Friday, June 28, 2013

Tidak mudah .... Tapi Akan Terasa INDAH




Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan terhiris
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari itu sebahagian dari kasih Ilahi
... Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan kesedihan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari...
Bahwa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya Agar kita tumbuh besar dan kuat

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita bisa membahagiakan orang lain
Bukan membahagiakan diri sendiri

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hina
Tapi akan terasa INDAH kalau itu bagian dari penyucian diri...
Dan ikhlas hanya mengharap redha Ilahi

Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berada didalamnya
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itu adalah awal dari kesuksesan kita

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itulah jalan yang harus ditempuh
Untuk merasai kebahagiaan yang akan diberikan Allah sebagai penggantinya

Tidak MUDAH menghilangkan duka kerana kehilangan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari...
Bahwa Tuhan telah meminjamkan kepada kita beberapa saat

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cubaan yang terus mendera
Tapi akan terasa INDAH ketika menambahkan kesabaran dan rasa syukur
Dan menyedari itu sebahagian dari cara Allah menyayangi hambanya...
Seperti Allah menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya


 





nota mama :
salam  jumaat semua.. tiada entry hebat dari ku.. cuma sekadar pengisian kosong..
sedikit sibuk dan kemalasan yg melanda, memang takde masa.... dan ini pun curi2 masa... hehe
takde ayat yg sesuai sebeno nya... kosong.. kosong ... kosong....
oke... dahhh !!!


Saturday, June 22, 2013

Ayah mertua kembali ke Rahmatullah



Alfatihah ..... innalillah hiwainna ilaihirajiun .. daripadaNya kita datang dan kepadaNya jua kita kembali .. kelmarin , 21.6.2013 bersamaan 12 syaaban 1434H , jam 6.45 petang .. ayah mertua yg dikasihi pergi jua , menghembuskan nafas yg terakhir .. Allahu .. tidak terbendung rasa kesedihan ini .. rasa kehilangan ini .. Ya Rahim , campakkan lah rasa ikhlas dan redha aku , anak anak ,ahli keluarga dan saudara mara arwah dengan pemergian nya .. aamiin .. alfatihah .. semoga roh ayah ditempatkan dikalangan orang2 yg beriman dan beramal soleh ..


Kehilangan orang yg tersayang dalam hidup memang suatu yg menyedihkan .. tetapi kenangan bersama tetap berada dalam ingatan .. tidak akan terpadam selagi jasad dikandung badan ..



Kenangan demi kenangan yg tercipta sepanjang menjadi menantu ayah .. walaupun hanya untuk 6 tahun Allah izinkan aku menjadi sebahgian dari kehidupan dia .. Allahu Rabbi , sesungguhnya ayah insan yg banyak beri inspirasi pada aku .. dengan tenang raut wajahnya .. lembut tutur bicaranya .. gurau senda dia .. sedih hati ini , terkadang dengan tak sedar mengalir air mata .. ayah adalah seorang imam di surau .. setiap kali lalu berdekatan surau tu, terngiang2 bacaan solat suara ayah , lagi2 kalau solat terawih ..,arwah juga menguruskn dan mengimamkan solat jenazah .. masih terbayang dimata , kalau pulang rumah mertua , kalau ada panggilan dari keluarga simati dan rakan2 yg uruskan jenazah , ayah cepat2 bersiap  ..
Semuanya dalam kenangan ........





Nota MS
----> sedih masih terasa .. tak sempat ayah nak tengok cucu baru nya nanti .. lagi dua bulan ..




Thursday, June 20, 2013

kepulangan yg di nanti.....

