Saturday, September 29, 2012



pernah tak kalian main ini....?
permainan yg menggamit kenangan waktu kecil2 dulu....
^__^
 
pssst....:- teringin nk main tp apakan daya ...hik hik...
 
 
 

Tuesday, September 25, 2012

Agar-agar roti pelangi

salam sejahtera ....
mood nk meng updte ni kurang sebenarnya.. cerita2 tu memang ler ada tapi mood yg takde nya .. jadi oleh kerana di landa sikit kebosanan ni .. anak2 pula duk tido ... nk n3 resepi ahh pulak ... berderet resepi2 yg sebelum ni tp masa jer tkde nk letak sini... letak resepi sini bukan apa, senang nak buat rujukan di lain hari ... jadi untuk hari ni resepi agar2 ...
simple2 jer ....agar2 ni aku buat 2 minggu yg lepas .. masa tu aku rasa teringin nk makan agar2... sebab dah lama tak buat .... nak beli tak kena selera ... huhu...... terjadi agar2 roti ni pasal ada lebihan roti gardenia .... jadi dari terbuang gitu jer lebih baik di guna.... tapi tarikh expired nya belum abis tau ..
yg best nya agar2 ni rasa manis lemak sikit .... hasil dari roti, telur dan susu .....
pelangi2 tu nak mencantikkan .... nak kasi anak2 tertarik .... baru laa mereka nak nak nakkkk .....!
oke yup ...dah malas nk citer ...
tengok resepi jommm....
 
 
belum di potong
 
 
 
 
bahan2:-
  • Agar2 serbuk (11gm)
  • 4 cawan air
  • * 6 keping roti
  • * 2 biji telur
  • * 1 tin susu pekat
  • * 1 tin air (sukat dalam tin susu)
  • * 1 sudu teh esen vanila
  • 2 sudu besar marjerin @ buttercup

 
 
Caranya:-
  1. Masak agar2 serbuk dengan 4 cawan air .. hingga mendidih
  2. masukkan dalam blender bahan yg bertanda *  tu .. kisar hingga halus...
  3. kemudian masukkan dalam agar2 yg dah mendidih tadi ... kacau selalu .. kemudian masukkan 2 sudu marjerin @ buttercup....kacau .....kemudian tutup api ...
  4. bahagikan agar2 tadi 3 @ 4 bahagian ... masukkan warna .. kalau untuk warna koko masukkan 2 sudu besar serbuk coklat ...dan kacau ...
  5. tuang selapis- selapis  atau selang warna hingga habis....
  6. sejukkan dalam peti sejuk.....
 
 
 
 
psssttt...:- mudah kan.... @__@
enak di makan sejuk2 ....
 
 
 
 






>__<

Monday, September 24, 2012

tentang sahabat







untuk membina sebuah persahabatan terkadang mengambil masa bertahun2 lamanya ...
tetapi untuk memusnahkannya mungkin mengambil waktu tidak sampai sesaat pun .
untuk itu jujur dan ikhlas adalah kunci dalam setiap persahabatan..insyaallah..

persahabatan itu seperti mata dan tangan..ketika tangan terluka mata menangis...
ketika mata menangis tanganglah yg menghapuskannya..
 dan orang yg mengenali benar sahabat2nya ialah pada waktu dia dalam keadaan susah....

sahabat yg baik adalah sahabat yg berani membetulkn kita ketika kita berbuat kesalahan sehingga kita tidak hanyut didalam kesalahan dan dosa ...

persahabatan yg akrab tidak dapat dipisahkn melainkan dengan kematian ..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




sedih juga aku di buatnya bila berbicara soal sahabat....
korang ada ke kisah2 yg sedih....?
kalu untuk diri sendiri, pernah juga ada sorang sahabat ni... aku gelarkan sahabat.. bukannya kawan..
sahabat yg sedari kecil2 dulu .. bermain... belajar bersama ....
tapi bila dah hampir2masing2 nak kahwin.... terputus tanpa sebuah kata ...
entah apa silap salah diri... rasanya dah buat yg terbaik untuk sahabat..
sebab aku memang terlalu sayang dia .. aku ingin jadikan dia sahabat dunia akhirat ..

padahal dia teman sekampung ..rumah pun di kira dekat juga...
nak jumpa pun memang susah .. ibarat jauh beribu batu ....
bila sesekali terjumpa ,sudah tidak semesra dulu ....
setakat bertanya khabar....
dan pergi gitu saja....
entah .....
 tak apalah... aku tetap mendoakan yg terbaik buat dia ..
dan harap suatu hari nanti kami akan akrab semula sebagai sahabat....
keajaiban mungkin ada ....


 
 

Sunday, September 23, 2012

Petua wajah berseri

petua untuk wajah berseri ...
boleh juga jadikan panduan kan....
>_<
 
 
sumber facebook

Saturday, September 22, 2012

Segmen :saya nak hadiah misteri dari si pipi merah


Dah dua hari tak menjenguk blog... rindu tetiba datang tau.....
 pastu jejalan di blog kawan2 tetiba terpandang satu segmen...... dari blog si pipi merah ni ...
nak join ahh... oleh kerana tajuk segmen nya "saya nak hadiah misteri dari si pipi merah" membuatkan saya tertarik .. hehehe... saya nak hadiah misteri dari si pipi merah ... mungkin dengan perkataan misteri tu membuatkan memang saya nak .... nak... nak ......
 
 
click banner
 
yup kawan-kawan...
sama-sama join segmen dari si pipi merah ni..
rugi kalau korang tak join..
,
,
,
 
nak tahu apa syarat2 nya click banner atas ya ..
mudah dan misteri..
 
 
 
 
sekian
wassalam
 
 
 
 

Thursday, September 20, 2012

Scott"s Emulsion


Scott's Emulsion GSK



kawan2 ada bagi anak minum scott's tak..?
sebenarny...
cakap tentang scott's emulsion ni.... waktu ikhwan umur 1 tahun setengah dulu pernah juga bagi.... tapi time tu ikhwan tak berapa nak makan .. huhu... mungkin rasanya yg agak kuat kot .. pastu semalam try beli semula.... baru teringat.. tapi tersalah beli pula yg berperisa original .. baunya ada sedikit hanyir ... jadi ikhwan sekali makan dah tak mo dah ... tapi bila di campur dalam susu atau milo di minum juga... nanti lain kali kena beli yg berperisa oren .. ataupun Scotts dalam bentuk pastil yg macam gula2 tu ... mungkin mudah skit anak2 suka.. contoh gambar bawah ni ..
 
dari google
 
tapi cuba2 scotts ni kena tengok dulu apa serasi atau tidak dengan tubuh anak2 kan.... just lepas ni mama nak tengok apa perkembangan ikhwan dan irfan lepas ambil scotts ni .. makin sihat ,ada alahan ke atau sebaliknya .... kawan2 ada pengalaman tak..? kalo ada boleh share ....
 
banyak juga kebaikan minum minyak ikan kod ni .. nak cuba amalkan buat anak2 ..untuk kesihatan ... tapi scott's hanya untuk budak berumur 1 tahun ke atas je tau.. 


 
 


Jom kita tengok khasiat scotts ni ....
  • Scotts emultion boleh menjadi penghalang kepada jangkitan seperti batuk dan selsema.. minyak ikan kod membantu sel-sel epithelial di ruang pernafasan supaya sentiasa sihat dan mengurangkan jangkitan organisma didalam badan.
  • mengandungi vitamin-vitamin untuk pertumbuhan badan dan zat-zat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak yg sempurna.
  • Membekalkan dengan vitamin A dan D..Vitamin A adalah perlu untuk pertumbuhan.Ia memainkan peranan penting untuk pemeliharaan kesihatan dan kecergasan kanak-kanak (dan juga orang dewasa) ... Vitamin D perlu untuk pertumbuhan dan tulang dan gigi yg kuat.. Ia adalah khasiat yg penting dalam pencegahan penyakit tulang lemah.
  • Membantu mencegah kekurangan vitamin A dan D akibat dari pemakanan tidak seimbang ataupun apabila keperluannya meningkat.
  • Membantu menyempurnakan kesihatan secara keseluruhan dan melindungi diri dari kekurangan khasiat yg diperlukan .



Tuesday, September 18, 2012

kek marble emulco

syukur alhamdulillah ,hari ni ikhwan dah mula kembali sekolah ..
 dah seminggu lebih dia demam .. hari ni ikhwan dah betul2 sihat ..
terima kasih juga buat teman2 yg doakan kesembuhan ikhwan.. kelmarin nampak masih ada lemah2 sikit tapi tengok hari ni ceria jer .. senang hati mama ...  untuk pagi ni dan sampailah jam 3 petang nanti tinggal lah irfan dengan mama je berdua di rumah .. huhu .... irfan duk main sorang2 ...
 dengan masa yg ada sikit terluang ni ,mama nak buat kek untuk ikhwan dan irfan ..
sebab ikhwan ada cakap dengan mamanya kelmarin,
 katanya..... "mama uwat kek mama....!!" abang nak kek..... jadi dah kerana janji mesti kena tunai kan .... ehee....
bukannya pandai pum aku buat kek2 ni .. malas pun ada .... sebab kalo buat kek lambat sikit ... tapi dah lama tak buat .... nama kek pun main letak jer .. kek marble emulco ... kek biasa2 jer .... oleh kerana ada satu botol emulco coffee yg aku beli 3 bulan lepas ... tak guna2 lagi .... tak tau nk buat apa .. target nk beli coklat emulco, tapi di pasaraya tu dah habis yg coklat .. tinggal coffee .. aku kurang suka dengan baunya ...
 jadi hari aku try lah tambah2 kat atas kek tu ... coret2 kan.... jadi sikit2 ala marble .... ikhwan memang suka kek ...
jadi tak kesah lah kek apa pum , apa yang penting (ala2 lagu wonderpets ni..) huhu.....  kek tu cantik di mata anak2 ...
dan seperti biasa lah .....  resepi tetap ku serta kan untuk tatapan dan rujukan ..
yup ..





kek ni dalam terbalik kebawah ...


ini yg asal wajah atas .. coffee emulco ....



Bahan:-
     
  • 250 gm tepung gandum        } Ayakkan
  • 3 sudu kecil baking powder  }
  • 200 gm gula
  • 6 biji telur
  • 1 camca besar ovallete
  • 2 camca besar susu pekat
  • 1/2 cawan air
  • 175 gm butter {cairkan}
  • coklat / coffee emulco
 
 
Cara2:-
  1. Pukul telur dan gula hingga kembang .. kemudian masukkan ovallete, tepung gandum, baking powder, susu pekat dan air .... pukul hingga semuanya betul2 sebati ... kemudian masukkan butter yg telah dicairkan ..kacau.
  2. Asingkan 3 senduk besaradunan tadi kemudian campurkan 3 senduk adunan tu dengan emuolco ..
  3. tuang adunan yg selebihnya tadi dalam loyang.. kemudian tuangkan adunan emulco tadi diatas adunan tersebut sedikit2 dan ratakan ....kemudian lorek2 kan sedikit di atas emulco tu ....
  4. bakar pada suhu 160 darjah selama 60 minit ....
 


Monday, September 17, 2012

Lagenda "Pulau Duyong"

 
 

 
bentuk Pulau Duyong

 
 
aku tertarik nak entry tentang tajuk di ats tu ..
maybe mungkin aku sendiri berasal dari Pulau Duyong atau cerita lagendanya ....
mungkin real atau hanya sekadar mitos ...aku pun tak tahu ..
... tadi aku buka facebook ... duk jalan2 di pacebook hak milik Pulau Duyong .. asyik duk jejalan baca kisah2 orang2 kampung sendiri ,tetiba terbaca satu kisah beserta dengan gambarnya sekali ... yg di petik dari sebuah akhbar metro yang ada mengeluarkan kisah lagenda tu .... jadi aku nak abadikan di blog ini..... tak kisahlah andainya kisah lagenda itu mungkin tidak wujud di sebalik kewujudan pulau duyong .. atau memang ia benar2 berlaku ...
yup ... layan foto2 di bawah ...
^__^
 
 
,
,
 

 
 









oke ....
begitulah alkisahnya ....
Pulau Duyong ..
menarik atau tidak ..
ada yg percaya atau tidak .... ?
 
walo ape pun di situlah tempat kelahiran ku ..
di pulau yg zaman aku kecik2 dulu tak de apa2 ...
membesar dan bermain2 di situ ..
suatu ketika dulu
nak kebandar pun naik bot penambang ...
tapi sekarang perubahan dah hampir 80 peratus ....
segalanya lengkap ...
terkenal dimata dunia ...
walopun namanya tak sehebat yg lain ....
^__^
 
 
 
 
 
 

Saturday, September 15, 2012



Ya Allah ....
jadikanlah aku orang yang sabar ...
dan selalu bersyukur pada Mu ...
dan tetap berusaha untuk melakukan yang terbaik ..
serta kau lindungilah orang- orang yang aku sayang ...
dan kau berkatilah mereka kerana ....
aku sayang mereka .

Thursday, September 13, 2012

mama.... nak ayam KFC ...!!


ikhwan demam dah hampir seminggu... tak kebah2 lagi .... klinik dah 2 kali pergi .. sebab makan ubat panasnya turun sikit dan kejap jer .. ubat demam makan 8 jam sekali.. doktor suruh makan 6 jam skali....... sebab baru 4 jam makan ubat demam nya naik mendadak tinggi sampai 40.2.. pastu terus gi klinik doktor terus bagi ubat demam yg masuk ikut punggung nya ... aduh.. mama tak mahu ulangi dia masuk hospital lagi ... kesian tau ...
doktor periksa dalam tekaknya .. tonsil ikhwan dah besar sangat ....cuma yg dapat doc sarankn pembedahan buang tonsilnya .... kalu tak ikhwan pasti akan dapat demam ... demam lagi lepas ni ..arghh.... bedah...? .. perkataaan yg paling buat aku sedih dan takut sebab ikhwan dah operate dulu masa  dia baru 7 bulan.... sebab Hernia .....!!
 
sepanjang minggu ni ikhwan tak selera nk makan apa2 ... cuma dia minum susu jer .... kalu makan pasti di muntahkn.. huhu .... yg lucunya, kelmarin kebetulan ada iklan ayam kfc di tv .. tetiba ...... MAMA.... NAK AYAM KFC.....!!! haa .... ke situ pulak selera dia .... jadi... dek hati mama yg lembut dan penuh kasih sayang ni .... ( ye ke gitu ..?... huhuuu... perasan kan ...)  bagitau pada abahnya ...... terus semalam pergi ke kfc ... order jer ... bawak balik makan di rumah ... 
 nak citer panjang sangat .... ni ngapdet sebab anak2 tido ... takde masa laa.. kalo bertenet pom tunggu mereka tido atau nonton tv .. kalu tak di kacau irfan .... ehee ....
yup layan pic2 yg tak seberapa bawah nim ....!
,
,
 




irfan dapat belon ni dari kfc .....
ikhwan tak dapat sebab cuma irfan dan mama jer yg masuk gi order ..




















ikhwan cuma makan ayam sikit dan potato putar .....adik nya irfan habis seketul peha ayam .... dan yg lain2 nya di habiskn mama dan abahnya ... ekekekee ..... takle beli banyak sangat cuma penuhi permintaan ikhwan ..........
mama doakn moga anak mama cepat2 sembuh ... sihat seperti biasa ..... bermain2 dengan adik .... dan pergi sekolah .... dah lima hari ikhwan tak pergi sekolah tau .....
cepat2 sembuh yer sayang .....
(u,u)
 
 




Wednesday, September 12, 2012

"GiveAway : From sept to Nov by Jaja Sutera"






click banner


jom join "GiveAway : From sept to Nov by Jaja Sutera "
okey .. nak join KLIK BANNER atas tu ya..



mangsa Tag

 
 
 
sekian,
wassalam.
 
