Tuesday, July 31, 2012

Ayat seribu Dinar


"sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya) ,nescaya akan diberikannya kelapangan (jalan keluar dari segala perkara yang menyusahkannya) dan diberikannya rezeki yang tidak disangka- sangka.Dan (ingatlah) ,sesiapa yang bertawakal (berserah diri bulat-bulat) kepada Allah ,maka dicukupkan baginya (keperluan untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala yang dikehendaki-Nya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."





Hikmah ayat 1000 Dinar.

sesiapa yang mengamalkan ayat ini insya'Allah akan:
  • memperoleh kemurahan rezeki yang tidak disangka-sangka
  • mendapat jalan keluar dari segala masalah dan kesulitan
  • mendapat perlindungan dari segala musibah dan bala bencana seperti peperangan,kezaliman dan bencana alam
  • Jika berperang, insyaAllah tidak akan cedera atau binasa kecuali telah sampai ajal
  • Allah akan menunaikan segala hajat dan memberi kemudahan dalam setiap urusan.


Amalan:

Ramai yang menghafal ayat ini untuk dibaca dimasa-masa yang sesuai, seperti selepas solat dan berdepan masalah. Sebenarnya, ayat 1000 Dinar adalah sebaik-baik doa untuk segala masalah .. Walaupun begitu banyak doa-doa lain untuk perlindungan diri dari musibah dan ketika  susah. Tetapi tidak ramai yang mampu menghafal banyak doa-doa yang khusus untuk sesuatu tujuan tersebut.
Sewaktu dalam kesusahan dan dalam keadaan darurat, adakalanya kita terlupa apakah doa yang hendak dibaca.yang  sebaik- baiknya ayat 1000 dinar yang mudah dihafal dan dibaca. Ayat seribu dinar merangkumi kesemuanya untuk mendapatkan rezeki yang banyak, melindungi diri dari bala dan musibah serta perlindungan dari syaitan,  jin dan iblis.
Bacalah ayat ini sesudah solat 5 waktu, baca ketika hendak tidur 3 kali .. baca ayat ini ketika hendak keluar rumah sekurang-kurangnya 3 kali...




Thursday, July 26, 2012

sahabat

Hidup ini susah kita nak duga .. kadang kala kita rasa dekat dengan seseorang tu .. tapi sebenarnya jauh .. walaupun kita dapat genggam tangan dia .. belum tentu hati dia kita dapat selami ..
mungkin kita boleh buat dia ketawa tapi kita tidak tahu apa maknanya senyumannya .. 
bila dia menangis , kita sangka kita dapat memujuknya ...
walhal ..... kehadiran kita langsung tak di senangi ......
Rencah dunia , kita takkan tahu siapa kawan dan lawan  sehingga sampai saat kita jatuh tersungkur ......
adakah tangan di hulurkan atau kita di tinggalkan .......................







Tuesday, July 24, 2012

Tok Aji serban



Berkurangan sikit aktiviti aku sejak puasa ni untuk menjenguk blog ..
Lantaran kesibukan.. seperti biasa ,rutin dibulan puasa.
bangun sahur.. sediakan sikit juadah sahur .. siang layan  karenah anak-anak.. dan masa untuk rehat .bila anak tidur , mama nya pun turut tertidur ...lepas dari rehat sekejap ,bangun untuk masak juadah unyuk berbuka puasa pula..

Oke.. back to story ya .. ini kelmarin punye cerita .. rasa nak makan kuih tok aji serban je ..
 tok aji serban ni memang popular di Terengganu.. lagi-lagi kalau dibulan puasa gini..  kuih ni  antara kuih tradisional Terengganu juga ..
Uoools  pernah dengar dan makan tak ..?
Kalau tak silap kuih nya hampir menyerupai dengan seri muka tapi yang ni bukan warna hijau atas tapi warna agak2 coklat gitu.. sebab guna nisan @ gula melaka .... atasnya pula macam sekaya dan dilapisan bawah pula adalah pulut ..
sebenarnya ,aku bukannya pandai sangat pom buat tok aji serban ni.. nak cari dalam internet pun malas .. kalu cari mungkin ada tp resepinya tak sama kan.. .. cuma aku tanya ibu.. sebab ibu memang biasa buat ,biasa lah orang dulu2 memang suka pemanis ni .. kalau korang datang Teganu dan jumpa kuih camni jangan segan2 rasa tau ..berbaloi baloi sedapnya..

Di sini ada sertakan resepi ..ringkas dan senang saja cara membuatnya.. jom tengok resepi..



Bahan:-
Lapisan bawah
  • 2 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan cair
  • secubit garam


Lapisan Atas
  • 1 1/2  cawan santan pekat
  • 1 cawan nisan @ gula melaka (1/2 dari nisan besar, kalau nak lebih manis tambah jer)
  • 5 biji telur - gred A
  • secubit garam
  • daun pandan


Cara2:-

Lapisan bawah
  1. Basuhkan beras pulut dan rendamkan selama 1 jam @ agak kembang..
  2. kemudian, buang air rendaman dan masukkan santan ..
  3. kukus selama 20 minit @ hingga masak
  4. bila dah masak,keluarkan dari kukusan dan mampatkan /tekan2 kan pulut dengan senduk plastik ..

Lapisan atas
  1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk, kacau semua hingga betul2 sebati (daun pandan di carik2 )..
  2. tapiskan dan tuangkan atas pulut yg telah di kukus tadi ..
  3. kemudian kukus semula selama 30 minit @ hingga masak ...
  4. bila sudah masak, tunggu biar betul2 sejuk barulah di potong ..



Saturday, July 21, 2012

permulaan sahur ..!

permulan sahur ...?..
sob...sob.... aku terkejut dah hampir2 azan .. huhu..
bukan tak time jam ,dah set kan masa tu jam 4.30.. tapi entah maca mana.. mungkin salah tekan kot ..
nasib baek sempat makan kurma ,aku sebiji.. hubby sebiji dan air suam jer ..
dah... kira oke dah .... hihihi....
 untuk sahur kedua  dan seterusnya ...
... mintak2 lah tak terjadi lagi 'kejadian' ni ...
............ !!
hari ni.. permulaan pose.. masih tak terasa letih untuk setakat tengah hari ni ...
mungkin petang terasa skit kot ...
dan permulaan pose ni terasa malas lak nak buat kuih muih ....
jawabnya beli kat bazar ramadhan jer lah petang2 karang ...
untuk anak2 mama buat kan nasi goreng putih  dan telur mata lembu jer ....
cukup sedap dah untuk anak2 mama ..
eheheee ......
^__^


Friday, July 20, 2012

sarapan

hari ni last aku buat sarapan pagi  untuk diri, hubby dan anak2 ....
esok kita dah mula pose..
bersemangat betol aku hari ni buat si nasi lemak yg simple simple simple ni ... cuma berlaukkan ikan bilis dan telor .. huwaaaa .... makan jer lah ye hubby ...  aku hias nasi lemak cam super kat kedai ... untuk tempek dalam blog ni ..huhuu ... semangat kan ..kan... yup cuci mata tengok sarapan ku yg xtakmenyelerakan ni.. dan si kerang ni ....eheeee .... ...








kerang ni kesukaan en hubby ...............
bukan setakat abahnya saja.. ikhwan dan irfan pun sama2 duk berebut makan ..
bagaikn tak percaya lak anak2 pun suka kerang..
mamanya pun sama juga ..
memang best kan.. kerang di cicah dengan sos thai..
lagi2 kalo dimakan dengan nasi lemak ..
oke dah  dulu ....

 



Salam Ramadhan



ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna ... agar dapat ku lalui dengan sempurna ..selangkah demi selangkah ..setahun sudah pun berlalu.. masa yang pantas berlalu .. hingga tak terasa ku berada di bulan Ramadhan semula .. puasa satu amalan .. sebagaimana yang di perintah-Nya .. moga dapat ku lenturkan .. nafsu yang selalu membelenggu diri tiada henti -henti ... tak ingin ku biarkan ramadhan berlalu saja ..... Tuhan pimpinlah daku yang lemah .. mengharungi segalanya dengan sabar .. .. Kita memohon pada Tuhan di berikan kekuatan .. ku merayu pada Tuhan di terima segala amalan .... selagkah demi selangkah .... dengan rahmat -Mu oh Tuhan ku ....
ku tempuhi jua .........
,
,
,
,


Bila tiba ramadhan jer .. aku memang suka dengar lagu harapan ramadhan ni ...
hati terasa tenang dan damai ..
syahdu pun ada ..
bersyukur masih di beri peluang oleh Allah bertemu dengan "bulan Ramadhan" lagi ..
moga kita masih di beri kesempatan merasai nikmat ramadhan ..

dan kesempatan ini juga..
aku ingin mengucapkan salam ramadhan
buat teman2 alam maya ni ..
jalinan yg terjalin di alam maya .. tanpa melihat antara satu sama lain..
tapi begitu dekat dan terasa kemesraan kalian ...
selamat berpuasa semua ..
semoga kita sama2 di beri keberkatan ....
amin


Wednesday, July 18, 2012

sekadar suka suki

hai teman2 blogger..
pose dah nak dekat . bole bilang dengan jari dah ni..
bukan dengan jari jer .. ehee. tapi 2 hari lg tau..
ini sekadar suka suki jer laaaaa ...
takde sikit nak nunjuk2 pom,eheee..:p
my blog .. tulisan hati  .. catatan tentang kehidupan dan segalanya lah..
,
,
,
dah..
nak citer lak ni...
perjalanan menuju ke Kuantan..
tengok lah meter kat bawah ni...
 150 km/j..!!
tu pun mula2 190 km/j.. oleh kerana snap ni lembab ..
kecut juga perut aku di buatnya..
tapi tak terasa sangat gegarnya  kan maklumlah guna lebuhraya pantai timur yg baru tuu..
yg belum siap sepenuhnya ..
jalan pun oke sangat2 ...
tapi AWAS ...
jangan tiru super encik abang aku ..!!!
heheee... dia takpe orang lelaki kira dah biasa  tapi takut jugak..
kalo aku yg pandu agaknya cuma sampai 90 km/j jer kot2 ..
aku meme penakut..!!bawak 80 pun dah ketar2..





Lebuhraya Pantai Timur







yup nampak gambar kat bawah nimm
,
,
Bukit Gambang Water Park
Kuantan....

inilah destinasi yg sebenar- benarnya tau ...
tapi dek kerana di landa sikit masalah yang terpaksa ku rahsiakan disni... wah wahh... main rahsia2 lak..
ekekee takde lah ....
ooooohh... kempunan aku nak gi sana .. Bukit Gambang... kau nantilah kedatangan rombongan meminang   family aku kesana .. sikit masa nanti... :(




dah tuu.. oleh kerana dah terlajak ada di Kuantan.. tak kan nak pusing balik teruss kot... apalah ko ni !! jalan2 jer lah .. destinasi pertama pegi kat bandar kuantan .. aku pun teruss rehat di kawasan sekitarnya. entah nama apa ntahh.. sambil tu tak lupe lah ambik gambar kenangan posing maut sokmo ehhhh.. mana ada lah ... meme kite ni suke begambo.. tapi tak pandai berposing2 pom.. yupp tengok gambo kat bawah ni..
,
,
,










pastu pusing2 di Berjaya Megamall ...


tekstil Nagoya
Tekstil Nagoya pun ada .. aku pun sempat jugak beli belah kain pasang dalam nagoya ni..
huhuu .. murah2 ..


encik abang sempat lagi duk main game kat dalam megamall ni.. yg sebelah tu member dia .. dengan anak masing2 ..


irfan sedang bawak awek .. huhu.. si Qisha ..


peeachhhh








menyusul pula ke East Coast Mall ...


ni duk bergambo kat parking di bumbung paling ats sekali ...

bersama dengan teman tapi mesra ..ehee..
wife pada member en hubby..
dan juga teman blogger  maa- seharum mawar


anak2 kami ...

lepas tu ... teruss pulang ke Kuala Terengganu ...
Negeri bersebelahan saja ..

oke dahhh ...

wassalam


Tuesday, July 17, 2012

Duit kertas baru ....

Duit kertas baru
RM 1, 5, 10, 20 & 100 ..
cuma dari google jer ni ...

Hari ni duit kita dah bertukar ganti lagi ..
 ...mula di edarkan hari ni.. dan nampak 'cute..' dari duit sebelum nim..
Bila lawa rasa sayang lak nak guna .. eheee .. bila sayang lak kita akan berjimat cermat ...
Dengan ini akan dapat memupuk sikap berjimat cermat di kalangan rakyat kita juga ... betoi tak ..?
hehehe .. saja2 je ler...

RM 1
RM 10

RM 5




tengok duit kertas RM20 

kenangan..
ini duit RM20 yg lama ...
depan belakang ..
masih kah korang semua ingat pada RM20 ni ..


RM 20 kembali lagi .....

RM 20 baru..
kembali lg menggamit nostalgia lama!
Lawa kan ..

dulu2 sempat jugak aku pegang duit RM20 ni .. warnanya coklat .. rasa sayang sangat2 bila dapat duit ni dulu ..



RM 50
RM 100


Hari raya nanti bole lah pakai duit raya baru niih...beraneka warna .. buwat angpau ..!..:)




" Puan P "




keajaiban susu ibu yang bermanfaat buat anak-anak kita......

tengok gambar yg aku letak kat atas tuh ...
Dari info2 yg pernah aku dengar bila kita menyusu sepenuhnya kita dapat begitu banyak kebaikan .. buat anak juga si ibu .. aku pun breastfeeding sepenuhnya ..tanpa mengepam .. sekarang irfan dah pun 1 tahun 5 bulan .. masih lagi menyusu.. tapi apa yang aku suka sepanjang tempoh abis berpantang ni dan sampai skarang aku belum datang ... ' puan P' ....sob3...!
kenapa aku suka...?? sebab sambil tu aku dapat merancang .. kiranya 'perancang semulajadi' .. huhu .. bukan tak nak 'baby' lagi .. tapi ..yg ni pun masih kecik.. cian dia .. nak kasih sayang sepenuhnya dari mama .. bukan tak pernah check upt pregnant ke tak ... pernah ..
tapi........citer lain lak sekarang ... minit lain lak ,,oke .. yg paling terkejut dan sebalnya hati aku... tetiba jer sekarang aku dah di datangi 'puan P' ... hukhuk .. dah hampir nak pose dah .. nak wat cam ne .. terima je ler ..

kalo cakap bab pregnant lak.. hehe.. terasa lak nak 'planning'  children lak .. ketiga   fuhhh.. bole ke tuu.. gatai tak dengar..? eheheee..  .. mengarut ko yer saly..! si irfan tak mau 'adik2' lagi ler ...
oke .. dah2 ler tuuuu ...!!


Saturday, July 14, 2012

HERNIA mampu ancam nyawa ..!

14/7/2012


Hernia atau istilah biasa orang panggil angin pasang / uluran.. ku tahu, rupanya ukuran tu adalah hernia juga .. 
cakap pasal hernia ni , 
Anakanda sulong (ikhwan haiqal) pernah mengalami sakit hernia .. Masa sebelom anak di sahkan hernia , aku tak tahu langsung pun apa itu hernia .. hingga lah anak sendiri sakit, baru ku tahu.. itu rupanya hernia .. aku pun tak sangka sama sekali.. Mai aku nak imbas sikit, bagaimana mula- mula anak tersayang di sahkan hernia :

Oke .. permulaannya ..
Masa dalam pantang tu aku tak perasan pun ikhwan ada tanda2 tak normal pada 'bebird' dia .. sebab tengok pun macan takde papepun.. bila masuk umurnya 40 hari , lepas je memandikan dia, tetiba mama tengok macam merah berkilat sikit di atas ari2 nya.. macam ade sedikit benjolan kecil .. ingat digigit nyamuk je kot kan ,  jadi aku cuma sapu2 ubat biasa . Oke lepas dari hari tu, semakin hati tengok seperti semakin besar je dia punya bengkak tu .. makin berkilat dan merah plak tu .. haish.. hati makin gelisah dibuatnya .. dan lepas satu hari tu ttiba mama tengok benjolan tu seakan turun  kebawah dan kantungnya tu jadi besar sebelah je.. ke aku salah tengok. Aduhai .. 

Perasaan aku tak keruan. kenapa ni dik  .. sakit apa diaa ..?..hati mama jadi sedih, takut...patut laa  sebelom ni ikhwan selalu jer menangis- nangis .. macam tak selesa ... kadang tu nangis2 sampai tak tau dah mama nk buat apa.. ingat kan dah memang dia suka nangis .. 
Oke .. lepas tahu tu ,aku dan abahnya ikhwan pergi rujuk pada klinik swasta yg berdekatan sini.. di klinik iman 
Periksa punya periksa ... .Kemudian doktor jelaskan yg kemungkinan   ikhwan sakit Hernia ..Aku pun terkejut .. apa tu hernia..? masa tu aku tak berapa faham sangat ...doktor pun menerangkan , hernia adalah angin pasang atau uluran 
baru lah akhirnya aku faham .. doktor kata, hernia pun kebiasaan budak budak boleh kena .. 
Kesian anakanda aku .kecik2 dah kena ..baby lak tu ..
Kemudian kata doktor , kena rujuk hospital sebab doktor pun takde ubat nak bagi , biasanya ia kena buat pembedahan .. 
what ,.? Pembedahan .... !!! Sob sobs..... 
doktor pun buat surat untuk refer ke hospital ..sebab hernia ikhwan dah makin besar bengkaknya ... jadi kata doktor tak boleh tunggu lama2 kan bimbang akan saluran usus dia ..
Kesan dari hernia tu , ikhwan selalu jer tak sihat dan demam2 ..hari2 mama selalu lah gelisah .. begini rupanya perasaan seorang ibu . Ya Allah , tabahkan hati ini ..

Tiba tarikh yg diberi .. pergi lah aku membawa adik ikhwan kehospital dengan ditemani en.abang dan umi (ibu mertua )
Di hospital , doktor membuat pemeriksaan  dan katanya dah tak boleh tangguh lama2 lagi , doktor pakar pun buat satu tarikh appointment  untuk jalani pembedahan .... dia bagi tarikh yg sesuai ..sebab hanya itu satu2nya cara untuk hernia .. jalani pembedahan .. tak sanggup nak dengar masa tu ...
tarikh operate doktor bagi bila umur ikhwan 5 bulan ..

Tunggu punya tunggu, akhirnya tiba lah tarikh tu..Pagi pagi dah bawa ikhwan masuk wad .. tak sedap hati, camne nak operate, ikhwan tetiba jer demam ..memang  selalu  lah dia tak sihat. Dia akan demam secara tiba tiba.
Oke , masa pagi tu Bile di periksa doktor.. ambik suhu.. doktor kata ikhwan demam.. jadi operate terpaksa di batalkan .. dia nak bila pbedahan tu anak betol2 sihat .. selsema pun dia takkan buat .. jadi dibatalkan dan Doktor beri tarikh baru mengikut kekosongan bilik bedah ..tarikh baru ikhwan bila dia masuk  7 bulan pula ...Takpe lah.. bertabah lah wahai hati ..

tunggu 7 bulan dulu .. sampai lah tarikh yg dijanjikan , 1hb 3 .. Bila sampai tarikh operate yg kedua ni alhamdulillah ikhwan sihat dan tak demam  ..Pergi masuk wad.., jadi, esok nya  operate jam 8 pagi .. 
8 pagi .... anakanda tersayang di masukkan kebilik bedah .. Alahai sedihnya hati hanya Allah yg tahu ,sedih sangat tengok dia waktu tu ..dalam hati mama cuma mampu   berdoa untuk segala kesembuhan dan keselamatan semasa pembedahan nanti ..Insya Allah .. selamat kamu duhai anak ..dalam hati mama juga berbisik" maafkan mama sayang.. sayang terpaksa lalui semua ni untuk sihat ..apa silap mama sewaktu mengandungkan adik. atas pemakananke apa ke ...sampaikan adik terpaksa menanggung derita itu ....mungkin ini semua ujian dari Tuhan atas hambanya .. "




ikhwan 7 bulan

Hari operate .. 2/3/2009

Lepas dari operate
.. masih lemah.. ikhwan nangis2 nak susu tp terpaksa berpuasa dulu 4 jam.. 



selepas dari pembedahan

Doktor minta ibu hantarkan sendiri anak ke dewan bedah.. siap dengan pakaian khasnya.. ikhwan asyik menangis nangis., kesian sangat .. sampai sana , doktor suruh aku cium dia puas puas.. peluk dia..  masa ni aku tak tahan sangat..laju jer mengalir air mata ni .. aku cium2..peluk2.. ikhwan nangis sekuat hati  bila cuba di ambil doktor.. terus doktor letak kan dia atas bad bedah .. aku tengok doktor pekup kan seluruh mulut dan hidung ikhwan dengan alat biusnya .. sedih nyaa ya Allah.. dalam nanges nanges ikhwan senyap akhirnya ... sudah tak sedarkan diri.. makin laju jer air mata ini .. doktor suruh aku tunggu di luar ..


"Ya Allah ... kau lindungi lah anak ku di bawah kasih rahmatMu.."

Alhamdulillah ...
sejam dari tu pembedahan selesai akhirnya..
Ikhwan pun dah sedar ..
Alhamdulillah .. terima kasih atas kesembuhan anak ku ini ..


dan ...
Alhamdulillah .. sampai sekarang ikhwan masih sihat selepas dari pembedahan hernia tu .. syukur alhamdulillah ....syukur ya allah .. dan sekarang dia dah pun 4 tahun ..cuma dia terlalu kerap sembelit .. kiranya kalau makan banyak buah2 jadi oke laa ...mama doakan semoga kesihatan anak mama tersayang ni berpanjangan selamanya ..amin..dan kalau nak tahu tentang hernia ... infonya ada di bawah ... jom sama2 baca ..!!
,
,
,

HERNIA

Masih ramai yg tidak begitu mengetahui secara mendalam mengenai Hernia .Sekalipun ia lebih banyak dihidapi lelaki dewasa tetapi hernia juga boleh terjadi dikalangan kanak2.Dikalangan masyarakat kita ia lebih sinonim sebagai angin pasang atau uluran .Hernia diambil dari perkataan latin, hernias yg membawa maksud penonjolan keluar organ atau tisu atau isi sesuatu rongga melalui bukaan otot yg lemah pada bahagian abdoman.Dinding rongga yg lemah itu membentuk satu kantung dengan pintu berupa cincin.Gangguan ini sering terjadi dikawasan perut seperti usu kecil, usus besar atau lapisan lemak yg menyelaputi kedua-dua usu ini..
Antara jenis hernia yg popular seperti hernia inguinal (pada celah kelangkang dan paling kerap dijumpai) .. Hernia umbilikal (pada pusat, paling iasa dikalangan kanak-kanak)  dan Hernia selepas pembedahan  ..(kekuatan otot2 lazimnya tidak seratus peratus kembali seperti asal)
Lebih ramai lelaki yg mengalami hernia inguinal berbanding wanita disebabkan oleh proses perkembanganalat reproduksi mereka yg berbeza. Pada janin lelaki ,testis (buah zakar) turun dari rongga perut menuju kantung kemaluan pada bulan ketujuh atau kelapan kehamilan.Lubang yg berupa saluran itu akan tertutup menjelang kelahiran atau sebelum sianak mencapai usia setahun. ketika dewasa kawasan itu kawasan itu boleh menjadi titik lemah yg berpotensi mengalami hernia. Penonjolan terjadi kerana adanya kelemahan pada otot dinding perut. Keadaan menjadi lebih parah apabila ada dorongan akibat peningkatan tekanan di dalam rongga perut.. misalnya akibat meneran ketika buang air, batuk-batuk atau mengangkat bebanan berat..
Lazimnya hernia pada orang dewasa terjadi pada usia lanjut bila organ dan jaringan tubuh mengalami proses kemerosotan.. sejarah keluarga, pernah mengalami hernia, tabiat merokok, kehamilan, sembelit teruk, bayi dilahirkan pramatang, ubat- ubatan tertentu dan penyakit diabetes juga merupakan sebahagian risiko hernia.. Jika seseorang pernah menghidap hernia pada bahagian kiri, risiko untuk mengalaminya sebelah kanan juga adalah tinggi.. Pesakit hernia yg selamat di bedah boleh mengalami kes berulang dalam masa beberapa bulan ke setahun.. Namun ,apabila hernia berulang setelah dua tahun atau lebih, kelemahan yg berlaku mungkin telah berkembang kepada inkarserat atau tercekik ..(dimana bahagian usus berkenaan terjerut, bengkak dan tidak dapat di tarik kembali).. bagi mencegahnya daripada berulang, pesakit perlu menghindari perkara-perkara yg dapat meningkatkan tekanan didalam rongga perut.. misalnya berhenti meroko, jika sukar membuang air besar,segera berubat dan elakkan meneran.. bertukarlah kepada kerja- kerja yg lebih ringan dan menurunkan berat badannya.. kesimpulannya, pesakit perlu mendapatkan rawatan segera untuk mengelakkan komplikasi, jangan mengurut hernia kerana ia adalah berbahaya.. tekanan keatas hernia boleh menyebabkan organ- organ berkenaan pecah, boleh menyebabkan jangkitan kuman dan membawa maut ..!

sumber: mingguan wanita


Wednesday, July 11, 2012

Donut Ball



Donut Ball ...
yg sebenarnya aku dah tk sabar sangat2 nk buat si donut ni ..
semenjak tengok satu resepi donut ball ni dari rakan blog ..  Norzie Hany   .
eheee ... norzie .. saly mohon share disini juga yer ..
sebagai rujukan di lain masa ...
 petang tadi buat, so... donut sedikit tak menjadi bulatnya .. tak bulat molek .. tak santekkk  seperti yg Norzie Hany punyer .. muahaaa ...!
tapi tk apa2 lah ..
rasanya ...........
memang sedap sangat2 .. tertarik dengan resepi nya yg ada letak ovallette .. tak pernah lagi tengok resepi donut letak ovallette .. sungguh, memang lembut dan gebu .. penyediannya yg simple dan mudah .. masa pun tak lama .. nk buat camno.. ada anak kecil segalanya kalo boleh nak cepat jer ...
terima kasih tuan punye resepi ya ..
suka sangat2 dengan donut ball ni ...
anak2 pun suka .. sekejap jer dah abis ngapp nye .. hehe

oke .. aku pun share jugak resepi nya disini ...
yup .. jom tengok ..





Donut Ball
Resepi : Norzie Hany


bahan:-
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 1/2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 1/2 sudu besar yis mauripan + 1/4 cawan  air suam (direndam hingga berbuih)
  • 1 sudu kecil ovallette
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 1 sudu besar marjerin
  • 1/3 cawan air  @ susu segar (jika guna susu segar tak perlu letak susu tepung)
  • gula untuk saduran


Cara2:-
  1. Kisar semua bahan kecuali tepung gandum, ovallette, yis dan gula saduran ... kisar hingga sebati ..
  2. Didalam bekas yg agak besar ,ayakkan tepung dan buatkan lubang di tengah- tengahnya ..Tuangkan bahan2 yg di kisar tadi .. masukkan juga yis dan ovallette ..uli hingga menjadi doh ... jika adunan terlebih lembik, bolehlah di tambah sedikit tepung .
  3. Bahagikan doh kepada 20- 22 bahagian dan bentukkan seperti bebola.. gunakan sedikit tepung untuk membentuknya (sekiranya doh melekat ditangan) ... susunkan di atas dulang yg disapu sedikit minyak atau di taburkan tepung .. kemudian rehatkan sebentar selama 10 minit atau ikut suka ..
  4. sediakan minyak untuk menggoreng ..apabila sudah cukup panas, gorenglah donut tadi hingga keperangan ..toskan .
  5. sadurkan dengan gula icing @ gula halus atau hiaskan dengan toping kesukaan anda ..
  6. dah siap ....




Sunday, July 8, 2012

jalan2 .. Kedah Darul Aman ......

peeeacc....
6/7/2012
hari ni bertolak ke kedah .. opps.. bukan saja2 gi makan angin tau.. tapi nak melawat saudara sebelah en.abang yang sedang sakit tenat di sana ..di Alor Star....  adik kepada nenek abang .. sedih jugak, mereka dah lama tak jumpa, kata nenek dah hampir 7 tahun ..
berkesempatan itu juga aku pun nak jugak gi sana.. tengok suasana di negeri orang ...

malas rasanya nak celoteh panjang ... so... biar gambar2 semua ni yg 'menceritakan segalanya' ....
huk hukk



sebelum bertolak .. jam 8 pagi .. sempat lagi bergambar.. dasar suka bergambar..!!!


irfan .............. mula2 perjalanan dah tido ...




tempat pertama berhenti rehat .. gunung Reng Batu Melintang .. di kelantan.. seram sejuk jugak aku tengok tempat ni .. tapi cantik ..



yup ... baca lah asal- usulnya ...
entah logik atau tidak ...
entah lerrr!




bukan kita orang duk rehat lam gua ni, tapi kat kawasan yg sewaktu dengannya laa.. eheeee


si irfan dan ikhwan .. duk sembang2 apa tu cayang..!


Rafiq & ikhwan .. sepupu yg sama2 membesar


amboiii .....3 teruna ni .. duk bincang ape tuuu..??











ehhh... kawasan sini pun ada taman permainan tempat budak2 main ...!!


apa tingok2 .....?


inilah .... "family" hamba ...........








berhenti rehat dan makan di puncak bukit banjaran Titiwangsa













Kedah negeri  jelapang padi ...
aku suka sangat2 tengok sawah padi di sini ....terbentang luas di kiri kanan jalan... sungguh indah pemandangan ,,,,,,


ahrggg.... sampai jugak kami di negeri ' kedah Darul Aman ....'
bila tiba hari dah malam ....


Terus jer menuju ke Alor Star ... Hospital Sultanah Bahiyah











Rehat dan makan2 di cafe hospital ini saja .....




















ohh.... my biras .....


Irfan bersama dengan sepupunya Amir Hamzah ..............


Hotel penginapan ...
Hotel Grand Jubilee
cuma di hotel ini yg punya bilik kosong ... hotel2 di sekitarnya semua dah penuh .. tak kesah lah ... asal ada tempat untuk tidur .. huhu ... letih sangat2 ..... check in hotel jam 11.30 malam ..... aduh ... lewat sangat2 ....





anak2 pun dah keletihan sangat2 ....


hari kedua ...7/7/2012
hari kami semua bersiap2 jalan -jalan dan bertolak pulang ....



en.abang bersama umi nya ..........




sebelum bertolak pulang ... sempat singgah di Pekan Rabu, di Alor Star ni ...


















Amir Hamzah & sepupunya..... Raudhah ...








kalau di kedah ni yg popular dan sedapnya di pekan rabu ni sos cicah buah ni ... huhh memang sedap ...!



kuih ini kata orang yg jual kat pekan rabu, kuih orang2 Kedah .... tapi aku dah lupa apa nama kuih yg di beritahunya ....

ini isi yg didalam nya kuih tuu



menara Alor star, kedah
tak merasa jugak nak naik menara 'yg tersergam'  ni ....
,
,
,
,
,



bertolak balik jam 10.30 pagi .... huhh ... tak puas rasanya .. masa tidak mengizinkan untuk berlama-lama di Kedah .. sob.. sob.. sobbb.... !
tengok gambar di bawah ni ....
.
.
.



inilah satu2 nya tempat yang ingin aku pergi sangat2 ..... sedih tak berpeluang ke sana ....
ohhh  Pulau Langkawi.... tunggu lah kedatangan hamba kesana suatu hari nanti ...!!!!!

,
,
,
,
,





saja singgah2 di sini......


inilah satu2 nya kesukaan aku dan en.abang .... kacang gajus .....





di Rantau Panjang ni barang2 semuanya murah2 ... huh rugi rasanya kalau tak 'menghabiskan duit...'
hehee...... ini kali kedua sampai sini ....



yang ni memang se "mesti"......:) nyerr




oke.... dahhhh .....
bertolak untuk pulang lak .....
sampai rumah jam 12.30 malam ... huhuu ....
pasai lambat hahh ...?
berhenti rehat... solat.... makan2 ....

sampai jer terusssss zzzZZzzzzz .....