Tuesday, August 28, 2012

imunisasi ..... irfan 1 tahun 6 bulan

masa hari raya ketiga baru2 ni , 21/8/12 ...cukup irfan setahun setengah ..
 1 tahun 6 bulan ..
jadi, kelmarin aku bawa irfan ke klinik desa untuk temujanji imunisasi nya .. ada 1 jarum lagi ... dah lama sangat tak gi klinik, yg last masa umur irfan setahun ..
 sampaikan mama nya ni kena berleter lagi oleh jururawat...  katanya, kalo nak cocok( imunisasi) anak baru datang .. baru nampak muka .. huhuu .... dah tu, katanya lagi, lepas cocok ni nanti 3 bulan lagi jangan tak datang pulak.. tapi rasanya tak datang kot .... kalu mai2 sini pun nak daftar buku  'pink'  (mengandung..) pulak.... huk hukkk ... nak terbatuk aku dengar leterannya .. hehee .. seperti biasa lah, aku buat deeedddd jer .. ^__^ ...
 
masa pergi, orang tak ramai seperti kebiasaan .. jadi, tak ler lama sangat aku duk tunggu giliran .. mujur lak tu si irfan tak banyak karenah ... tak boring .. irfan duk diam jer kat mama nya .. duk perhati baby2 yg datang ..
 
tengok irfan ... masam je pagi2 ...takde mood ..eheee
 
geram betul tengok baby2 yg baru lahir .. comell ... comelll ... lagi2 yg ramainya baby girl ...
kalu tengok baby terasa nak ada baby lagi .. nak cium bau baby sendiri ..
tapi rasanya biar dulu lah kot .. tunggu irfan besar sikit lagi ..
irfan dan abangnya ikhwan makin lasak .. kalu kat rumah tak duk diam mama ni ..asyik duk jerit2 jer ... macam2 yg di buatnya untuk menguji kesabaran mama nya ini .. ehee .... tapi hati seorang mama tetap sabar ... selalu duk pujuk hati, anggap semua keletah anak2 sebagai penghibur dan penyeri suasana ..^__^ ......
 
ingatkan imunisasi untuk setahun setengah ni tak demam ..
jururawat tak bilang pom ... ubat tak bagi lak tuh ..
balik jer, irfan terus tido ... dan bila bangun irfan tak seceria seperti biasa ..
asyik nak menyusu, merengek dan berkepit jer ....
badannya pun ada panas demam ..... mujur ada simpanan stok ubat demam anak2 ... bagi makan ubat pada irfan memang2 mencabar ... isk.. isk ... memang dia takmo langsung ubat2 ni .. caranya, paksa buka mulutnya, sampai dia betul2 nangis barulah masukkan ubat dalam mulutnya ... nasib tak muntah .. biasa2 kalo makan ubat memang dia akan termuntah balik ...
kalu abang nya ikhwan, bab ubat2 ni memang kesukaan dia .. sampai tertunggu2 time makan ubat  . .
hari ni irfan asyik tido jer ... bila petang sikit baru lah bersemangat sikit dia .. duk main2 dengan abangnya ...
 
 
 
 

Sunday, August 26, 2012

Rendang ayam .. Lemang segera

Hari ni dah 8 syawal ... tapi kalu kat sini,bagi orang yang berpuasa pada hari raya  kedua dan sampai kelmarin, hari ni dipanggil raya enam .. ada jugak yg buat rendang.. lemang.. kuih muih.. juadah kerr .. 
 
hari ni aku tak berapa sihat .. sakit perut ,cirit birit dan sakit kepala ..
dah pun makan 1 biji ubat sakit kepala .. reda sikit ..
lemah rasa badan .. selepas makan ubat, jadi sihat sikit ..
hajat di hati nak buat rendang ayam .. nak buat 1 syawal baru ni, tapi dek kerana tiada masa.. sibuk ..
tak jadik ler .. pastu hari ni aku cuba buat juga ..
aku tak pandai pom .. tanya emak mertua . huhu .. tanya resepi dan cara2 ..
mak mertua biasa buat ..
teringin sangat nak makan rendang dari tangan sendiri ..
 
