Tuesday, February 21, 2012

Doa mama di hari lahir mu .....





SELAMAT HARI LAHIR BUAT PUTERA MAMA ...... ILHAM IRFAN

Ya Allah ....
anugerah kan kepada ku kelangsungan hidup anakku ...
panjangkan usianya .... sihatkan badannya ...
akhlak nya .... agama nya ...
sejahterakan jiwa dan raga nya ...alirkan rezekinya melalui tangan ku ..
anugerahkan kepadanya kecerdasan akal dan kebeningan hati ....
bantulah aku .. mendidiknya ..berbuat baik kepadanya dari sisi-Mu ..
jadikan anakku mendekati ku ..menyayangi ku ...mencintai ku ....
jadikan anakku orang yang baik dan taqwa .
yang punya pandangan dan pendengaran yang taat kepadaMu ....
yang mencintai dan setia kepada kepada kekasihMu , Muhammda saw ...
berikan semua itu dengan petunjuk dan rahmatMu ....
berikan kepada kami apa yang terbaik di dunia dan akhirat .....
amin.






Happy birhtday sayang mama... ilham irfan



Selamat hari lahir sayang ...... mama sentiasa doakan moga2 rahmat dan kebaikan sentiasa mengiringi perjalan hidup mu .....
dah setahun umur irfan ...sekejap jer masa berlalu ..mama rasakan bagaikan baru semalam melahirkan sayang ..tup- tup ...dah setahun.... hehee
mama tak sabar nak lihat irfan besar .. tapi mama rindu sangat2 saat-saat irfan baby dulu ...(dalam muka memek cedih ni .... huhuu)
ini doa mama buat sayang .... klik sini .. Doa mama di hari lahir mu ....






inilah hasil tangan mama sendiri ..khas buat irfan ...kek coklat cheese ... tapi sentuhan mama belum siap lagi..nak menghias ..entah kan jadi ke tidak rupanya nanti ...+,+





Taraaaaa ...tang tang ....

lucu aku tengok kek ni bila dah siap hias ..alahai... comotnyer ...huhukkk
tapi takpelah sayang .mama dah buat yg terbaik ..walaupun tak cantik ...ia lahir dengan penuh kasih sayang mama ..ikhlas sangat2 dari hati ... bagi mama ,kehadiran anak2 sangat bermakna ..bermulanya kelahiran kalian ....maka di situ lah bermulanya perjalanan hidup kalian ... semoga berjaya dunia akhirat ....
walaupun takde kemahiran menghias kek ,banyak cabaran dan emosi, tapi mama lalui dengan sempurna ..begitulah juga harapan mama pada kalian ...





mengabadikan kenangan bersama ....











Tunggu apa lagi sayang ..cepat2 la potong kek tu ..
hurmm..lilin tu hanya sekadar hiasan suka2 jer mama letak ...actually jangan letak yer ... ikutan yahudi ....ingat mama  yer ....




 abang pun sempat buat peace yer .....





jengg ...jeng
pizza .. abah nye yang beli ..






pizza super supreme ... kegemaran mama & abah .....












kenapa tu dik ....




hadiah dari mama & abah buat irfan ...adik irfan dah boleh jalan ..sebab tu lah mama hadiahkan c0mel ini .....







Ala kadar jer sambut besday putera ku ...takde siapa2 cuma cik abang ,ikhwan dan irfan ....heheee
dirumah sendiri jer ..sekadar untuk ingatan ....







kek coklat lapis cheese kukus

21 febuary..besday my hero yg kedua.. ilham irfan kelmarin .. genaplah usiany setahub..dan sempena  nya jg
mama nya buatkan satu kek yg sangat lah istimewa..... jeng jeng.....
kek coklat dan di lapis dengan cream cheese ....
istimewa sangat2 .... hasil tangan mama sendiri tau buat irfan .. cubaan pertama kek lapis cheese ....
meleleh tak tengok kek nim ???...nyumy ..nyum ...hehee ...sambutan ala kadar birthday my hero kedua..!

