Wednesday, August 13, 2014

carta kira pergerakan anak (janin)



saja nak share pasal carta pergerakkan bayi.. biasa kalau checkup kat klinik kesihatan desa kerajaan memang diwajibkn kira gerak baby ni.. biasanya bila kandungan dh masuk 7 bulan, 28 weeks..misi klinik akn suruh kita kira dan catat carta gerak janin.. ada disisipan belakang buku pink..sebenarnya dari awal kehamilan pun misi (jururawat masyarakat) lah yg menguruskn semua hal2 ibu mengandung..jika perlu ,baru dirujuk doktor.




minggu lepas lepas raya ,misi dh mula suruh aku ctat gerak anak.. bila kndungan nk masuk 29 mggu.. alahai.. mama ni kalu bab catat memang malas.. kira gerak baby rajin sangat..tp nk mencatat tu huhuu...memang payah.. kadang2 tk ingat.. padahal itu penting.. aku tiap kali pregnant memang gitu.. jngan ikut macam aku tau.. haha nsib ank sihat alhmdulillah.. masa preggy yg pertama dulu, kemain aku cukup rajin..hari2 duk pegang buku pink..kira dan catat..setia sngat.. kekadang sampai ketempat tido..asyik dibelek2..entah..teruja sangat..hehe.. suka ingat waktu tu...
bila nk msuk anak kedua,kadang2 ada jugak gitu..tp jarang, sebab masa banyak abis dengan anak si buah hati sulong.. yg ketiga lagi lah.. dan skrg nk masuk empat, faham2 je le... hii



tengok carta ats yg mama punye.. masih kosong..kosong.. dh ni kandungan masuk 30 minggu..nanti minggu depan ada appointment checkup lagi kena pergi klinik.. 2 minggu skli sebab ada masalah HB.. low.. nanti esok2 nk gi klinik barulh aku catat semua yg tinggl tu... ikut kepala...huwaa haru tau.. mulalah gelabah.. kalu tk di leter nya kakak misi.. 
hari2 aku tetp kira gerak baby tp tidak mencatat..
penting sebenarnya mengira pergerakkan bayi dalam kandungan ..jd usah ambil ringan bab2 mengira pergerakkan..perkara yg tk diingini boleh berlaku tau ..



yg atas ni adalah carta kira gerak yg pregnant ketiga tahun lepas.. tengok.. akibat kecuaian aku sendiri ada jugak bila time checkup boleh lupa aku nk mencatat..haha... sudahnya, aku kena marah dan siap berleter panjang lebar lagi oleh kak misi.. sob..sob.. sampai di tulisnya... IBU KIRA TP TIDAK DI TANDA FULL ..!!! lepas dari tu mama sudah berhati2.. kena beringat dan rajin2 kan diri.. 

^___^







3 comments:

Umi Nazrah said...

tengok ni teringat kenangan sewaktu menanda masa pergerakan mengandungkan si kembar dulu :D

dalila said...

klu xtanda tp akak alert xpe..jd kt ofismate sy, dh rs kurang gerak tp xgi cek hosp..last baby meninggal dlm perut sebab terbelit tali pusat..kesian sgt..

Ena's Stories said...

takpe la saly asalkan kita rasa kandungan normal aktif seperti biasa ok la...tapi catatan ni mmg penting jgn ponteng² nak catit tau! ada macam misi tu cakap tak? hehehe