Wednesday, December 26, 2012

Alhamdulillah .....


dah hampir seminggu tak bsiaran ..
kesihatan tidak berapa mngizinkan.. jadi malas rasanya. buka juga blog tapi kejap2 tutup..
 hari ni aku gagahkn diri juga..


tengok test upt diatas tu ....
alhamdulillah ... syukur sangat2 kehadrat  Allah swt..
memang aku tak sangka sangat2 .. memang juga tidak merangcang sebelum ni.. tapi bila rezeki datang secepat ini juga, hati gembira sangat-sangat... mungkin nikmat anugerah untuk 2013 nanti ..insyaallah...
 


 
sekarang ni baru jew 7 minggu.. tapi aku dah terasa alahan  .. letih.... cepat pening cepat juga hilangnya... nasi aku tak dapat nak makan.. cuma yg berselera sekarang ni cuma mee ..tak kiralah mee goreng .. mee sup ke... air milo yg sebelum ni kesukaan, sekarang dah takleh nak minum ... mengada sungguh... hehee..... berbeza dengan kehamilan yg dulu..

cek upt ni sabtu baru2 ni... pergi keklinik wan saleha di bandar kuala terengganu... mesti pergi jugak sebab hati dah rasa lain macam jew ... period dh 2 minggu tak datang ... diri lain macam pulak tu.. suspen tau ... >,< bila ternyata positif huhu hati terkesima kejap .. dah nak jadi ibu beranak 3 rupanya aku ni ... hehe

dalam sedar tk sedar kalau nak tahu ini adalah kehamilan ku yg ke 6...!
kenapa ke-6 ? padahal anak baru jew 2 ...

sini aku nak catat skit kenangan sejarah kehamilan aku
dan sehinggalah aku dapat 2 hero kesayangan tu ..


bab pertama..
masa sebulan lepas kahwin tu, aku dah di sahkan mengandung .. kiranya kalo orang kata bunting pelamin lah agaknya kan ...  memang teruja dan tak sangka secepat itu ... hehe ...
tapi bila kandungan dah hampir 12 minggu (3 bulan ) tetiba keluar setitis darah jew .. takut pun ada waktu tu mklumlah pengalaman pertama ... dah tu rujuk klinik  dan bila di scan tiada pergerakan jantung anak ... so kena refer ke hospital terpaksa buang dan lalui proses D&C ...
memang aku waktu tu sedih sangat2 tapi ada en.abang disisi penguat segalanya... katanya nanti insyaallah ada rezeki lain Allah bagi ....!


bab kedua ..
sebulan lebih lepas keguguran tu, aku disahkn mengandung lagi .. gembira tak usah nak cakaplah kan .. tak sangka juga secepat tu ... teruja .... tapi takut nak suka2 sangat bimbang peristiwa pertama terjadi lagi .. jadi jalannya aku keklinik buat pemeriksaan dan dibekalkan vitamin ..tapi bila kandungan nak masuk 10 minggu tetiba aku mngalami pendarahan .. memang banyak juga ..aku jadi takut dan sedih sangat2 masa tu .. terus keklinik swasta biasa tu ... buat pemeriksaan scan dan segalanya .. kata doktor anak memang tak nanpak lagi yg ada cuma sarung.... jadi doktor kata juga ada tanda2 mahu gugur ... doktor bekalkan ubat dan banyak2 berehat katanya .. katanya berserah, apa yg terjadi kehendak-Nya ... dan jika takde apa2 di suruh datang lagi 3 minggu kemudian .... lepas dari seminggu tu pendarahan berhenti dan kerja aku waktu tu rehat.. rehat .. dan lepas 3 minggu pergi semula klinik dan alhamdulillah kandungan sihat dan selamat ... kata doktor jarang jumpa kes gini.. biasanya berakhir dengan gugur .... dan kalau nak tahu , putera aku yang sulung tu lah (ikhwan Haiqal ) yg kukandung ... dah selamat semuanya ..... >,<




bab ketiga..
alkisahnya pula ,  bila umur ikhwan 10 bulan aku mengandung lagi ..tanpa aku sedari.. sebab tak sangka juga ikhwan masih baby gitu, menyusu pulak tu... dah nak dapat adik.. aku terima dengan hati yg senang .. tapi dalam masa sama takut jugak kalo2 pendarahan berlaku lg.. bila kandungan dah masuk 2 bulan lebih ,tetiba kawan en.abang ajak pergi bercuti ke cameron highland ... huh memang melompat kgembiraan lah.. tapi abang mula tu tak setuju pergi sana,aku keadan gini alahan pulak tu.. tp aku nak pergi jugak ...


