Friday, June 29, 2012

sama tak serupa







taraaaa...
sama tapi tak serupa ....
bukan kembar erk ...!
eheee.... masa ni dua2 umur 1 tahun 1 bulan ..
bila baju si abang di pakai pula adiknya ..
lucu pulak bila imbas semula memory bab baju abang adik ni....
pabila dua- dua hero ... cam ni laaa
tapi, pakai- pakai jugak baju abang
yang baru adik punya tetap mama belikan ..
nanti tak aci la kan...
cian siadik, cuma pakai baju abang yg sedia ada ...
hehee



Sunday, June 24, 2012

kek marble yang simple ..


selamat pg ..
 dah berpagi- pagi lagi aku buat si marble ni ..
ikhwan pula baru je mula sekolah hari ni .. dah cuti 4 minggu ..
jadi dek masa terluang pagi ada ler aku buat sikit ..
nanti sekejap lagi nak masak untuk makan tengah hari lak ..
irfan tak banyak karenah pagi ni.. asyik duk main mainan jer ..
sesekali jer merengek nak susu .. tapi nampak boring je muka irfan bila takde abang nya ..
biasanya waktu- waktu begini irfan selalu jer nanges sebab kena usik di abangnya ... 
saja buat kek simple ni .. untuk ikhwan dan irfan yang memang suka kek ..
pastu aku nak abadikan kat sini lak ..
untuk rujukan di kenudian hari ...
yup .. layan resepi ..!



kek marble simple
corak marble ku yg kurang menjadi....



bahan:-
  • 1 1/2 cawan gula halus
  • 1 1/2 cawan mentega
  • 3 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 5 biji telur
  • sedikit esen vanila
  • sedikit bancuhan susu tepung (tak letak pun tkpe)
  • warna ikut suka (aku guna 3 warna)

cara-cara
  1. pukul mentega dengan gula hingga kembang dan gebu
  2. masukkan sebiji demi sebiji telur dan pukul lagi
  3. masukkan tepung gandum dan baking powder yang telah diayak.. masukkan pula esen vanila.
  4. bahagikan kepada 3 bahagian untuk 3 warna... tuangkan setiap adunan kedalam loyang yang sesuai secara berselang seli ...
  5. bakar selama 45 -60 minit ...







Friday, June 22, 2012

ohh .... raja buah..!!!!



tengok buah durian kat atas tuuuu .......!
haaa..... buah ini lah yg buat aku angau2 nak makan ...
sekian lama aku pendam nak makan .. baru sebentar tadi aku dapat merasa ... huh ...
lama betol aku tak merasa si raja buah ni .. manakan tidaknya, bila ingin nak beli jer.. macam2 .. anak demam lah ... selsema .. makan ubat ... bila baik ... mama nya plak ..........
dah tu bersambung pulak ke en hubby ...
hari ni elok jer semua dalam sihat ... so ..apalagi tak lepas peluang beli durian ...
walau dapat 2 bijik jadi lerr .... satu kilo rm8 ...
 dah pilih2lak tu  jadi 3 kilo .... rm25 ...dapat 3 biji ..  bagi mertua 1 biji ..
dah mertua tak moo banyak2 .. ehee ..




isinya ni laa yg buat aku geram ... rasa yg manis berlemak ...
nak buat santan durian tak jadik..
tak tahan tengok isi gitu abis 2 biji sekaligus ..
huhuu


amboi saly .... sampai biji durian ko nak tunjuk ...!
kakakakaaa
simpan sebagai kenangan .....!
......................................................................................................
elok2 hari jumaat ni, seperti biasa lah hari minggu pergi keluar jalan petang2 ..
tadi mula2 tu singgah di pasar malam di tanjung, kat padang shah bandar ...
 pastu lalu kat pasar kedai payang ... oooo.. terliur tengok deretan buah2 durian nim ...
tapi tak dapat nak berhenti sibuk sangat ...so .. terus je pergi kat pasar cabang tiga ...
 terus beli jer la durian ni .....


ikhwan dan irfan lak mula2 rasa tu macam2 reaksi muka tak suka dengan rasa durian .. irfan lak pertama kali merasa ...mula2 tak moo ...dah tu suka lak ...


 irfan ..mula2 nangis tak moo



pastu elok2 saja makan sendiri...



ikhwan memang suka bersuap .. huk huk





Thursday, June 21, 2012

Istimewa wanita..!

Tahukah... betapa istimewanya wanita..?
Banyak wanita menyatakan bahawa susahnya menjadi seorang wanita:-


---> Wanita auratnya lebih susah di jaga dibanding lelaki.

---> Wanita perlu minta izin dari suami apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

---> Wanita saksinya [apabila menjadi saksi] kurang berbanding lelaki.

---> Wanita menerima warisan kurang sedikit daripada lelaki.

---> Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

---> Wanita wajib taat kepada suaminya, sementara suami tak perlu taat pada isterinya.

---> Talak terletak ditangan suami dan bukan isteri.

---> Wanita kurang dalam beribadat kerana adanya masalah haid dan nifas dan lain-lain.




Tetapi ......
Pernahkah kita lihat kenyataannya..?


---> Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti itulah intan permata yang sama bandingannya dengan seorang wanita.
---> Wanita perlu taat kepada suami, tetapi tahukah lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama daripada bapanya.?

---> Wanita menerima warisan kurang sedikit daripada lelaki, tetapi tahukah bahawa harta itu akan menjadi miliknya.. kerana suami apabila menerima warisan ia wajib juga menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anaknya.?

---> Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan  anak, tetapi tahukah bahawa setiap saat dia di doakan oleh segala  makhluk, malaikat dan seluruh makhluk Allah dimuka bumi ini , dan tahukah jika ia meninggal kerana melahirkan adalah syahid dan syurga menantinya.
Diakhirat kelak seorang lelaki akan di pertanggungjawabkan terhadap 4 wanita, iaitu: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya..
Bagi seorang wanita pula tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 lelaki, iaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

---> Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu mana saja yang disukainya cukup dengan 4 syarat iaitu : solat 5 waktu, puasa di bulan ramadhan, taat kepada suaminya dan  menjaga kehormatannya..

---> Seorang lelaki wajib berjihad di jalan Allah, sementara bagi wanita jika taat kepada suami serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah swt, maka ia akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad di jalan Allah tanpa perlu mengangkat senjata.