tapi bukan aku nak bbangga antara banyak2 kek yg ku bikin ..(banyak kewww....?huhuuu)
kek lapis cheeese ni lah yg paling sedap dan paling aku suka ...
cheese memang kesukaan aku ...tapi cuma dikukus je la.. nk bakar belum mahir lagi..takut tersalah timing n suhunya..huhuu.....
my hero sulong si ikhwan  pula .. kalau pasal kek je 'kek..' tak kira lah kek apapun memang dia suka ...dia suka makan kek..terutamanya kek c0klat ..
kek coklat dah banyak kali aku buat ...
 .. memang feberet laa...wallah.... kek ..kek...kek..... satu kepuasan bila hasil yg dibuat mjadi....o_O

dan untuk kek lapis coklat cheese ni ada resepi di bawah ..tapi agak cerewet sikit la...resepi pun mesti faham betul2...itu bagi pendapat seperti aku ni yg tak terer ni......o_O...oke apapun selamat mcuba bg yg nak mcuba.....






kek c0klat cheese kukus


Bahan2:-
  • 1 cawan serbuk coklat
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan marjerin (di cairkan) @ 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan susu cair
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 1/4 cawan tepung gandum (anggaran 1 cawan + 2 sudu besar..)
  • 1 sudu kecil baking powder (aku guna sudu kfc)
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 3 biji telur (di pukul ringan jer)

Cara2:-
  1. campurkan serbuk coklat ,gula pasir ,susu cair dan marjerin.
  2. panaskan atas api sampai gula larut dan semua sebati (jangan sampai hangus..)
  3. sementara itu campur tepung gandum ,baking powder dan soda bikarbonat (ayakkan)
  4. tuangkan susu pekat kedalam adunan coklat yang telah sejuk sedikit tadi ,gaul rata. kemudian masukkan telur dan kacau hingga sebati..
  5. Akhir ,masukkan seluruh campuran coklat ke dalam tepung yang di ayak tadi. kacau hingga semuanya betul2 sebati ....


Bahan untuk lapisan cheese:-
  • 250 gram cream cheese
  • 100 gram coklat masakan putih (guna susu pekat pun takpe..)
  • 2 biji telur
  • 30 gram tepung gandum
---> cara:-
  • Cairkan coklat masakan dengan menggunakan cara double boil ..bila dah cair ,angkat dan campurkan dengan cream cheese ,telur ,tepung gandum .... kemudian pukul semuanya hingga kembang ....



Cara-cara nak buat kek :-
  1. Panaskan kukusan.
  2. sapukan loyang yg sesuai dengan sikit minyak @ marjerin (agar kek tak melekat bila masak )
  3. masukkan separuh adunan coklat ,kemudian kukus selama 15 @ 20 minit ...
  4. bila dah masak ,masukkan pula semua adunan cheese dan kukus semula sehingga 15 @ 20 minit .....
  5. Last ,bila dah masak masukkan separuh lagi adunan coklat tadi di atas lapisan cheese dan kukus lagi selama 20 @ 25 minit ...
  6. bila dah selesai ..angkat dan biarkan sejuk..barulah dipotong ....




Untuk buat coklat lembab atas kek (Topping):-ada 2 cara..............cara pertama:-
  • 250 gram coklat masakan
  • 3 sudu besar susu cair
  • 2 sudu besar susu pekat
  • 1 sudu besar marjerin @ butter

Cara2:-
  1. masakkan coklat dengan menggunakan double boil
  2. bila dah cair masukkan susu pekat dan susu cair..
  3. akhir ,masukkan marjerin ,kacau sebati..
  4. tuangkan atas kek yg telah di sejukkan tadi ....


  • cara kedua:-campur 1/2 cawan susu pekat, 1/2 cawan serbuj koko, 2sudu besar marjerin@butter dan 2sudu air panas....campur kesemuanya dan masak  guna double boil juga...bila cair dan sebati semuanya bolehla di tuangkan atas kek yg telah siap di kukus tu..... aku sebenarny suka dengan cara yg kedua ni..ringkas..:-)


p/s: membuat kek atau apa2 masakan memang perlu kesabaran dan kreativiti ....tapi hasilnya kita sendiri yg merasa seronok ...
s0... selamat mencuba yer .....!