pulang dari CH tu aku memang terlampau letih sangat2 .. macam orang sakit pun ada.. sebulan lepas tu berlaku pendarahan lagi ... seperti biasa kelinik scan dan makan ubat vitamin kuat peranakkan segala... bila doktor scan katanya kandungan dh masuk 4 bulan .. akhirnya terpaksa ke hospital lg.. tiada denyutan jantung anak.. aku lalui proses buang anak lepas tu di cuci lagi (D&C) .. yg sedihnya janin anak doktor bagi tengok dan bawa pulang .. sedih tengok,, sedih teramat2 sangat masa tu.. jadi trauma pulak rasanya bila mngandung ni...termenung..termenung... kenapalah sejarah pendarahan dan keguguran sentiasa berulang ....


bab keempat..
2 bulan lepas peritiwa atas tu aku disah hamil lg.. huhu.. kenapalah subur sangat ..rezeki nak buat macam mana.. dan sama juga masuk 2 bulan kandungan berlaku pendarahan lg ... sob3 .. duhai hati tabahlah .... kali ni aku tak mahu kehospital lg .. tak mahu dah di cuci lagi .. jadi takut pulak .. lepas tu atas nasihat sorang kawan katanya pergi keklinik wan saleha .. dia juga pakar juga bab2 sakit puan ni.. last aku pergi dan kata doktor juga anak tiada denyutan jantung .. doktor tu tak bagi kehospital sebab aku dah lalui proses cuci dua kali..bahaya katanya... ! so, doktor bagi ubat pelawas dan vitamin bagi kelurrkan janin secara semulajadi .. seminggu tu aku rasa sakit2 kemudian keluarlah anak tersayang aku .. baru seketul daging ...  doktor merawat aku sampai selesai semuanya.. dan katanya jika nak hamil sekurang2 nya 6 bulan dari keguguran ni .. dan jika hamil terus datang jumpanya, dia akan jga dan bagi ubat ...


bab kelima ...
tapi lepas peristiwa tu,4 bulan kemudian aku mengandung lagi .. aduh .... penat merancang tapi rezeki masih berpihak di tempat aku ... tak apalah syukur alhamdulillah .. bulan 6 ,2010 ...  aku ke klinik wan saleha lagi seperti apa yg dipesannya ... doktor marah sebab secepat itu.. tapi apakandaya aku .. hehe .. tapi alhamdulillah pertama kalinya kandungan aku elok2 saja tanpa pendarahan .. aku makan ubat dan jumpa doktor sampai kandungan mencecah 5 bulan ... syukur sangat2 Allah mempermudahkan urusan aku ,dari mengandung sehinggalah membawa anakku melihat dunia ... segalanya sangat mudah dan manis ...setelah segalanya banyak ujian ditempuhi ..
lahir putera aku yg kedua.. ilham irfan .....



bab keenam ....
untuk masa kandungan sekarang .. harapan dan doa aku semoga kandungan ini baik2 saja hendaknya ... amin
doakan kesejahteraan dan keselamatan buat kandungan aku ini...

 
 
 

29 comments:

Nurulhuda Abdul Latip said...

Tahniah! Jaga diri yea!

Nurul Husna said...

Tahniah kak...saya kurang 1 minggu je dr akak...nanti anak kita sebaya la yer.. :)

Mama Vogue said...

Alhamdulillah..
Tahniah :)
Semoga mama & baby baik2 saje ye..
Takce care..!

aTieYusof Family said...

wahhh...best nya Sally.. TAHNIAH ya.. i'm happy for you!..
best nya..syukur Alhamdulillah...
Take care dear...
doakan atie juga ye... nakkkk jugakkkk...:):)

CikZaniff said...

banyak pengalaman akak ye..semoga akak lebih taabh lepas ni.:)
& jaga diri selalu..

normi nieza said...

tahniah..:)

izzah said...

alhamdulillah...tahniah...jaga kandungan baik2 yek...moga selamat hingga melahirkan nnti...

fairus mohamad noor said...

Ahamdulillah..taniah ye..take care

.:: Mrs Z ::. said...

alhamdulillah...tahniah ye mamasally ^_^ jaga diri & baby baik2 ye..
seronok dengar org pregnant ^_^

Nastyna said...