Madah cinta buat anak mama .. part II

madah cinta ini mama coretkan khas buat putera mama yg ke-2 .. Ilham Irfan ..Biarpun agak terlewat juga mama catatkan .. sama seperti abang sayang, Ikhwan Haiqal .. tapi mama ingin juga buat nota ini sebagai 'kenangan' antara kita ... kenangan sayang dalam hidup mama ... the precious 40weeks of my life ..!

......................................................................................................


sayang mama,
sebelum hadirnya sayang dalam hidup mama, sayang sudah punya abang .. kala itu ,abang sayang lah pelita hati mama .. pengarang jantung mama ..
sebelum hadirnya sayang juga .. mama sebenarnya terlalu ingin memberi abang sayang itu seorang peneman.. seorang adik .. fikir mama tentu seronok membayangkan kalian berdua .... mama seorang yang suka berangan- angan tau .. ehee ....

sebelum kehadiran sayang dalam hidup mama juga .. mama sudah 2 kali keguguran .. abang- abang sayang cuma hadir di rahim mama hanya 3 bulan lebih .. rahim mama tak cukup kuat .. entah apa silap mama .. waktu tu, mama selalu dalam kesedihan memikirkan apa entah abang sayang akan punya adik ... terlalu sukar mama lalui semua itu ... tapi abah sayang selalu memberi kata-kata membina buat mama .. mama bangkit semula ..


sayang mama ....
suatu hari tu mama ada mengalami demam dan batuk-batuk .. melarat sangat .. sampai satu saat tu telinga mama rasa berdengung .. tak selesa .. akhirnya mama ke klinik .. doktor cuma bagi ubat ...
tapi bila dah hampir2 sembuh ,mama baru tersedar yang period mama dah terlewat hampir 2 minggu .. tetiba perasaan mama ada rasa lain macam .. mungkinkah mama mangandung..? aaah.. mungkin itu cuma kata hati mama .. abah yang tak sabar akhirnya pregnancy test  dibeli oleh abah .. bila mama uji ..alhamdulillah .. mama positif mengandung .. menitis airmata mama ..akhirnya sekali lagi mama mengandung ... yang mama kandung adalah kamu sayang ....

tanpa berlengah mama terus ke klinik wan saleha .... sebab doktor klinik itu yang selalu merawat mama dan pesanannya jika tahu pregnant jer terus datang klinik nya untuk rawatan dan bekalan ubat... mama mengalami masalah bila pregnant rahim tak kuat dan peranakan jatuh ... sebab itu mama senang keguguran ...
umur sayang waktu tu baru saja 6 minggu ... tapi mama dah terpaksa sangat makan berbagai jenis ubat ..

mengandungkan sayang, mama terlalu berhati- hati .. banyak mama rehat .. abang sayang waktu tu dah nak masuk 2 tahun.. senang dah nak menjaga dia ..jadi banyak tugas mama di ambil oleh abah sayang ..

kalau sayang nak tahu, 2 minggu sekali mama ke klinik .. doktor wan saleha tu betul- betul menjaga kandungan mama .. jadi mama rasa punya harapan cerah untuk sayang .. masuk kandungan mama 10 minggu mama mula alami alahan .. makan apa pun tak kena .. loya .. selalu letih ..nak masak pun tak larat ..sama seperti mama mengandungkan abang sayang dulu ... kata orang tua, kalau mengandungkan anak perempuan ,alahan memang teruk .. tapi mama mengandung semuanya alahan yang sama .. tapi dapat lelaki ..eheee...

alhamdulilah .. sayang dah masuk 16 minggu, bermakna mama dah hampir selamat dari ' masalah keguguran'.. jadi, mama pun dah mula berhenti makan ubat klinik  tu .. mama pun  daftar di klinik desa yang berhampiran .. genap sayang 4 bulan barulah mama daftar kehamilan .. terpaksa mama tahan telinga mama ni dengar bebelan si jururawat sebab lambat sangat mama daftar ... hehe...
bila jururawat tengok mama dah banyak kes gugur jadi mama di suruhnya ke hospital ke pakar O&G ... bermulalah episod mama yang sentiasa ulang alik hospital pakar O&G tu ...abang sayang pula selalu ditinggalkan  pada tokmi dan kadang- kadang hantar pada nenek sayang ....


masa ni hari raya ... yang sebenarnya waktu ni mama gembira sangat .. pertama kali mama mengandung masa 'hari raya' .. sayang pun turut beraya tau ..tapi dalam rahim mama ... umur kamu baru 4 bulan lebih .. happy sangat nampak wajah mama kan sayang..?

sayang mama ...
kalau sayang tahu, mama teruja sangat mengandungkan sayang .. seperti mama rasa kan baru pertama kali... sama sewaktu mama mengandungkan abang sayang .. mama dah mula rasa tendangan pertama sayang , masa tu umur sayang 18 minggu.. sekali lagi mama rasakan betapa nikmat dan besarnya kuasa tuhan .. kejadian indah yang mama alami sendiri ...
masa tu mama dah kembali aktif dan alahan makin berkurang ..
yang istimewanya , aidilfitri mama sedang mengandungkan sayang .. perut mama sikit saja kelihatan .. tapi mama suka sangat waktu berjalan beraya kerumah saudara mara sama- sama membawa sayang  ....
bila usia sayang dah 6 bulan .. mama pergi lagi appoinment O&G .. kali ni kena nak scan lagi .. wah tak sabar betul mama rasakan .. kalau sayang nak tahu .. mama sebenarnya terlalu mengharapkan yang sayang adalah perempuan .. entah .. mama ingin nak tengok bagaimana wajah anak perempuan mama . ehee .. dan masa scan di O&G tu .. doktor kata kandungan mama dah sihat dan kuat .. yang mama jadi teruja sangat bila doktor tu kata mama 'mungkin' dapat baby girl .. 0ooo..  betul entah tidak .. mama kurang yakin .. walaupun mama memang terlalu mengharapkan, tapi jauh di naluri hati mama rasakan yang mama kandung sayang adalah baby 'boy' sama ngan  abang sayang ... mama tidak kisah .. yang mama harapkan anak mama sihat dan sempurna ....  itu adalah terakhir mama ke O&G ...


sayang ...
hari-hari mama lalui sungguh indah sangat- sangat ... mama sangat suka bila masa keluar berjalan-jalan dengan abah dan abang sayang , sayang pun turut ada... dalam rahim mama... ! perut mama yang dah kelihatan .. jadi mama jadi  'bangga'  berpimpin tangan dengan abang sayang sambil membawa perut .. hati dah tidak sabar nak lihat sayang .... nak jalan- jalan dengan sayang dan abang sayang ....

mengandungkan sayang , mama tak idamkan apa- apa .. semuanya mama makan ..tidak cerewet ... asalkan ia membawa kebaikan buat sayang dan mama, mama akan makan .. tapi satu saja, mama tak boleh nak minum susu .. entah.. nak tengok susu pun dah rasa lain ..
sayang ... hari- hari mama rasakan tendangan kaki kecil sayang .. mama selalu tertunggu -tunggu .. aktif juga anak mama ni .. tendangan kaki sayang penghibur hati mama kala itu .. sampaikan mama tertunggu- tunggu ..! terkadang tersenyum sendirian ...


sayang ,
kalau sayang nak tahu ...
mengandungkan sayang mama memang aktif .. selalu saja jalan- jalan dengan abang sayang ,naik bas kayu .. makan- makan ... temani abang sayang bermain .... tapi abah sibuk bekerja ... mama di temani sama mak su sayang ... maksu lah yang paling setia temani mama ... bila usia sayang dah penghujung 7 bulan , mama rasa teringin nak beli barang- barang 'kegunaan' sayang bila sayang lahir nanti ...  mama jadi teruja .. tak kisah lah sayang girl atau boy ....

tapi ada kisah yang lucunya.. sebelum mama pergi beli belah .. mama singgah di klinik swasta dulu untuk ujian imbas nak tahu sayang ni girl atau boy ....
dup dap.. dup dap ..... bila di scan maka mama di beritakan akan dapat boy lagi .. jelas sangat- sangat...eheee ... mama syukur .. mama tengok sayang cukup sihat dan sempurna ... lepas dari tu mama pun beli belah ... walaupun mama tahu barang- barang abang sayang dah cukup untuk sayang ... tapi mama ingin juga ' sediakan khas untuk sayang'  ... bagi mama setiap kelahiran anak mama amat mama hargai .. peluang keemasan yang paling mama nantikan ... !
jadi sudah pastinya mama akan sediakan yang terbaik buat anak mama ...



sayang mama,
mama di jangka lahirkan sayang 4 mac 2011 ..
rasa betul- betul tak sabar .. bermakna tahun 2011 itu mama bakal berhari raya dengan 2 orang putera .. mama dah bayangkan .. yang abang dan sayang memakai baju melayu siap bersamping lengkap ... sedondong dengan abah sayang juga ... aduh ... macam mana yer ....mama cuba membayangi ...!

bila kandungan mama dah masuk 8 bulan .. mama terpaksa minum air gula ... entah .. bukan kerana berat badan mama ni naik mendadak .. berat badan mama sedang- sedang saja .. tapi bila ada ketua jururawat datang, waktu tu mama pergi rawatan keklinik desa seperti biasa .. dia periksa rekod mama yang mama dah 3 kali keguguran.. jadi mama kena minum air gula ..
bila mama minum... ahhhh... tak tertelan rasa dek tekak mama .. 2 kali pulak tu ... sampai nak termuntah ..!
dan mama di sahkan ada kencing manis ... tapi sikit saja .. jadi tiap- tiap minggu mama terpaksa periksa tahap kencing manis mama ... mama terpaksa kontrol pemakanan mama .. mama makan dan minum cukup terbatas ... siksa rasanya bagi mama .. antara keinginan dan kawalan ... sabar saja yang mama selalu ucap pada perut mama ni .....

pejam celik .. usia sayang dah pun masuk 9 bulan..
bermakna dah tak lama lagi kita akan berjumpa .. tidak sabar rasanya untuk mama menatap wajah baby mama ni .. tidak sabar juga untuk mama lihat reaksi muka abang sayang bila dia dah punya adik nanti... pasti terkejut dan malu- malu dengan ' dunia barunya ' ....
tapi dalam tidak sabar mama, perasaan takut... sedih ... gembira ... bercampur ... menjadi satu debaran yang tak bisa mama ungkapkan ...



17 febuary 2011
mama pergi ke klinik air jernih untuk temujanji pemeriksaan rutin mama .. mama rasa berdebar sangat .. mama rasakan bagai membilang hari untuk lahirkan sayang .... tapi jangkaan untuk lahirkan sayang masih boleh kira minggu lagi , 4 mac 2011 ... aahhh ... debaran mama terjawab .. doktor buat surat untuk mama masuk wad hospital (HSNZ) ... nak lahirkan sayang ..waktu tu mama belum ada tanda- tanda nak lahirkan sayang .. bila mama tanya rupanya, jika ada kencing manis atau darah tinggi memang terpaksa lehirkan anak 2 minggu sebelum dari tarikh jangkaan .. jadi esok sudah mama masuk hospital ... sayang .. panjang umur kita bakal bersua di dunia ini ....


18 febuary 2011
pagi- pagi lagi mama dah bersiap untuk kehospital .. perasaan mama tiba- tiba jadi sedih sangat- sangat ..terpaksa mama berpisah dengan abang sayang buat sementara .. aduh .. kesian mama tengok muka abang sayang waktu tu ... menangis dia .. kata abang, mama.... abang nak ikut .... waktu itu, abang sayang belum ngerti apa- apa ... tak boleh lah abang sayang .. mama pergi sekejap saja untuk berjuang membawa adik abang kedunia ... untuk memberi gelaran abang .... nanti panjang umur dan Allah izinkan, kita berjumpa lagi ...!

bila sampai hospital ... mama di periksa oleh doktor .. dan yang mama terkejutnya mama dah 2cm tau .. ! selepas tu ... 3cm .... aahh .. debaran makin terasa walau sakit pun belum lagi ... doktor kata nanti bila ada bilik bersalin kosong mama akan dimasukkan kesana ...

19 febuary 2011
entah .. mama nak kata apa lagi waktu ni .. mama di wad asyik termenung .. layan perasaan mama .... setiap saat teringat sayang dalam rahim mama ni ... ingat abang sayang yang entah apa- aoa dibuatnya .. abah pulak bagaimana ... tetapi abah setia jenguk dan temani mama disini ..
doktor pulak tidak membawa berita apa- apa saat ini .. cuma jawapannya, bila ada kosong akan dibawa masuk ... sayang ... sayang... anak mama ... duk elok- elok kat dalam ya ....

20 febuary 2011
mama masih di wad menuggu bersalin .... uhh .. dah rasa boring mama duk terperap atas katil dan mundar mandir di wad ... mama jadi tidak sabar sayang ... setiap kali mama solat, mama minta di permudahkan segala urusan mama ... moga sakitnya mama tidak lama untuk melahirkan mu sayang ... waktu itu, zikir dan doa mama peneman setia mama .. mama masih belum lagi dihantar wad bersalin.. mama pun tidak punya rasa sakit lagi .. entah ...


21 febuary 2011
pagi ... mama bangun seperti biasa .. solat .. rehat .. makan- makan .. pastu abah sayang datang sekejap .. mulut mama tidak berhenti menanyakan hal abang sayang .. abah lah yang membawa segala berita tentang abang .. rindunya mama pada abang sayang ..
hari ni pun belum ada tanda- tanda mama nak bersalin .. ah .. bila sayang ..?..
tengah hari , ada seorang doktor tu, dia yang mula- mula periksa mama waktu mama mula- mula masuk wad .. jadi dia terkejut yang mama masih belum lahirkan lagi .. jadi waktu itu juga mama di paksa masuk ke labour room .... sebab jalan pun dah 4cm tp belum sakit .. isk isk ....
fikiran mama dah tak keruan .. takut.. bersilih ganti ... abah sayang pun belum mama bagitahu ...
jam masa tu 2 petang .. mama di masukkan ubat kontraksi jenis cecair di tangan ...
jam 3.30 mama dah mula rasa sakit .. mama keseorangan .. abah pun dah datang tapi tidak dibenarkan masuk sebab ada bilik  di depan mama orang yang sedang lahirkan anak ..!

sayang mama ....
sakit mama dah semakin kerap .. hanya Tuhan yang tahu betapa sakitnya mama waktu itu .. mama berzikir dan di hati mama di kala itu, andai kata mama syahid ketika melahirkan kamu sayang, mama mahu anak mama tahu mama terlalu sayangkan kamu ... mama ingin sangat- sangat mendengar suara dan menatap mu walaupun buat kali terakhir .. tapi jika tak sempat jumpa di dunia jadilah anak soleh yang sentiasa mendoakan mama.. moga Allah temukan kita di syurga ... ya sayang ...!

jam 4.30 petang...
mama dah tidak tahan sangat- sangat .. mama rasakan yang anak mama dah nak keluar .. dengan sepenuh jiwa dan hati mama... alhamdulillah ... jam 4.30 petang .... 21 febuary 2011 lahirlah putera kedua mama ... kedengaran suara sayang menangis .. menitis air mata mama.... bila dengar suara dan menatap wajah sayang, hilang sudah segala rasa sakit mama yang baru sebentar tadi mama lalui .. terasa nikmat melimpah ruah dalam hati dan perasaan mama ....
Muhammad Ilham Irfan ..... inspirasi .. ilham mama ... kebiaksanaan.. kesyukuran ... kenikmatan ...
semoga sayang menjadi anak yang soleh buat mama dan abah di dunia dan akhirat .....



hari pertama sayang di lahirkan ...


ini ketika sayang 2 minggu .............



dan ....
apapun, mama nak anak mama tahu .. mama terlalu menghargai pengalaman kita hidup sebagai satu selama 9 bulan lebih ..pengalaman yang terlalu indah dan berharga .. pengalaman yang tak boleh di tukar ganti.....
kita hidup sebagai satu jasad, berkongsi segalanya ..terima kasih sayang ... kerana memberikan mama pengalaman ini .. semoga mama dan abah dapat menjadi ibu bapa terbaik buat kamu di dunia nanti ... insyaallah ..


sayang mama ....
ketika mama mencoretkan 'nota'  ni ... sayang dah pun satu tahun 5 bulan ... sayang dah boleh berjalan .... berlari ... ketawa .. merajuk .. kadang- kadang memek muka marah .. dah pandai minta itu ini ... tapi belum pandai panggil mama abah lagi .. hehe .. dan .. dah pandai usik dan bergurau dengan abang... mama suka sangat .. begitu bahagia hati mama bila dah punya dua putera yang baik dan 'comel' .....




salam kasih sayang dari mama ....





Tuesday, June 19, 2012

Puding Jagung dengan sos kastard dan buah


hari ni aku happy sangat2 sbb putera ikhwan mama dah sihat ..
jadi aku buatkan pemanis mulut untuk dia.. puding jagung serta sos kuah nya..
 buat pagi tadi ,letak dalam freeze dan sebentar tadi dah ikhwan makan ..
sekarang ikhwan dah pun tidur.. gitu juga dengan adiknya irfan ...
jadi bila semua tugas dapur dah selesai ..
anak2 pun gitu, aku pun ambil kesempatan buka blog dan n3 pasal puding jagung nim ..
jap nanti time nak rehat jugak..
 separuh hari aku dh sikit penat ..
 basuh baju .. masak.. kemas2 sikit ..
yup ... citer pasal puding ni .. sepatutnya nak buat hari jumaat baru ni ..
sedang molek hari cik abang cuti ..
 tp dek kerana dilanda masalah ..
tak ler jadinya.... so.. bila dh tak sibuk ni , boleh lah di buatnyer ....
ehee..

resepi puding jagung ni aku tengok dalam my resepi ... tapi ada sikit aku ubah dari resepi asal dan  aku buat kuahnya dan sikit buah ...
 sebab selera aku hari ni rasa nak makan puding jagung berkuah ..
ikhwan pun banyak jugak makannya tapi yg dia suka sangat
hirup kuahnya tuh dan juga buah pir...
 si irfan pun turut ikut ...
sepatutnya letak buah koktail.. tp aku tk punye yg tu ...
yg ada cuma buah ni ...huhuu.... 









Puding jagung dengan sos kastard dan buah ...




ini buah pir yang aku punye .. ehee



oke.. jom layan resepi ...




Bahan2 puding:-
  • 1 cawan tepung kastard
  • 10 sudu susu cair/ sejat
  • 2  1/2  cawan air
  • 3 sudu besar gula.. (kalu nk lebih manis tambah lebih lg)
  • secubit garam
  • 1/2  tin jagung krim (aku letak 1 tin..)

Bahan sos kuah:-
  • 1 tin susu cair/ sejat (aku cuma guna lebihan dari puding atas tuh)
  • 3 sudu gula
  • secubit garam
  • 3/4  sudu tepung kastard
  • 1 biji telur (yg ni aku yg memandai tambahnyer..)
  • sikit air
  • 1 sudu teh esen vanila


Caranya:-
  1. campurkan kesemua bahan untuk puding, kacau.... kemudian masak di atas api yg sederhana (pastikan dikacau selalu untuk elak berketul2..)
  2. bila adunan dan agak pekat dan kelihatan berkilat, tutup api. kemudian boleh lah di letakkan dalam bekas acuan ataupun loyang ...
  3. sejukkan dalam peti sejuk.

untuk sos kuah:-
  1. campurkan kesemua bahan, kacau sebati...
  2. kemudian masak atas api sederhana ... pastikan selalu dikacau ...
  3. bila dah sikit pekat, tutup api (aku punyer buat tk nampak pekat pun, tk suka kuah yg pekat..)


p/s:- untuk hidangan ... letakkan puding jagung... siram dengan sikit sos kuahnya dan masukkan buah yg telah di potong dadu ... dah siap boleh lah di makan .....





Monday, June 18, 2012

Hari bapa .....

betul ke hari ni hari bapa..?  0oooo.... 18 jun 2012
saja kat sini nak ucap selamat hari bapa buat bapa2.. ayah.. abah... papa .. daddy ...
aaaa.... tak kira lh apa panggilan pun... selamat hari bapa semua..

dan tk lupa juga buat cik abang tercinta ...
selamat hari bapa ...
thanks sebab menjadi abah yg terlalu baik dan pengasih buat anak2 kita ..
terima kasih atas segala- galanya..

buat ayah mertua.. slmt hari bapa juga....
terima kasih sebab mendidik anak ayah (cik abang)
sehingga menjadi anak yg baik dan soleh..
dan sekarang dia juga menjadi 'ayah' buat cucu2 ayah  ..
dan buat ayah sendiri ... hurmm.. ayah ku dh meninggal ..
masa tu aku baru 5 tahun...
aku sendiri tk ngerti kasih seorang ayah ..
apa pun aku teramat syukur,sayang dan mencintai ayah ..kerana ayah , aku lahir kedunia ini ...

kasihnya ibu membawa ke syurga...
kasihnya ayah sepanjang masa ...
.
.
kasih seorang ayah sanggup bersusah payah .. berkorban nyawa

....... i love u daddy .....

Alhamdulillah .. ikhwan dah sihat

hari ni baru aku berkesempatan nak entry..
Alhamdulillah ... ikhwan dah sihat .... kelmarin  17/6/12 ...
dah dapat keluar hospital ..
bila doktor periksa suhu badannya dah 35.0 so..... dah sihat sangat2 ..
dalam tekak pun ada sikit lagi bengkak dan kuman ..
doktor bagi ubat dan sambung makan di rumah ...









tengok ... happy  bila dh sihat ....


apa pun .. hati mama dh lega sangat2....
begitulah  seorang ibu ... turut merasa sakit bila anaknya sakit ..!

untuk teman2 blog ..
thanks sebab bagi semangat ...







Saturday, June 16, 2012

mood sedih ..:(


keadaan aku dalam mood sedih sangat2 hari ni..
balik jer dari hospital .. terus kemas2 rumah yg bersepah sangat ....
cuci baju yg berlambak tu...
lepas tu sekarang bila dah selesai semua...
 aku terus capai laptop dan terus jer aku menuju ke blog aku...
ingin sangat2 aku luah di sini..
tubuh letih usah di kira ..
perut lapar tak ku hirau ...!

.. anak aku ikhwan masuk hospital ..
masuk wad ...
ikhwan dah demam selama 8 hari tapi suhu nya tak turun2...
tinggi sangat..
selepas maghrib kelmarin ...
belum sempat apa2 aku dah ke klinik sebab tengok ikhwan dah tak bermaya sangat2 ....
so.. bila pergi doktor periksa suhu nya dah naik 39.1 celcius .. sebab sebelum tu dalam 3 hari sebelumnya 39.0...
bila dah makan ubat suhu makin naik...
jadi lepas tu doktor pun terus masukkan ubat demam tapi masuk ikut punggung nya..
sebab bila makan ubat pun suhunya tetap jer gitu.. kesian tengok anak mama ni..
tak pernah pun gitu sebelum ni.. asyik termenung jer ..
dan merungut sakit kepala ..dan makan muntah ...
 ingat kan dah lega laaa bila pulang dari klinik .. sebab tubuhnya terus jer turun suhu..
dah kurang sangat2 panas..
 sempat jugak pergi beli belah di sabasun hyper runcit..
sebab ikhwan nak abah nya belikan lori ..
sampai jer rumah ikhwan sempat ler main2 lori barunya..
pastu terus tido dan aku tengok ikhwan berpeluh sangat2 .. sampai 2 kali tukar baju .
fikirku mungkin itu peluh tandanya dia dah nak sihat..

Lepas tu.. abahnya terjaga dari tido jam 3.30 pagi..
sebab tengok ikhwan macam meracau..
hampir jer 4.30 pagi ..
kelihatan ikhwan menggigil dan tangan kaki semuanya sejuk dan pucat..
cik abang pun kejutkan aku dari tido.. aduh terkejut sungguh2 aku rasakan..
 perasaan tak sedap hati.. sedih tak keruan di buatnya..
terus jer siap2 dan pergi ke klinik Intan 24jam yg berhampiran ..
suhu nya dah angka 4 .. terus doktor masukkan sekali lagi ubat demam yg ikut punggung tu...
doktor bimbang kan terjadi sawan ......! doktor buat surat refer hospital masuk wad ..
alhamdulillah lepas beberapa minit ikhwan di masukkan ubat , kelihatan segar sikit..
terus ke hospital .. dan ikhwan sekarang di tahan di wad ....




















seharian aku jaga ikhwan ..
 irfan pulak aku tinggalkan di rumah Tokmi nya .tapi separuh hari saja .. sebab tak boleh lama2 ,si irfan menyusu sepenuhnya ..
perasaan aku berbelah bagi antara keduanya ..
hati risau pada ikhwan ... di masa lain lak kesian irfan di tinggal.. nak menyusu .. !
Ya Tuhan ... tabahkan lah hati ku ini.....

sekarang... untuk waktu malam aku terpaksa pulang untuk irfan ..
aku tinggalkan ikhwan di hospital dengan abah nya..
ikhwan tak mahu mama nya pulang ..
menangis -nangis....!
nanti yer sayang ..............esok mama akan datang lagi
jaga sayang ..bagi semangat pada sayang ..
siang tadi suhunya dah oke.. 36.8 .... lega dah..
tapi sebentar tadi abahnya call .. suhu ikhwan tinggi semula..
39.0...............
aaahhhhh.... hati ku sekarang ni sebenarnya tak keruan ..
ingat sangat ... rindu sangat ... sedih sangat ...
sedih ingat dia menangis bila tangannya di cucuk jarum untuk ambil darah dan masuk air ...
sedih bila dengar rengekannya .. sakit mama...!
sebutir nasi belum ku telan hari ini..
hilang selera bila ingat dia ...


Ya Allah ...
Kau tabahkan lah hati aku .. tenangkanlah aku dalam menghadapi
ujian dari-Mu ini...
Berikanlah kesembuhan buat anak aku ikhwan ...
kuatkanlah semangat dia Ya Allah ...
amin .....



Teman2 ....
andai terbaca bagi lah titipan semangat buat aku ......





Thursday, June 14, 2012

First Giveaway by Alia

Assalammuailaikum semua ....

klik banner



mangsa Tag :



oke... dah pun join GA ni..
first time aku join GA..
hadiah pun  ' muaahhh haha '




syarat-syarat:

buat satu entry mengenai giveaway ini.
Letak banner di atas pada entry dan link kan banner dengan entry ini
Tag 2 orang rakan dan pastikan mereka tahu
Follow blogshop ini untuk mengetahui perkembangan lebih lanjut:)
Like funfage Alia's Blogshop
Letak link entry di comment bukan di link blog



yup...... dah tahu kan syarat-syarat Giveaway by Alia ....
apa lagi.. jom sama-sama join..


okey....
wassalam.







Ciannyerr Ikhwan demam ....



ikhwan demam ... melarat jer ..
dah hampir seminggu.. budak- budak lain  cuti skolah 2 minggu jer..
tapi ikhwan dah 3 minggu .. ehee... direct...

tak pernah lak larat sampai gini. dah pandai ngadu sakit kepala lah ..apa lah..
dah pegi klinik tapi doktor kata ikhwan ada bengkak Tonsil .... 2 bulan yg lepas ada juga dia demam ,jumpa doktor pun dia kata bengkak jugak.. alahai kesian anak mama ni..
sabar ya sayang...

risau juga.. sbab ada sorang sepupunya pun gitu gak.. sakit tonsil ..Hakim..dari kecik2 lagi, makan tak selera.. selalu demam .. sampai kurus sangat2... so sekarang mak ayah dia dah lega sebab Hakim dah pun selamat jalani operate di hospital baru2 ni.. buang tonsil nya ... dah darjah 3 Hakim ni... dan sekarang sihat ..cuma dia tetap kurus .. ehehh

Tapi harap ikhwan tak la sampai gitu .. mama harap anak2 mama ni sihat2 selalu..
di jauhkn segala penyakit.. mama doakan kesembuhan sayang ...
nanti bila dh sihat, pergi sekolah ya sayang..
rindunya nak tengok ikhwan pakai baju sekolahnya dan galas beg  .. huhu....





Tuesday, June 12, 2012

kau dan aku berbeza........

sememangnya dalam kehidupan ,
kita pasti mahukan pasangan yang sama citarasa..
sama prinsip...sama hobi... sama cantik..sama padan ...
dan serba- serbinya sama....
pokoknya sama..! (aduh... pengsanglah kalo macam ni kan... hehe.)
namun.... ketahuilah jika meletakkan pergantungan  pada ' kesamaan' dan 'keserasian' ....
tidak dapat menjaminkan sebuah kebahagiaan di dalam sesebuah hubungan atau rumahtangga ....
pernah dengar tak bait- bait lagu indonesia ini ?
,
,
,
'Aku suka jaipong ,kau suka disko.... oh oh ohhh....
aku suka  singkong ,kau suka keju .... oh! oh!...... (hehe.... liriknya mmg aku suka...!) '
,
,


Apapun perbezaan diantara kita dan pasangan... ambil dan simpan ia dalam -dalam...!
Simpan apa dalam- dalam tu...??
..... simpan dan semat dalam hati bahawa Allah SWT ketemukan kita atau lebih tepat lagi memperjodohkan kita (nun.... tercatat dalam lauh mahfuz) ..
untuk saling menerima perbezaan seadanya dan untuk menguji diri masing- masing sejauh mana kita mampu menguruskan perbezaan yg ada sebaiknya .....


indahkan....?
sememangnya indah jika kita mampu menghayati dengan mata hati...
indah jika mampu melayari bahtera dilautan gelombang, sebaik mungkin..
agar destinasi abadi iaitu Jannah mampu kita gapai ....
cubalah belajar untuk menghormati perbezaan agar kita mampu menangani permasalahan dan bagi mengelakkan krisis yg bakal melanda ....
Tak kisahlah kalau si suami gilakan kereta- kereta yg 'Turbo' gila.... atau si isteri sayangkan pinggang mangkuk 'Corelle' yg mahal2...atau si isteri minat 'rock climbing' atau si suami pula suka masak-memasak ..
asalkan keyakinan dalam konteks akidah kita padu ...keyakinan kita pada Allah mantap..  dan nilai hidup kita berpandukan Alquran dan sunnah....
itulah hakikat perkahwinan .. 
 perkahwinan yg berjaya bukanlah perkahwinan yg sunyi daripada perbalahan ..
.tetapi tiap perbalahan yg berlaku pasti akan membuahkan peluang buat kita untuk saling mengenali.... membina kejujuran dan persefahaman yg lebih baik ...
 inilah kematangan....!
kita dilahirkan berbeza ... kita diciptakan berbeza .... maka, terimalah perbezaan itu dengan rasa kesyukuran ...
terima kasih Ya Allah .....






Monday, June 11, 2012

Doa sebelum tidur ...yup!

takde apa2 nak ku citer kat sini.. cuma aku cukup2 letih dan ngantuk sekarang...
anak2 pun dah tidur  kul 10 tadi.. lepas tu aku ambil kesempatan untuk
kemas2 rumah saki baki mainan anak2 dan kemas2 dapur skit...
 dan sekarang on line kejap.. tup.. tup... mata pun tetiba nagntuk sangat... dah lewat jam 11.40 sekarang...
0ke ... entry di lain masa lak ..
good nite ..

sebelum tu,  doa dulu sebelum tidur ......

anak aku, ikhwan sedang doa tu .... eheee ..!








....................................................................................................................................................................


Caramel Poundcake ...


