Thursday, May 31, 2012

kek batik marie

yuhuuu....
kembali lagi dengan ' resepi' ku yg tak seberapa ..kek batik biskut marie ..
 tentu ada yg dah pernah buat kan ..kan.. yang ini kali kedua aku buat .. pernah jugak buat sekali pada tahun lepas tapi tak jadik la... mungkin salah step kot ..jadi malas la plak. nak cuba...
dan ni aku teruja lagi nak cuba buat .. aku tanya pada  kakak aku sendiri .. dia biasa juga buat  ..sebab anak2 dia memang suka makan kek batik ni..
lepas buat senang lah pulak rasa .. mudah.. simple .. tak ambil masa yg lama..
anak2 aku pun banyak makan dah hampir separuh loyang dah abiss.. laen kali kene buat bebanyak loyang lak .. eheeee .....
aku buat pagi kelmarin .. so letak dalam peti.. malam tu baru makan..
tak nak citer ar banyak2 .. so ... jom kita layan resepi ...........yup!


kek batik marie


bahan2:-
  • 1 bungkus (350gm) biskut marie
  • setengah buku buttercup
  • 2 biji telur
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1/2 cawan milo
  • 1 cawan air
  • 3/4 cawan gula
( milo dan koko terpulang lah pada citarasa sendiri.. kalo mahu rasa coklat yg kuat, guna 1 cawan koko, 1/2 cawan milo .... dan jika nak rasa yg agak2 mild guna 1 cawan milo, 1/2 cawan koko...dan sesetengahnya ada juga guna milo sj..)


Caranya:-
  1. Patah -patahkan biskut.. ketepikan.
  2. Dalam periuk, campurkan koko, milo, air dan gula .. dengan api yg sederhana kacau hingga semuanya larut.
  3. Masukkan butter dan kacau lagi sampai cair..
  4. kecilkan api, masukkan telur.. sambil kacau. dan kacau sampai agak- agak pekat sikit. padamkan api ...
  5. masukkan pula biskut yg telah dipatahkan tadi. kacau hingga semua biskut di selaputi coklat .. (sukatan biskut ikut citarasa)
  6. Akhir, masukkan dalam loyang yg sesuai, tekan- tekan sikit biar padat.. simpan dalam peti sejuk , kemudian barulah boleh dipotong dan di hidang...






Tuesday, May 29, 2012

Cameron Highlands ~ menggamit kenangan ...



sejak akhir2 ni suka benar aku nak imbas kenangan dulu2 ...
ntah ... mgkin dah takde cerita nak letak kat sini kot .. hehe..

kalo bab makan angin ni, yang paling aku ingat sangat- sangat sewaktu bercuti ke Cameron Highlands ...walla ....!
ohh.. Cameron .. bila lah lagi kita kan berjumpa ...
 (kerinduan melanda..)

22 julai 2009 ... tarikh bertolak ke sana ... 3 hari 2 malam ... masa tu aku baru punya anak sorang .. ikhwan.. dan baru jer hampir2 nak setahun umurnya ... dan bukan aku sekelurga saja tp bersama2 dengan kawan2 cik abang dan juga adik ipar ... thanks  MAA .... sebab sudi ajak kita orang makan angin .... dah hampir 3 tahun berlalu ... dulu masing2 sorang anak ... sekarang semuanya dah bertambah ....!

oke ... layan .....








ni masa berhenti rehat kejap.. belum sampai lg ...
jengok2 gajah .. !





ragam ikhwan bila dah sampai tempat penginapan disana.....!





first day ... tak sempat rehat pun ... terus jalan2 ...
maa ... .. ingat tak saat ni .. hehee


ikhwan keletihan ...
























































hari kedua ... nampak jer cuaca cam panas ... tp udaranya sejuk ... huhuu



di hotel penginapan ... hari terakhir ...




bersama kawan abang .. sekali rumah penginapan .. hari terakhir .. sedih sangat2 ........... belum puas lagi nak jalan2 ..tapi masa tak mengizinkan ...


bersama adik ipar & biras ....























bersama biras ....


adik & abang .....





ikhwan bersama ayah su nya .....