Wahh wah.... kemain tajuk kat atas tu yer.. kepulangan yg dinanti...macam lagu raya lak... haha.. kalu taksilap aku lagu aishah ni... sedih beno lagu dia.mendayau-dayu.... hehee... oke, sabo-sabo.. puase blum lagi.. kikii


alhamdulillah.....
ibunda ku dah selamat sampai ke sini... 11 hari ibu pergi mengerjakan umrah..
so ,rindu teramat..
yeeeeeeey....
ahad 5 hari yg lepas (16/6/2013)
 jam 8.40 malam penerbangan ibu selamat tiba di sini.. dari kuala lumpur.... dan awal-awal lagi kami semua anak-anak dan adik- beradik  pergi kelapangan terbang ,tunggu kepulangan ibu.. xcited tau.. harapan dihati ibu baik-baik saja... dah lama tak dengar khabar.. HP pulak ibu lupa bawak..


 
dan..........
masa yg ditunggu-tunggu.... tepat pada masa jadual yg di tetapkan....
 sorang-sorang kami lihat keluar dari pintu kat atas tu ... lagi... dan lagi.... dan .... akhirnya ternampaklah kelibat ibu tersayang..... alhamdulillah sekali lagi.... rindunya..
 


 
ibu ceria dan kurang sihat sikit... ada batuk-batuk je dan demam sikit... mungkin perubahan cuaca kat sana kan....
salam ...peluk dan cium pipi ibu...
sob..sob.. bagaikan hidup semula hati anak-anak...

 



terubat rindu di hati... menitis air mata ini.... nasib pergi mekah saja.... andainya ibu dah betul-betul t........ macam mana lah agaknya ya... ibu tiada galang gantinya... kami hanya punya ibu... ayah dah lama pergi, masa aku umur 5 tahun lagi..so tak terasa lah ketiadaannya.... sebab waktu tu belum ngerti apa=apa lagi....


foto ibu diatas ni adalah foto istimewa pada kami adik beradik...
kata ibu, foto yg ibu ambil bersama unta ni berharga rm10 sekeping , dan ibu sempat mintak izin ambil sikit masa turun dari bas semata-mata nak bergambar kenangan di sana
dan bawa pulang untuk 6 orang anak-anaknya ini..
semuanya 6 keping ibu ambil...
untuk sekeping sorang dan ibu pesan simpan baik-baik..
....terima kasih ibu ....
akan kami simpan pemberian istimewa ibu ini....!
ibu tak bawa handphone dan kamera kat sana,
jadi foto ini dijadikan tatapan dan kenangan untuk anaknya..!!

 
lepas tu sempat lagi berposing sikit-sikit .. waktu nak pulang rumah ritu...
posing mak buyong bersama ibunda ,kakak dan anak-anak saudara...yg lain ramai lg,tapi jadi penonton jew..hihii... posing mak buyong macam mana lah sangat.....
dah kembang sana sini.. hidung... muka ... semua dh tak stabil.... hahaha.....
oopps.. dah mengarut lalut dh ni.. hai saly, umum niii  hokey ?..o_O
 
layan pic-pic dibawah ...
 








 
 
lepas dari tu.. rombongan pulang ke rumah lah pulak... rumah dah tak sabar nak tengok tuannya..
sampai rumah jam 9 lebih agaknya lah...
sampai... dah ramai saudara mara yang tunggu.. tp takle ramai sangat..hehe.. setakat yg terdekat jew..
menjamu selera sikit-sikit...memasing bawak kuih muih.. aku lak bawak keropok lekor losong jew.. ambik mana yang dekat dan senang .. sambil tu dihidang dengan buah kurma dan air zam-zam ...
dengar-dengar sikit cerita dari ibu tentang kehebatan di sana ..... tapi tak banyak lah. dibiarkan ibu rehat-rehat dulu ..agak keletihan...

keesokkannya, ibu makin tak sihat.. demam dan batuk-batuk..
akhirnya bila dipujuk-pujuk,barulah ibu setuju pergi klinik ... injec satu jarum..
dan sekarang untk hari kelima ibu dah agak sihat...
hari ni aku baru berpeluang untuk tulis entry yg tertangguh ni.. baru dapat rehat-rehat kat rumah aku..
kemas rumah yg dah berhabuk ..hehe
 
so... setakat sini jer lah...
catatan kenangan untuk my mom lovely
................................................



 
 

Friday, June 14, 2013

perasan tak.... ?




PERASAN TAK ??

PERASAN TAK?...Duit RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tapi begitu kecil bila dibawa ke StarHill, MegaMall dan seangkatan dengannya...... 

 PERASAN TAK?...30 minit terasa begitu lama untuk berzikir, tetapi begitu pendek untuk menonton drama2 di televisyen... ...


