Thursday, February 20, 2014

berpuasa ramadhan di akhir kehamilan

selamat pagi sume....

semalam ada mama  terbaca dari komen tentang satu entry yg mama buat semasa preggy tahun lepas...komen dari teman blogger tersayang mama ni ... su minta mama buatkan entry khas tentang pragnancy mama sewaktu ramadhan tahun lepas.... bagaimana mama lalui hingga akhir ramadhan..menarik juga tu.. kak hargai permintaan su itu...terima kasih ya sue sebab sudi luangkn baca entry2 akak... terima kasih juga ya dik, sudi jadi teman akak di alam maya ni... akak doakn yg terbaik buat su... semoga rezeki su bertambah murah dan berkat hendaknya... amiin.. Ya Rabb..






~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




masa masuk ramadhan tu,  kandungan mama dh masuk 35 minggu..lagi berbaki 5  minggu ...kita sambut ramadhan seingat mama masa tu 10 july 13 kan.... masih ingat lg masa tu aku dh risau sangat, esok puasa camne lah  nak lalui... Ya Tuhan, tolonglah hamba yg lemah ini semoga ramadhan esok dan seterusnya aku dpat lalui dengan mudah.. terdetik doa dalam hati.. 

ada juga mengadu pada suami... tp kata-kata semangat yg di berinya membuatkn aku bersemangat.. kata en.suami .. "sayang, esok cuba puasa dulu.. masa sahur makan yg berkhasiat.. pastu jangan lupa makan kurma banyak.. nanti ada tenaga.... kalau syg memang tk larat sangat dibolehkn berbuka demi anak dan syg...."

iya....kata2 tu simple tp berkesan buat jiwa ibu yg mengandung....





semua yg dibawah ni adalah rutin harian pemakanan mama sepanjang ramadhan .. jom sama-sama tengok dan menilai:


1 ) yg pertama masa hari pertama sahur hingga 30 ramadhan, aku selalu amalkn makan buah kurma...  kata orang ,makanlah ikut bilangn biji tp aku akan makan selagi boleh makan..  itu yg pertama aku amalkn...tp benar amat membantu aku..
buah  kurma juga beberapa kali disebutkn didalam Alquran sebagai buah yg memiliki kelebihan dibanding buah lain .. 
Rasulullah saw bersabda, "berilah makan kurma wanita yg sedang hamil pada bulan-bulan terakhir kehamilannya supaya anaknya menjadi anak yg penyabar dan suci."




2)  yg kedua ,aku tk pernah makan nasi bila waktu bersahur..sememangnya tak dapat nak makan masa tu.. kalo makan dah gerenti aku termuntah semula..yg aku dapat makan cuma roti... roti berintikan kacang.. tp yg sebenarnya makan nasi lagi elok sebab tenaga dpt disimpan lama sikit... oleh kerana memang tak dapat nak makan nasi dipagi hari, aku gantikan dengan roti dan ,lebihkan buah kurma... lagi banyak tenaga yg dapat.






3) yg ketiga nya, selalu minum air milo suam... bab  tu wajib.. air susu langsung tak minum sebab tak boleh nak telan... tapi yg sebenarnya susu elok sangat buat ibu mengandung.. mama, ketiga-tiga preggy langsung tidak boleh minum susu..





4) masa sahur suka sangat minum air masak banyak-banyak... walopun dah takleh nak minum,aku cuba juga..sebab dalam fikiran masa tu dah set kalau puasa esok harinya sekurang-kurangnya tubuh kita tidak kekurangan air.. kulit pun kurang keringnya..




5) yg kelima,satu lagi tambahan aku cuba minum ESP soya dari shaklee...sebab dah beli elok terus guna bulan puasa ni.. masa mula-mula minum awal sahur tu betapa gelinya tekak..tp belajar juga telan air tu, paling sikit 1 gelas je... kadang2 ada juga tak minum sebab ada hari tk boleh nak minum langsung..mama minum ESP tu sebab ada dengar testimoni orang2 yg dah guna  ESP ni juga  membantu untuk menambah tenaga kita..






6) sewaktu berbuka puasa aku selalu amalkan makan buah  tembikai..dan kadang-kadang buat jus tembikai...hidangan yg wajib ada..entah dimana khasiatnya aku tak tahu sangat..mungkin kerna ia nya manis dan banyak kandungan air ,dapat kembalikan tenaga disiang puasanya.. aku selalu amalkn makan buah tembikai sampailah sekarang... suka buah tembikai... lagi-lagi kalau dibuat jus..




Rasulullah saw bersabda.. "Apabila kamu makan buah2an, makanlah tembikai kerana buah itu buah syurga yg mengandungi 1000 berkat dan 1000 rahmat. Memakannya menyembuhkan setiap penyakit."

Lagi sabda Nabi saw. "Perempuan yg hamil yg selalu makan buah tembikai akan melahirkan anak yg baik parasnya dan pekertinya."

