Thursday, October 18, 2012

wahai ibubapa..... jangan putus asa

Tugas mendisiplinkan anak-anak kecil merupakan sesuatu yang sangat mencabar bagi ibu bapa terutamanya apabila anak-anak membuat karenah yang pada anggapan ibu bapa tidak munasabah..
 

 
Bayangkan betapa kelam kabutnya kita apabila tiba-tiba anak mengamuk berguling- guling di lantai di tengah- tengah orang ramai apabila kita menolak untuk membelikannya permainan yang kita rasa tidak perlu .. puas di pujuk ,tantrumnya tidak reda malah menjadi-jadi ..orang ramai yang lalu lalang,memerhati.. perasaan kita bercampur baur antara malu, stress, marah dan kecewa..
Aduhai ibu bapa, jangan berputus asa....
 sesungguhnya karenah yang mencabar itu adalah normal pada anak-anak yang berusia antara 2-6 tahun dan kita sebagai ibu bapa sebenarnya berkemampuan untuk membantu anak-anak supaya mereka boleh kontrol diri mereka sendiri.Gunakan karenah yang mencabar itu sebagai peluang untuk kita mendidik mereka.

(di petik dari info facebook.)
 
 
 
 
p/s: pernahkan kalian alami situasi atas tu.....?
mendisiplinkan anak-anak memang betul2 mencabar...
 |
|
|
 
 
kualiti masa
bukanlah seperti hari biasa yang kita lalui....
renungkan...
apabila seorang ibu bapa meluangkan MASA kepada anak-anak mereka sementara mereka kecil....
nescaya kelak,
anak-anak tersebut akan meluangkan MASA mereka kepada ibu/bapanya ketika waktu tua kita nanti....
 
 
 
 

8 comments:

fiza said...

Thanks for sharing. Hilang sabar kekadang dgn karenah anak2 nih.

Kakzakie said...

Kakak ada anak saudara yg jenis macam nie (lelaki) kalau tak dapat terus berguling tak kira simen ke jalan (kat pasar malam) - memang kena sabarlah...

Arina Shamsul said...

saya suka entri ni kak :)

memang mencabar untuk mendidik anak kak..huhu.

~aYu~ said...

mmg betul mencabar biler nak mendidik anak ni. byk betul cabarannya.
sy setuju yg bawah tu.. :)

aTieYusof Family said...

mama sally; suka sgt ayat yg bawah tu..InsyaAllah kan anak2 pun pasti mengingati moment2 indah bersama ibu bapa..
Tak ade istilah putus asa dlm mendidik & mendisplin kan mrk..:)

ieja amieja said...

ank2 sendiri x de yg cenggini..tp jiran sebelah selalu citer ank dia yg kecik selalu wat begitu klu x dpt brg yg diingini..

Puteri Nurhayati said...

Dulu masa anak-anak kecik merasa juga pengalaman macam tu. Tapi tak beli pun walau pun dia nangis, biar anak tau, bukan semua benda dia nak dia boleh dapat, kena usaha.

maya amir said...

yg kecik lain perangai..yg besar pun lain perangai.. penah sampai nangis2 pikirkan nak didik anak ni..tapi itu pengalaman yg tak boleh dijual beli kan..nanti derang dah besar, pasti kenangan2 tu akan mengusik kita...