Tuesday, November 27, 2012

sebab rezeki susah nak masuk..!

Salam selasa semua.. hari ni cuma  sekadar nak berkongsi tentang rezeki.... moga2 ia memberi manfaat buat saya dan kita semua...
 


Antara sebab mengapa rezeki susah nak masuk :-
 
  • Gemar mengungkit-ungkit pemberian
  • Asyik mencanang perihal duit yang tidak cukup untuk urusan itu dan ini
  • Berkira untuk bersedekah walaupun seringgit
  • Berkira untuk membantu memudahkan hal yang baik
  • Riak bila bersedekah
  • Banyak berbuat maksiat/ kemungkaran
  • Tidak / Kurang beristighfar
  • Tidak bersyukur / banyak mengeluh





P/S: Rezeki bukan saja dalam bentuk wang ,tapi kebahagiaan,peluang menyambung belajar, peluang kerja.... anak.. jodoh dan sebagainya. Ada juga yang berbuat kemungkaran tetapi tetap memperoleh rezeki yang melimpah ruah... Tp ketahuilah  ,itu nikmat yg paling azab .....

11 comments:

N i e Z a said...

betul tu kak..rezeki dtg dr mcm2 bentuk...kdg2 ade org yg x sedar..anggap rezki tu hnya pd duit saje..sdgkan anak2 pon dikira rezki juga kan..hehehe

emma said...

Betul tu.. tp masih ramai yg xsedar sume ni..

aizu's life said...

yg no 2 tu mmg sllu diamalkan.. sllu sgt dgr diorg dok ulang ayat tu.. mak pesan dulu: jgn ckp xde duit, x elok. ckp la 'duit ada, tp ada keperluan laen'.. :)

mummycda said...

ida sokong kata2 saly tu..rezeki bukan je bentuk wang ringgit n kebendaan...tp nikmat hidup dan kebahagian bersama suami, ank2 dan family juga satu nikmat rezeki kan...:)

fiza said...

Betul 3x. Peringatan buat saya juga.

Kesuma Angsana said...

setuju2

hainom OKje said...

Sangat stuju mama Saly! Kesihatan juga satu rezekikan!

aTieYusof Family said...

Stuju 100%..
Nice N3 Sally..
Jgn suka mengeluh.. Allah mmg tak suka...

MaMADeBOt said...

salam perkenalan...
hehehe...

sy sokong entri ni..
kdg2 kite xsedar dgn perbuatan kite...
lps tu mula tertanya2 knpa rzki kite xmcm org lain...
mula la slhkn org tu slhkn org ni...
xpsl2 tmbh lg dosa...

Anonymous said...

Thx for your post. I'd really like to say that the cost of car insurance varies from one coverage to another, for the reason that there are so many different facets which give rise to the overall cost. Such as, the make and model of the motor vehicle will have an enormous bearing on the charge. A reliable older family car will have a more affordable premium than the usual flashy fancy car.

Have a look at my weblog http://wiki.cultoftheturtle.com

Anonymous said...

Whoa! This blog looks just like my old one! It's on a totally different topic
but it has pretty much the same layout and design.
Great choice of colors!

Here is my web page - 100 free dating site