Monday, November 4, 2013

majlis cukur jambul




sedikit catatan kenangan majlis cukur jambul ...
my baby iman qaisarah..
majlis ni kiranya dah sebulan berlalu.. 10  oktober 2013.
buat hanya majlis kecilan..tp tetap meriah.. syukur segalanya berjalan lancar.




surah yassin antara kenangan untuk family dan yg hadir..























pic dengan mama pulak....
^__^



hello...
sy dah pun botak..
@___@

..................................................................


sebenarnya, majlis cukur jambul anak-anak belum pernah aku buat..
kalau pun cukur, tak buat majlis sebegini pun..
anak yg ketiga ni aku dah berniat masa mengandung lagi, seandainya dapat baby gurl akan ku buat majlis cukur jambul....
Allah telah memakbulkan impian suci aku ni..
jadi,,,,
inilah majlis yg istimewa
istimewa buat kami sekeluarga..





Saturday, November 2, 2013

Detik kelahiran anak ketiga


As'salam semua.......
 salam untuk my blog .. rindunyaaaaa pada 'semanis mama ' ni...rindunyaaa pada teman -teman maya ... salam rindu semua.. ^__^
dah lama aku menyepi dari dunia blog..semenjak dua bulan melahirkan my baby.. hati rindu tak tertahan tapi seluruh masa aku begitu suntuk dan bermakna untuk anak-anak.. belajar untuk sesuaikan diri dengan dunia 3 anak,,, hehee...
terasa kekok pulak..ahaa.. oke...untuk permulaan cerita...
my baby baru.............. ..



hai dunia. ini lah puteri saya.. IMAN QAISARAH...
cantik tak nama .. hehe.. mamanya cuma panggil adik ICHA.. dah 2 bulan lebih..
sebelah neneknya nak panggil iman...panggil manja pun ada,,
tokmi nya pulak mahu panggil qaisara.... ara pun ada ..
huhu.. tak kisahlah..
asal panggilan itu indah di dengar
^___^

enty kali ni aku cuma nak abadikan sedikit kenangan melahirkan anak ketiga.. biarpun dah lama berlalu, tapi mahu jugak abadikan kenangan terindah detik itu...


.............................................................................................










sedikit foto kenangan sewaktu prgnant 7 bulan.....segalanya tinggal kenangan...kekadang  rindu datang....:)








foto terakhir sebelum melahirkan..... ini sewaktu hari raya pertama .. huhu...
 sempat lagi nak beraya ..



18 ogos 2013

tarikh atas tu adalah due date sebenar.... cantik jugak tarikh tu kan....
tapi belum punya rasa nak bersalin.. hari ni ada keluar sikit tanda, keluar seketul lendir.. tp aku tak tau jika itupun tanda nak bersalin... aku pun tak ambik kisah.. sebab hari rabu 21/8/2013 jika aku belum bersalin, klinik bulanan tu akan buat surat refer ke hospital... apalagi induce laaa..... dalam hati berdoa agar kali ni aku mintak dijauh dari bersalin secara paksa..... cukup lah pengalaman lahirkan kedua-dua anak aku dulu... keduanya paksa.... yg pertama terlebih tarikh 10 hari.... di masukkan ubat untuk lahirkan anak.... yg kedua pula, lahir awal 2 minggu dari jangka, itupun di masukkan ubat cetusan...sebab aku ada kencing manis masa tu.. dan.... moga yg ketiga ni sakit normal dan segalanya di permudahkan......!
ingin sangat nak merasa sakit semulajadi ... insyaallah, moga dikabulkan...


19 ogos 2013

pagi-pagi lagi jam 9.30 dah keluar jalan-jalan sambil shopping dengan si irfan...abangnya  pergi sekolah..so berdua je lah... pergi maydin mall....ini lah hobi aku sepanjang mengandung ni, seminggu sekali tersa wajib pulak pergi bershopping .... dah ni terlebih hari masih gagah lagi bawak perut ni.. tapi memang dah tak larat sebenarnya... pelan-pelan dah jalanan mak buyong ni,, en.suami bimbang nak kasi keluar gitu takut tiba-tiba datang sakit susah pulak..haha.. tp cam biasa aku berdegil nak jugak jalan-jalan...hahh...hambek ko pi laa jalan-jalan............