 PERASAN TAK?... Betapa lamanya 2 jam berada di masjid, tetapi betapa cepatnya 2 jam ketika menonton wayang di panggung...
 
 PERASAN TAK?... Susah sungguh merangkai kata untuk dipanjatkan doa ketika solat, tapi betapa mudahnya cari bahan bersembang bila bertemu kawan-kawan...

 
PERASAN TAK?...Betapa seronoknya mendengar seruan dan teriakan yang berpanjangan waktu perlawanan bola sepak, tapi betapa bosannya bila imam solat terawih bulan Ramadhan lama dan panjang...

 PERASAN TAK?...Susah sangat baca Al-Quran 1 juzuk saja, tapi majalah hiburan dan novel best seller 100 halaman pun habis ditelaah...

 

PERASAN TAK?...Orang berebut depan untuk menonton bola dan konsert, tapi berebut saf paling belakang bila solat Jumaat supaya boleh cepat keluar.... 

 
 
SEKADAR RENUNGAN DIRI & BERSAMA DI JUMAAT YANG MULIA NI...
SALAM JUMAAT..
 
 

 

Thursday, June 13, 2013

Uri dah cantik...!!


Pagi tadi jam 9 pagi pergi ke hospital ,ada temujanji dengan pakar O&G.. 



 
 
huh letihnya rasa, malas sangat-sangat kalu bab nak ke hospital ni..
tapi terpaksa pergi jugak.. ikhwan sekolah hari ni, si irfan pulak di tinggal dengan abah nya...
takpe, irfan budaknya tak berapa lasak, dia lembut jew..dengar kata ... ..ahaa.... kecuali kalu ada abangnya,memang dia terikut-ikut sikit  nakalnya.... bolehlah irfan ikut abahnya kerja kejap ..
 
 temujanji ni cuma nak scan saja tentang masalah uri (placenta previa),pernah aku tulis n3 pasal ni...
masa mula-mula nak scan tadi tu,hati kemain lagi berdebar-debar, takut pun ada... dalam hati berdoa harap-harap lah uri dah naik ke atas, dan kedudukan my baby tak melintang lagi..

sekarang ni aku 30 minggu 5 hari rasanya..
oke ..tiba giliran aku ... nombor giliran di panggil..
dup dap rasanya....
pastu doktor scan-scan.... lagi dan lagi... dan.....
doc kata uri dah cantik.... alhamdulillah.... fuh lega rasa... dan kedudukan my baby dah pun kebawah... normal.... ajaibkan.. tiba masa pasti ditempat sepatutnya.... harap-harap selamat sampailah tiba masa nak lahir nanti...
dan doc siap bagitau tuutttt nya lagi.... haaaah... tak tanye pom.... pelik, kalo tak tanye jantina ,dia bagitau pulop... dulu masa mengandung irfan,pernah aku tanya tentang jantina nim... masa tu di klinik kerajaan jugak, klinik kesihatan air jernih, siap dia kata lagi..
katanya .." hah yg tu tak tahu, takde masa, bnyak lagi nak periksa bende lain...bukan kerja saya yerr....!"  huwaaa.... pedas kata-katanya... malu aku...!

tetiba hari ni siap bagtau lagi... mimpi ke apa..? hehe.. lain tempat dan lain doktor kot...
sebenonya aku tak berapa nak fokus pasal tuuttt nya tu....takut nak tahu sangat....  haha.... tak kesah aku laki ke pompuan... janji sihat..  nanti lah bila tiba masa baby ni kuar, barulah tahu tuuuuutt nya apa... masa tu lah kebenarannya...
yang aku nak fokusnya, nak bersalin je nanti..still rasa berdebar ni.. tiap kelahiran tak sama... rasa sakit pun tak sama .. tanyelah sape-sape pun, jawapan nya rasa takut tetap ada macam beranak sulong laa..... tapi sesape yang ngandung sulong tu, jangan lah sampai takut pulak ya, Insya-Allah Allah permudahkan urusan kita.... bertuah kan kita mommies dapat merasai nikmat melahirkan anak.... bila tengok baby nanti akan hilang segala kesakitan tu... nikmat terasa.... !
kalu tanya upin ipin pun pasti di jawab..... betul,betul,betulll...
kikikiii




 

Wednesday, June 12, 2013

:: WW xcited ikhwan pandu kereta ..... o_O

Layannnnn
 
 
 
 
 
 






Ragam ikhwan bila tiap kali abahnya berhenti parking kereta untuk ke bank atau kedai... peluang keemasan yg tak akan di lepaskan ...
di pandunya sungguh-sungguh.... wahhahaa.....
 
