Friday, December 26, 2014

miss this moment :: detik kelahiran anak keempat



Bismillahirahmanirrahim.....

Alhamdulillah.. berkesempatan lagi untuk aku coretkan sedikit kenangan sewaktu melahirkan anakanda ke empat..
Detik detik kelahiran itu tak aku biarkan sepi tanpa abadikan disini ..  indah sangat di setiap kelahiran ..  semuanya tidak sama sakit dan cara kelahiran ..

Kenangan ketika melahirkan anak ketiga tahun lepas masih segar lg di ingatan .. 21 ogos 2013 .. masih terasa indah dan peritnya proses kelahiran .
Insya Allah.. ditahun 2014 ni, aku bakal merasai sekali lagi 'nikmat' melahirkan rezeki yg Allah kurniakn ini.. alhamdulillah... aku di sahkan pregnant lagi di awal tahun (january) .. pastinya sedikit terkejut .. bercampur teruja .. Ternyata perancangan Allah mendahului perancangan hambaNya..


Pregnant ke empat .. rindu kenangan ini


Untuk pregnant ke 4 ni.. tarikh jangka 24 oktober 2014.. bermakna kakaknya nanti berusia setahun 2 bulan ketika dapat adik baru nanti .. ikks.... bagaimana la nanti..


Detik-detik kelahiran


24 /10 /2014
masa tiba tarikh due aku belom ade tanda2 nk lahir.. memang dah agak, sampai tarikh due aku tetap tak akan lahir pada tarikh tu .. mesti akan lebih.. sebab anak sebelom ni pun lahir lepas dari jgka.. cuma anak kedua je yg lahir dua minggu dari jangka .. oleh kerana dah biasa lahir lebih dari tarikh , aku tak gelabah.. cuma mintak2 lahirlah semulajadi..
nk sangat lahir anak cepat2 sebab dah tak larat nk bawak perut ni..hih. terasa makin membesar anakanda didalam..makin berat dah..takut nanti lahir anak besar..

Tapi malam tu ade kuar sedikit lendir.. rasa sama dengan prgnant tahun lepas ..camni jugak.. darah takde pun .. mungkin itu dah tanda..tp masih nak main2 lagi agaknya .. sekadar menyedapkan hati ni .. yg gundah gulana .. ehee. Terasa jugak anak menekan2 bawah perut ni .. dah seminggu terasa camtu .. alahaii.. tek serius jugak .. hai sayang mama .... takmi kuar lagi ke ..

Seminggu sebelom tiba tarikh due tu,
misi klinik dah berpesan, kalau sampai tarikh atau lebih  dari tarikh masih belum beranak lg.. mesti ingatkn misi sebab nak stanby tarikh bg surat admit hospital.. bile dah bagi surat , nak lahir anak tu mestilah seminggu selepas dari tarikh jangka ,. alahai.... berdebar hati rasanya.. paling takut akundi induce.. nak lahir sakit semulajadi seperti tahun lepas, anak ketiga.. berdoa.. berdoa.. moga2 Allah permudahkn lagi urusan aku ni.. aamin...



Esoknya .. 25hb 
bangun pagi..hati tetiba dah mula gelisah.. tak sakit2 jugak ni .. ... dalam hati, aku pasrah je kali ni .. tp takmo menyerah gitu aje... usaha ..jalan jalan .. dah macam2 cara ku buat ..
Taknak masuk wad dulu lama2..induce..memakan masa.. anak2 takde orang nak jaga lama kena tinggal gitu .. lagi2 yg si puteri kecik mama .. rindu nanti pada iman qaisarah .. sian dia ..masih kecill..



Lagi .. 26hb
letih mama duk tunggu sayang... hari ni mama diam je... banyak buat kije... dah macam macam mama usaha .. minum milo campur sikit marjerin.. dah seminggu aku amalkn...harap2 dipermudahkn.. hari2 makan vco ..minyak kelapa dara.. catalist.. hari2 duk minum air selusoh , air bacaan masa pregnant 7 bulan ritu.. ada separuh lagi aku simpan..untuk saat camni... dan hari ni ade kuar tanda lagi.. kuar lendir lagi tp takde darah jugak..
esok pagi dah kena jumpa doctor klinik air jernih, untuk ambik surat masuk wad untuk bersalin....sob..sob..
Bila Malam nya.... aku tak dapat nak tido.. perut makin rasa tak selesa.. asyik2 mengeras jerk.... fikirku malam ni dah sampai masa agaknya.. !! Cuba standby dulu apa yg patut.... bimbang kan malam sakit tetiba.. tp tunggu punya tunggu sampai mata ni terlelap .......