Tahniah dear, seriau jugak baca kisah u ni. apa pun semua kan kuasa Allah. and doakan u selamat selamat semua, take care.

Norhaizan hakim said...

Tahniah mama_sally...jaga kesihatan...makan 'good food'...kalau tak selera pun paksa jugak! Makan vitamin yg doc bagi!

norhidana miswan said...

tahniah.... rasanyer awak kwn blogger ke 4 yg peknen ujung thn nih....seronoknyer.... semoga alahan semakin ok n jaga diri

mummycda said...

tahniah mama saly...ida doakan mama saly n baby sihat2 yer..jaga diri elok2 ..jgn buat keje berat2....nanti bby kita sebaya la kan ..baby 2013...alhamdullilah syukur :)

cik dah faridah said...

tahniah2..jg molek yek..wah mmg kerap betul preknennyer....bahye gok gitu..jg kesihatan molek deh

Lynda Che Lah said...

akak..salam kenal..hehe..baru dapat follow..bz sgt..And..Congrats!Bestnya..Insya Allah..nak follow gak lah nti..hihi

mela said...

Insyaallah.. semuanya akan selamat. Jangan susah hati..take care.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

Alhamdullillah,
Tahniah Mama_Saly,
tumpang happy dengar khabar gembira kawan2..
ramai jgk kawan2 blogger yang pregnant tahun ni kan..
Take Care Ye..

nurbijen said...

Tahniah saly...
semoga kandungan kali ini sihat-sihat selalu... jaga diri baik-baik :)

♥ Leily | Ummi Alya Husna ♥ said...

tahniah mama sally,
take a good care okeh.

harap ade berita gitu jugak utk kite thn 2013 nnti..
dh lama nunggu ni.. huhuhu

saifudin abu izzudin said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Hanya mereka yang berani gagal dapat meraih keberhasilan
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..

myfreeminded said...

Tahniah tahniah, jaga diri baik2. Jgn berkuat sangat tau. Insya allah kita sama2 terima orang baru.

mama_saly said...

@Nurul Husna

owh.. sama lah kt ya.insyaallah nnti ank kt sbaya sgt2..
trm kasih husna.. tahniah juga..:)

mama_saly said...

@Mama Vogue

trm kasih ats ucapan dan doanya ya..amin:)

mama_saly said...

@aTieYusof Family


trm kasih atie..
ats doa dn ucapan tu..
saly juga turut doakn rezeki buat atie nnti.. mg ank kt sbaya nnti..amin ..:)

mama_saly said...

trm kasih buat semua kawan2 yg ucap n doa buat saly..:)

NoEn said...

semoga kandungan kali ini baik2 aje

fuh akak buat dnc sampai 2x...sy sekali pun dh rasa fobia...ni teringin nk mengandung lagi tp bila ingatkan peristiwa itu, tunggu dulu la...huhu

mama_saly said...

@NoEn

itu lah noen,dah 2 kali dnc..nk buat mcm mana kn .mmg terasa takut n serik tp tetap kena lalui juga waktu tu..harap2 lepas ni baik2 semua...:)

Si Pari-Pari said...

kak, bestnye kak? senang je akak pregnant.. nak petua boleh x? hehe. sy dah masuk 5bulan kawen maseh xda tanda2 pown. sedehhh.

QasehnyaRania said...

alhamdulillah. murah rezeki anak. tak pa la kak nak buat mcm mna kan.

kiranya akak senang lekat la.
asal berlaku bleeding mesti gugur kan. itu sbb la org tua tua pesan jgn buat kja berat kan..

sy pernah tman mmber tahun 2011 kebetulan jiran sebelah rumah. suami xda. kusus. so, sy la yg bawa ke klinik. mmg dia dh tahu ada isi. tapi kena juga naik moto, hantar anak skolah kn.

pastu dia ajak sy pi klinik. katanya ada darah kluar mcm period. tapi sikit sikit. skali p scan doktor kata kantung nampak isi xda terus refer ke HSI. Rupanya mmg dah xda.

paling seriau sbb mber x buat DNC kat spital dia blk buat cara kg. akak nak tau tak, lepas cuci cra kg tu. bidan xda pulak gtau apa apa.

sepatutnya tarikh due dia bersalin tu kan, baru uri dia keluar. maknanya bidan tu cuci x habis la kan. masa uri nk klaur mber skit mcm nk bslin tu. skali uri tu yg kluar. nsib masa tu husband di dh blk.

thanks akak berkongsi tentang ni. sbgai panduan