Saturday, February 18, 2012

y0y0 car buat my s0n ..


kesah hanya lah sebuah  'kereta y0y0' ..
kereta y0y0..?


malam ni baru nak aku update ...
Dua malam lepas, abah budak2 ni ada beli sejenis kereta mainan,tp boleh naik lah..bila aku tengok kereta ni lucu pun ada,menarik pun ada.teng0k gambar di bawah


taraaa...
ini lah rupanya kereta y0y0..
harganya cuma rm55.00 sahaja.di panggil kereta y0y0 kerana tayar didepannya ada tiga,sterengnya pula boleh dipusing terus,jika dipusing,tayarnya bergerak seperti kita main yoyo..
ingat mainan yoyo yg bertali tu,tarik2 dengan tangan...!kereta ni guna stereng je nk bergerak,jadi kaki tk guna..itu yg membuat anakku kesukaan bermain kereta ni....hahahaa..
lucu dehhh,tengok anak2..!
yang sebenarnya si ikhwan  ni dah lama merengek2 nak kereta remote control flash & dash..yg ada cerita karton di tv tu..
aduh,bukannya tak mahu beli,dah banyak kali  beli yg remote control ni ,yg besar,kecik....
tapi semuanya sekejap2 je okey..lepas 2 atau 3 hari,tayar tercabut,remote hancur..
itu lah kerjanya siabang,habis di bukanya..akhirnya,abahnya dah malas nk beli yg jenis2 remote..
so..yg ni dah cukup,besar dan boleh naik lagi....
tengok lah ragam di0rang ni,siap adik duk belakang lagi.......



Saat terindah mereka berdua...Peach!





huk hukk..ikhwan siap pakai topi keledar kesayangannya...adventure gitu..picccc



Adik irfan tak mahu ketinggalan....tetap nak merasa....^__^












Thursday, February 16, 2012

Donat buat mertua ku .....

kali ni aku nak entry pasal D.O.N.A.T .....
dah lewat malam...tapi mata belum ngantuk lagi .... sebab tu aku 'terrajin 'nak citer pasal donat ni ...
siang tadi aku rajin buat donat ..first time tau ....ngeee ..macam mana rasa dan rupa nya erk ..





Taraaaaa ....
ini lah rupa donat ku ..
nampak comot dan pelik kan ..? aku tak guna taburan gula ,tapi di celup dengan coklat ...
rasanya boleh lah ... menjadi lah jugak ..walo pun rupanya tak comel... !
hehee ..
dapat jugak pujian dari cik abang ..anak2 plak makan jerk ..asal mama dia ni ada bikin kuih ,makan lah dia ..ikhwan lak seperti biasa lah ,kalo sedap banyak lah dia makan .. berhenti bila kenyang ..hurmmm....
donat ni buat makan petang2 tadi, waktu abang ku dah pulang kerja ...seperti biasa lah ku hidang kuih muih dan air ...." mmm... sedap lah sayang donat ni ..." kalo gitu abang nak bagi umi & ayah rasa lah ....,abang nak hantar nanti.."
so ,apalagi, jadilah donat buat mertua ku .....huk hukkk
buat umi dan ayah mertua ku ,sudi2 lah rasa walopun donat ku tak seberapa ,ikhlas dari menantu mu .... cewahhhh .....
dan resepi mini donat ni ada ku sediakan di bawah ..untuk sesape yg sudi mencubanya .....oke





bahan2:-
  • 500 gram tepung gandum
  • 25 gram gula
  • 10 gram garam
  • 11 gram yis kering (1 bungkus )
  • 50 gram mentega
  • 3 biji telur kuning
  • 300 ml susu segar


caranya:-
  1. campurkan tepung ,gula ,garam ,yis kering ,telur kuning dan susu segar ...adunkan semuanya hingga sebati dan kemudian masukkan mentega ..
  2. uli ramuan ini hingga semuanya sebati dan lembut .
  3. rehatkan doh selama 30 minit..
  4. kemudian canaikan doh hingga menjadi bentuk bulat donat .. (lubang di tengahnya cuma aku tekapkan dengan tudung botol )
  5. rehatkan pula selama 20 minit ... kemudian sedia untuk di goreng ...gorengkan hingga kuning keemasan ...
  6. siap untuk di hidang kan ....



p/s: Donat lebih enak bila di tabur gula halus ....tapi boleh mempelbagaikan ..aku cuma celup dengan coklat dan di tabur dengan badam ....






SENYUM lah sayang....





=> Saya tetap akan SENYUM pada ORANG yang senyum KAT saya
=> Saya tetap akan SENYUM pada ORANG yang MASAM dekat saya




SEBAB..?


SENYUMAN itu IBARAT JANGKITAN
dengan SENYUMAN kita dapat TENANGKAN hati kedukaan,


SENYUMAN itu IBARAT UBATAN
dengan SENYUMAN kita dapat bantu PULIHKAN kegusaran,


SENYUMAN itu IBARAT JELMAAN
dengan SENYUMAN kita dapat HADIRKAN suatu keceriaan,


=> SENYUM tanda CERIA dan SENYUM tanda KASIH SAYANG...!
=> SENYUM lah dari hati yang TENANG kerana itu jangkitan PALING BERKESAN....!



Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:

"Janganlah kamu meremehkan kebaikan apapun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajsh ceria dan senyuman)."- Hadis riwayat muslim-







Monday, February 13, 2012

Sayang lah kedua Ibubapa....





Sayanglah kedua ibubapa...
Bagaimana rupa, bagaimana pun..mereke tetap ibubapa kita..
Hormati MEREKA, sayangi MEREKA






>>Bila mak kata dia teringat, kita jawab kita sibuk sangat.
>>Bila ayah kata dia rindu, kita jawab nantilah hujung minggu.
>>Bila mak minta kita pulang, kita jawab kita belum lapang.
>>Bila ayah minta kita singgah, kita jawab kerja kita belum selesai.
>>Bila hati kita terguris, kita kata "Mak memang tak pernah faham".
>>Bila hati kita terhiris, kita kata "Ayah memang tak ambil kisah".



Tetapi



>>Bila hati mak kita terguris, mak kata "Tak apa dia masih muda".
>>Bila hati ayah kita terhiris , ayah kata "Tak apa,belum sampai akalnya".
>>Bila kita menangis tanda lapar, mak berlari bagai hilang kaki.
>>Bila kita merintih tanda derita, ayah bersengkang mata bagaikan tiada lena.
>>Bila kita sedih kerana gagal, mak setia membekalkan cekal.
>>Bila kita pilu kerana kecewa, ayah teguh berkata dia tetap bangga.






Jadi, ingatlah pengorbanan ibu bapa kita.Cintailah mereka lebih dari kita sendiri,
kerana tanpa mereka, siapalah kita pada hari ini..




Allah telah berfirman dengan MAKSUDNYA:
"Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah melainkan hanya kepada-Nya dan hendaklah berbuat baik  kepada orang tua.Dan jika salah satu daripada keduanya atau kedua-duanya berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu menyatakan keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak keduanya
Dan ucaplah keduanya perkataan mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, sayangilah mereka keduanya, sebagaimana kedunya menyayangi aku waktu kecil".
(Al Isra' ayat 23-24)













Thursday, February 9, 2012

isi masa lapang anak2....



lama tak update bl0g,update tentang my s0n ..
saja2.......... tulisan hati mama ....kan..kan...
hihi..gembira bukan kepalang putera sul0ng ku ,Ikhwan Haiqal
bila sebut taman permainan..mel0mpat-l0mpat..
Bila sebut jer nama m0ksu yang ajak jalan2,suka sangat dia.Gembira teng0k anak-anak mama sekarang ni dah pandai nak bermain2 maklumlah dah masuk 4 tahun.yang si adik ,Ilham irfan dah nak masuk
setahun,dia pun dah pandai.walaupun tak berjalan lagi,tergantung2 irfan.