 
 
 

Tuesday, June 11, 2013

Khasiat air kelapa muda untuk ibu hamil



Kata orang-orang tua yang berpengalaman ,ibu-ibu yang mengandung mengamalkan minum air kelapa muda, air ketuban akan lebih bersih dan bayi yang di lahirkan juga akan bersih dan sihat kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.
Betulke...?
pregnant yg pertama dulu aku memang suka minum air kelapa ni.. boleh dikatakan nak pekena sokmo air kelapa ni.. tapi yang ketara nampaknya bila anak lahir rambutnya agak lebat.. aku sebenarnya kurang suka sikit rambut lebat sangat ni.. hehe .. pastu preggy anak kedua, suka jugak minum tapi berpada-pada.... hasilnya rambutnya memang lembut dan halus.. entahlah, faktor minum air kelapa ni ataupun keturunan... kalau ikut mama memang rambut lembut dan tak lebat... tapi ikut abah diaorang memang lebat sikit..heee2....
oke jom kita sama-sama tengok info tentang air kelapa muda di bawah sekadar pengetahuan kita para mommies....
 
 
 
 
 
Antara khasiat air kelapa muda bagi ibu yang sedang hamil :
 
1) Minuman isotonik alami
Minuman isotonik alami membantu pengisian cairan dan garam alami yang dilepaskan oleh tubuh.Air kelapa muda kaya dengan mineral, ianya membantu dalam proses rehidrasi badan dan memulihkan stamina tubuh. Ibu hamil memerlukan lebih air berbanding wanita biasa dalam kehidupan seharian. Ibu hamil yang mengalami dehidrasi akan menyebabkan komplikasi seperti sakit kepala, krem , mahupun berlakunya kontraksi yang boleh menyebabkan kehamilan pra matang.
 
 
2) Menguatkan sistem pertahanan tubuh
Acid Lauric yang terkandung dalam air kelapa memiliki sifat anti-bakteria dan anti-virus yang melindungi tubuh daripada pelbagai jangkitan dan meningkatkan sistem pertahanantubuh wanita hamil. Ibu hamil amat digalakkan meminum air kelapa muda untuk meningkatkan sistem pertahanan tubuh badan daripada jangkitan selsema, mahupun penyakit berjangkit lain.
 
 
 
3) Membantu mencegah sembelit dalam  sistem pencernaan
Semasa kehamilan , hormon progestron melambatkan kontraksi otak lambung yang akan menyebabkan gangguan pada proses pencernaan. Air kelapa mampu membersih usus dan sistem pencernaan sekaligus mengelakkan masalah sembelit kepada ibu-ibu hamil. Air kelapa juga mengandungi nutrisi dan oksigen yang menyerap ke sel-sel tubuh badan dan membantu menurunkan suhu badan tinggi yang biasa berlaku kepada ibu-ibu hamil. Ini sekaligus meningkatkan fungsi usus dan sistem pencernaan, sekaligus mengelakkan masalah sembelit yang sering di alami oleh ibu-ibu yang seang mengandung.
 
 
4) Mencegah daripada keluhan "Heartburn"
Keluhan Heartburn merupakan salah satu keluhan yang sering di alami oleh ibu hamil. Rasa seprti terbakar dan panas di dada,ini sangat mengganggu. sifat air kelapa muda yang mengandungi nutrisi dan oksigen yang menyerap ke sel-sel tubuh, membantu membaiki simptom-simptom  heartburn ke tahap yang lebih selesa kepada ibu hamil yang meminumnya.
 
