Thursday, November 29, 2012

Donut .....oh donut ....






Donut .... donut .. donut ....
memang tak puas kan..? memang je sllu aku biasa buat donut ni tp bila ikhwan yg mahu .... pagi tadi sebelum pegi kelas iqra' (hari last..) ikhwan dah pesan ... katanya.: " abang nak onat mama....( pssstt..ikhwan masih pelat tau ,skit2..) .. mama uwat ehh... " entah tetiba jew budak ni nak donut .. huhu
mimpi ker apa... ! huh .... terus jew teringan tangan ni .. walo pun malas n letih melanda diri hari ni ..!
ikhwan memang kuat makan kuih2... kalau nasi makan juga tp tak banyak ... dan biasa pagi2 dia suka makan telur separuh masak tuu ..tapi takle selalu.... memang dia suka telur ... sama dengan abah dia .... dalam satu minggu pasti 3 atau 4 kali dia pekena telur separuh masak... kekadang hari2 .. entah.. elok atau tidak ...!!
agaknya memang kalau anak lelaki kuat makan kot ... rumah mesti terisi tau ..
tadi baru jew siap goreng donut ni ..
cuba tengok donut atas tu ada kaler hijau ..huhuu..
terkejut ikhwan .. ! tapi .... bila tabur gula icing skit atas tu terus jew dia ambil.... irfan pun sama .. gula memang dua2 nak lebih.... tapi mama tk kasi tau makan gula banyak2 ... !!
hari ni akuncuma campurkn sikit kaler hijau .. sengaja ... boring le .. kite kasi ceria kan  sikit..
Nampak tak munasabah lak donut brkaler ginim kan
.... hik3
 pernah akuncuba dua  resepi ....tapi antara yg ini dan entry resepi donut sebelum ni Donut celup coklat  aku suka yg di celup coklat tu.... donut tu rasanya kena dengan selera kot di sebabkn coklatnya kan , walopun tk seberapa .... yg hari ni pula buat ringkas2 jew... tp oke juga..lembut .... walaupun dah sejuk ...!
yup... aku share juga  resepi donut ni di sini untuk rujukan ..
Bahan2:-
(sy buat setengah adunan jew)
  • 3 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan  susu tepung
  • 2 sudu kecil yis
  • 4 sudu makan gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 1/2 cawan air (tambah sikit jika tak cukup)
  • 2 - 2 1/2 sudu makan butter/marjerin (sy campur dengan lemak sayur)
cara:-
Satukan kesemua bahan dan gaulkan hingga sebati ..
uli hingga licin dan tidak melekit di tangan..
biarkan doh di dalam bekas yg tertutup dan tutup dengan tuala yg lembab hingga doh kembang..
bila dah kembang kemudian tumbukkn untuk keluar angin... bentukkn menjadi donut ...
(kalau nk buat warna warni lg cantik....!)
biar sebentar selama 15 minit  @ hingga donut naik.
kemudian bolehlah digoreng dengan api sederhana...
bolehlah disalut gula halus/ icing / coklat ....
siap.....

15 comments:

mummycda said...

Saly ida baru buat minggu lepas donut..teringin lak....bukan main lagi ida ambik pic masa menguli last2 bila masak terlupa lak...ikut ikut resepi macam saly buat la...nyum22 nak buat lagi...
berat badan dah naik tak hingat nie...huhuhu

shamila ahmad said...

rajinnya buat donat... tapikan saya ada satu petua untuk donat yg lbih sedap..mertua saya buat.. tambahkan ubi kentang yg direbus dan dilenyek ke dalam doh donat...memang sedap saya makan... hehe

Ena's Palace said...

ok jugak ada tompok² ijau tu..lain dari yg lain
tiba² teringin nak mkn donut plak...nak beli balik nnti la...

fiza said...

Dah lama tak buat donut. Nak buat lah nanti. Tapi tu lah, saya klo buat selalu jadi lembik sket.

aTieYusof Family said...

sedap je nampak donut tu sally:)
boleh juga cuba buat ni...

Kesuma Angsana said...

suka juga but w/o sugar hehehe

Norzie hany said...

Sedapnya donut....hijau gitu.

Nur Abu Bakar said...

uhhh...tengok entri ni tetiba nk makan donat...

rostina76 said...

Salam saly.....olohhh cutenye ikhwan pelat order dgn mama.btw donut mmg favourite bdk2 kan?anak2 kros pun sukeee

hainom OKje said...

Hari tu okje ada buat tapi mcm tak naik sgt...kurang yis kot...nasib laku jugak!

Kasih Salina said...

sedapnya donut tu..gebu sungguh..saya & anak2 pun suka makan donut..

Si Matatajam said...

M pun penggemar donut..

mummY daniSha said...

dulu suke sgt makan donut..tp atas sebab kesihatan,terpaksa stop makan eheehe

munna said...

gebu2nya donut tu

nur said...

Irfan saya pun selalu request donut... tp sampai skrang masih gagal buat donut yg sedap... nanti nak cuba resepi saly pulak :)