B0ring sangat petang kelmarin,s0 pergi kat taman permainan mydin mall jer.hehe..


Teng0klah gelagat anak2 mama ni ikhwan & irfan ...



Irfan pun aktif sangat ...



Siap sedia atu..uwe..igerr....hehe..








Pic sama moksu.....






cayang anak mama..............








Sunday, February 5, 2012

Salam Maulidur Rasul 1433 H





Rasulullah
Dalam mengenangmu,
kami susuli lembaran sirah mu
pahit getir perjuangan mu
membawa cahaya kebenaran..

Engkau taburkan pengorbanan mu
Untuk umatmu yang tercinta
Biar terpaksa tempuh derita
Cekalnya hati menempuh ranjaunya

Tak terjangkau tinggi pekertimu
Tidak tergambar indah akhlakmu
Tidak terbalas segala jasamu
Sesungguhnya engkau Rasul mulia
Tabahnya hatimu menempuh dugaan
Mengajar erti kesabaran
Menjulang panji kemenangan
Terukir namamu di dalam Al-Quran

Rasulullah
kami umatmu
Walau tak pernah melihat wajahmu
Kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu

Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan rasul sebagai pembela

Walau tak pernah melihat wajahmu
kami cuba mengingatimu
Dan kami cuba mengamal sunnahmu
Kami sambung perjuanganmu
Walau kita tak pernah bersua
Tapi kami tak pernah kecewa
Allah dan Rasul sebagai pembela



Thursday, February 2, 2012

Pernikahan atau Perkahwinan ~





~ Buat Suami ~

Pernikahan atau perkahwinan
Menyingkap tabir rahsia
 isteri yang kamu nikahi
Tidaklah semulia Khadijah
Tidaklah setaqwa Aishah, pun tidak setabah Fatimah
Justeru isteri hanyalah wanita akhir zaman
Yang punya cita-cita menjadi solehah.


Pernikahan atau perkahwinan
Mengajar kita kewajipan bersama
Isteri menjadi tanah, kamu penaungnya
Isteri ladang tanaman, kamu pemagarnya
Isteri kiasan ternakan, kamu gembalanya
Isteri adalah murid, kamu mursyid(pembimbingnya)
Isteri bagaikan anak kecil, kamu tempat bermanjanya.


Saat isteri menjadi madu, kamu teguklah sepuasnya
Seketika isteri menjadi racun, kamulah penawar bisanya
Seandainya isteri tulang yang bengkok, berhati-hatilah meluruskannya.


Pernikahan atau perkahwinan
Menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa
untukbelajar meniti sabar dan redha
Kerana memiliki isteri yang tak sehebat mana
Justeru kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Muhammad Rasulullah atau Isa a.s
pun bukanlah Sayidatina Ali Karamaullahhuwajhah
Cuma suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh.






~ Buat Isteri ~


Pernikahan atau perkahwinan
Menyingkap tabir rahsia suami yang menikahi kamu
Tidaklah semulia Muhammad,tidaklah setakwa Ibrahim
Pun tidak setabah Isa atau Ayub ataupun segagah Musa
Apalagi setampan Yusof
Justeru suamimu hanyalah pria akhir zaman
Yang punya cita-cita membangun keturunan soleh solehah



Pernikahan atau perkahwinan
Mengajar kita kewajipan bersama
Suami menjadi pelindung,kamu penghuninya
Suami adalah nakhoda kapal,kamu navigatornya
Suami bagaikan anak yang nakal,kamulah penuntun kenakalannya.



Saat suami menjadi raja,kamu nikmati anggur singgahsananya
Seketika suami menjadi bisa,kamulah ubat penawarnya
seandainya suami berkata yang lancang,sabarlah memperingatinya



Pernikahan atau perkahwinan
Mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa
Untuk belajar meniti sabar dan redha
Kerana memiliki suami yang tak segagah mana
Justeru kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna didalam menjaga
Pun bukanlah Hajar ataupun Mariam yang begitu setia dalam sengsara
Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi solehah.