20 ogos 2013

hati dah tak tentu arah...esok pergi klinik ambik surat ke hospital... walopun  baru terlebih dua hari,ya Allah.... permudahkan urusanku....
hari ni bangun pagi je dah takde semangat... perut pun asyik mengeras... bukan hari ni baru terasa... mengeras dan rasa sakit sikit di ari-ari tu aku dah rasa hari raya baru ni.......... agaknya mungkin my baby dah mula turun agaknya..... aku buat kerja rumah seperti biasa....masak.. dan layan dua hero aku tu...
malam pulak jam 8 tidurkan dua orang tu.... en.suami pulak pergi masjid.....tinggal aku dengan anak-anak...sambil tidur anak ,mama nya ni pun turut terlelap.... kejut-kejut en.suami dah pun pulang jam 10 mlm... sempat lagi dia ke rumah umi nya... huhu..
bermula  jam 10 lebih tu ,aku kerap kencing.. letih turun naik tangga....rumah aku 2 tingkat....so,nak kebilik air harus turun dibawah.. semakin lama perut pun mula sedikit sakit..seperti anak tekan-tekan kat bawah perut ni... mula-mula sakit 15 minit sekali... pastu semakin kerap sampai ler aku tengok jam ,sakit 5 minit sekali... nak turun kencing dah tak larat.... akhirnya keluar sedikit darah....jam waktu tu  dah 12 lebih.....lekas aku kejutkan suami.... terkejut suami sebab tetiba aku sakit ....pastu bersiap-siap apa yg patut.....hampir jam 1 pagi hantar anak kerumah tokmi....peluk  cium kedua dua hero tu.... menitis airmata mama ni.... insyaallah,nnti kita jumpa lagi... mama bawa pulang hadiah terindah .... si comel ...
sampai hospital jam hampir 1 setengah lebih....tunggu punya tunggu proses daftar, aku dah tak tertahan.....adeh, lama betul doktor nak periksa bukaan jalan.. nak masuk nama dalam komputer la....bla..bla... laaa.. aku naik nak marah je waktu tu ,rasa nak bagi penampor jer ....
sebab walopun sakit aku biasa-biasa je tp aku rasa nak buang air  sangat-sangat...aku bagitahu pun dia cakap sabar ye dik ,kejap jer lagi....aduh.....rasa nak teran pun ada....pelik jugak rasa  sebab sakit biasa-biasa je... pastu doktor tengok aku dah lain macam jer, terus dia suh baring nak cek bukaan jalan....periksa punya periksa katanya dah pun 9cm.....
hahhh....!!? 9 cm.... aku pun terkejut.....lantas terus diaorang semua tu angkat aku atas katil bad dia tu di sorongnya aku masuk laboor room... nasib ada tempat kosong.....sampai jer...buang air kencing aku , terus aku teran....dah tak tertahan.....
alhamdulillah....akhirnya lahirlah seorang lagi umat nabi Muhammad saw atas  dunia ni....  my puteri ..... jam 2.37 pagi...... berat 3.3 kg..dah pun masuk 21 ogos 2013...






alhamdulillah.... terima kasih Ya Allah..... Engkau permudahkan urusan aku lahirkan anak kedunia... tanpa ada masalah...cukup indah aku rasakan saat melahirkan anak ini... satu pengalaman yg menakjubkan.. cukup indah..........

tak terjangka aku lahirkan anak pada tarikh itu..jam itu... sebab ingatkan mungkin seminggu lambat lagi dan aku akan di induce jugak... ini pengalaman pertama aku, sakit semulajadi..... inilah yg sentiasa aku doakan setiap kali lepas solat.... semasa usap perut............... semoga di permudahkan....dipermudahkan.... dipermudahkan..... dan sakitnya tidak lama..... ahh... tak terucap rasanya rasa syukur ini......