 


punca Hati keras


Punca hati menjadi keras ...
 
bukan tuju pada sesiape tapi hanya untuk diri sendiri ...
tertarik dengan kata2 ustaz Don ..
realiti kehidupan memang tak lepas dari yg tersenarai di atas ....
moga2 kita mampu mengubahnya ..
^__^

Sunday, September 9, 2012

putera2 mama demam ...

aduhai putera2 mama .... dua2 demam ...


dah dua hari demam....
bermula dari selsema .... pastu batuk ... melarat pada demam pulak.. semalam dah pegi klinik ,
doktor ada beri ubat demam .. selsema.. batuk dan tahan muntah ... seprti biasa lah ubat2 tu kan ..
demam adik biasa2 saja tapi tau2 jer la, anak2 kalu demam memang tak lari dari merengek2..manjanya .... huhu... sampaikan nak bergerak sikit pun tak boleh .. lagi2 pulak ni dua2 ... yang si abang nya ikhwan periksa suhu nya masa pegi klinik semalam 38.5 celcius .. pastu aku periksa sendiri suhunya jam 9 malam tadi suhu dah 39.0 .. dan baru sebentar  pulak aku periksa lagi suhu dah 39.3 .. makin naik pulak ...
ubat pun dah makan .... tapi suhu tetap gitu jer .. aku pun lap2 sikit tubuhnya dengan kain lembab .. sebab masa di wad baru2 ni ,doktor yg suruh buat gitu... ikhtiar nak suruh suhunya turun skit ...
kepalanya bilas dengan air asam jawa ... itu petua mak2 kita kan ... kalau dulu2 asal demam jer air asam jawa lah penawarnya .....cepat sejuk  .....



ikhwan kalau demam aku risau sikit ... kadang2 sampai terketar-ketar ... pernah ikhwan demam panas masa bulan 6 baru2 ni .. hingga masuk wad ...  dan ni aku sentiasa pantau suhunya .. biasanya suhunya tinggi masa tengah malam sampai ke subuh .. tak tidur mama nya ini dia duk merengek ..
ikhwan juga memang ada bengkak tonsil ... mungkin juga penyebabnya demam agaknya...
 dalam sebulan atau tiap 2 bulan pasti demam .. orang2 bagi petua bagi makan aiskrim banyak2 sebab nak bagi bengkak nya surut dan kecut .. so.....aku ada jugak bagi ..... apatah lagi aiskrim dah memang kesukaan dia ....huhu ...  memang dia tak tolak pum ...!
adiknya irfan ... demam suhunya tak lah tinggi ... bila makan ubat kebah sikit ....
baru jer sembuh dari demam cucuk setahun setengah baru2 ni ... ni demam sekali lagi...
 pergi klinik semalam yg ramainya budak2 demam ...
mungkin sekarang musim tak menetu kot ....
 
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
dah memang jiwa2 ibu kan...
pabila anak2 tak sihat memang tak duduk diam kita jawabnya .. resah .. gelisah ..
tapi sekadar anak2 demam tu dah kebiasaan kan ...
kita sendiri pun kadang2 ada hari tidak sihat ..
ahaaa ......
 
 
 


Friday, September 7, 2012

Pancakes Gebu .....

