Saturday, August 30, 2014

4th Pregnancy :: segalanya belom siap



30/8/2014


minggu ni dah masuk 8 bulan..32w..
kalu di kira2 tinggal 8 minggu lg.
alahai.. sume barang mama belum prepare ..yg mama punyer..juga yg baby punyer.. biasa kalu prggy sebelom ni ,kalu masuk 8 bulan sume barang mama & baby dah siap... masukkan yg perlu dalam beg .. senang,nanti kalu ada pape ambik je kan.. tp yg 4th pregnancy ni mama berani la sangat2 belom siap apepun.. nanti dua tiga hari lg, bila si icha dan angah nya sihat boleh la nk gi beli semua keperluan tu.. anakanda aku brdua tu demam dan batuk2..yg sulong sihat2 je.. nak beli bukan banyak  pun.. beli apa yg tiada ..yg mama n baby.. ada jugak barang baby yg abang2 dia sebelom ni masih elok.. senarai tk tulis pun, sume dah ready dalam kepala aku nim.. perkara yg paling menyeronokkn di hujung kehamilan, siap keperluan barang baby.. dah yg ke4 pun still suka borong brang baby ni... geram...gerammss..!!

minggu ni aku dah start nak jalan2 sambil shopping.. ahahaa... kalu nk tahu itula kejaan aku jika di hujung kehamilan.. suka jalan2 walo kadang2 tu tak berminat nak beli pape pun. pregnant thun lepas, preggy ke 3.. dua hari sebelom beranak pun aku sempat ke mydin mall.. jalan2 dengan anak kedua msa tu..yg sulong gi skolah.. en.suami pulak kerja.. cuma wife nya ni mintak tolong hantar mana2, so mudah je..nak drive sendiri masa prggy ni memang tk suka.. rimas.. 
fikir ku, itula cara untuk permudahkan bukaan jalan.. mudah nk lahir nanti.. sebab masa prenant prtama dan kedua, aku tk buat pun camni, jalan2 aktif kesana sini.. lgi2 masa preggy sulong, alahai manja nya aku nk gerak2.. sampai masa due,tk jugak ada tanda2 bersalin..sampai over due.. pregnant ke-3, aku bertekad cuba buat apa2 untuk memudahkn dan mempercepatkn kelahiran.. jalan2.. selalu  bergerak.. minum dan sapu minyak selusuh.. tp alhamdulillah, Allah swt menolong aku... mudah sangat2..

kalu yg untuk preggy ke empat ni.. aku nak cuba praktik kan yg tahun lepas.. harap2 dipermudahkn.. 
untuk jalan2 bershopping terpaksa la aku  bawak kedua anakanda.. angah dan baby kecik icha.. takpe,  tersedia troli kn.. cuma tolak jew.. ahah.. seminggu biasanya dua kali keluar gitu.. dua tiga jam.. layan2 cuci mata.. berkenan ambik.. dah oke.. suka  bagi aku.. ibu2 lain biasanya  letih.. tp aku tk.termengah-mengah pun semangat lg.. shopping kan... perempuan mana yg tk suke.. lepas tu gi minum2 kejap, hello en.suami datang ambik.... setia pulak abang aku ni.. hihii.. takpe la, isteri dh  banyak  berkorban, apa salahnya..lagipun en.abang sendiri yg mahu camtu..tkyah drive2.. selagi dia ada, dia akan jaga aku dan anak2 sepenohnya... itu katanya.... apalagi, bangge benor  bini nya ni..hhehee.... silakan jangan menyampah yer... 


sekarang ni masuk 32w... kerap sangat terasa nk kencing.. baby pun aktif sangat bergerak2.. kadang2 sampai tk selesa..  dah terasa menekan nekan kebawah.. rasanya awal sangat pregnant kali ni menekan nekan gitu.. hrap2 jngan la lahir awal sangat.. mmm..... aktif sangat la baby mama ni yer.. heheh... 


adoyai..... 
isnin nanti 1/9/2014 , aku kena minum air gula / glucose lg.. misi klinik dah call khamis dua hari lepas,katanya kena minum air gula buat kali kedua .. geli tekak dah terasa ni.. ! best sangat2 ..nak termuntah..muahahaa.. harap2 nnti takde la kencing manis..bimbang jugak di hujung kehmilan ni..







No comments: