Monday, May 27, 2013

Jika anda sering memukul anak ......!

hai mommies.....

skrg dah bermula cuti sekolah.... happy sangat bagi budak sekolah ye.. termasuk jugak sorang anak teruna aku ni... si ikhwan.. pulang sekolah khamis baru ni awal-awal lagi dah signal bgi tau mama...
begini bunyi nye....o_O

Ikhwan : mama... cikgu kata esok cuti uwer....!

Mama : dua apa tu...? (nak tergelak tengok budak ni cakap)

Ikhwan : uwe ini.. (sambil jari tunjuk dua..)

Mama : owhhh.... tu dua minggu sayang... bukan dua hari.. (he.he.)

Ikhwan : 2 minggu ?(dalam dialog pelatnya..).. lama dop mama.?

Mama : lama lah.. abang suka dop (di alek teganu...) ..?

Ikhwan : suka................ yeee.....yeeeeaaa...!

Mama : kihkih.... tergelak dalam hati jew tau... bukan apa, banyak tak berubah pelatnya....!




jumaat 3 hari yg lepas bajet memang nak gi jalan-jalan ke kota bharu 2 hari.... tapi tak jadi ler.. ayah mertua ku di masukkan ke wad.. jadi terpaksa di tunda.... mungkin minggu ni atau minggu depan kot.. hehe.. harap-harap jadi le.. tak sabar nak berhabes duit ni...hohoooo.....! o_0

Dah hari ni masuk hari ke 4 cuti... aduh... aktif terlampau anak-anak teruna aku ni..
yang si adik (irfan) sama naik aktifnya dengan ikhwan. marah jugak.. bising mulut mama duk teriak. nak marah-marah sangat tak sampai hati. happy sangat kot... nak buat acanner.... sabar jew laaaa....
kat bawah ni ada aku selit kan sikit info.. tetiba terjumpa kat laman FB.. jadi sebagai renungan aje untuk kita para ibu bapa...!







 
Kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan tidak mencapai tahap yang baik ketika menjalani ujian kognitif.

Walaupun ibu bapa menganggap 'pukulan kecil' itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian... mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Awas dan beringatlah dalam mendidik anak..kesan itu bukan sahaja nampak dalam jangka masa pendek tetapi akan meninggalkan kesan untuk jangka masa panjang.




5 comments:

norhidana miswan said...

comei je baca dialog ikhwan tu... jnji berbunyi ek

akak ni jenis cpt angin mmg kene behave betul2, kalu tak sian aiyan kene mrh je

izan mama mia said...

anak2... mmg kalau buat perangai..geram sungguh..kekadang tewas juga sabar

cik dah faridah said...

muiz sibuk tya sek ke tak..pdhal cg ckp doh cuti..tau cuti tp tya jgk...hehhehe...

pukul boleh tp paras bawah jer..tp jarang org pukul anak sethn kebawah..biasa jupe 2 3 thn keatas la..sbb besar tu dorg tgh melasak kan...

cheqna said...

sedak ye cuti uwer..hahahaha

aTieYusof Family said...

Best saly nak jalan2 ye..kami tetap kerja..hehe..
bagus info ni, sy pun share kt blog..:)