْهِ الْمُنِيْرِ Empunya wajah berseri m
enawan

صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلَيْهِ Wahai Tuhan, selawat dan salam dan keberkatan atasnya






Friday, January 3, 2014

"Air Tangan" isteri



 isteri2 yang mithali, 
walaupun  anda  mepunyai @tidak  pembantu rumah, pastikan juga Nasi yang dimakan oleh suami dan anak-anak itu dimasak dengan tangan isteri sendiri kerana "Air Tangan" isteri itu ada barakahnya.


Pastikan ketika membasuh beras, tangan hendaklah sentiasa berpusing arah lawan jam (arah tawaf) dan ketika bilasan air beras yg akhir, selawat 7x dan niat di dalam hati mohon kepada ALLAH Swt supaya lembut hati suami dan anak-anak rukun damai serta dengar kata..

InsyaALLAH akan bertambahlah kasih sayang suami terhadap isteri dan anak-anak.



Salam Jumaat semua. 
Jumaat pertama di tahun 2014









Thursday, January 2, 2014

dah bermula sesi sekolah





Assalamualaikum  semua ♥♥♥♥ 
saya dah mula sesi sekolah hari ni...  di pasti As-SabiQun
ikhwan ank sulong mama dah 6 tahun baru je mula sekolah hari ni. Kelmarin tak sihat... 
ceria sangat ikhwan tao..dengan beg barnya hehee
masuk tahun ketigikhwan sekolah... nanti tahun depadadarja1... tak sabar  mama ni ^,^
Syukur Alhamdulillah 1st day xde meragam...sebadaterbiasa
hope jd semakipandai ye sayang...




picc...
ini budak Si irfan...
nk juga  bergaya dengan beg nya  ikuabang nya.... 

Sila focus pada beg nya.. hahaha 
irfan baru je 3 tahun kesian dia nk sekolah
nanti tahun depan la yee cayunk


mama cayunk kamu berdua  ketat2....