Monday, January 20, 2014

cucur nasi ikan bilis



selamat pagi ...sedang apa semua...dah  sarapan  kaa..

si abang dah kesekolah tdi... my en.somi dah pun mula kerja..  angah (irfan) pulak duk leka main lori nya... adik icha pulak duk lena dalam buaian... mama nya pula duk sibuk tenet..hehee..update kejap..kjap lagi nak pergi klinik desa...rutin si icha tiap2 bulan... timbang dan imunisasi.... untuk 5 bulan..


oke...berbalik tajuk utama ats tuu...

cucur nasi bersama ikan bilis.... jarang di dengar kan..cucur nasi.. biasanya cucur dari gandum..rutin seperti biasalah bangun awal sebelum en.suami dan anak2 bangun,, si  baby kecik pun masih lena.. mama dah siap2apa yg patut.... oooo....duk fening fikir menu sarapan pulak untuk pagi ni...tetiba mari teringat resepi yg member aku kongsi dalam whatsapp aritu..... cucur nasi... aku  pun tak pernah merasa tau...sedap kaa..?? kata member aku tu sedap sangat... so....mama nk jugak cuba..  










haaaa... itu la rupa cucur nasi ku..... abaikan rupanya yg tak seberapanya tu....huhuuu
cucur ku tk lengkap.....sayur takde..ikut buat apa yg ada...sebab tu nampak kosong...kosong...oooo.. hasilnya meeeemang sedap..lembut... tak rugi mencuba pun....kalu ada nasi yg lbih boleh buat...tak membazirkan..... 
kjap je abis kosong cucur mama, anak-anak pun suka...first merasa cucur ni.. kata mereka best la mama...nyummm....

yup....nak jugak mama tempek resepi yg mudah ni disini,,,,rindu nak ltak resepi seperti dolu-dolu....eheeee....nak cuba bole cuba...tak nak pun tak apa2....^__^


bahan2:
2 cawan nasi, 1 biji telur, 2 sudu besar minyak  masak, 1/3 cawan air ,ikan bilis segenggam, garam secukup rasa, sayur ( ikut sayur ape pun,bawang besar 1 bj, cili 5 tngkai -potong hlus) tp tu smua sy tak ltak pun sebab takde stok....
7 sudu besar tepung gandum.

caranya:
blend nasi, air, minyak, garam dan telur sampai halus.... kemudian tuang dalam mangkuk besar dan tmbah sayuran tadi... gaul sebati kemudian tambah 7 sudu tepung gandum dan gaul hingga semua rata... kemudian bole lh goreng seprti biasa.... sedap sangat... :)







celoteh mama: biasalah kehidupan suri rumah sepenuh masa...memang padat dengan aktiviti... apa yg penting bagi ku, suami dan anak2 tetap merasai  air tangan yg ku buat sendiri... itulah kasih  sayang aku... satu kepuasan....:)









7 comments:

aTieYusof Family said...

Saly, teringat Mak atie..suka buat cucur nasi ni.. cuma mak just letak sedikit gula dlm nasi yg telah dilenyek kan...pastu letak sedikit tepung dan goreng..;)

Niesa said...

cucur nasi?wahh..1st time gak dnga ni...xpenah lg cuba..tp suka mkn cucur ikan bilis kak..hehe

cheqna said...

first time dengo..blh try ni..=)

Fiza Rahman said...

1st time dgr cucur nasi. Bley try nih. Thanks MS for the resipi.

Wafee said...

Waahh.. First time dgr ni.. Hehe... Boleh la cuba nanti :)

Salam perkenalan kembali :)

Ena's Stories said...

tak pernah dgr cucur nasi ni Saly..kalau mkn mesti kenyang mcm kite makan nasi kot

QasehnyaRania said...

serius kak x pernah buat n x pernah makan lagi. pernah tgk kat blog izan mama mia