Caramel Poundcake ...

cuti skolah dah abis ...
tapi ikhwan still tk sekolah lagi..
demam ....
kesian anak mama ni ..
sebelum ni slalu gk sebut skolah....
takpe laa sayang.. nnti bile dh betul2 sihat
sayang pegi sekolah yerrr ...


and than ..........................................
mood aku nak buat kek masih ada..
jadi... bila mood sedang ' membuak2 'nim.. jadi aku guna spenuhnya...
lalalala.....

jom .. skarang giliran si  Caramel Poundcake plak ...
pagi2 lagi dah ku buat..
mmm... memang sedap dan manis kek ni ...

 yup tengok gambar kek caramel aku di atas ...
nampak best tak ..? kalo nampak tk menyelerakan .. jom try buat .... barulah korang semua dapat merasa gimana rasenya.... ehee
rasanya ada jugak seperti rasa kek gula hangus  ..
tapi ala2 puding karamel pun ada ... (puding gula hangus..)
tapi... aku memang suka rasanya ....
Resepi ni aku ambil dari satu laman blog.. tapi aku dah lupa pemilik sape resepi 'si manis comel' ni.....
ntah.... aku tengok best jer kek ni ...
jadi ... aku pun buat jer lerr ... dah tak sabar bebenor aku nak merasa  ..
jom layan resepi nya .....



Bahan:-
  • 1 cawan gula pasir
  • 3/4 cawan air suam
  • 1/2 cawan minyak masak @ minyak jagung
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar butter @ marjerin
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1/2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 1  3/4 cawan tepung gandum

Cara:-
  1. Goreng gula pasir hingga cair dan perang.... dengan api perlahan ...kenudian masukkan air suam, masak hingga mendidih dan gula jadi larut .. padamkan api.
  2. kemudian, masukkan butter/ marjerin dalam gula hangus tadi,kacau hingga butter cair .. ketepikan.
  3. Ayak tepung gandum, soda bikarbonat dan baking powder.. gaul rata.. dan ketepikan ..
  4. Kisar telur, minyak dan susu pekat di dalam blender.. lebih kurang 2 minit gitu .. kemudian masukkan esen vanila dan gula hangus tadi, blend lagi hingga licin dan sebati ...
  5. Tuang adunan blender kedalam mangkuk, kemudian masukkan tepung gandum yg di ayak tadi sikit demi sikit.. kacau hingga semua sebati...
  6. masukkan dalam bekas bakar yg bersesuaian...
  7. Bakar dalam 35- 45 minit ...








Sunday, June 10, 2012

s0 sweet ....mmmmm



manis lak aku tengok 'si telur' ni .... kakakaaaa



selamat pagi sume...

ucap kat sape tu saly...?.. ada orang sini nak dengar ke..?.. huhu... x kesah laa kat sape pun...
ceria2 kan diri kita ... tp yg bebenarnya aku teramat ngantuk pagi ni .. dah .. pagi2 dh gitu ...
bukan badmood..
hari ni lak budak2 dah skolah smula .. bila dh 2 minggu bercuti..
tapi ikhwan tak pergi skolah hari ni.. ikhwan demam.. dari kelmarin dah..
kesian ikhwan...
uiiii.... ada nak ambik kisah ke engko nk ngantuk ke, anak demam ke.. ape ke...?
 ehee... tak ape2 lah .. (blog aku ...ikut suka ati aku ler..)..
wahh... kasarnye bahasa ... eheeee.. takde le.... skadar ngomel kosong pagi2 ntuk diri.. suka benor aku ni meng 'N3' blog.. bukannya aku ni penulis blog yg tegar ..
aku berblog cuma sekadar tempat luahan isi hati aku .. tentang khidupan yg aku lalui bsama anak2 n suami...kekadang terselit jugak resepi2 .. namanya dunia 'wanita' kan .. takkan terpisah dengan yg satu tu .....

oke......... dah dah......




Friday, June 8, 2012

thanks mkLong...

TQ mklong ikhwan & irfan....
sebab ......
.
.
.
.





bagi   ...  baju kat ats tuuu...
tp blum pakai lg sbb mereka dua orang nim sedang tido...
tentu diorang suka nnti..:P
apa yg ku letak sini benornya mklong x tengok dan x tahu pum ..kakakaa... saje wat story kat sni..!

wahhhh .... jalan sakan yer mklong ikhwan ni sefamily..
cuti sekolah ...
Dari Teganu ke Johor ke majlis kahwin ... pastu terus jalan2.. ke ----- > N9 ...
pastu ke Melaka -------->  ke Kuala Lumpur..
and than last  ke ------> Kuantan ....
kata orang sambil nyelam minum air .. eheeeee....

Apa2 pun thanks yer mk long....


Thursday, June 7, 2012

Si Apam Belang ....




wahh.. apam lagi...
kali ni apam belang lak..
tak berapa jadik belangnyer.. nampak lain macam jerk..
rasanya sedap wehh.. huhu............ boleh lah ..
ada rasa apam .. lembut lak tuu...
bakpe yer.. sejak dua menjak ni aku suka buat kuih muih ni...?
0ooo... skarang kan musim cuti skolah .. tapi dah nak abis pun ...dah tk lame dah..
tinggal 2 hari lagi ...


ikhwan pun cuti la jugak. first time lak tu.. maklum lah dia mula skolah bulan 4 ....
jadi hari2 dia mintak kuih kek ....kek.. kek..
memang dia suka kek...dan dia  suka makan yg gitu2... selain dari nasi
 jadi bab tu lah aku buat kuih2 ni.. apam lah. yg paling senang dan mudah ... x cerewet..
cepat boleh makan .. sedap lak tuu.... huhu...


dan lagi .. oleh kerana dua tiga minggu ni aku jadi rajin semacam...
rajin nak buat kek...!
ni pagi2 dah bikin kek ...wahaha...

lihat si belang ni..
mula2 tu tak mau  aar  buat belang2.. tengok apam tu kat bawah nye tak belang kan ..kan....
jadi ntah tetiba lak aku rasa nak buat belang2...!
sebab tu belangnye jadik gitu ....tak cantik..
eheee..:P




yg ni tinggal sparuh... aku terlupa nak ambik penuh .. bila dah potong baru teringat...
ikhwan yg tak sabar2 suruh mama nya potong ..!




oke yup layan resepi nya....