belum puas rasanya pergi menikmati keindahan di sana ....
insyaallah ...andai ada umur yg panjang ...
moga2 suatu hari nanti aku dapat jejak kaki kesana buat kali kedua ...
maa .... bila lagi kita kesana yer ..?
huhuu .... cukup manis .. setiap detik terpahat di ingatan ...
masa tu aku pregnant 2 bulan .. tak nak pergi tapi rasa rugi  lak ... punyer lah letih ..dengan mood yg tak sihat ... alahan lagi ... tapi bila dah pulang tiba2 aku keguguran .....
sedih ada.. sesal pun ada .... tapi dah takdir..

oke.... dah .
wassalam




Saturday, May 26, 2012

madah cinta buat anak mama ......

nota cerita ini istimewa untuk dear my son ... ikhwan haiqal ...
cerita 4 tahun lepas .. kenangan buat sayang sebelum kehadiran sayang dalam hidup mama .. the precious 40 weeks of my life .... pengalaman yang terlalu indah ....

....................................................................................................................................................................

terlalu ingin mama coretkan nota ni buat anak mama .. cerita 4 tahun lepas.. di mana waktu tu mama belum punya tempat untk mama abadikan cerita2 kita .. dan sekarang bila mama dah punya 'Diary ' ni ,mama buat nota2 cinta .. supaya suatu hari nanti ,bila sayang besar dan boleh baca sendiri ,sayang boleh baca semula kenangan- kenangan sayang hidup selama 9 bulan bersama mama ..dalam rahim mama....mama tidak tahu nak ungkapkan bagaimana.. tapi pengalaman selama 9 bulan inilah begitu berharga mama rasakan ...mama lalui satu fasa yang tak pernah mama jangkakan dalam hidup mama ...!

sebenarnya sayang adalah kali kedua mama mengandung .. sebelum sayang mama pernah mengandung .. waktu tu mama tahu sebulan lebih lepas mama kahwin dengan abah .. iaitu 20 julai 2007 .. dan kalau  ada pun mungkin dia dah jadi abang kepada sayang .. namun dia hadir cuma untuk 3 bulan di rahim mama .. mama terpaksa relakan ... bulan 9 mama mengalami pendarahan .. dan bila diperiksa jantungnya tak kelihatan .. mama di sahkan arbotion .... lalu merelakan di buang dan di cuci .... itu pengalaman pertama mama yang menyedihkan hati ..

sayang mama .....
mama masih ingat lagi tarikh mula-mula tahu yang mama mengandung lagi.... bila period mama tak datang pada 17 november 2007 mama rasa berdebar2.. mungkinkah mama mengandung lagi?? ....  pada 20 november 2007 mama saja-saja buat test UPT dirumah .... itu pun di beli oleh abah yang begitu teruja sangat-sangat mengharapkan ... dan bila di uji sangat-sangat mama tak percaya yang mama positif mengandung .... Alhamdulillah ....  kami berdua gembira dan bersyukur  atas nikmat pemberian ini .... dan ...mama lihat abah sangat gembira ....   di hati mama dan abah bersarang perasaan bimbang yang teramat .. bimbang sejarah mengandung dulu kan berulang lagi .....
dan abah terus bawa mama ke klinik untuk kepastian dan sedikit ubat serta nasihat doktor ... doktor periksa ,usia kamu waktu tu  baru 5 minggu dalam rahim mama ...

bila kandungan mama masuk 7 minggu mama mengalami morning sikness ...hari-hari mama keletihan dan tak bermaya .... makan itu tak kena .. makan ini tak kena ... namun mama gembira laluinya....
dup dap dup dap ... kamu dah 11 minggu ...
namun terjadi lagi peristiwa lama ... waktu tu mama sedang berbual-bual dengan nenek dan cikteh kamu ... tiba-tiba mama rasa ada benda panas mengalir ...  ya Allah terkejut sangat mama kerana mama lihat mama ada pendarahan ... banyak juga darahnya ....cemas melanda hati mama ....usia kamu baru 11 minggu ..apa2 saja boleh berlaku waktu tu .. airmata mama menitis sekejap ... cuba untuk pujuk diri mama .... nenek pun cuba pujuk mama... mama telefon abah .. bila abah dapat tahu abah bawakan mama ke klinik ummi yang berhampiran ...
bila doktor periksa dan scan kandungan mama tak kelihatan .... apa yang terjadi pada kamu sayang ....?
tapi doktor memberikan semangat buat mama, katanya berehat banyak2 dan makan ubat yang diberikan untuk menguatkan peranakan ... kandungan mama lemah sangat2 .... mama mengalami Threatened arbotion ....dan doktor suruh datang semula  bila usia kamu 14 minggu andai tiada apa2 yang berlaku ..... perasaan mama separuh lega waktu tu .... apa- apa kerja mama tak buat ... mama rehat sungguh- sungguh masa tu ......mama takut akan kehilangan mu sayang ...!