"semangka (tembikai) adalah makan,minuman dan raihan(tanaman harum), mncucikan pundi kkencing, membersihkann perut, memperbanyakkan air punggung,membantu bercampur, mencerahkn kulit dan mengatasi kelemahan."


7) dan yg paling last, sepanjang pragnant ni sampai la bersalin aku juga suka amalkan minum jus delima.. gulsan. pagi dan malam..memang selalu ambil.memang elok juga untuk kandungan..elok juga bagi yg sembelit.. elok juga untuk kulit..






dari keseluruhan ketujuh-tujuh yg aku amalkan,  memang banyak membantu aku disiang hari puasa, badan lambat nak letih.. lapar tu tetap ada..tp tenaga still ada walopun sedikit hingga lah waktu berbuka.. lapar itu normal kan...kadang-kadang tu pernah jugak jalan-jalan dengan anak kedua waktu tu pergi membeli belah di siang hari... betapa bersemangatnya mak buyong masa tu..hehe



ubat bekalan dari klinik desa yg bagi ,semuanya aku tak makan..makan pun masa 3 bulan pertama je..kasi kuat peranakkan..sebab kalau makan,lagi2 yg untuk tambah darah tu membuatkan aku sembelit sangat tau..tersiksa.. HB masa pragnant memang rendah , 9.8 ..sampai doktor marah dan disuruhnya aku makan 4 biji sehari..tp aku tetap tk makan..jalanya aku makan bayam dan jambu batu.. memang membantu..naik sikit HB ,10.4 paling tinggi......



alhamdulillah.... 

untuk ramadhan tahun lepas berjaya aku lalui.. mungkin berkat kesungguhan dan kesabaran.. Tuhan akan tolong hamba nya yg berusaha ,lebih-lebih lagi pada jalan-Nya.. ramadhan tahun lepas adalah satu pengalaman puasa yg menakjubkan.. 
manakan tidaknya, berpuasa sambil membawa nyawa didalam rahim... kadang-kdng masa tu terfikir juga, kesian anak didalam.. tp Allah Maha Penyayang.... segalaya berlaku dan berlalu dengan tenang dan begitu pantas....alhamdulillah..
anak masa puasa  tu bergerak aktif tp kadang-kadang ada juga lemah..bila time lepas berbuka je,haa masa tu lah my baby menendang, aktif sangat...alahai kesian anak mama .. nasib baby mama dh besar masa tu..tp kalau diawal kehamilan masa 3 bulan pertama tu bimbang juga kan..lagi-lagi kalau bulan puasa..bagi yg takde alahan boleh la teruskan..tapi bagi yg alahan teruk, dengan tubuh badan yg lemah  ..memang tak dapat nak berpuasa....





nota mama: 
(>‿◠tetiba kenangan berpuasa tahun lepas menggamit di ingatan.. ingat masa bersahur..teringat pula waktu beli juadah di bazar ramadhan.. ingat indahnya waktu berbuka bersama..
sungguh aku rindu.. ♥♥




foto kenangan semasa masih punya dua anak..
(>‿◠





6 comments:

mummycda said...

bole buat note ni...pengalaman ida pula awal preggy dalam 2 bulan tu sambut puasa masa ank sulung..hihi..mmg mencabar tapi alhamdullilah allah tolong dapat puasa habis :)

Niesa said...

Wahhhh...nice sharing akak...mesti indah kan pengalaman tu...hiks...xlama lg nk puasa dah...xsabar nk tunggu ramadhan! :)

Kakzakie said...

.... dan yg pasti niat dlm hati berpuasa kerana menjalankan ibadah perintah Allah. Anak dlm rahim pun faham bila si ibu punya iman yg kental. Syukurlah...

Kakak dah tua ni pun masih minum jus delima gulsan itu tau. Tempat kakak ni sebotol 20 ringgit.. masam tapi sedap. Kakak suka!

aTieYusof Family said...

Makaseh berkongsi tips2 ni Sally..mana tau ada rezeki atie preggy masa Ramadhan.. bolehlah amalkan..:)

Fifi Nadhrah said...

fifi pregnant tak pernah tinggal kurma time sahur.. memang niat kurma buat fifi kuat untukl berpuase.. alhamdulillah.. 2 2 kehamilan berjaye puase penuh..

QasehnyaRania said...

thanks kakak ku sayang.. nak hug jauh..kasik flying kiss je la, boleh. muaaahhhh( sambut tau) hahaha..

skrg mmg amalkan pati delima gulsan tu sejak batuk hari tu. ada sorng kakak blogger juga rekemen. hihi.. baguskan utk kesihatan dalaman & luaran

buah kurma mmg dah lama sy amalkan.

akak doakan sy smga baik baik aje ye. dan dipermudahkan segalanya..aamiin :-)