Monday, August 11, 2014

pengalaman kelahiran


masuk minggu ni kandungan dah 30 weeks..  baru je 30.hehe.. tp dah rasa debarannya.. walopun dah 3 kali pengalaman lahirkan anak..  rasa takut tetap ada tau.. sebab kelahiran tiap anak berbeza.. memang tak sama.. dalam pikiran mesti pikir, macam mana bila dah tiba masa nk lahir... mudah ke... ambil masa lama ke atau kejap ke... berapa lama sakit kontraksi... uuhhhh...semoga di permudahkan nnti.. 

pengalaman2 untuk tiga kelahiran anak aku berbeza...  nak aku catatkn sikit pengalaman.. nak jadikan pengalaman indah tercatat di blog ni..



anak pertama

hamil anak pertama ni aku due date sepatutnya 24 julai 2008.. tapi aku lahirkn nya pada 4 ogos 2008.. terlebih hari .. penantian anak pertama memang cukup teruja.. sampai tarikh jangka tu aku takde apa2 tanda pun.. resah..bimbang.. debar.. tak sabar pun ade..sampai satu hari tu doktor bagi surat masuk wad ..kena induce nk lahir .. seingat aku di induce 2 kali baru lah aku sakit kontraksi.. sakitnya kontraksi Allah sj yg tau.. maklum la anak pertama, memang tk punye pengalaman menahan sakit.. aku menangis sambil genggam tangan suami...sakit petang dan doc jangka aku bersalin 10 malam 3 ogos.. lepas maghrib tu kemuncak sakit yg memang aku tak tahan.. hampir jam 9 lebih aku dah terasa gesaan untuk meneran ..memang terasa.. aku panggil doc tp doc suruh aku mengiring.. katanya belum 10 cm lagi.. Tuhan sj yg tahu perasaan aku msa tu.. doc tolak aku tido mengiring...masa  tu ramai yg sakit nak lahir..dan seingat aku ada kes bilik bersalin sebelah meninggal ..aku tahan gesaan..tahan. sampai aku dah tak punye tenaga.. bila jam dah 10 lebih doc suruh aku teran.. lagi..lagi.. tp aku dah tak punye tenaga.. doc marah aku..sampai sekarang masih terbayang lagi riak wajah doc tu..katanya, jantung anak dh lemah sangat..tp aku memang tk berdaya .. akhirnya, doctor guna vakum..bila terdengar je pkataan vakum, aku tetiba tersentak..sedar..bile jalan je vakum aku dengan sepenuh hati cuba juga meneran lahirkn anak kedunia..alhamdulillah.... lahir anak pertama aku dan suami tepat jam 12.40 malam... dah masuk tarikh 4 ogos.. lama kan ..sampai jam 12.40..



Anak kedua.


anak kedua aku lahirkannya awal 2 minggu dari tarikh jangka.. due date sebenar 4 mac 2011..  sebab aku mesti lahirkn awal kerana hamil anak kedua aku ada kencing manis.. kandungan masuk 8 bulan  baru tahu ada kencing manis.. jadi terpaksa di induce juga  untuk lahirkan anak..  jadi bila dengar je perkataaan induce aku jadi takut.. takut pengalaman tu sama dengan yg pertama.. Allah... aku selalu berdoa agar diprmudahkan nanti.. bila tiba masa, aku masuk wad pd 18/2/2011 jumaat.. sampai sana belum lg di induce.. masa tu ramainya orang nk lahirkan baby.. sampai tak terlayan aku..duk rehat je.. pada hari isnin 21/2 ....masa tngahari tu doctor dtang melawat setiap pesakit.. sampai giliran aku, dua tiga staff kena marah sebab aku dah hampir 4 hari di wad tp msih tak beranak lagi..hihii..trasa lucu pulak di ingat.. masa tu jugak di suruhnya masukkn aku ke bilik brsalin..sebab masa tu periksa bukaan aku dh 3cm walo pun belum di induce.. jadi nak tak nak aku disorongkn kesana.. hampir jam 2 petang..perasaan debar memenuhi dada... sampai sana, pasang semua lekapan jantung anak  di perut..masuk air wayar ditangan,,fikirku macam mana aku nak beranak sedangkn aku sikitpun tak rasa sakit... rupanya doktor masukkan ubat terus dalam urat darah tangan aku..tak sampai setengah jam ubt tu dimasukkan aku dah terasa sakit sikit2.. doktor keluar dan katanya aku akan lahir jam 7 petang nnti.. aku dipantau staf dan sister.. masuk ubat seingat aku jam 3 petang.. setengah jam kemudian dh mula sakit..suami pulak tk dibenarkn masuk sebab laluan ke tempat aku ada orang yg nak branak jugak.. jam 4 aku semakin sakit..begitu cepat dn kuat kontraksi..Allah sj yg maha tahu..hampir jam 4 setengah aku dh tak tahan ..nak panggil sister dh tk boleh..aku terus paut tangan salah sorang nurse yg lalu situ..kataku dh tak tahan..lalu dia jerit panggil staff situ..dah ready.. tepat jam 4.35 petang ..21/2/2011 alhamdulillah lahir anak kedua ke dunia.. ,mudah sangat hanya dua kali push.. cuma yg sakit sangat adalah kontraksi nya.. syukur..Allah permudahkn segalanya... yg lucunya ,bila doktor yg masukkan ubat td datang hampir jam 6 petang..konon nk standby aku nk lahir..tp terkejut  aku dh siap semuanya.. katanya.."aik cepatnya.."  sambil staff nurse snyum pd doktor tu.. 