 
 
 rendang ayam
 foto tak berapa menjadi ..
 
hubby makan nasi bersama rendang ni .. sebab tu aku buat tak berapa kering ..
katanya, menjadi juga rendang aku ..huhu ...
nanti boleh try rendang daging pulak..
 
 
 
 
 
cuma lemang segera nona ini yang aku makan bersama rendang .. first merasa.. senang jerr, ikut step by step nya .. tapi tak ler seenak lemang asli yg di bakar ..! sekarang ni semuanya ada yg segera kan ..
hingga lemang pun ada segera, ketupat nasi dan macam2 lagi lah ..
aku tak pernah cuba lg .. dah mana nk cari lemang raya2 gini.. aku belasah jer laa .. isk iskk ...
resepi ku selitkan untuk tatapan dan rujukan ...
 
resepi rendang ayam
 
Bahan2:-
  • 1 ekor ayam (aku guna setengah jer).. di cuci bersih,dan di potong ikut saiz yg di ingini
  • 2 cawan santan pekat (dari sebiji kelapa)
  • cili kering (rebus dan kisar) anggaran 1/2 cawan .. tp aku guna cili giling yg dah siap tu..
  • 2 sudu besar kerisik (aku tambah)
  • sedikit air asam jawa (aku tambah)
  • 3 helai daun kunyit (hiris nipis)
  • garam, gula secukup rasa .....
 
Bahan kisar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang besar
  •              1 inci halia          
  • i inci lengkuas
  • 1 inci kunyit hidup
  • 5 batang serai (3 dikisar, 2 letak gitu jer)
 
 
Caranya:-
  1. Tumiskan sedikit kulit kayu manis,bunga lawang .. yg ni aku memandai tambah .. mak mertua tk letak pom... lepastu masukkan bahan kisar, ayam, santan, air asam jawa ,cili, gula dan garam ..
  2. masak biar agak pekat atau ikut citarasa nak pekat macam mana ...
  3. akhir ,masukkan kerisik dan daun kunyit ..
  4. tutup api bila dah agak pekat ..
  5. boleh lah di hidang bersama ketupat atau lemang ....
 
 
 
 

 
 

Friday, August 24, 2012

sabak.. kOta bharu

hari dah masuk ke 6 hari raya ..
jadi untuk hari ni perancangan family hubby ke Kota bharu, Sabak ... pegi baraya umah saudara hubby .. yang dekat dah berkunjungan.... sekarang yg jauh lak ...kata hubby, tempat yg selalu dia pegi ketika kecil2 dulu .. suka rasanya,aku dapat berpeluang kenal saudara jauh ..
sampai sana jam dah 3 lebih .. sebab bertolak dari Terengganu pom dah tengahari .. so, berhenti solat jumaat dan rehat2 kejap ..

 
sampai sana, tengok suasana kampungnya, dekat sangat2 dengan sungai dan pantai ..
pantai cahaya bulan (pcb)  ..
suasana betul2 kampung ..





hubby & teruna2 ku .............

ikhwan bersama sepupunya .... menikmati keindahan pantai waktu dah pun nak maghrib







masa mula2 sampai .. sempat berposing ... yg lain2 tk mo gambar duk rehat.. letih..
 

 
 
 
sampai sana, pegi rumah saudara ... menjamu selera ... kenyang sangat2... huhu ... pastu kami semua di beri rehat di rumah tumpangan.. ... selesa .. boleh lah rehat2 .... nak rehat rumah saudara tak boleh ,ramai sangat ....
jam 6 petang ,jalan2 rumah saudara sekitar situ pulak ..
datang ke sini memang kenyang perut di buatnya ... mula2 sampai dah di hidang nasi dan pelbagai lauk pauk ..... pastu rehat2 .... jalan2 semula .. waktu nak pulang, lepas maghrib tu di jamu pula dengan mee goreng .. satey .. dan pelbagai hidangan lagi ...layanan yg cukup2 istimewa...
so.. kami semua pulang dalam kekenyangan .. tak perlu berhenti makan lagi bila pulang ...
terus jer pjalanan sampai rumah ..anak2 pula masuk jer dalam kereta terus terlelap ....

