Wednesday, January 23, 2013

Apam dewa Teganu

As Salam ......
alahai.... dah lame benor aku tk ngpdet kat sini... rindu tetiba bertandang... dan datang sikit mood..
diri dah rasa oke skit.. semakin bersemangat... walopun 'morning sickness' tetap jadi peneman setia aku buat masa ni...  alhamdulillah....
tau tak ngape yang aku tetiba bersemangat kejap ni....? hahaa... macam lah orang ada ambik peduli kat engko saly.....( cakap2 dalam ati jer tau...huhu).  kalo facebook agak rajin jugak buka.... tukar itu ini... tapi kalo blog, buka ..tutup.. buka.. tutup.... sudah2 nya baru hari ni terasa nak 'menaip' .......!
tak ada aktiviti yang menarik pun nak citer tau .... boring3...
oke... kelmarin aku merajinkan diri kedapur.... sudah lama beno aku tak masak... tak dapat nak masak... sudahnya ,en abang bungkus kat kedai jew...  entah kelmarin datang teringin nak makan apam dewa ... teganu ... gitu lah, waktu prgnent memang kuih ni menjadi salah satu feberet ..
tengok pic bawah ....!


 
kebiasaannya.... apam dewa teganu ni berwarna merah jambu & krim gitu.. tapi oleh kerana sekarang aku cuma ada kaler hijau jew.... jadi pelik sikit... haha...  kenapalah aku ni tak lari dengan kaler hijau...? huhu..... tampak menarik juga ..... dah banyak kali juga buatnya...tp hari ni tup2 kaler hijau jadi rasa nak abadikan dalam blog ni...  silalah menjamu mata ya pada yg sudi.... nak bagi jauh sangat..hehe tak ada yg istimewa pun tentang apam ni.... yg istimewa mungkin pada namanya...apam dewa.... itu orang teganu yg panggil. .... cara buat pun senang sangat2....
 


resepinya...... ringkas...... 6 biji telur pukul dengan 1 setengah cawan gula hingga kembang... kemudian masukkan esen vanila @  esen ros ( kasi mau hilang hanyir telor) ... lagi kemudian masukkan  2 cawan tepung gandum ( ayak tau...)... kacau sebati... bahagikan adunan 2 bahagian... letak lah warna.... 1 warna... 1 lagi yg asal adunan.... kemudian masuklah selang seli dalam loyang dan lepas tu kukus selama 45 minit @ hingga masak......
mudah kan....!
 
kebetulan anak saudara ada datang..... cepatlah abisnya..
biasa aku buat setengah dari adunan atas tu.. tapi oleh kerana rumah ni ramai juga.. dapatlah juga seloyang besar... cukup .... skali ngap berebut-rebut.... dah abes....
>,<
 
 
 

13 comments:

Nida Mohd said...

senang je resepi dia..anak-anak suka gak makan apam ni..nnt boleh cuba..saya copy resepi ye..

N i e Z a said...

nampak gebu apam ni...sedap nye..saya plak mmg suka apam..hehehhe

Fiza Rahman said...

Sedapnya apam tu.

yan's cottage said...

salam saly....

nampak sedap je....senang pula tu...lepas nie nak cubalah....tq kongsi resepi ye....

nurbijen said...

senang jer nak buat rupanya.. ada masa nak cuba la..
Tq saly kongsi resepi :)

Nastyna said...

apam dewa ni apam kukus pun orang paggil kan. sedap.

rohayu osman said...

takpelah nampak pelik sikt pun... janji boleh makan.. sedap.. hehehe..

aTieYusof Family said...

Sally...rindu tau..hehe..
harapan nya moga makin OK ya...:)
sabor banyak2.. morning sikcness adalah teman setia org pregnant...
sedap apam tu..hijau juga mung..hehe:)

myfreeminded said...

Salam, cmnr morning sickness, dah kurang ke. Saya suka apam berkuah, mak aih, teringat lah pulak.

ieja amieja said...

tau sgt dah rasa kena morning sickness tuh..pam dewa?? akk x penah mkn kot..tgk pun x penah lgik ..hihi

NoEn said...

senang tapi malas nk membuatnya...haha

Ena's Palace said...

ksian nye dia..masih morning sickness yer...kalu di fikir kn saat² ngdung dulu tak sanggup rasanya....moga tabah ye saly..

kalau tiap kali ngndung suka nak mkn apam ni..jgn kali ni pun dpt jantina yg sama kot...

Ann Ishak said...

tapi nampak cantik dengan warna hujau tu, segar mata memandang