Anak ketiga


bila mengandung anak ketiga ni ,hari2 aku brdoa smoga dipermudhkn segalanya...dari mengandung hingga nak melahirkan..doa nabi yunus jadi amalan harian aku..tak kira sdang rehat..solat..atau apa aktiviti pun..aku tetap amalkn...dn doa impian semoga sakit semula jadi ,dah takmo di induce lg..dan juga bila tiba masa lahir nanti takmau doktor lelaki ataupun pelatih..sebab anak pertama disambut doktor lelaki.. anak kedua dipriksa bukaan doktor lelaki..jadi takmau dah kalu ingat..
anak ketiga tarikh jangka 18/8/2013 .. bila tiba tarikh tu takde lagi tanda sakit  nk lahir..20/8/2013.. jam 10 malam ,dalam 5 minit skali aku kencing...letih dan pelik aku rasa..aku tiada pengalaman sakit semulajadi..jd aku tk pikir itu semua tanda hampir tiba.. kencing terus rsa nk kencing.. hampir jam 11.30 mlam aku dah terasa sakit.. mula2 15 minit sekali.. lpas tu 10 minit..semakin ccepat..tp  tak la sakit kuat sangat..macam sakit perut memulas biasa je..lepas tu nak kncing lagi tngok la ada lendir dan darah keluar.. aku tahan lgi sakit..suami pulak sedang enak tido...hampir jam 12 mlam aku dah tak tahan terus kejutkn suami..apalagi, terkejut benar en.suami ku..dah tadi elok2 saja..trus siap apa yg patut..kemudian hantar anak kerumah mertua. dan terus ke hospital...masuk sana.. di periksanya bukaan.. muka doktor trkejut sikit..dan trus tnya.."adik dh rasa nk teran ke.?"
aku cuma geleng kepala..cuma  aku tk tahan nk kencing..doktor kata, "awak dh 9cm."  oppps.. aku pun terkejut...terus aku disorongkn kebilik brsalin...masa tu jam dh hampir 2.30 pagi..sampai sana..di pasangnya wayar pantau jantung anak..ditukarnya baju aku.. apa yg lucunya, bila nurse tegor aku, "adik  pakai baju lawo sangat nk beranak.."hahaa... susah nk buang..katanya, lain kali pakai tshirt dan kain batik dahle.. sambil mereka ktwa.. sebab aku pakai pakai lengkap baju basana mngandung..hiii... hampir lima minit kemudiann disuruhnya aku teran...dengn skali teran ,alhamduliillah aku selamat lahirkan anak ketiga.. 21/8/2013.. jam 2.35 pagi.. mudah sangat2 kelahiran ketiga ni.. terima kasih ya Allah... 

ada kisah lucu lagi selepas kelahiran.. sebenarnya aku tak tau pun apa jantina baby aku spnjang pregnant.. nurse yg smbut tnye aku... "adik anak pertama dan kedua laki ke pompuan..?" terus aku jawab....." dua2 lelaki....!.." dia jawab.." owh...abis tu tau tak yg ni boy ke girl..?.. tetiba jew terpacul soalan dari  mulut aku.." lelaki jugak kew....?.. " lain je muka aku rasakan.... tetiba....nurse tu angkat baby aku sambil tunjuk jantina nya... dan mereka ketawa..jeng..jeng.. ktanya.... ahahaa.... alamak..pompuan laa.. berseri terus muka mama nya ni...hikk..






semoga anak keempat ni Allah juga mempemudahkan segalanya.. Insya-Allah...





3 comments:

cik dah faridah said...

nak masuk 4 doh ke?alhamdulillah rezeki anak...kita baru jer habis pantang anak no 3..

Ibu Lala said...

Moga dipermudahkan. Sy 3 kali je pengalaman bersalin.

dalila said...

alahaiii..senangnye ank yg ke 3 tu kak..moga yg ke 4 ni pun senang jgk..sy skang ni ank yg ke 2..tp yg 1st tu czer..mntk2 dpt la normal kali ni..share la..ape lg yg akak amalkan..bestnye klu pegi je hosp dh 9cm..