Sunday, December 30, 2012

Bercerai susu



"memberhentikan penyusuan badan kadangkala boleh menyebabkan perubahan besar kepada ibu dan anak .selain kesan fizikal, ibu juga mengalami kesan emosi..."

"Sesetengah wanita berasa sedih akibat kehilangan keakraban antara ibu dan anak seperti yg dirasai ketika menyusui bayi mereka.justeru,ia perlu dilakukan secara perlahan-lahan bukannya secara drastik..."

dipetik dari SINI



alhamdulillah....
akhirnya dah masuk 4 hari berjaya melepaskan susu dari irfan ...
dah dalam seminggu percubaan bercerai susu ni..
Semenjak diri di sah kan prgnant ..
Doktor sarankan aku lepaskan susu badan, sebab bimbangkan kandungan..
 agak mengejut lah jugak kan..
tapi sedih dalam terpaksa  aku cuba juga lepaskan perlahan-lahan....
aduhaii ...
 cukup sedih hati ini  bila melihat irfan menangis nangis mau  susu.. dia masih perlu lagi ..irfan sekarang umurnya 1 tahun 10 bulan .. lagi 2 bulan untuk cukup 2 tahun .. yg sepatutunya dia masih patut menerima susu ibu ..
hajat memang nak menyusu penuh sampai 2 tahun .. tapi apa kan daya ku ... sob3 ..
agak mencabar juga ..
jika abangnya dulu ikhwan lagi lah kesian... sebab bercerai susu ketika umurnya betul2 cukup setahun ... kecil lagi... tapi apakan daya juga sebab prgnant... kalau ikhwan dulu tak berapa sukar nak melepaskan susu, 3 hari dah boleh .. bagi susu formula mau juga dia..
kalau irfan ni yang cukup mencabar sebab mungkin dia dah besar dan pandai sikit..dan dah serasi dengan susu ibu ..
Untuk permulaan tu, 
 aku cuba untuk tidak menyusu diwaktu siang...
alihkan perhatian dia dengan susu botol dan main2 dengan abangnya.... kekadang tu dia datang mintak juga.. cuba beri air lain melalui botol atau cawan .. tapi nak jugak susu mamanya ni ... bagi juga skali dua.. 
kalau siang oke lagi... tapi waktu malam agak susah..
maunya dia nangis2 dah pujuk segala bagi botol pun dia takmo .. akhirnya dek kesian bagi jugak ... berlarutan sampai 4 hari juga ...
hati aku pun sedih.. bila tengok dia nanges2 nak susu rasanya nak bagi jer ... cuba elak.. elak .... 
akhirnya... berjaya juga..

Aku lah yg jadi sedihnya .. yg sebelom ni selalu je ade dia di samping .. bile nak tido .. mai teringat ..


Aduhai hati .. sabar je lah ..




16 comments:

Nisah Idham said...

Salam Semanis MAma..
(^_~) sedey juga nisah baca kisah Irfan bercerai susu.. Seorang mama, mana tahan nak dgr tangisan anak-anak.. semoga mamanya tabah ye...

aTieYusof Family said...

sedih juga kan Sally.. tak pe lah..sabar je..lama2 nti mesti irfan biasa... slow2 bagi susu formula.. Pa'e dulu lg kesian.. 2bln lbh je dpt BF..sedih..:(

Mia Kassim said...

Salam kenal dan follow :)

myfreeminded said...

Mesti sayu hati bila dia mengongoi tu.

nurbijen said...

Alhamdulillah, dah berjaya.... Anak2 kena pandai pujuk dan rajin bercakap dgn mereka, Insya Allah mereka mudah mendengar kata :)

shamila ahmad said...

salam..afiqah pun dulu ssah nk cerai susu..malam la ssah..las2 saya bagi dia tdur lewat..bagi main je..pastu bagi makan sebelum tidur..baring je trus terlelap..kena 3 malam macam tu trus x jga dah lepas tu...berjaya..

Nastyna said...

congratulations berjaya. so takder la lama sampai berminggu2 tempoh percubaan tu yer. saya skang ni mmg tengha cari infos pasal bercerai susu, nak prepare diri.

.:: Mrs Z ::. said...

Sedihla baca sbb sy pun tgh hadapi benda yg sama..bezanya anak sy dah besar..siap member bg daun hempedu bumi lg tp xsmpai hati sbb kesian..semoga mamasaly berjaya ye.. tabahkn hati utk baby dlm perut tu ^_^

NoEn said...

tahniah pregnen lagi
sy pun belum wean off alya...dh nak masuk 2thn 9bln dh...xreti mcm mana nk wean off dia..huhu

uNa said...

salam..singgah sini jap :-)

una pun dak kne start cari info cara nak cerai susu gak ni..Aliff dah setahun lebih..ada gak try bg susu lain, xnk langsung..skarang ni pun una dah start susah hati bila fikirkan benda ni..huhu

mama_saly said...

@.:: Mrs Z ::.

betul tu,bcerai susu dr ank mmg sedih sbb kt rasa 'renggang' dgn ank.tp tpaksa jg tu.. sy sampai sapu ubat vicks gamat tu rasa pedas2..lepas tu tiap kali dia mahu,sapu..bila dia rasa dia tkmo dah.. alhmdulillah dh ok..kesian mmg ada..

mama_saly said...

@NoEn

terima kasih noen..
kalu dh masuk 2thn lebih dh boleh lepas sgt2 tu.. noen dh boleh start slow2 ,sy pula tpksa smpai sapu ubat vicks gamat ..hehe.boleh jg lepas.sbb bila dia makin besar makin pndai ,susah jg tu..

mama_saly said...

@uNa


wsalam una..
betul tu,bila ank dh makin besar makin pndai.nk lepas jadi susah..cuba una cuba plahan2,dan cari info..sbb sy pun rujuk info sbelum ni..tk boleh lepas mngejut nnti kesian dia.

Mama Vogue said...

Hakim yg 2 thn setengah tu pun masih bf. Mmg penah nak cerai susu tp hati saya tak cukup kuat bila dgr dia nanges..huhu

Ann Ishak said...

bagusnya mama boleh menyusukan 2 anak sampai setahun dan lebih, kagum betul saya.

suhaina laui. said...

xdpt byg kalo ank sy nt mcm mane..