Monday, February 24, 2014

kek cheese Leleh



hari ni mama nk merajinkan diri nak letak resepi cheese leleh atau kek snow cheese ni dalam blog usang aku ... kek yg tengah meletop letop pop popp sekarang ni.. sana sini aku tengok orang buat.. duk tempek lam facebook masing2.. kadang tu boleh jadi pendapatan sampingan pulak... memang popular lah.. muehehe . 




nampak kek aku cam tempah jew kan.. hehehee..
haa kan dah nmpak aku perasan..! kalu tempah, taburan cheese atas tu tak le gitu.. mesti cantik taburannya, yg aku punye taburan cheese besar dan tak penuh.. tak pandai laa....:)

dah rancang nk buat jugak.. nak merasa jugak si leleh ni.. jadi tunggu birthday my hero ,lagi senang sekaligus.. jadi sekeluarga dapat merasa kek dari tangan mama sendiri.. masa buat tu bimbang jugak kot nya tak jadik.. khan khann.. malu pulak dengan my en.somi.. sebab aku yg beriya-iya nk buat kek cheese leleh ni..ajak en.somi shopping bahan2 kek... bukan kemain aku pakai tengok terus ambik..lagak cam orang dah pandai ber baking plop.. kat kepala dah set apa yg nk dibeli..bunga .. lilin antara bahan pilihan jugak... pisau plastik kek pula simpanan beli kek tahun lepas.. masih ada kaa..? boleh lah buat potong kek kan...hihii


birthday irfan jatuh hari jumaat 21/2/14.. jadi khamis malam tu aku dah buat.. tunggu semua anak2 tido, barulah dapat bergerak aktif mama.. kalo budak2 tu tak tido, semestinya hero dua orang tu akan jadi  "penolong " mama buat kek.. haru biru mama jadinya nanti.. hihii......

hasil keseluruhan yg aku buat, memang  puas hati juga.... cuma parutan cheese atasnya tak menjadi langsung.. tp ummmm... memang maveles la... cukup dengan semua rasanya.. suami..anak2.. kakak.. dan ank2 saudara kata sedap.. haha.. bangga diri nampok mama ni.. ԅ( ˘͡o˘͡)o O

ishh ... patot la kek ni jadik kesukaan orang ramai kan..aku sendiri pun tak cukup..hehe.. nak kena buat lagi ni.. kena baiki mana yg kurang...

bahan2 aku lupa nak snap gambo..semuanya lupa..lupa.. huhuu.. yg aku snap cuma kek sedang dalam oven jer.. buat bentuk sgiempat.. tapi sesuai untuk bentuk bulat tau..yg aku punya kek ni agak rendh..sebab guna loyang tk sesuai..besar..hehe ..kek jd agak nipis..






dalam oven dahh....


oke... bab resepi pulak.. disini aku nak simpan resepi..nanti bila2 senang boleh rujuk smula.. buat teman bloger tersayang  i MummyCyda (>‿◠
) ... yup ...





Bahan2 untuk kek 

  • 100g tepung kek/gandum ( aku guna t.gandum je) *
  • 60g tepung jagung *
  • 1 sudu kecil baking powder *
  • 2 sudu besar ovellete
  • 100 g  gula 
  • 6 biji telor (dibuang 2 putih telor) tp aku tk buang,semua ku masuk..haa
  • 50 ml air sejuk / susu cair (guna air sejuk biasa je)
  • 75 g mentega cair
  • sedikit perisa strawberry dan pewarna merah (ni perasa pilihan aku..terpulang nk buat perasa apa, pandan ,lemon, coklat atau perasa asal kek..)


caraya:


  1. Ayak kan dahulu bahan yg bertanda * .. tepung gandum, tepung jagung,baking powder.. ketepikan dulu.
  2. mix kan bahan telor,gula,ovellete hingga kembang.. lepas tu masukkan bahan2 yg di ayak tadi (gandum,tepung jagng baking powder)
  3. kemudian masukkan air dan marjerin cair...kacau hingga sebati.
  4. griskn loyang dengan mentega dan tabur sikit tepung.. tuang bahan2 mix td dalam loyang
  5. bakar dalam oven pada suhu 160-170c..api atas bawah.. bergantung pd oven masing2 ya.. bakar selama 45 minit..


untuk cream cheese
  • 250 g cream cheese 
  • 1 cawan susu pekat
  • 50 ml susu cair/ susu segar /whiping cream (yg ni kalau nk lg leleh, kalau tk letak pun takpe..) tp aku letak,nk kasi leleh lagi...
mix (pukul) semua bahan atas hingga sebati.. adunan ini memang cair..


Topping

untuk hiasan atas kek nanti 1 buku (250g ) cheddar cheese  seperti foto bawah tu-diparut.. yg ni aku guna tak sampai pun 1 buku...cuma separuh..parutan aku tk menjadi sebab aku tk guna pemarut..tk ingat nk beli la.. cantik je kek ni kalau parutan keju menutupi keseluruhan kek...


Cara penyediaan:

  1. kek yg masak td sejukkan dulu kemudian potong ditengah2 kek sehingga menjadi dua bahagian.. kalau tk mahir bab potong2 ni boleh la dibakar dalam dua acuan..
  2. sapukan krim cheese di atas separuh kek tadi, kemudian letakkan bahagian kedua diatasnya..
  3. kemudian sapukan lebihan krim cheese tadi sehingga menutupi keseluruhan kek.
  4. Akhir sekali taburkan cheese yg telah diparut tadi di keseluruhan kek sehingga menjadilah topping nya..
  5. Lagi sedap sejukkan dalam peti sejuk sebelum sedia untuk di makan.....


oke....da siapppp....boleh try ek IDA ..pasti mletop...hehehee... 




6 comments:

MiaLovetto ^^ said...

sedapnyaa :)

aTieYusof Family said...

wowww..mmg nampak mabless lah Saly..pandai saly buat..Irfan mesti suka kan?..hehe..
TQ sharing resepi mana tau dtg rajin, boleh gak cuba...haha

Kesuma Angsana said...

wah menjadi tu, mesti sedap lah kan... N tq share resepi ye

Fiza Rahman said...

Sedapnya.

QasehnyaRania said...

akak.saya nampak pon dh teringin ni..
saya dah bookmark resepi ni. in shaa Allah. nk cba bila ada kelapangan.hihi.

thanks kak berkongsi.

bg saya nmpak dh ok je ketebalan tu..
sekata

dalila said...

sedapnye..pandai akak wat..centik..kemas je deco kek tu..mcm beli plak..bole la amik order lepas ni..