 
5) Mencegah kekejangan
Wanita yang sedang mengandung dan kekurangan kalium seringkali mengalami masalah krem kaki. Ibu hamil di nasihatkan  4.7mg kalium. Dalam setiap 330mg air kelapa muda mengandungi 670 mg zat kalium. Amalam meminum air kelapa muda semasa hamil akan membantu melengkapkan keperluan zat kalium sekaligus dapat mengelakkan masalah kekejangan/krem pada kaki.
 
 
6) Membantu mengurangkan  "Morning Sickness"
Antara khasiat air kelapa , mampu mengurangkan rasa mual, pening-pening dan muntah yang biasanya terjadi kepada wanita hamil pada usia awal trimester kandungan.
 
 
7) Penawar racun
Air kelapa muda yang mengandungi asam lauric yang berperanan dalam melawan penyakit. Asam lauric  ini juga terkandung dalam air susu ibu ini mampu meningkatkan sistem imunisasi badan, mengurangkan risiko diabetes, kanser dan hiv yang mungkin terjadi kepada ibu mahupun bayi dalam kandungan.
 
 
8) Meningkatkan HDL
Air kelapa muda tidak mengandungi lemak dan kolestrol. Menurut kajian, air kelapa muda mampu meningkatkan kolestrol baik (HDL) dalam sistem tubuh.
 
 
9) Membantu proses bersalin
Kandungan elektrolit yang tinggi di dalam air kelapa muda mampu berperanan sebagai pengganti cairan, membantu ibu hamil daripada risiko dehidrasi dan membantu proses bersalin dengan lebih lancar.
 
 
 
Ibu hamil di galakkan meminum segelas air kelapa muda setiap hari untuk mendapatkan semua khasiat. Air kelapa muda ini boleh diminum begitu sahaja , ataupun dicampur dengan gula atau kunyit. Isi kelapa muda juga amat berkhasiat untuk ibu dan juga bayi didalam kandungan.
 
 
 
 
 
 
 

Monday, June 10, 2013

Tak mudah ... namun tak susah.....















Alangkah indah hidup ini andai tiada benci di hati.....
Andai tiada hasad dengki......
Setiap bicara , setiap kata kadangkala membuat duka....
mengundang hiba .....
Namun lagi INDAH jika MAAF di pinta,
senyuman di cipta ....
Nescaya setiap hari yang di mulai akan terasa indah....
seindah alam ciptaan Tuhan ini ...
Tak mudah... namun tak susah....
Terserah atas pilihan.....
 
 
(u,u)
 





Sunday, June 9, 2013

jalan-jalan saja

jalan-jalan 3 hari yg lepas.. baru berkesempatan nk update. sibuk memanjang je...
3 hari yg lepas (khamis).... hantar ibu ke lapangan terbang untuk mengerjakan umrah, kira-kira jam 10 pagi berlepas ,sempatlah tengok flight yg ibu naik tu..untuk kesekian kalinya melepaskan rindu... alahai ibu, rindu tetiba datang bertamu... memang gitu kan....,
bila ada di sisi tak nak jenguk selalu,bila dah tiada baru terasa....heee2...
lepas hantar ibu tu, kami pergi ke kenduri kahwin kawan en.somi.. banyak juga undangan yg diterima,tp kami pergi yg mana dekat je... cuti sekolah kan,ramai yg kahwin...
lepas usai semuanya kami berempat beranak ni pun terus bertolak ke kota Bharu... kira-kira hampir jam 12 gitu...agak lewat dari perancangan.. mmm .. cuti sekolah tinggal 2 hari lagi waktu tu.. jadi sempena cuti sekolah anak sulong hamba tu, ikhwan.....
kita orang pun pergi jalan2 .. tak jauh pun sebelah Terengganu je.. o_O

 



sampai sana kami terus ke rantau panjang kira-kira jam 4 jugak... saja singgah jalan2 sana,lama tk pergi...

 



aku beli sekadar layan je dan  jalan2 cuci mata... eheee.... tapi yg pasti perkara pertama bila sampai sana pasti aku akan beli kacang gajus ni...... wajib....