waktu usia kamu 14 minggu mama sekali lagi ke klinik dengan ditemani nenek dan arwah ayah ngah kamu .. mama scan kandungan mama .. apa khabar kamu sayang..?
alhamdulillah...... kuasa Tuhan tiada siapa boleh menduga...mama tengok sayang bergerak-gerak aktif..terharunya mama rasakan..pertama kali dalam hidup mama menyaksikan ' keajaiban ' itu .....terkesima rasa hati ....

hari-hari yang mama lalui sungguh indah .. membawa sayang kemana2 mama pergi ...
ketika usia sayang 4 bulan lebih mama kembali aktif... tapi rasa mual memang tetap ada ...

bila usia mu 18 minggu mama sudah mula  rasakan tendangan pertama kamu di dalam rahim... Subhanallah...! teruja sungguh mama rasakan .. terus mama bilang pada abah .... sejak dari itu, mama sentiasa ternanti-nanti bila lagi akan merasa tendangan2 kaki kecil sayang ... kalau waktu malam bila mama tidur,  mama bisa terjaga bila tiba2 mama merasa tendangan kamu.. mama tersenyum sendirian....

masih ingat lagi mama,,,,, masa tu di pulau wan man berdekatan dengan kampung Tokmi sayang, Losong.. ada berlangsungnya pembukaan dan pameran2 masjid... masjid kristal ada .. jadi mama bersungguh-sungguh ajak abah pergi sana .. abah tak berapa setuju sebab rahim mama baru jer nak kuat.. tapi mama berdegil nak pergi.. akhirnya abah turuti juga..... terlalu jauh sangat tempat parking motor dengan tempat pamerannya... jadi mama abah terpaksa berjalan untuk kesana.. untuk mama sampai sana 20 kali berhenti mama rasakan... tak larat mama...... marahnya abah pada mama .. kata abah mama tak sayang kandungan mama ni .. tapi mungkin desakan sayang yang  nak jalan2 ....hehe..


bila usia kamu masuk 5 bulan.... kaki dan tangan mama dah mula ada tanda2 nak bengkak...... bila mama buat pemeriksaan rutin ke klinik desa.. jururawat memarahi mama sebab dah mula ada sembab begini.... katanya jangan aktif sangat berjalan  ... bila di beritahu abah ,abah senyum je pada mama... sambil ungkit masa mama berjalan ke masjid kristal baru ni...... hehe... mama cuma tersenyum..!
dan masih mama ingat lagi... masa awal bulan 3 Tokmi sayang tiba2 demam ,asyik meracau je.. sedih bila mama tengok... akhirnya ,ternampak lah bintik2 merah di badan tokmi .. lalu bapa saudara abah, ayahsu telefon ambulans datang bawa tokmi ke hospital nurzahirah ..... tokmi di sahkan demam denggi .. yang mama ingat sangatnya, pertama kali mama naik ambulans ,bersama-sama dengan mak saudara sayang ..maksu.. maksu wa ... waktu tu maksu pun mengandung macam mama..  mama nak masuk 6 bulan maksu 4 bulan ..... laju sangat ambulans tu ... kecut jugak perut mama ... nak temani tokmi .... itu juga antara kenangan terindah mama masa mengandungkan kamu ....

yang paling teruja sangat... tarikh 8 mac 2008.... itu adalah tarikh lahir mama dan hari itu di umumkan hari mengundi seluruh malaysia.... kandungan mama waktu tu 5 bulan lebih.... tokmi masih di hospital tapi dan beransur sihat .. merayu2 tokmi nak pulang mengundi.....
dan... mama pun mengundi tau..... terlalu istimewa sangat hari tu... mama dapat jumpa ramai kawan-kawan lama mama sewaktu sekolah rendah dulu .... mereka lihat perut mama... mereka kata kecil sangat perut mama macam baru nak masuk 5 bulan .... tapi mama dah rasa besar sayang waktu itu ....