etok- etok salai

pertama kali aku dengar dan makan etok2 salai .. etok2 dah pernah makan, tapi ini masak dengan salai ... etok- etok ni sama macam lokang dan lala .. tapi etok-etok ni kecil2 ... tengok foto atas tu .. sebanyak tu rm5 .. yg bungkus kecik2 rm 1 .. tapi , mungkin hubby terliur tengok si etok-etok tu sampai rm5 dibelinya ... cuma ada di tepi jalan sepanjang menuju ke sana ,tawang, bachok......... gara2 bapa saudara hubby, ayhsu kie yg berhenti beli ... dia memang suka etok2 ni .... jadi semua berhenti beli juga .. alahai nak makan susah tul nak buka kulitnya .. kena gigit dalam mulut baru dapat .. sekali merasa dah tak tertelan.. huhuhuu ... aku memang tak suka ....:(

 
tengok pic atas, moyang pada ikhwan dan irfan .... kata nyang, memang biasa dulu2 makan etok2 salai ni .. gigit jer, tak yah guna pisau ke apa ke nak buka kulit etok2.. ehee ..
memang sedap... katanya ...



ikhwan & irfan bersama sepupunya ...


sempat posing istimewa sebelum pulang ...huhuu
 
kami bertolak pulang selepas solat isyak .. sampai Terengganu jam 12 malam ..
satu pengalaman raya yg menyeronokkan ..
 
hubby pergi sana masa kecik2 lagi .. dah ni, dah kahwin.. beranak dua baru jejak semula ke Sabak ...  oke le tu.. hehee..  nanti, panjang umur kita pergi lagi ya ..^__^





raya ke-5

hari ni dah pun masuk raya ke-5 ..kejap jer kan ... tapi hangatnya syawal masih terasa ..
dan ada juga terima undangan kenduri perkahwinan .. alahai... ramai juga yg naik pelamin syawal ni .. meriahnya .. tadi pun dah banyak tempat aku pergi kenduri.. sebelah ibu .. rumah terbuka pun ada ..... best duk isi perut ajer aku ni .. nanti abih syawal baru duk rungut..... berat badan naek .... huhuhuu ... aku ni nak control2 .... tapi bila tengok jer hidangan yg menggoda2 mata ku ini.... terus jer ngap..ngap... tak kesah lah.... bagi aku, masa syawal ni jer nak merasa kuih muih.. pelbagai hidangan segala .. .. tapi berpada- pada lah .. bagi orang yg ada penyakit kencing manis ke.. darah tinggi ke atau apa ker .... berpada2 lah... ini pesan ku...ehehee....
tengah hari tadi pegi kenduri kahwin saudara sebelah ibu .. tengok pengantinnya, wahhh.. serba hijau gitu .. hijau lumut2 sikit ... cantik sangat2 .. teringat aku sanding dulu pum serba hijau.. huhu... tiba2 hati aku terdetik gatal, bila tengok pengantin ingin rasanya aku ulangi saat2 naik pelamin bersama suami dulu2 .. sob3 ... berangan yg melebih2 lak aku ...!!
aku entry tanpa gambar disini .. tapi rasa tak syok ar kalu citer tanpa gambar ....
tapi hari ni memang tak ambil gambar langsung ... terlupa ...
sibuk kesana sini ... camera terus di lupakn ..
 
yup.....
dah nak tido..
esok nak beraya di kota bharu ... pegi umah saudara sebelah hubby lak ....
mood raya lama tahun ni .. maklumlah kebanyakkan start kerja hari ahad ..
.....................................................
 
 
 
 

Wednesday, August 22, 2012

raya ke- 4

hari ni tak pegi mana2 ... duk rumah jer..
kereta duk baik pulih laaa .. huhu..
jadi hari ni,ada jugak saudara datang rumah.. abang, kakak, ipar duai ..
 
menjamu selera dengan satey.. nasi himpit dan kuah kacang ..
memang dah kebiasaan ,kalo datang rumah raya ,hubby akan bakar satey ..
itu pum satey yg di tempah dengan umi (mak mertua)..
dengan kuih raya lagi .. serta air rebena ...
yg lucunya, kakak aku suka ajuk iklan di tv ..
sambil di tujukan aku ..
alaa .. iklan air rebena tu .. wahhh rebena .. klas kau sheraa ...!!!
kihkihkihh...
 
ikhwan dan irfan sibuk nk bergaya dengan baju raya nya ..
kita pakai esok jer sayang .. nnti nk pegi rumah terbuka sebelah ibu..
 
dan mata pun terlalu ngantuk sangat2..
anak2 dh pun tido dari tadi.,.,
cukup catatan aku untuk raya ke-4 ..
hanya sekadar catatan kenangan....
 
dah...
..........................................................................................
 
 
 

raya ke-3

hari ni masih still jalan2 beraya lagi ..
 kali ni pegi rumah saudara hubby yg jauh sikit dari bandar terengganu ni.. mood raya masih ada walo pun tak semeriah tahun lepas ... huhuu...


hari ni raya ketiga serba hijau lagi...
tapi aku sorang jer tak .. sobb3 ...
baju raya tak siap laaaa....
yg siap cuma untuk raya pertama jer ..
jadi untuk tahun ni aku sorang jer yg nampak pelik warna dari hubby n anak2 ...
nampak buruk kan...? eheee...
takpe lah... asal hati gembira sudah ..
beraya tetap beraya tau ....!!




hari ni lak ada satu kejadian ..
ohhhh.... tidak....
bagai hilang kawalan, kereta yg dipandu suami tiba2 terbabas ..
masa tu nak menuju ke bukit kor, marang .... nak gi rumah saudara hubby....
darmmmm.... tapi sempat suami mengelak sikit dari melanggar benteng tepi jalan ..
pic terlupa nk ambil..
mungkin keadaan yg terkejut..
hubby bukan sengaja terbabas... tapi tayar kereta tetiba tercabut apa ntah ahhh entah apa tah aku tk tau...
hampir tercabut tayar ....
malang tak berbau ....
tapi.. alhamdulillah.. tiada yg tak di ingin berlaku ...
hubby panggil sorang mekanik, member nya juga ...
tapi oleh kerana waktu dh petang nk hujan lak tu...
kalo baiki memang lambat ...
jdi... lori tunda yg tarik dan hantar ke bengkel kawannya..




hari esok ....
belum tentu dapat beraya lagi ...
huhuhuu....
anak2 mama cayam.. maaf yer cayam..
esok kita cuma beraya di rumah kita sendiri....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



raya kedua .......

1 syawal dah pun berakhir ... sob3 .....

raya kedua ..
masih aktiviti ziarah rumah saudara .. pertama sekali pagi2 ....aku dan hubby pergi umah abang2 dan kakak aku .. menjamu nasi minyak lagi ... thanks yer kak sue dan abng ku .. sedap sangat2 ... tahun depan jangan lupa buat lagi ... ekekekee ...
dan tak lupa juga rumah kawan2 dan juga kawan2 hubby .. maklum lah, hari raya ni jer dapat jumpa teman2 lama.... yg pulang berhari raya kat kampung ni .. masing2 dah kerja di negeri lain.. kahwin dan berkeluarga ... jadi .... aidilfitri mengeratkan silaturrahim ..
yg paling aku suka sampai rumah saudara,
bila ada ketupat dan rendang ... huhh.. makan sakan lah ..
kegemaran tau..
kuih raya memang aku tak lepas peluang merasa semua yg ada ..
dan rumah kawan hubby ada juga buat rumah terbuka .. menjamu dengan sup utara ...
rezeki dan peluang pergi rumah terbuka tak di tolak .. huhu....

sempat bergambar di rumah tok saudara mereka2 ni...
 
,
,
,
dan .... hari ni hari yg paling memenatkan aku..
sampai rumah hari dah malam .. sebab pergi rumah ibunda dulu sebelum pulang ...
raya sakan kan ...ehee .....
tapi rasa gembira sangat2... suka dengan aktiviti jalan umah kawan2...
yg paling banyaknya pergi umah member2 hubby lah ..
tahun ni foto tak teringat nak ambik dengan member baik hubby..
biasa tahun2 lepas ada juga di buat kenangan ...

foto tahun lepas

takpe lah .. tahun depan panjang umur.. insyaallah jumpa lg..
kenangan di aidilfitri ini cukup indah....

................................................................................................

Sunday, August 19, 2012

1 syawal

selamat hari raya .....

1 syawal
,
,
,
,


bergambar di pagi raya sebelum bertolak raya umah ibu di pulau duyong ....
 
 


sempat ambik pic dalam kereta.. kesian ikhwan tak nampak belakang...
nampak pic tangan jer dua ....:)

 



 

kedua teruna ku ....

tahun ni 1 syawal  hijau .....hijau ......


beg galas anak2....
tengok si irfan .. sampai umah nenek nya asyik  nangis.. nangis.. nangis ..
nak dekat dengan mama nya ..  sampai umah tokmi dia pun asyik nangis2 ..
nangis 1 syawal kot .. hehehee
 
 
 
ini sebahagian anak saudara aku , abang sulong punya anak ...
nampak tak yg berbaju kurung biru 3 orang atas kerusi tu, itu kembar 3 ...
dah besar 5 tahun .....
 

family ...
tak sempat nak pic gambar keluarga besar ... masing2 sibuk ....


biasa 1 syawal, satu 'kewajipan' ibunda buat nasi dagang ... huhu .. saat2 yg paling aku nantikan nak merasa nasi dagang ibu ... sedap sangat2 .... dari aku kecik2 dan sampai lah aku dah punye anak 2, ibu aku masih lg mengekalkan tradisi buat nasi dagang ... saudara mara yg datang umah ibu memang akan makan  .....tapi pic nasi dagang aku lupa nak ambil .. hehe .....


family mertua ....
tak cukup lg ahli keluarga, entah pergi beraya  dimana..
tengok irfan masih nangis2 tu .... huhuu

mertua pulak, kalau 1 syawal menu utama nya mesti satey dan nasi himpitnya ...
huhuu ..... satey umi memang sedap.... sedap... sedap....
saat ni pun aku tertunggu2 nak makan satey mak mertua ......
sewaktu mula2 jadi menantu dan sampai sekarang umi memang akan buat satey untuk raya pertama ....
best kan.................


sebagai simpanan kenangan di hari raya ......




Friday, August 17, 2012

SALAM AIDILFITRI ...



kesempatan sebelum 1 hari lagi kita menyambut syawal
saly mengambil kesempatan
mengucapkan selamat hari raya ailfitri.....
buat teman2 blogger......
dan maaf dipinta andai ada tutur bicara yg kurang menyenangkan sepanjang kita sama2 jadi teman maya ni.... dan moga berkat aidilfitri ni, silaturrrahim yg terjalin berkekalan ....

buat teman2 yg dah mula bercuti... dah sampai ke destinasi .... yg dalam perjalanan ... yg baru jer memulai perjalanan pulang kekampung...
saly ucapkan selamat bercuti lebaran .... hati2 ketika perjalanan... moga selamat sampai di tempat tujuan ......
buat teman yg tak dapat pulang beraya bersama keluarga tersayang...
terutama buat  akak Nur Bijen
jangan sedih2 .... jadikan hati kita seceria syawal .....

oke.....
selamat berhari raya....


Thursday, August 16, 2012

Tapai pulut




hajat di hati nak buat tapai pulut sendiri untuk lebaran nanti.... tercapai juga akhrnya .. yahooo....
gambar kat atas tu, baru jer siap.. bungkus tapai dengan daun pisang jerk.... daun nya malas lah nak cari .... tak kesah lh, asal dapat aku buat sudah .....

daun pisang ... siap dengan gunting dan stapler lg ... malas nak cari lidi .... ini kerja orang yg malasss....:p

bermula tengah hari tadi, aku kukus beras pulut.... cuma setengah kilo je buat.. nak cuba2 ... untuk makan di rumah sendiri jer.. bersama hubby ... hehee..... ibu kata buat esok jumaat elok.. nanti raya sempat lah masak ..
tapi aku buat hari ni jugak ..
pastu malam bermula proses tabur ragi ... pulut dah sejuk.. tak boleh letak ragi jika pulut masih panas nanti tapai jadi merah .. itu kata ibu aku ... kata ibu lagi, kalu masa bungkus tapai ,kita tak boleh bercakap2 ..nanti tapai tak manis... orang dolu2... tapi aku duk pok pek pok pek dengan hubby... huhuuu... ntah ... tak percaya pom.... tapi nanti kita tengok raya nanti tapai aku masak manis ke tidak ... menjadi atau tidak ...... tak sabar rasanya...