 
 
tujuan utama ke kota bharu adalah untuk yang di bawah ni.....
=_=


 
etak-etak salai..
di masak dengan cara salai..
terasa nak makan sangat etak salai ni... mmm best...
masa baru sampai tu hari khamis memang takde langsung orang jual etak ni di tepi jalan....  tercari-cari tp memang takde... last sabar.. sabar... tunggu esoknya jumaat kot-kot ada..
tp memang ada lah... heheeh
oke dah terlaksana dah teringin tu...
 
jalan2 kat rantau panjang kejap je,jam 6 lebih masing2 dah nak tutup kedai..
so, kami pun cari lah hotel penginapan sementara... di sekitar bandar kota bharu....
lupa nak tangkap pic hotel tu.. huh jalan kali ni aku memang lupa nak tangkap gambar... letih ,dengan karenah anak2 lagi jadi terlupa terus... takde terus foto kami di kota bharu ni..
sampai je hotel hari dah malam, kami dah keletihan..
tidur... esok perancangan nak jalan2 saja sekitar bandar ni.. pastu terus pulang lah..
 bila hari dah pagi esoknya, bersiap2 awal jam 8 lebih dah keluar hotel.. memang rugi sikit keluar awal kan.... tapi cuma sekadar untuk tido jer. ..
hari jumaat di sana sama dengan terengganu ni, banyaknya kedai tutup.. kalo ku tau pergi hari laen...
 
terus pagi tu pegi pasar siti khatijah...
pernah dengar tak.. glemer lah jugak sampai pernah masuk tv...hek..
parking memang susah.. pusing berapa kali pusing ntah.... tapi naseb dapat parking jg ...
pasarnya sama juga dengan pasar payang di teganu ni... penuh dengan orang dan macam2 ada...
 
 


imej: google


 bertolak pulang lepas solat jumaat...
sampai Teganu, singgah di Penarik,setiu nak makan sotong udang celup tepung..
lapor lah pulak..
 



lepas isi perut skit terus ke pantainya.... pantai penarik..
my hero dah tak sabar nak kepantai.... huhu
jom layan aktiviti hero mama ni........



foto pertama bila tiba...... hurmmm
Irfan (adik) & Ikhwan (abang)
 
 
 
 
inilah aktiviti budak2 nih bila ke pantai.. bukan nak maen air atau apapun.........
tp alat jentera tu.. di usung ke sana kemari...
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
chuppp.... dah.... ini foto istimewa kami berempat...
aku malu skit nak letak foto berbadan dua ni.... tp nak  jugak letak.. abadi di blog ni....
naseb foto tu tak cerah mana.. hehe... abaikan tudung aku yg ditiup angin sepoi-sepoi tu....
 dan abaikan juga tangan ku yg memegang perut tu... hahaa...
foto mak buyong 7 bulan lebih dahh....
 
 
 
 
 
 ini saja yg sempat aku rakam kan....
no foto banyak-banyak..
sekadar kenangan untuk my family..
 
 
 
 

Thursday, June 6, 2013

selamat berangkat menunaikan ibadah umrah ibunda ku








Hari ni ibunda tercinta aku berangkat menunaikan ibadah umrah...
Alhamdulillah ... tercapai jugak hajat ibu untuk ke sana.  ibu pergi dengan besan nya, mak kakak ipar.. jadi elok lah, ada peneman di sana..
dah pagi-pagi lagi aku,en.somi dan ank-ank bersiap-siap dalam jam 6.30 pagi kami dah berangkat umah ibu. sebab 7 pagi dah nak bertolak ke lapangan terbang sultan mahmud di Seberang takir..  jadi kesempatan yg ada aku temani ibu. tapi flight berlepas jam 10 pagi, yg ibu pergi ni bukan di bawah tabung haji.. tapi Rayhar ... mungkin ada taklimat yg perlu di sampaikan... sebelum ni kan ,kalau naik pesawat sini,terus je ke mekah..tapi untuk yang ibu pergi ni penerbangan ke KL dulu... pastu dari sana baru berlepas..




ibu, anak mu disini doakan semoga dipermudahkan segala  urusan disana... semoga diberikan kesihatan yg baik dan semoga ibadah ibunda di terima ... dan anak mu doakan kesejahteraan dan keselamatan ibu di sana.. semoga Allah sentiasa melindungi dan memberkati perjalanan ibu... selamat sampai dan pulang ke sini... Amin