masih mama tak lupa.... masa mengandungkan sayang mama suka sangat makan pizza.... entah... dalam seminggu 3 kali mama mesti nak makan ... waktu tu tekak mama memang selera itu jer... kalau makan nasi atau mee mama akan muntah walaupun sikit.. tapi abah sabar layan kehendak mama .. kata mama mengidam.. sayang dalam perut mama yang nak.. tapi kata abah.. mama yang nak,mama yang mengada-ngada... hehe....

genab usia sayang 7 bulan.. abah nak tahu sangat adakah sayang lelaki atau perempuan ... ! abah terlalu mengharapkan anak pertama dan sulongnya adalah lelaki ... kata abah, dapat jaga dan semangat buat mama suatu hari nanti ....tapi mama tak kisah .. mama cuma harapkan anak mama sihat dan sempurna....
 dan mama pun pergi scan di klinik iman .. dan mama tengok sayang dah cukup sifat waktu tu... doktor bilang mama dan abah bakal dapat anak lelaki... abah pun turut lihat sayang ... alangkah gembiranya di  wajah abah yang waktu tu pertama kali lihat sayang melalui imbasan ....!

terlalu aktif dan kuat sangat2 tendangan sayang dalam perut mama ... mama rasakan macam bermain bola sepak je dengan sayang.. hehe .. yang paling melucukan kadang2 perut mama jadi besar sebelah.. mula2nya mama takut.. takut terjadi apa2 kat sayang..  rupa2nya sayang bergerak-gerak terlalu kuat ... sampai kedudukan sayang jadi senget... aktifnya sayang mama ni .....

Alhamdulillah... sepanjang mengandungkan sayang ... mama banyak membaca Al-quran .. Al-Quran lah peneman mama setiap hari di rumah .. mama bacakan Quran untuk tenangkan hati mama dan mama hendak kenalkan anak mama dengan ayat-ayat Allah ini .... mama rasa puas..hilang rasa penat dan yang pastinya respon dari anak mama dengan tendangan-tendangan  aktif sayang didalam .. huhu ... tapi sayang.. ada beberapa juz lagi.. mama belum tamat ... namun begitu... harapan mama, sayang suka dan tenang mendengar aya-ayat suci Al-quran yang mama bacakan untuk kita bersama ... moga-moga Allah mempermudahkan proses kelahiran kamu nanti ..ya sayang ....

untuk pengetahuan sayang.. keluarga mama selalu jugak buat makan malam dan semua keluarga berkumpul .. antara yang mama ingat .. ayahde sayang ada bawa balik buah durian dari kebun cikde di jeneris .. waktu tu musim durian .. ahh.. teringin sungguh mama nak makan durian .,.. mungkin ini rezeki .. hehe.... lepas tu nenek buat santan pulut makan dengan durian ... sedap sungguh nenek sayang buat ... ada satu yg mama tak boleh lupa juga .. bila mama tiba umah nenek.. tiba2 arwah ayahngah sayang ketawa kan mama ..entah apa yang melucukannya ... katanya perut mama besar sangat...! hehe .... iye lah ... waktu tu sayang dah 8 bulan tau ..... ayahngah sayang tu memang suka ketawa .. tak lucu bagi orang lain .. tapi lucu baginya ...itu sebahagian kenangan dengan arwah abang mama ketika mengandungkan sayang ....!

Dup dap... dup dapppp .....

tarikh jangka mama lahirkan  sayang adalah 24 julai 2008 .... dah terbayang-bayang di fikiran tahun ni mama bakal beraya dengan sayang .... harap-harap semuanya selamat...

usia sayang dah sembilan bulan ...dah sarat  sangat2 mama rasakan ... nak berjalan pun termengah -mengah .. tapi mama tetap bersemangat ....tak sabar untuk melihat sayang ..dalam masa yang sama mama berdebar-debar menunggu hari yang bahagia itu ... macam2 perasaan mama waktu tu .. takut, gembira..... tapi bila sampai tarikh jangkaan 24 julai... mama masih tak ada tanda2 nak lahirkan sayang .... hari demi hari mama menunggu .... barang-barang persediaan untuk sayang semuanya dah tersedia rapi ....