pulut yg dah siap di kukus .... dah sejuk pun....


inilah ragi nya .... ibu yg kasi...  tapi separuh jer.. sebab
 hanya nak buat setengah kilo jew ...
ibu dah biasa tiap2 tahun buat ..
tu yg aku nak belajar sangat 'ilmu' nim...



dah aku bungkus dan peram tapai ni.. ...
moga menjadi dan masak syawal nanti ....
fuuuuuuhhhh.....


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



IFTAR penghujung ramadhan ~ bersama family

Sedih rasanya... ramadhan dah nak berlalu .. entah tahun depan kita sempat jumpa atau tidak kan .. tahun ni bersyukur kerna masih berpeluang jumpa ramadhan .... berpeluang merasai nikmat berpuasa ..
oke.. jangan sedih2 ... tak mo gitu ..
semoga untuk tahun2 depan kita semua masih di beri kesempatan bertemu ramadhan ..
amin.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

di penghujung ramadhan ni dah terasa indahnya syawal yg bakal tiba beberapa hari lg ..
dah tentu masing2 sibuk.. ibu2.. kakak2... kawan2.. semua lah ..
dan akhir2 ni aktiviti memasak untuk berbuka pun dah sikit kurang.. banyaknya berbuka diluar..
umah ibu .. emak mertua .. kakak ipar.. kat kedai lagi..
gembira rasa hati bila dapat berbuka dengan saudara terdekat..
masing2 berkumpul.. meriah sangat2....!!

umah kakak ipar memang tiap tahun dia akan panggil semua adik beradik berbuka ...
menu tahun ni nasi ayam .. jumaat minggu kedua berpuasa yg lepas .. mkLong.. itu panggilan dari anak2 aku .. mkLong, best nasi ayam tau ..hehee.. thanks yer ..
tak berkesempatan nak snap gambar ..
jadi sekadar apa yg aku cerita je lah ...

hari khamis lepas pulak .. 9/8/2012....
hubby ajak ibu dan adik aku berbuka di luar.... restoran city seafood.. chabang 3 ..
sebenarnya ada jugak ajak family pulau duyong ..
tapi masing2 berbuka di rumah mak mertua mereka ..jadi cuma ibu dan adik saja ..
takpe lah .. nanti ada rezeki tahun depan pulak ...
,
,



adik 0cu dan ibunda ....
ibunda ...









sekitar majlis berbuka ...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hari ni... khamis...
16/8/12
lagi 2 hari kita kan menyambut lebaran ...
beriftar di luar lagi di restoran yg sama 'city seafood'..


kali ni bersama family mertua dan pekerja en hubby..
dah kebiasaan tiap2 tahun bulan ramadhan, hubby akan ajak pekerjanya berbuka bersama ...
merapatkan silaturahim....






snap gambar ni sebelum masing2 sampai sini...
nanti nak snap waktu berbuka, sape yg nak ambik... masing2 duk makan...
eheee...
ikhwan yg dah tak sabar nak makan...
irfan...


`````````````````````````````````````````````````````````

hurmmmm...
setakat ini saja yg dapat di ambil foto...sob3...
tak berpeluang nak snap beramai2...
apa yg berlaku lepas dari gambar di atas, kami duk makan lah...
berbuka pose ...
hukhukk..


aku suka sangat2 suasana begini ...
indah sangat....
aku abadikan di blog ku untuk tatapan kemudian hari..
nanti saat ini akan ku rindui..
bila rindu.. di sinilah tempat yg akan aku tatap nanti...

selamat tinggal ramadhan..
Insyaallah.... moga kita akan berjumpa lagi di tahun hadapan .....

`````````````````````````````````````````````````````````