27hb ... 
Bangun awal pagi seperti biasa .. hari ni rasa lain jer ... dah tak semangat ..hilang kemana semangat ku.. perut asyik mengeras je dari semalam dah .. hari ni ade temujanji jumpa doktor klinik airmjeenih.. masih je duk fikir, nak pergi klinik juga ke tak ni... asyik mengeras je... malas pun ada.. tak larat dah mama ...
Di pujuknya en.suami..yg kesian tengok aku dia beri semangat..akhirnya..standby bersiap siap..
 siap anak2 dulu semua...si kecik icha.. dan juga angah.. nanti angah yg temani mama.. icha hantar umah tokminya .. seperti biasa hantar abang gi sekolah... barulah en.abang hantar aku ke klinik...
temujanji nak ambik surat dengan doctor je.. aisshh... dari pagi sampai tengahari, no giliran aku belom dipanggil... aku gelisah sebab perut makin terasa sakit mengeras aje.. tak selesa..duk tunggu ats kerusi lagi membuatkn mengeras tu makin terasa.. alahai doktor... tepat jam 12,30 tengahari barulah lega nama dipanggil juga.
.doktor tanya , ade tanda sakit bersalin ke..apa ka..??
 Kemudian aku ciiter la..tanda2 tu cuma kuar lendir dh dua hari ..dan perut ni asyik mengeras dari semalam...kemudian doktor scan .. tengok uri... berat anak..katanya dalam 3kg hingga 3.4kg berat ank.. huhu..berdebar dah ni ...besar jugak tuh.. kemudian doktor cek jalan..  dah buka 2cm..oke, doktor tetap bagi surat... katanya takut lambat lagi nk bersalin dan sempat guna surat tu..hiìii... lagi 3 hari aku akan masuk hospital..30hb...

Oke... bila balik tu.. sampai rumah tetiba dah takde sakit2 lagi.. mengeras pun dah hilang..  aku relax kan pikiran ni... dh tak keruan..! uiks... dah cuak rasanya ..
aku buat kerja sperti biasa... kali ni tak kira badan penat, dengan karenah anak2.. kemudian masak lagi .. aku gerakkn jugak badan ni..naik turun tangga...hanya tuhan saja yg tahu betapa letihnya aku .. termengah mengah..lantas terjerit dalam hati ni... oohhh... ibu... ku sedar lagi, betapa besarnya pengorbanan mu .. terasa insaf duhai ibu .....

Sampai lah ke malam , barulah aku betul2 rehat sikit ..tersandar di sofa .. untuk sekarang tak juga rasa sakit..tanda pun takde..aku pun masuk tido awal ..  terlelap ... disamping anak dara aku sorang tu ..
Tetiba......... rasa sakit yg teramat mengejutkan aku dari tido .. tengok jam hampir pukul 3 pagi.. perut tetiba sakit sangat2.. sakit di ari2 bawah... Allah.. nak bersalin dah ke aku ni.... tengok jam..seperti biasa kira sakit berapa minit sekali... ahh.. sakiit tetiba 7 ..6  minit sekali..terasa ada kuar sesuatu...tengok2 lendir dan darah... nak bangun jalan dah tak boleh rasanya..cuba juga.. aku kejutkn suami.... siap2 apa yg patut..angkat anak2 yg sedang lena tido.... agak2 jam 3.15 pagi sampai umah mak mertua...hantar anak2 denfan tokmi... sempat cium kesayangan2 mama tu...sedih hati rasanya.... in Sya Allah..panjang umur kita jumpa lagi ya sayang sayang mama....

Sampai hospital jam 4 pagi  seingat aku .. daftar2 apa yg patut..misi seperti biasa melambat lambatkn situasi..daftar itu ini..tanya itu ini..
tetiba mai teringat pulak tahun lepas nk bersalin, camni jugak situasinya...grrrr... situasi yg paling rimas ..tah tak tahan aku.. ada sorang dokto  duk rehat dalam  tu tengok aku semacam je, terus disuruh nya cek bukaan jalan.. fuhh.. lega skit ..
ooo... dah 8cm katanya... 8cm..? Dah tak lama aku nk lahir.. tetiba berdebar.. terus dihantarnya aku ke labour room... aishh...makin berdebar rasa...

Bersalin kali ni sempat doktor pecahkn air ketuban...pasang alat2... kalau bersalin tahun lepas tak sempat..  hihii.
Kemudian masukkan air di tangan ni.. sakit2 sekejap... aku bagitau dah tak tahan... dh 10cm kata dokto......

ya Allah...aku baca apa2 yg patut.. sekali lafaz Allah huakbar ,, alhamdulillah ...
tepat jam 5pg  ..  28 oktober 2014.. selamat lah lahir anak ku ke dunia.. masa meneran tu sempat tengok baby kuar... terasa hilang segala sakit sebentar tadi.. alhamdulillah... alhamdulillah.. alhamdulillah .. Allah beri peluang lagi sekali untuk aku merasai nikmat melahirkan amanah Allah ini...

baby boy mama... comel... sihat... dan sempurna...
Masih ingat lg doktor kata, "comel , putih dan semangat baby awak.... salina..  " hikss...hai anakanda keempat mama.. 3.4kg .....





Hari ni cukup 60 hari..
Tp kalau ikut tarikh 28hb ahad nanti baru cukup dua bulan..

Wajah baru my baby mushuk masham.... mulut tu still terbuka ya.. dah jadi hobi dia.. sama seperti dia mula2 kuar.. hikks
Kan... sama je mulut dia tu... ternganga... 

Izz Aqil Solihin ...
Mama dan abah cuma memanggilnya solihin..
Semoga solihin membesar jadi orang yg baik dan beramal soleh ..amiin..





1 comment:

QasehnyaRania said...

alhamdulillah dipermudahkan
mc. su hri tu lps due date juga.. sblm kena induce turn tanda drah. lega. anaks sulungkan, terus pergi spital.mmg dh ada jln. tapi saya admit wad juga sbb x berani kan.. hihi

akak, minum milo campur marjerin tu utk mudahkan bukaan jalan juga erk ?

nway tahniah.. akak
aamiin