Sunday, December 2, 2012

Mee Soto Daging / Ayam

saya nak entry resepi mee soto...
sebab mee soto ni antara fav sy.... juga fav en.abang dan anak2.... dalam sebulan tu pasti sy akan buat, memang terbaik lah.. huhu...
sy dah cuba soto daging dan ayam ..tp yg paling sy suka soto daging sebab mungkin rasa daging yg manis jadi membangkitkn aroma kuahnya....  
 
pic di bawah ni adalah mee soto ayam ..
yg sy buat dua bulan yg lepas..
 
mee soto ayam
 
 
yg nim mee soto daging dan bebola daging .. bebola tu cuma sy beli yg bebola daging ayamas .. waktu tu rasa malas nk buat bergedil.... huhuu ... sebulan yg lepas dirumah ibu.... !
 
 
 
dan pic atas ni baru jer kelmarin buat... sorry,pic kurang menarik...
yg tu sy buat bergedil kentang .. kalo mee soto sy suka makan dengan bergedil kentang dari bergedil daging ..  memang sedap bebola kentang di gabung dengan kuah soto.. serasi jew ..

dan sy suka makan dengan mee hoon saja ..
kalo buat soto ayam, ambil isi ayam dan carik2 kan ..kemudian tabur bila nak makan ...
macam pic yg pertama tu..!
dan lagi pasal mee soto ni sy paling suka sambal kicapnya .. memang cukup serasi ....!
 
 
yup.... disini sy nak kongsi resepi mee soto..
juga sebagai rujukan..
resepi ni dari sy sendiri... rujuk dari ibu juga...! dan dalam resepi ni sy lebih suka guna rempah yg untuk menggulai tu .. (rempah gulai daging) tp biasanya buat soto orang guna rempah kurma ..tp sy lebih  suka guna rempah gulai biasa tu ..pelik kan..? hihii ... tp bagi sesape nk mencuba ,guna rempah kurma pun oke ..
 
 
 
 
bahan untuk kuah soto
 
Bahan utama:
  • 1 kg daging / ayam (di potong kecil)
  • mee hoon / mee kuning /nasi himpit (semuanya sesuai)
 
Bahan tumis:
  • 4 cm kulit kayu manis
  • 4 biji buah pelaga
  • 3 kuntum bunga lawang
  • 5 kuntum cengkih
 
Bahan Kisar:
  • 6 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 5cm halia
  • 3cm lengkuas
  • 3 batang serai
  • 3 sudu besar rempah kurma
  • 1 sudu besar lada hitam
 
Bahan hiasan/sampingan:
  • Daun bawang
  • daun sup
  • taugeh (di celur)
  • bawang goreng
  • sos kicap
  • bergedil kentang /bebola daging
 
Cara2:-
  1. Tumiskan bahan-bahan tumis hingga naik bau.... kemudian masukkan pula bahan kisar dan tumis hingga wangi.
  2. kemudian masukkan air secukupnya (biasa sy buat periuk yg sederhana besar ) ,masukkan daging/ ayam, garam, gula dan perasa secukupnya .
  3. biarkan kuah mereneh dan mendidih.. hingga daging masak dan lembut.
  4. bila dah betul2 masak, bolehlah di hidang bersama mee hoon/ mee kuning /nasi himpit .. dan bahan2 hiasan lain .....!
 
 
 
bahan2 untuk sos kicap:-
 
 
 
blenderkan semua bahan2 di bawah.
  • 20 biji cili api
  • 1/2 cawan kicap manis / pekat
  • 2 ulas bawang putih
  • 3 biji jus limau / cuka
  • sedikit garam
  •  
  •  
    bahan2 untuk bergedil kentang :
     
     
     
  • 1 ulas bawang besar
  •  
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 sudu besar ketumbar
  • (tumbuk bahan atas hingga separuh hancur)
4 @ 5 biji kentang (saiz sederhana ya)
minyak untuk menggoreng
1 biji telur
hirisan daun bawang /sup
sedikit garam
 
 
Cara:
  1. kentang di buang kulit, di bersihkan dan di potong dadu,sedang2 ...kemudian goreng hingga masak.. setelah itu, angkat.dan lenyek semasa ia masih panas.....
  2. bila sipa kentang dilenyek, kemudian campurkan bahan2 yg ditumbuk tadi dan hirisan daun bawang.. masukkan sedikit garam.. kemudian gaulkan hingga semua sebati..
  3. kemudian kentang tadi di bulatkan dan dileperkan sikit mengikut saiz yg di sukai ....
  4. lepas siap, panaskan minyak dalam kuali.... celupkan satu persatu kentang tadi kedalam telur kemudian goreng .... agak kekuningan bolehlah diangkat ...
  5. dan boleh dihidang bersama mee soto....
 
 
 
dah .... siap...
mudah jew kan ..
@_____@
 
 
 
     
     
     
     
     
     

    12 comments:

    ieda said...

    dpt buat sendiri mee soto/ayam dan daging nie fuh ! .. nak2 begedil tuu .. mak aihh ! ;))

    IntaNBerliaN said...

    sy pun sk soto ni... snang je upenya yer.. lenkali leh buat sendiri :-)

    teratai said...

    Tak pernah buat mee soto ini tapi amat suka memakannya, tambah2 jika diletakkan begedil n sos kicap tu...memang ong!

    ummuaidan said...

    salam mama saly..kita pun baru buat jgak meehon soto...heheh..mcm berjanji yer...guna rempah kurma yer kalau takder remoah soto...thanks for sharing lain kali leh cuba resepi nie lak...

    aTieYusof Family said...

    Sally;
    lapar tgk mee soto yg Sally buat ni..hihi.. telan ayaq liuq je lah..haha
    semalam atie buat soto ayam juga.. tapi tak jadi lah Sally :(..
    boleh ambik resepi ni lah...
    nti nk cuba..hehe...:)

    mummycda said...

    Saly ida paling suka bihun@mee soto....tgok saly buat teringin lak nak buat cuti nanti....makan lak ngan bergedil lagi la ummmppp....ida pun suka sup soto daging dr ayam macam saly cakp sebab manis kan....tq saly kongsi resepi yg ida suka nie...hihihi :)

    Kesuma Angsana said...

    aduhai sedapnyer

    syiela said...

    sedapnya nyum nyum.. lapar pulak dah

    Deqla manjew said...

    wahh sdpnye kak... deqla mmg suka soto...begedil pun suke...hihi...kalo bab mkn smua suka..hahaha

    Si Matatajam said...

    Sedapnya....M x pernah buat soto lg..tapi bergedil pernah buat sekali..

    QasehnyaRania said...

    sedapnya..
    ni yang teringin nak buat ni..
    ciksu kan aklau soto suka makan dengan bebola dgg..
    nak begedil kentang cam MALAS sikit...hihihi

    NoEn said...

    nyum..nyum...sedapnya