29 julai ..... mama pergi ke klinik untuk rutin pemeriksaan seperti biasa ... dah 5 hari postdate sebarang tanda belum ada ...semua staff jururawat yg kenal mama terkejut lihat mama , dah sarat sangat2 nampak ... dah tu mama di suruh pergi ke klinik Air Jernih untuk mendapatkan surat dan tarikh mama masuk hospital ...
aduh ... berdebar-debar mama .... takut sangat2 jika dipaksa melahirkan ...
sayang mama   .. doktor arahkan mama masuk wad pada 2 ogos .... bermakna dah tak lama sangat kita nak bersua muka ... tak sabar nak cium sayang ....!..anak mama sedang buat apa ye sekarang ni .... mungkin sayang belum puas duk dalam perut mama ni yer ....


2 ogos ... abah pun hantar mama ke hospital .... mama dimasukkan ke wad ibu2 yang menunggu untuk bersalin ... bila doktor periksa ,mama dah 2 cm tau .... bermakna mama akan dimasukkan ubat untuk cepat bukaan jalan ...mama berdebar-debar ..... tanda nak melahirkan dah makin dekat ..... 
dan ada satu lagi yang mama idamkan sebelum beberapa jam lagi mama lahirkan sayang .... kalau di ingat lucu juga waktu tu ..... ada satu petang tu ,sebelum mama di bawa masuk bilik bersalin , Tokmi sayang ada datang hospital jengok mama ... masa tu mama bagitahu abah yang mama rasa nak makan ayam kfc dan air oren ... abah tak bagi .. tapi tokmi kata pergilah .. kesian kat mama ni.. nanti lepas ni berpantang plak  .. kempunan mama nanti..! bila dah beli mama makan sampai habis dan air pulak tak cukup.... bekas air tu yg besar punye tp masih tak cukup ... mama pujuk lagi belikan air oren ... minum lagi mama.. sampaikan tokmi ketawa tengok ragam mama .... dan sampai sekarang bila abah ungkit kisah ni kami pasti tersenyum.... sebab banyak minum ais orang tua2 kata urat kembang dan susah nak lahir anak  .....

sewaktu mama di wad ,mama tak dapat nak lelapkan mata.. entah.... mama rasa berdebar- debar .... kebetulan di sebelah katil mama ada orang yang baru masuk ... adalah peneman mama .... dia pun terlebih hari juga .. dan kalau sayang nak tahu, sampai sekarang hubungan mama dengan dia terjalin .....

malam 3 ogos ....
mama dah di masukkan ke dewan bersalin .. 
sakit dah semakin kerap .. di hati mama waktu tu, andai kata mama syahid ketika melahirkan kamu , mama nak anak mama tahu ,mama terlalu sayang kamu ... jika tak sempat berjumpa didunia , jadilah anak yg soleh sentiasa mendoakan mama.. moga Allah temukan kita di syurga ....

waktu tu mama tak punya tenaga melahirkan mu oleh kerana mama menahan sakit terlalu lama .. mama makin lemah .. dan jantung kamu pun dah makin lemah sayang ... doktor terpaksa guna vakum .. dan alhamdulillah .. mama berjaya melahirkan sayang dengan sepenuh jiwa mama ... tepat jam 12.40 pagi .. 4 ogos 2008 .... lahirlah putera mama .......
tidak kedengaran suara sayang menangis waktu tu... sayang lemas dan dibawa ke wad atas... mama hanya menatap sekali saja wajahmu sayang.... hilang sudah rasa sakit melahirkan mu bila pertama kali dapat menatap wajah anak mama ..... dan.... mama pula di sahkan uri lekat.. uri tak dapat dikeluarkan dan mama dibius dan tak sedarkan diri... bila mama dah sedar semuanya dah selesai ......alhamdulillah sekali lagi mama selamat.... 
ikhwan haiqal ...  persaudaraan yang baik ... pepohon yang subur ... semoga anak mama ni sentiasa menjadi seorang yang baik  sesama insan dan saudara  dan juga dengan mama, abah dan adik- adik sayang ...


Dan ......

Apapun, mama nak anak mama tahu... mama terlalu menghargai pengalaman kita hidup sebagai satu selama 9 bulan lebih ... pengalaman yang terlalu indah dan berharga... pengalaman yg tak boleh di tukar ganti ... kita hidup sebagai satu jasad, berkongsi segalanya .....terima kasih sayang .. kerana memberikan mama pengalaman ini ... semoga mama dan abah dapat menjadi ibu bapa terbaik buat kamu di dunia nanti ....



ketika mama coretkan nota ni sayang dah pun 4 tahun ...... dah bersekolah .... anak mama dah pandai barcakap ... bergurau .... dah punya adik ,,,,,,dan dah pun pandai panggil mama ....

salam kasih sayang dari mama ................
















