Wednesday, February 13, 2013

kelebihan wanita mengandung (Morning sickness)


terdapat sebilangan wanita mengandung yg akan mengalami muntah atau mual terutamanya diwaktu pagi ... aku pun sebenarnya sampai saat ini ( 14 weeks) masih ada muntah-muntah.. bukan pagi je ,tapi tidak kira petang atau sampai ke malam.. Alhamdulillah.... aku bersyukur kerana dapat merasai ' nikmat'  alahan itu... bertuah alami saat itu... walaupun kali ni berbeza dengan yg sebelum... sedikit adventure .... kelmarin 12.2.13 ke klinik ibu dan anak air jernih kena minum air gula (MOGGT).. ini antara yg paling aku tak tahan.... terpaksa juga aku lalui.. bukan kerana berat badan aku yg lebih..dan bukan juga aku punya keturunan kencing manis ni.. tapi oleh kerana aku ada sejarah keguguran 3 kali berturut-turut.... pengalaman yg lepas mengandung anak kedua (irfan), kandungan masuk 8 bulan aku di sahkan kencing manis.. nasib baik dah 8 bulan.... taklah lama sangat.. yg ini pula result tak tahu lagi.. oke dah sampai sini ..




sekarang aku nak share info kelebihan bagi wanita-wanita yg mengandung yg mengalami mual atau muntah terutamanya di awal kehamilan.. jangan bimbang , setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya...



    1. Risiko keguguran lebih rendah berbanding dengan mereka yg tidak mengalaminya.
    2. Mual merupakan mekanisme perlindungan untuk embrio yg masih muda.kepekaan ibu terhadap pelbagai makan dapat menjauhkannya dari makanan yg berpotensi membahayakan si bayi yg belum lahir.
    3. Kematian bayi selepas dilahirkan lebih rendah pada wanita yg mengalami mual-mual
    4. Mual- mual berkaitan dengan rendahnya risiko kelahiran pra -matang
    5. Lebih tingginya berat lahir
    6. Lebih rendahnya kecacatan selepas di lahirkan
    7. Ukuran plasenta bertambah --> kurang makan disebabkan mual menyebabkan kurangnya pertambahan berat badan di awal kehamilan. Kurangnya berat badan menyebabkan peningkatan ukuran plasenta yg menyalurkan darah kepada janin yg sedang tumbuh. Plasenta yg lebih besar menjamin tersedianya makan dan oksigen yg sihat..


Friday, February 8, 2013

keajaiban sedekah




Sedekah adalah amalan yang mulia.
Sedekah dengan ikhlas akan menjanjikan
ganjaran pahala buat kita. Kerana setiap
perbuatan baik akan dibalas dengan
... perkara yang baik juga. Allah akan
melapangkan dada, membuatkan kita
gembira, melegakan perasaan dan
mensejahterakan seluruh hidup kita.
Bersedekahlah kita walau sedikit dengan
seikhlasnya.
Kerana, dalam setiap rezeki
dan harta yang kita miliki itu terdapat
juga hak orang lain.
Jadi, adalah lebih
baik jika ia dikongsi dan dinikmati
bersama. Beriman dengannya dan
bersedekah seikhlasnya. Sedekah
seikhlasnya mampu meringankan beban
seseorang dan menjauhkan diri kita
daripada panas api neraka.

Wednesday, February 6, 2013

cameron..!

salam sayang semua................
ada sihat ker...? malas betul aku nk taip2 ni..aduh.. tapi rasa nak jugak isi n3 baru untuk blog aku yg dah makin usang skrang nih.. ditinggal tk bertuan.... ! kesian deh..
kalu difikirkan , ingin aku berehat seketika dunia berblog ni... tapi nnti aku jadi rinduu... sob3..
 
ini hari aku nak abadikan kenangan en.abang aku bersama kawan2nya yg ke cameron highland jumaat yg lepas 1/2/13....
dah hampir seminggu aku peram n3 nim..
nape ya kenangan cuma en.abang sajee..?..  aku takde  skali ker...
en.abang cuma pergi sana bermotorsikal jew... saja je nk kutip pengalaman..!
 
 
pic atas tu gambaran yg sebenarnya..... motor kriss yg warna merah tu yg en.abang punya kesana... sampai jugak akhirnya motor aku kesana ye.. itu motor kesayangan aku... kenangan zaman2 aku kerja sebelum kahwin dulu.. huwaaa.... masih elok lagi kan...
 
en.abang pergi dengan 3 yg lain ,sorang lagi adik dia..  memang cukup2 meletihkan..tapi terpancar keseronokkan di 'wajah' abang aku tu... hahaha.. wife nya duk rumah je,jaga anak2, hubby pi seronok... sob3.. takpe... aku isteri misali..heh.. aku suka sesekali bg kebebasan dia dengan kawan2.... aku duk rumah cuma dapat doakan  keselamatan dia, semoga lancar perjalanan dan selamat sampai dan pulang kesini.... risau juga tau...
lagi..... aku duk tunggu apalah ole-ole yg aku dapat nanti... huhuu...
dapat buah strawberry fresh dari sana kan best......!
jom layan je laa pic bawah nim... memang takde citer yg menarik...
sekadar citer kenangan dari suami sendiri.... nak juga  ku abadi di sini...


 
 
pic en.abang..... baru tiba di sana... bertolak jam 5.30 pagi.. belum subuh lagi.. sampai sana katanya kira2 jam 12 tengahari.. lama juga..
dan bertolak pulang terengganu ni ,jam 4.30 petang dari sana dan sampai jam 10.30 malam ..
 
 
bersama-sama adiknya Aim..... adik ipar aku
 
 
ini dua lagi kawannya... yg sorang bbaju itam tu pekerja en.abang...
 




nampak tak apa tu...?
Lebah laa....





Love
 

strawberry.... buah yg aku tunggu2..akhirnya abang beli jugak..
 
 
 hihii jagung pun ada tau... ini jagung yg paling best.. orang cameron panggil 'jagung kristal'..
opps aku terlupa nk ambik pic buang kulitnya... jagung ni tersangatlah manis.. yang uniknya, jagung kristal ni boleh dimakan gitu jew walo pun belum di rebus.... memang manis tau.. dapat merasa lagi aku si jagung ni, pertama kali aku merasa waktu tahun 2009 yg lalu.... ummph..

 
owh..... yg ini juga buat aku tertawan..... huhu... madu lebah sekali dengan sarangnya..
 
 
 
yg ini cuma ole2 untuk aku n anak2... seperti biasalah lambang cameron highland sudah semestinya..!
kiranya pandai jugaklah en.abang aku ni membeli..
 
 
 pergi dengan motor, setakat itu saja yg dapat di belinya..
aku tak kisah pun... yg penting hubby aku pulang sini dengan selamat...

oke dah.... sampai sini n3 aku ..
nanti bilalah pulak aku jengok sini.. n_n
rumah kawan2 tak aku bertandang..
sorry semua..
nanti ada masa akan aku melawat kalian...