Hari  ni jumaat ... penghulu segala hari ...
 Dari pagi2 lagi tadi dah riuh rendah umah aku ni ..
seperti biasa lah.. jumaat kan hari cuti ....
ikhwan tak sekolah .. abahnya pun tak kerja ... macam2 aktiviti lah ... kalau hubby mula2 pagi tu gurau dengan hero2 dua orang tu .. bila dah jam 10 lebih mula cuci kereta dan motor .. itu rutin pagi jumaat ...
aku lak macam biasa buat sarapan ... boleh lah nak berlama2 sikit di dapur bila hubby main dengan anak2 ..kalo tak hero2 tu sibuk jadi tukang masak juga .. eheee ...
menu sarapan hari ni cuma meehoon goreng dan ....... pancakes .... huhu...
dah lama tak buat ... si pancakes ni ...
dulu pernah buat juga ...kalau2 mai rasa teringin memang buat ... super mc donald gitu .. yg ni memang kesukaan ikhwan .. dia suka cicah dengan madu..
resepi ni aku belajar dari kakak aku sendiri.. memang dia suka buat ... sebab anak2 dia memang suka ... pancakes aje.. aku yg memandai tambah gebunya .. ahahaa....
pancakes ni lepas masak biasa letak butter pun sedap kat atas tu ...
tapi aku suka cicah madu .... manis lemak ....
pancakes ni rasa pun hampir serupa dengan yg mcdonald tu ..Hotcakes mc donald...
tapi kalau rasa nak makan tu lebih baik lah buat sendiri kan ... masa penyediaan pun ringkas dan mudah hanya beberapa minit jew ..
pic yg aku ambil mungkin tak nampak pum menyelerakan .... madu aku siram pum tak pandai .. ahahaha ... tapi rasanya memang sedap ..gebu ....
hubby pulak dia tambah telur goreng ...
sedap juga ...
yup ... jom tengok my resepi kat bawah .....
 
 
 
 
Bahan:-
(12 keping )
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam
  • 4 sudu besar butter (cairkan)
  • 2 sudu besar baking powder
  • 1 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2 cawan susu segar (nk letak susu cair pun takpe tp mungkin rasa lain skit kot)
 
Caranya:
 
Masukkan tepung gandum, butter, gula, garam. telur ... gaulkan hingga sebati.kemudian masukkan susu sedikt demi sikit ..gaul hingga betul2 sebati.. tak perlu guna mixer pun ....masukkan pula baking powder dan esen vanila.. kacau ...
kemudian panaskan kuali leper (non stick) dalam 2-3 minit tetapi tak perlu letak minyak yer ... sudukan adunan bulat atas kuali saiz besar mana ikut suka .. yg aku punya kecil biasa jer ... beberapa minit kemudian terbalikkan .. hingga warna jadi perang coklat sikit atas bawah ... macam pic pancake aku yg atas tu ...  bila dah siap bolehlah di cicah bersama madu atau butter .. nak makan dengan telur @ sosej pun sedap ...
 
 
 
 
 
 
 

Thursday, September 6, 2012

bapa saudara

kelmarin 5 september 2012
bapa saudara hubby yg dipanggil ayah we .. meninggal dunia ..
di hospital .. kerana sakit asma .. usianya 77 tahun ..
dan sudah selamat di kebumikan jam 10 semalam ...di kampung banggol Pauh ...
Alfatihah ..
semoga rohnya di tempatkan dikalangan orang yg beriman ..amin
 
catat di sini hanya sebagai ingatan ..
memang terasa kesedihan .. bapa saudara hubby tinggal bersebelahan rumah umi (mak mertua)
jadi teringat juga  kenangan..
sebelum ni yg last bertandang kerumahnya 1 syawal...
tapi dah tenat sangat2.. sampaikan aku tak dapat nak tengok dia..rasa nak nanges.. sedih ..
sempatlah kami berbual2 semasa hayatnya masih segar dan sihat sebelum ni..
seronok dia bercerita masa silamnya ..
zaman mudanya .. zaman sekolahnya .... di mana asalnya ...isk3..
dan bergurau dengan anak2 aku ...
lumrah kehidupan dunia kan..
yg muda pasti tua ..
yg hidup pasti mati ....
segalanya yg tinggal hanya kenangan ...
(u,u) ....
 
 

Tuesday, September 4, 2012

kebetulan atau sama niii...







anak2 mama uchuk sedang tido  .. tak semena mena tetiba mama terperasan yang abang dan adik sama gaya tido malam ni....
mama pon apa lagi, tangkap pic anak2 mama ni ' berposing sedang tido..'
kebetulan atau sama niii....huhuhuu...... bagi mama comell ... lucu pon ada....
ahahahaa ......
 maaf kan mama ye cayang ..... ambik pic tanpa 'kerelaan..' kalian .. bukan senang nak ambik pic gaya tido sama..
mama nak simpan sebagai kenangan kalian .....