Thursday, May 24, 2012

ulangtahun perkahwinan ke-5

Happy anniversary to me n my hubby ...



hari ni genap 5 tahun usia perkahwinan kami..
24 mei ....
usia perkahwinan yang masih muda,masih terlalu mentah,masih perlu di pimpin, dibantu, ditunjuk ajar kerna masih banyak benda yg tak tahu ....
Bila nak sentuh pengalaman berumahtangga ni,rasanya aku bukanlah orang yg sesuai bicara soal ini...
masih banyak garam yg belum kami rasa,..
masih banyak gula yg belum kami jumpa....
namun begitu.....
syukur alhamdulillah....Allah panjangkan usia perkahwinan kami..
Allah berikan peluang untuk hidup bersama sampai saat ini...
dan ....
ku mohon padaMu Ya Allah agar diberikan peluang ini selamanya...
aku ingin perkahwinan ini diberkati selamanya....
dan kami bersatu diakhirat sana .... amin.

Dalam usia 5 tahun ini..kami dianugerahkan 2 orang cahayamata...
semuanya putera... Alhamdulillah... moga andai diberi kesempatan lagi di lain kali, kami berharap di beri peluang merasai..memiliki ... puteri....
begitu pantas masa berlalu,dalam mengharungi alam rumahtangga tak di nafikan ada jua pasang surutnya....namun... ketabahan cik abang ..kesabaran cik abang ... mengatasi segalanya.. kagum dengan keperibadian abang ... memang tak dapat dinafikan , kadang-kadang aku bukanlah seorang yg penyabar... malah ada ketikanya bila marah ada-ada saja ayat yg menyakiti hati keluar... tapi bila hati dah kembali sejuk menyesal 'setinggi ' gunung ku rasakan .... huhuhuu....






'24 mei 2007'
tarikh dan hari pertama kami disatukan sebagai suami isteri...
feeling gila aku saat ni ...isk isk....
teringat saat2 manis bergelar isteri pada sang suami.... 
masih terngiang2 saat lafaz ijab dan qabul ... menitis air mata dikala itu .. bermakna bermulanya status kehidupan ku sebagai milik seorang lelaki yang akan memimpin aku hingga ke syurga ...


............................................................................
zaman remaja yang telah ku tinggalkan sebagai kenangan .. yg tak mungkin terulang lg ....
buat suami ...
aku berasa bertuah kerana memiliki mu ..  di antara wanita2 di dunia ini .. aku yg kau pilih ....
aku bahagia bersama mu .... saat ketawa dan airmata ....
kau sentiasa sempurna di mata ku ..... kerana cinta dan kasih sayang yang tulus .....
kau adalah bapa pada anak -anak ku .... terima kasih atas segalanya ......

semoga ikatan perkahwinan kita berkekalan hingga keakhir hayat ....
semoga rumahtangga yang dibina mendapat keberkatan dari Allah swt ...
dan semoga cinta kita sampai ke syurga ....
amin ...!







ijab dan qabul


saat -saat ini terpatri di ingatan ku ....!


Tuesday, May 22, 2012

bulan Rejab tiba lagi .....

Bulan-bulan islam datang dan pergi tanpa kita sedari ..Biasanya hanya Ramadhan dan syawal kebanyakkan kita sedar .... sekejap je kan ... bermakna dah tak lama lagi bulan Ramadhan bakal tiba ,selepas sya'aban ..... apakah puasa dah kita ganti semuanya..? huhu... aku sendiri pun duk ganti .. letih-letih pun ,hutang kita dengan Allah wajib di ganti.... harap-harap anda jua begitu ...