Bahan:-
  • 4 biji telur
  • 2 sudu teh 0velette
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2  3/4 cawan tepung gandum {ayak }
  • 1 sudu teh baking powder {ayak}
  • 1 1/2 cawan gula
  • 250 ml santan

Caranya:-
  1. Pukul telur ,gula dan ovelette sampai kembang dan gebu ..
  2. Bila dah kembang dan gebu, masukkan santan dan esen vanila.kacau sebati ..
  3. Kemudian masukkan tepung gandum dan baking powder yg telah diayak .. kacau rata ..
  4. Bahagikan adunan kepada 3 warna yg di sukai .. kacau rata adunan dengan warna ..
  5. kemudian, tuang kan selapis demi selapis hingga habis ..( scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapiskan hingga habis..)
  6. bila selesai, kukus selama 45 minit @ hingga masak...






Lelaki memang jarang merajuk ....tapi kalo merajuk ,haaaaa.... sakit ooooo...

p/s: Apa salahnya lelaki nak merajuk.. sekali sekala nak juga manja- manja kan ....?
ini asyik dia jer nak memujuk, letih juga ....!

Wednesday, June 6, 2012

Apam Dewa Teganu





Apam dewa Teganu

Apam ni antara kuih muih tradisi orang2 dahulu di Teganu ..
biasanya orang2 tua dulu  yg suka buat ...
mmm.. ibu aku pun pernah lah buat apam ni .. selalu aje aku makan waktu kecil2 dulu..
memang sedap ..
terkadang aku jadik 'kerinduan ' nak makan apam ni ..
waktu pragnent lah yg selalu membuatkan aku teringin sangat2 nak makan si apam dewa .. hukhuk..
entah .. dimana kesedapannya ....?

jadi ....
bila aku teringat dan teringin nak makan..aku akan buat...
aku belajar dari ibu sendiri.... memang cukup2 ringkas..
agak2 nya kerana ringkas dan rasa apam yg aslinya itu lah yg jadi sedap ..
betol tak ...!
lenim lak ..anak2 pulak yg suka..
ikhwan .. irfan ... abahnya pun suka gak apam ni.....

oke..... sesape nak cuba yup layan resepinya ....



Bahan:-
  • 6 biji telur ..
  • 1 1/2 cawan gula
  • 2 cawan gandum (ayak)
  • 1 sudu teh esen ros

Caranya:-
  1. pukul telur dengan gula hingga kembang dan betul2 gebu .....
  2. masukkan esen ros .... (apam ni memang wangi seperti bau ros)
  3. kemudian masukkan tepung gandum yg sudah di ayak .. kacau hingga betul2 sebati ...
  4. masukkan sikit pewarna ....
  5. kemudian ,kukus sehingga 30 minit @ sehingga masak ....





apam ku kekurangan warna jadi kurang skit seri apamnya .. ehee..

Monday, June 4, 2012



Jadikanlah yang lembut itu HATI ...
Jadikanlah yang tipis itu BENCI...
Jadikanlah yang tebal itu  IMAN...
Jadikanlah yang tajam itu AKAL..
Jadikanlah yang baik itu SIFAT....
Jadikanlah yang manis itu SENYUMAN .........!

baik buruk ketentuan TUHAN,
telah ku terima penuh KEIKHLASAN ....
Andai buruk ku anggap DUGAAN..
Andai baik ku anggap PEMBERIAN TUHAN ....



irfan 1 tahun 3 bulan....



anak mama ILHAM IRFAN  dah 15 bulan .. (1 tahun 3 bulan) ....
kejap jer masa berlalu ...
nape cepat benor adik besar..? rasanya belum puas lagi mama nak cium 'bau baby' ......
sekarang bau dah achaammm... tapi sedang sedap di gomol... eheee

apa yang anak mama ni boleh buat ?.. ermmm
aktiviti rutinnya ......
yang paling irfan suka .. menyusu ..
tang tuu  memang irfan tak boleh 'berenggan'..
maklumlah 'breastfeeding'.. sepenuh masa..





suka berjalan kesana sini .. semenjak dah boleh jalan ni..
irfan boleh berjalan masa umo dia 11 bulan lebih..
masa tu jatuh bangun ... dan sekarang laju semacam jer ... terkangkang kangkang nak berlari...
tak pernah rasa letih irfan ni ....
tapi kalo ada mama lalu kat tepi ,of course automatik dia berhenti nak mintak dukung, melekat kat mama ... adeh .. time tu susah nak uwat kije ...




cakap pun tak berapa boleh .. yang irfan pandai bagi isyarat tunjuk dan bunyi2 mulut gitu jer ...hehe
panggil  'mama'  lum bleh lagi ... yang dia pandai ajuk mama nya, bila mama panggil abah ... dia pun sebut .. abah ...bah... haaaa .. yang tu memang boleh ... hukhukk! cian mama nya kan..
letih2 bawak perut mengandung.. abah dulu yg dipanggil.. heee...
dah mula ada paham cakap mama .. bila mama suh duduk bila nak minum ... terus je duduk...
tapi bila time nak mandi .. huh yang tu memang dia suka... mama bilang ambik tuala..
terus gi ambil dan cam biasa la terus dia tutup tv dan berlari ke pintu ......
itu rutin mama nya... dan skarang dah mula pandai skit ..
gigi pula dah 8 batang ... dah elok sangat bila ketawa ...
kakakaa.....



irfan yg selalu kena usik abang dia ...




yang aku tak leh duk diamnya ... si irfan ni suka panjat .. kerusi.. meja .. tingkap ke.. tak kira lah ..
huhuhu... adeh.. letih mama duk melilau mata perhatikan irfan ....
tapi irfan ni slow skit dari abangnya ikhwan ... ikhwan lagi aktif masa kecik2 dulu..
sampai dah besar skarang pun masih gak gitu .. tapi takpe... ikhwan memang budak baik .....

kalo aku duk masak kat dapur .... irfan pun turut sama .. tolong sepah2 kan barang-barang dapur.. huh.. letih jugak duk kemas2 ...
apa yg aku buat, cuma duk perhati .. suka tengok gelagat irfan ..

suka tengok citer kartun....
terutamanya tv al hijrah .. pada zaman dahulu ... baby khalufah ... dan ada lagi lah ..
tak gerak lah dia ...


pemalu... kecik-kecik dah pandai erk ..
suka sangat ikut abah dia cuci kereta luar rumah ...
bukannya apa ... nak main air .... mandi terus kat situ ...
sama betul dengan abang dia ..ikhwan .... ehee.. nak buat camne.. dua-dua kan her0....!
sabar jer lah aku ni...