@____@

 

Sunday, September 2, 2012

majlis aidilfitri di PASTI

 
 
 
 
 
 
Hari ni sekolah ikhwan.. Pasti As-Sabiqun mengadakan majlis Aidilfitri ....
masa pulang sekolah khamis 2 hari lepas, ikhwan bagitahu ada surat dalam beg nya .. jadi mama nya seperti biasa lah selongkar beg ikhwan bila tiba rumah ... memang ada surat ... itu... surat yang di atas tuu ...
jadi pagi2 lagi seperti biasa ikhwan bangun hampir jam 7 pagi ... ikhwan memang sentiasa bangun awal dari kecik2 lagi.... jadi, 7.30 dia mandi... dan pakai baju raya 1 syawal baru2 ni... hehe.. siap bersamping lagi .... segak bergaya .... suka sangat ikhwan bila di sarungkan baju raya ....
untuk di bawa ke sekolahnya.. mama ada simpan sedikit lebihan biskut raya baru ni ... tapi tak banyak.. sikit .. yang ada cuma almond london dan conflake madu ....
dan aku buat kan sikit apam coklat ... bukannya sengaja nak buat ... sebab kuih raya pun sikit kesian ikhwan nak bawa kuih ... kebetulan ada lebihan papercup buat kuih baru ni.. dan ada serbuk koko..cip ... dan taburan warna warni tu .... aku pun buat lah ... sengaja tabur warna warni atas tu .. budak2 pasti suka .. jom tengok resepi di sini   Apam Coklat
mama nya tak pergi sekolah ikhwan.. majlis cuma untuk budak2 sekolah jer..
jadi sekitar majlisnya tak ada lah aku letak sini ..


 
 
 sempat berposing sebelum kesekolah.....

pulang dari sekolah.... ini yg dibawa pulangnya .... angpow dari cikgu ikhwan.... huhu

 

Apam Coklat

Apam ni aku buat sempena majlis aidilfitri ikhwan di sekolahnya....
pasti As-sabiqun ....
semalam aku buat.. lepas anak2 dah tido... nak buat siang hari tak boleh sebab pergi umah nenek mereka...
bila sampai rumah anak2 dah keletihan .....
teruss tido ......

aku buat apam coklat ni sebab kebetulan ada bahan2 lebihan buat biskut raya baru ni ...
papercup.. cip coklat .. taburan manik... serbuk koko ... susu pun ada .. jadi aku ambik peluang menghabiskan stok yg ada ... resepi apam ni dah lama aku simpan ... terjumpa dalam my resepi ... dan ni baru mencuba.. cara dan tekstur rasanya ada persamaan dengan kek coklat kukus ...cuma yg ni ada sikit rasa apam .. suka sangat ikhwan dan irfan bila mama nya buat kuih ni .. ikhwan memang suka kek .. tak kira lah kek apa pun .. lagi2 yg ni apam tapi perisa coklat .. memang dia suka ...




apam coklat





Resepi
 
Bahan2:-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula halus
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan air suam
  • 2 biji telur
  • 4 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
 
 
Cara:-
  1. pukul @ mixer telur dengan gula hingga kembang..
  2. masukkan susu pekat dan esen vanila, masukkan pula tepung gandum yg diayak bersama soda bikarbonat, serbuk koko.. kacau sebati
  3. kemudian masukkan minyak masak serta air suam.... kacau hingga semua betul2 sebati ..
  4. masukkan adunan kedalam acuan ..
  5. kukus selama 10- 15 minit..
p/s: dalam acuan tu ikut lah nak tambah atau tabur apapun.. aku cuma tambah cip coklat dalam acuan dan di tabur manik warna warni .....maklumlah untuk budak2 .... adunan ni kalau guna papercup kecil2 macam pic atas tu dapat jugak hampir 90 biji..