Antara kelebihan-kelebihan bulan Rejab :-

  • Sabda Nabi s.a.w :Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.
  • Sabda Nabi s.a.w :Bulan Rejab bulan Allah, Bulan Sya'aban bulan ku, dan bulan Ramadhan bulan umatku.
  • Kemuliaan Rejab dengan Malam ISRAK MIKRAJ nya, Sya'aban dengan malam NISFU nya, dan Ramadhan dengan malam LAILATUL QADAR nya ..
  • Malam awal Rejab mustajab doanya
  • puasa sehari pada bulan Rejab mnedapat syurga tertinggi(Firdaus). puasa dua hari dilipat gandakan pahalanya.
  • Puasa 3 hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan)
  • Puasa 4 hari pada bulan Rejab di afiat kan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat.
  • Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.Puasa 6 hari pada bulan Rejab keluar kubur bercahya muka.
  • Puasa 7 hari pada bulan Rejab, ditutup daripada 7 pintu neraka.
  • Puasa 8 hari pada bulan Rejab, di buka baginya 8 pintu syurga.
  • Puasa 9 hari pada bulan Rejab, keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAH, maka tidak ditolak dia dari memasuki syurga.
  • Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan dua sayap,terbang seperti kilat di atas Titi Sirotulmustaqim di hari kiamat.
  • Puasa 16 hari pada bulan Rejab,akan dapat melihat wajah Allahdi dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
  • Puasa 19 hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai dihadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.
  • Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu.
  • kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala kalam,
  • puasa awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan kelebihannya.
  • Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.
  • Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapus seribu kejahatan.
  • Bersedekah pada bulan Rejab,dijauhkan allah pada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, bulan allah.
  • Sesiap berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya. "Telah wajib hakmu  atas Ku,maka mintalah olehmu kepadaKu,demi KetinggianKu dan KebesaranKu,tidak Aku tolakkan hajatmu,engkau adalah jiranKu di bawah 'ArasyKu,engkau kekasihKu  daripada segala makhlukKu,engkau terlebih mulia atasKu,sukakanlah kamu,tiada dinding antaraKu dan antara kau."( Dari kitab Raudatul Ifkar)
  • Siapa melapangkan kekeruhan , kesusahan ,kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam Syurga Firdaus.


--->REJAB bulan menabur benih ,SYAABAN bulan menyiram tanaman, RAMADHAN bulan
menuai.
--->REJAB menyucikan badannya ,SYAABAN menyucikan hatinya, RAMADHAN menyucikan rohnya
--->REJAB bulan taubat, SYAABAN bulan muhibbah, RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

Beramal lah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.









Sunday, May 20, 2012

Agar- agar gula merah simple


lama bt0l aku tak buat kuih muih .. dan lama jugak aku tak entry resepi... kemalasan dah melanda diri.. atoi.. hehe.. dah ni aku dah jadik rajin semula ..tapi setakat agar2 jer ...memang simple.. alaa.... setakat agar2 memang semua pernah buat kan ....kan..
 hmm... panas btol musim sekarang kan .. duk dalam rumah pun sampai terasa wap kepanasan ,belum terik mentarinya lagi...  sampai aku jadi malas nak memasak .. tapi masak juga..... huhu
anak2 pun pandai sebut panas ... ikhwan selalu sebut ,.,." panas mama....!" kalau irfan memang kuat minum air .... hmm.. sampai2 budak- budak pun tahu hausnya ....
mmm ... memang best lah kalu makan agar2 panas ginim..
menyejukkan tekak .. ehee

dalam kul 3 lebih tadi aku buat agar2 gula merah ni... asalnya bukan nak guna gula merah... tapi manisan @ gula melaka .. tapi dah abis... yg adanya cuma gula merah ... dan santan ...aku buat je lah ... sebab cik abang aku memang suka agar2 yg punya santan .. kalo agar2 biasa memang dia kurang .... jika yg biasa2 tu kalu aku buat, abis anak2 je yg makan ....! tapi kalo agar2 yang letak santan tu memang ada rasa lemak nya ... itu yg best nye ....



Agar-agar gula merah




Bahan2:-
* 1 paket agar- agar serbuk
* 150 gm gula merah
* 100 gm gula pasir
* 1000 ml air
* 150 ml santan
* 2 biji telur  ( dipukul dengan santan )
* 1 helai daun pandan ( simpul )


Cara- cara:-
  1. Rebus agar -agar dengan air hingga mendidih (ikut arahan pada agar2 )
  2. kemudian, masukkan gula merah ,gula pasir dan daun pandan ... masak hingga gula hancur ...
  3. Akhir sekali , masukkan bancuhan telur dan santan .. sambil kacau ... kacau selalu supaya tidak bergentel ...
  4. masak beberapa minit ...
  5. Angkat dan tuangkan ke dalam acuan ...bila sedikit sejuk , masukkan kedalam peti sejuk ..
  6. Dah siap ...... selamat mencuba ....